InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Weekendje Praag

Weekendje Praag

Wie van cultuur en geschiedenis snuiven houd, is in Praag op het juiste adres. In 2000 werd Praag verkozen tot een van de hoofdsteden voor cultuur. Naast dat Praag een een zee aan cultuur heeft, heeft Praag een rijk uitgaansleven. Daarnaast is Praag ook nog relatief goedkoop mits je de toeristische delen links laat liggen. Het kan vaak wel de helft schelen.

Praag

De stad Praag telt ruim 110 kunst galerijen, meer dan 70 theaters en concertgebouwen en ruim 80 musea. Dit allemaal in een weekendje te bezoeken is helaas niet te doen. Hieronder vind u een aantal dingen die uw bezoek meer dan de moeite waard is. Veel musea en galerijen zijn overigens gratis te bezoeken.

Praagse burcht

De Praagse burcht is het grootste omheinde paleizen complex ter wereld ter wereld. Het paleizen coplex ligt op maar liefsts 7,5 hectare grond. Alleen de voorzijde van het complex is al 500 meter lang. De drie torens 88 en 99 meter hoog zorgen voor een geweldig aanzicht. De drie gebouwen bestaan uit 3 stijlperiodes namelijk, Romaans, gotiek en classisme. De drie burchtpleinen zijn alleen toegankelijk voor voetgangers en zijn dagelijks geopend.

Strahovklooster

Dit 800 jaar oude klooster dient vanaf de 17e eeuw als bibliotheek. Het klooster is als nationaal monument van de literatuur toegankelijk. Er staan hier zo een 130.000 boeken opgeborgen. Verboden geschiften stopte men in kastjes boven de deuren. De mooie halfronde plafonds geven een bijzondere sfeer in het klooster. Als blikvanger is het oudste gastenboek van Praag opengelegd.

Karelsbrug

De Karelsbrug is vernoemd naar de heilige Romeinse keizer KarelIV. In de 14e eeuw hadden stedelingen de behoefte aan een stevige stenen oeververbinding boven het hoogwaterniveau. De Praagse brug (ook wel stenen brug genoemd) werd in 1870 als eerbetoon aan de keizer hernoemd tot Karelsbrug. Door complicaties tijdens de bouw en later verbouwingen, staat de brug niet tussen de twee dichts bijzijnde punten. Sinds 1950 is de brug alleen toegankelijk voor voetgangers.

Wenceslaplein

Het Wenceslaplein is het meest bekende plein van Praag. Het is niet alleen een boulevard met bomen, maar het is veel meer. Het is er levendig met hotels, disco's, clubs en winkels. In de middeleeuwen was het plein een paardenmarkt. Nu stamt het oudste gebouw uit de 18e eeuw en rest is overwegend de laatste 100 jaar gebouwd.

Petrin toren

Deze 60 meter hoge toren (kleine Eiffeltoren) staat in een park op de Petrin heuvel. De toren werd naar het Parijse voorbeeld voor de nationale tentoonstelling in 1891 gebouwd. Als je de 299 treden hebt beklommen dan kan je met de verrekijker het kantoor van de president zien.

Restaurantjes

Praag heeft heel veel restaurantjes. De leukste restaurantjes vind je eigenlijk meer in de afgelegen steegjes. Vaak zijn deze restaurantjes veel leuker en is het eten minder op toeristen gericht. Daar naast zijn ze ook meestal nog eens veel goedkoper. Zeker de moeite waard om op zoek te gaan naar zo een leuk restaurantje.

Warmwaterbronnen

De thermaalbaden liggen eigenlijk niet in Praag zelf maar in Karlovy Vary. Niet ver van Praag (is met de bus te doen) vind je dit prachtige plaatsje. Het staat bekend om de warmwaterbronnen die je er kunt bezoeken en waar je gebruik van kan maken in een spa. Het is echt een weldaad voor je lichaam. Karlovy Vary heeft ook een mooi centrum en prima cafés en restaurants.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Tsjechische stad Praag en omgevingDe Tsjechische stad Praag en omgevingPraag wordt door veel mensen gezien als één van de mooiste steden van Europa. Het historische centrum van de stad is van…
Bezienswaardigheden in Praag - de Oude StadBezienswaardigheden in Praag - de Oude StadHet hart van Praag is de Oude Stad (Staré Mesto of Old Town) en het centrale plein. In de 11e eeuw breidde de nederzetti…
Bezienswaardigheden in Praag - Kasteel en HradcanyBezienswaardigheden in Praag - Kasteel en HradcanyDe geschiedenis van Praag begint met het kasteel, in de 9e eeuw gesticht door Prins Borivoj. De overzichtelijk positie v…
Bezienswaardigheden in Praag - de Kleine WijkBezienswaardigheden in Praag - de Kleine WijkDe Kleine Wijk (of Little Quarter, of Mala Strana) is het deel van Praag dat het minst is aangetast door de recente gesc…
Bronnen en referenties
  • Het boekje praag, anwb
  • www.praag.nl

Reageer op het artikel "Weekendje Praag"

Infoteur: Lautof
Laatste update: 28-08-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Weekendje weg
Schrijf mee!