Boquete (Panama): stad van de eeuwige lente

Boquete is een stad in het zuidwesten van Panama en is gelegen in de hooglanden. Boquete heeft ongeveer 5000 inwoners. Vanwege het zachte, stabiele klimaat wordt Boquete ook wel de stad van de eeuwige lente genoemd. Boquete is een waar paradijs voor outdoorliefhebbers.

Geschiedenis van Boquete

Boquete werd in 1911 gesticht door immigranten uit onder meer Midden- en West-Europa. De laatste jaren wint Boquete steeds meer aan populariteit onder gepensioneerden uit met name de Verenigde Staten. De meeste inwoners van Boquete kunnen zich dan ook prima verstaanbaar maken in de Engelse taal.

Bezienswaardigheden in Boquete

Panama, en dan met nama Boquete, staat bekend om haar koffie. Er zijn dan ook vele locals die je graag hun koffieplantages willen laten zien. Tijdens de drie uur durende Kotowa Coffee Tour leer je het gehele koffie proces van begin tot eind kennen. Een koffieproeverij kan op deze excursie uiteraard niet ontbreken. Op dinsdag wordt in het centrum van Boquete een markt gehouden, waar handgemaakte producten en levensmiddelen verkocht worden.

Flora en fauna Boquete

In de jungle van Boquete tref je diverse tropische planten en dieren aan. Door de combinatie van veel vocht en vrijwel altijd zon vinden uiteenlopende boom- en plantensoorten er hun weg. Er groeien niet minder dan 10.000 plantensoorten in Panama. Daarnaast kun je er zo'n 1200 orchideeën soorten vinden. Met een beetje geluk (er zijn talloze gidsen die je graag rond willen leiden) kun je zelfs de quetzal tegenkomen. Deze exotische en schuwe vogel werd door de Maya's als heilige vogel geëerd Boquete kent ook vele vleermuizensoorten en aapjes. Je kunt de flora en fauna leren kennen door de jungle in te trekken. Er zijn enkele routes die je in je eentje kunt doen, maar een gids is aan te raden. Deze hoort en ziet de schatten die de jungle herbergt namelijk een stuk eerder dan jij!

Activiteiten in Boquete

Boquete wordt door outdoorliefhebbers ook wel het outdoorparadijs genoemd. In het centrum bevinden zich tal van bedrijfjes die de meest uiteenlopende outdooractiviteiten aanbieden. Zo kun je raften met een ware Ngobe-Bugle indiaan als gids op onder andere de Rio Majagua en de Rio Chiriqui Viejo. Mensen zonder hoogtevrees zullen hun ogen uitkijken tijdens een kabelbaantocht door de Panamese jungle. Boquete Tree Trek biedt jungle zipline tochten aan van wel 3 kilometer lang. Een adrenaline rush is gegarandeerd!

Hoe en wanneer naar Boquete

Vanuit Nederland gaan er geen rechtstreekse vluchten naar Boquete. Het is het verstandigste om vanuit Nederland naar Panama-stad te vliegen, om vanuit daar een binnenlandse vlucht naar David (in het westen van Panama) te nemen. Vanaf David is het nog circa 45 minuten rijden met de auto.

Hoewel Boquete de stad van de eeuwige lente genoemd wordt, is de beste reisperiode december tot en met april. Die maanden vormen de zogenaamde droge periode. De gemiddelde minimumtemperatuur in november tot en met januari is 16 graden Celsius. De gemiddelde maximumtemperatuur in juni tot en met augustus is 30 graden Celsius.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://coffeeadventures.net/coffeetour.html
  • http://www.panama-rafting.com/
  • http://www.boqueteoutdooradventures.com/canopy.html
  • http://www.klimaatinfo.nl/panama/boquete.htm

Reageer op het artikel "Boquete (Panama): stad van de eeuwige lente"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 21-07-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!