Granada met Alhambra: een van de mooiste steden van Spanje

Granada met Alhambra: een van de mooiste steden van Spanje Een van de mooiste steden van Spanje is Granada. Ja, deze stad is echt anders dan New York zoals bijgaande spreuk vermeldt. De stad is gelegen aan de voet van de Sierra Nevada en is vooral bekend bij toeristen die het Alhambra bezoeken. Neem toch vooral eens de tijd om de stad wat nader te verkennen. Je zult versteld staan van de gezellige Spaanse sfeer die je er aantreft. Een nadere kennismaking met de stad geeft een beeld van het leven van de Andalusiërs in heden en verleden.

Granada is gelegen in Spanje, aan de voet van de Sierra Nevada

Granada is gelegen in Spanje in de provincie Andalusië. Het is een grote en drukke stad met een historische mooie binnenstad en kent de levendige sfeer van een Spaanse universiteitsstad. De stad telt ongeveer 250.000 inwoners en is gelegen op een hoogte van 738 meter aan de voet van de Sierra Nevada. Mensen bezoeken de stad vaak alleen om een bezoek te brengen aan het Alhambra en maken dan een combinatiereis met Cordoba en /of Jerez de La Frontera. Velen vliegen naar Malaga en gaan van daaruit naar Granada. Ook een bezoekje aan Gibraltar is van hieruit aan te raden. Men kan in ongeveer één uur rijden naar het strand van Motril wat ongeveer 70 km naar het zuiden is gelegen. Malaga is gelegen op 130 km. van de stad.

Geschiedenis van Granada

Deze stad is al in de zevende eeuw gesticht door de Joden die het ook de naam gaven. Maar ook vóór die tijd waren er al nederzettingen in deze omgeving. Later vestigden zich hier de moren. Granada is gedurende 800 jaar onderdeel geweest van het Moorse rijk. Veel van de oude historie is terug te vinden in deze historisch zo belangrijke stad waar we moskeeën en kerken naast elkaar aantreffen. Dat is geen wonder want In 1492 werd de stad veroverd door de christenen. De Arabische taal werd vervangen door de Spaanse taal en de moren werden gedwongen om zich te bekeren tot het christendom. Zo niet dan werden ze gedwongen om het land te verlaten of ze werden vermoord. De universiteit van Granada, die ook veel buitenlandse studenten heeft, werd in 1542 gesticht. Granada was een belangrijk handelscentrum in de tijd dat Spanje in het bezit was van Zuid Amerikaanse overzeese gebiedsdelen. Na het verlies van deze gebieden stagneerde de groei en bloei van Granada. Eeuwen lang was de bevolking van Andalusië erg arm. Het land was in handen van grootgrondbezitters die erg machtig waren. Hier is pas de laatste decennia verandering in gekomen.

Bezienswaardigheden in de stad

Granada is een stad die cultuur, plezier en natuur bij elkaar heeft. De belangrijkste bezienswaardigheden staan op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en zijn:
  • Het Alhambra
  • De Kathedraal
  • Sacromonte
  • Het Albaycin

De bezienswaardigheden zijn lopend te verkennen maar men kan ook gebruik maken van een toeristentrein die vanuit het centrum van de stad rijdt. Dit is vooral in de warme zomermaanden aan te raden want de temperatuur kan hier erg hoog oplopen.

Het Alhambra

Het Alhambra is wereldberoemd. Vanuit de verte lijkt het Alhambra een vesting die gelegen is op de helling van een heuvel met op de achtergrond de Sierra Nevada. Het Alhambra is oorspronkelijk gebouwd als een fort om de stad te verdedigen. De naam is afgeleid van het Arabische woord voor rode kasteel. Mohammed de eerste bouwde het Alcazaba.(De vestingmuur). Er werden regenputten en aquaducten aangelegd zodat er een prachtig buitenverblijf kon ontstaan, het Generalife. Hier zijn ook heden nog de tuinen te bewonderen met de vijvers. Het is een op vele plaatsen gerestaureerd Moors paleis wat enorm groot is en waar zowel de Moorse als ook Katholieke invloeden zichtbaar zijn. Er zijn vele verschillende paleizen en mooie binnenplaatsen. Toch is slechts een klein gedeelte intact gebleven van de vroegere vesting. Het Alhambra geeft een goed beeld van hoe groot de macht van vorsten en sultans was in de vroege middeleeuwen. De paleizen en het Generalife vormen samen het Alhambra. Voor een bezoek aan het Alhambra dient ruim de tijd te worden uitgetrokken. Men kan het beste de toegangskaarten al een dag tevoren kopen omdat er vooral in de zomermaanden lange wachttijden zijn. Per dag worden 6800 bezoekers toegelaten.

De kathedraal van Granada

De bouw van de kathedraal heeft vele jaren in beslag genomen. Men is gestart in 1518 en pas 180 jaar later was de kathedraal volledig gereed. Maar ook later is er veel aan de kathedraal gerestaureerd en zijn er eigenlijk meerdere verschillende stijlen aan toegevoegd. Langs de zijkanten van de kathedraal zijn verschillende kleine kapellen te bekijken. Er wordt hier veel goud en zilver bewaard uit de rijke dagen. Deze staan apart uitgestald in de kapittelzaal. In de kathedraal zijn de graven van het koningspaar Ferdinand en Isabella. Ook de dochter Johanna de waanzinnige ligt hier begraven.

Het Albaycin
Dit is de oudste wijk van Granada. Aan het einde van de Moorse tijd stonden hier nog 26 moskeeën. De wijk werd bewoond door de adel en de ambachtslieden. Later vestigden zich hier ook de katholieken. Het is een wijk met smalle straatjes waar tot voor kort de ezeltjes nog voor het vervoer moesten zorgen. Vlak hierbij vinden we de Plaza Nueva en zo loopt men de Joodse wijk Realejo in. Op het gezellige plein zijn altijd veel toeristen.

Sacromonte

Sacromonte is gelegen op een heuvel en oorspronkelijk woonden hier de zigeuners. het is de wijk waar de Flamenco dansen worden uitgevoerd en waar heerlijke Spaanse gitaarmuziek klinkt. Van de oorspronkelijk wijk Sacromonte is niet zoveel meer aanwezig maar het blijft leuk om een bezoek te brengen aan dit gedeelte van de stad. Er zijn nog 11 grotwoningen te bezoeken. Tablao's zijn gelegenheden waar 's avonds de Flamenco dansen worden opgevoerd. Overdag is het uitgestorven in deze wijk die gelegen is vlak naast het Albaicin. Er is tevens een museum waar men het vroegere leven van de Gitano's (zigeuners) kan leren

Feesten in Granada

In Granada worden vele feesten gevierd. En van de belangrijkste is het feest van Corpus Cristi. Er is dan een grote processie waarbij de monstrans uit de kathedraal wordt meegevoerd . Daarnaast zijn er in de zomer veel concerten en festivals. Vaak wordt hierbij de originele feestkleding gedragen. Kleine meisjes in rode jurkjes en echte dansschoentjes en de jonge heren in zwart kostuum met rood overhemd paraderen langs de straten. Maar ook de paasprocessie (Semana Santa) is hier bijzonder mooi. Uit geheel Spanje komen mensen dan naar hun geboortegrond om het paasfeest te vieren wat met grote processies gepaard gaat.

Tapas eten in Granada
Wie Granada bezoekt zal zeker ook de bekende tapas uit Andalusië willen proeven. In de Calle Navas vindt men diverse tapas bars waar een uitgebreid assortiment van deze hapjes te vinden is. In Spanje zijn de gehele dag door lekkere hapjes en drankjes verkrijgen op terrasjes. Maar vooral in de avond is het goed toeven tussen de Spanjaarden op een terras met een hapje en een drankje. Hele families zijn nog tot laat in de avond op straat. Het leven is hier ontspannen en vol levensblijheid. De spreuk die aangeeft dat Granada drie dingen heeft die men niet zal vinden in New York is wel grappig. Immers hier vinden we:
  • Een toestand die chaotisch is
  • Het paard en de paardensport
  • De ezel van de waterdrager.

Logeren in Granada

In de omgeving van Granada zijn verschillende goede campings. In de directe omgeving ligt camping La Zubia van waaruit men gemakkelijk met het openbaar vervoer naar de stad kan. Het aantal hotels is ongekend groot want men leeft hier vooral van de toerisme die het hele jaar door aanwezig zijn. Er zijn leuke hotels met eigen parking maar er zijn ook bescheiden hostels. Er is hier voor ieder wat wils. Het Alhambra Palace hotel is gelegen direct aan het Alhambra zodat men van hieruit lopend zowel het Alhambra als de oude wijk Albayzin kan bezoeken. In voor- en naseizoen heeft het hotel vaak aantrekkelijke aanbiedingen.

Hoe kan een bezoek aan Granada eruit zien?

Trek voor een bezoek aan Granada indien mogelijk minstens drie dagen uit. Het zullen dagen zijn van heerlijk slenteren, flink wat cultuur ervaren maar vooral ook lekker op terrasjes zitten en kijken naar het leven van de mensen in Granada. Ook gedurende de wintermaanden kan meestal wel op terrasjes zitten en er zijn dan minder toeristen. In Granada kan men heel goed winkelen in de moderne winkelstraten. Hier zijn alle bekende merken aanwezig en de mode is super modern. De markten in Spanje geven het hele jaar door een ruime keus aan fruit wat hier in de warmte volop aanwezig is. Ook de Plaza Trinidad is een gezellig plein. Ook valt een bezoek aan Granada goed te combineren met een wintersport vakantie in de Sierra Nevada. Er gaan dagelijks bussen naar de ski gebieden en de hotels zijn goed berekend op wintersport gasten. Geniet daarbij van het heerlijke Spaanse eten en je zult je als God in Spanje voelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rondreis door AndalusiëRondreis door AndalusiëDe mooiste plaatsen in Andalusië zijn Granada, Cordoba, Sevilla en Ronda. In één week kun je de allermooiste tuinen en p…
Met de fiets naar het dak van Europa (Sierra Nevada)Sierra Nevada is voor wielrenners het ´dak van Europa´, omdat hier de hoogst gelegen geasfalteerde weg van Europa is ter…
De grotwoningen van Guadix zijn bijzonder om te overnachtenDe grotwoningen van Guadix zijn bijzonder om te overnachtenWie Andalusië bezoekt zal meestal enige dagen verblijven in een hotel of op een camping. Iets totaal anders is het verbl…
Dagtrips vanuit Ronda (Zuid-Spanje)Ronda (Andalusië) is een ideale vakantiebestemming, niet alleen omdat het zo historisch is, maar je kan vanuit Ronda hee…

Stedentrip Anaheim, AmerikaStedentrip Anaheim, AmerikaAnaheim is een stad gelegen in Californië, vlakbij Los Angeles. Veel mensen denken dat Anaheim en Los Angeles één stad z…
Wales  Llandudno aan de noordkust van het schiereilandWales Llandudno aan de noordkust van het schiereilandLlandudno, uit te spreken als Glendudno, is een stad met ongeveer 19.000 inwoners. Het ligt aan een wonderschone baai en…
Bronnen en referenties
  • Kunst en architectuur in Andalusië
  • Andalusië Kosmos reisgidsen
  • Booking.com

Reageer op het artikel "Granada met Alhambra: een van de mooiste steden van Spanje"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 01-02-2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!