De stad Nieuwegein

Nieuwegein is een plaats vlakbij de stad Utrecht. Nieuwegein is dan ook ontstaan doordat mensen net buiten de stad wouden gaan wonen. Nieuwegein bestaat uit tien woonwijken waarvan sommige in de jaren 60 gebouwd zijn en sommige zijn nog in aanbouw. Hoewel Nieuwegein geen treinstation heeft is het toch goed bereikbaar door trams, bussen en door snelwegen.

Nieuwegein

Waar ligt Nieuwegein?

Nieuwegein ligt in de provincie Utrecht en ligt tussen de plaatsen Vianen, Ijsselstein, Houten en Utrecht in. Het is met de auto goed bereikbaar en centraal. U bent vanaf Nieuwegein zo op de A2, A12 of de A27. Als u niet beschikt over een auto kunt u ook gemakkelijk met het openbaar vervoer. Vanaf Nieuwegein kunt u de tram pakken die stopt in Utrecht centraal. Daarnaast zijn er meerdere buslijnen, maar ook op de fiets is de afstand naar het centraal station in Utrecht goed te overbruggen.
Door en/of langs Nieuwegein vinden we ook een paar waterwegen. De bekendste is het Amsterdam Rijnkanaal en verder vinden we er het Lekkanaal en het Merwedekanaal.

De geschiedenis van Nieuwegein

Nieuwegein is een plaats die ontstaan is door de suburbanisatie rond de jaren 60. Suburbanisatie houdt in dat de mensen uit de grote steden naar omliggende dorpen wouden verhuizen. In 1958 kwam het plan op tafel om tussen de dorpen Jutphaas en Vreeswijk nieuwe woongelegenheden te gaan maken. Door deze ontwikkeling werden Jutphaas en Vreeswijk wat destijds nog dorpen waren onderdeel van de stad Nieuwegein. De naam Nieuwegein is wel mede gekozen door de besturen van Jutphaas en Vreeswijk. De naam Nieuwegein stamt af van het bewoonde deel (de nederzetting) Geyne. Dit deel kreeg in 1295 stadsrechten, maar werd door een oorlog verwoest in 1333. Het enige wat is overgebleven uit die tijd is kasteel en landgoed huis Oude Gein. Wanneer het precies gebouwd is blijft onduidelijk maar er zijn vermeldingen die stammen uit 1211. Sinds 1971 is Nieuwegein officieel een gemeente.

De Wijken en weetjes

Nieuwegein bestaat uit tien wijken:
  • Batau-Noord - Ligt in het noordwesten van Nieuwegein. In het westen ligt de wijk aan de A2.
  • Batau-Zuid - Ligt in het westen van Nieuwegein. Zowel Betau-Noord als Batau-Zuid worden gescheiden door het groene deel de Nedereindseweg.
  • Zuilenstein, Huis de Geer en Blokhoeve - Ligt in het noordoosten van Nieuwegein. Er zijn een aantal grote bedrijven gevestigd en in de Blokhoeve is nog veel nieuwbouw en in aanbouw.
  • Doorslag - Ligt in het westen van Nieuwegein. Buitenom de jaren 70 woonwijk is er ook het werkgelegenheidsgebied Poort van Nieuwegein.
  • Fokkesteeg - Ligt in het zuiden van Nieuwegein. Dit was vroeger de oprijlaan voor huis Oude gein. In de woonwijk vindt u een winkelcentrum genaamd de Veste.
  • Galecop - Ligt in het noorden van Nieuwegein. Galecop is een van de nieuwere woonwijken van Nieuwegein. De hoofdweg van Galecop is de Galecopperlaan. Hoewel de wijk nieuw is staan er ook nog historische panden langs de Galecopperdijk.
  • Hoogzandveld, Zandveld en Lekboulevard - Ligt in het zuidwestelijk deel van Nieuwegein. De eerste huizen werden hier in de jaren 60 gebouwd. Er is zowel veel groen als water te vinden.
  • Jutphaas en Wijkersloot - Ligt in het Midden van Nieuwegein. In Jutphaas vindt u Fort Jutphaas wat in 1820 als eerste fort van de Hollandse waterlinie gebouwd was.
  • Stadscentrum en Merwestein - Ligt in het midden van Nieuwegein. Deze wijk is opgebouwd in delen over meerdere jaren. U vindt hier een groot winkelcentrum, een bioscoop en een zwembad.
  • Vreewsijk - Ligt in het zuiden van Nieuwegein. Vreeswijk geeft een dorpsgevoel met karakteristieke bebouwing rondom sluizen.
Buitenom de wijken zijn er in Nieuwegein ook nog gebieden met parken, bedrijventerreinen en natuurgebieden.

Wat is er te doen in Nieuwegein?

In Nieuwegein vindt u meerdere kleine winkelcentra zoals onder andere de Veste, de Batau(ook wel Muntplein) en Makadocenter. Het grote centrum heet Cityplaza. Er zijn hier veel verschillende winkels, een markt op zaterdag, een bioscoop en eetgelegenheden. Een deel van het centrum is pas nog vernieuwd. Vlakbij het centrum in Merwestein vindt u zwembad Merwestein. Dit is een van de grotere zwembaden in de regio met een glijbaan, golfslagbad, aqua jungle en nog veel meer.
U kunt in Nieuwegein ook prachtige wandelingen maken. Hiervoor kunt u onder andere terecht in park Oudegein of bij de Nedereindse plas. Bij de Nedereindse plas vindt u ook een outdoor kunstskipiste.
Verder is er onder andere nog een klimhal, bioscoop, een kinderboerderij, een bibliotheek, een hotel en er zijn vele sportverenigingen.

Cijfers van Nieuwegein

  • In Nieuwegein wonen zo'n 60.720 mensen. 31% hiervan is tussen de 45 en 65 jaar oud. In Nieuwegein wonen meer vrouwen dan mannen. Per woning wonen er ongeveer 2,23 personen. Er zijn veel verschillende sportmogelijkheden in Nieuwegein want er zijn ongeveer 50 sportverenigingen.
  • Met 5 zetels is de VVD de grootste partij in Nieuwegein. De opkomst voor gemeenteraadsverkiezingen ligt ongeveer tussen de 46 en 50%.
  • Voor het voortgezet onderwijs kunt u kiezen uit 3 scholen het Anna van Rijn college (VMBO, HAVO, VWO), het Cals College (HAVO VWO of het Oosterlicht college (VMBO, HAVO, VWO). Het Anna van Rijn college heeft drie verschillende locaties. Er zijn ook verschillende ROC opleidingen te volgen in Nieuwegein.
  • In Nieuwegein vindt u ook een ziekenhuis het Sint Antoniusziekenhuis. Dit ziekenhuis staat bekend om de behandeling van hart-, vaat-, longziekten en kanker.
Gerelateerde artikelen
De dorpse stad HoutenNog niet heel veel jaar geleden behoorde Houten tot de dorpen. Nu heeft Houten inmiddels rond de 48.000 inwoners waardoo…
Koophuis en locatieKoophuis en locatieEen groot deel van de waarde van een koophuis wordt bepaald door de locatie. Een koophuis in Utrecht of in Zeeland kan v…
Gemeente WinschotenWinschoten is een gemeente en stad in noord Nederland. De stad heeft ruim 18.400 inwoners (CBS) en is samen met Veendam…
Wat zijn aandachtswijken?In Nederland zijn veertig wijken aangewezen die extra aandacht krijgen wat betreft problemen rondom veiligheid, integrer…

Heiligerlee, een dorp met geschiedenisHeiligerlee is een klein dorp in de provincie Groningen en is vooral bekend geworden door de historische ôslag bij Heili…
Fianarantsoa, Fiana of Fianar, een stad in zuid-MadagaskarFianarantsoa, Fiana of Fianar, een stad in zuid-MadagaskarFiana, Fianar, Finna of voluit Fianarantsoa is een stad met ongeveer 150 000 inwoners. Dit is een grote stad voor Madaga…
Bronnen en referenties
  • www.nieuwegein.nl
  • www.wikipedia.nl
  • http://cijfers.nieuwegein.nl/

Reageer op het artikel "De stad Nieuwegein"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 03-05-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!