InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Openbaar vervoer in Madrid: Metro

Openbaar vervoer in Madrid: Metro

In een grote stad is het openbaar vervoer vaak goed geregeld, maar kan het ook verwarrend zijn. Zeker als je de taal niet beheerst. In dit artikel wordt het metro netwerk van Madrid besproken en bijkomende zaken. Alles over openingstijden en dienstregelingen, vervoer van en naar de airport Barajas, ticket prijzen en abonnementen (abono) en kaartverkoop worden in dit artikel behandeld. Bijgevoegd is een kleine woordenlijst die van pas kan komen. In het algemeen heeft Madrid een metronetwerk wat goed functioneert. Wat vooral opvalt is dat (vooral jongere) mensen op de grond gaan zitten in de metro of op de stations wanneer ze lang moeten wachten, en dat mensen opstaan voor oude mensen of jonge kinderen, mensen veel lezen onderweg en er een relaxte sfeer hangt. In dit artikel is veel praktische informatie te vinden over het metronetwerk van Madrid.

Dienstregeling en openingstijden

De metro in Madrid functioneert elke dag van 6:00 AM tot en met 1:30 AM. De metro's rijden in de spits om de 2 of 3 minuten, normaal elke 5 minuten. In het tweede deel van de avond en op zondagen rijden de metro's minder vaak en heb je kans dat je 10 tot 15 minuten moet wachten als je net een metro mist.

Ervaring leert dat er na 1.30 's nachts nog metro's te halen zijn. Als je moet overstappen op een andere lijn, stap dan zo snel mogelijk over zodat je de laatste metro van de lijn waarop je moet overstappen nog haalt. Stap alleen niet onnodig vaak over: als je net je overstap mist en je moet een kwartier wachten, heb je minder kans dat je een overstap erna nog kan halen. Bij metrostations met meerdere ingangen kunnen sommige ingangen al voor 1.30 worden afgesloten, zoals bij station Tribunal. Het is dan een kwestie van de straat oversteken of een hoek omgaan en kijken of de andere ingang wel open is.

Als er geen tijd op het bord staat of de mededeling "Anden ..." heb je kans dat er toch nog een metro komt, zeker als er nog andere mensen op het perron wachten. Als er staat "Solo circula hasta [naam station]" rijdt de metro maar tot het aangegeven station. Als er kruizen op het bord staan, of je ziet de mededeling "El servicio de viajeros ha finalizado" dan heb je de laatste metro gemist. Wat je dan kunt doen is een taxi zoeken, of de nachtbus nemen.

Op bijzondere feestdagen kunnen de openingstijden aangepast zijn, zoals op kerstavond (Nochebuena) waarop het metronetwerk stopt na 21.30 en weer begint op 08.00 Eerste Kerstdag. Fietsen mogen gedurende het weekend (zaterdag en zondag) en op feestdagen de hele dag mee in de metro, tijdens werkdagen is het alleen toegestaan tussen 10:00 en 12:30, en na 21.00 uur 's avonds totdat de metro sluit.

Metrolijnen, de weg vinden

Madrid heeft 12 metrolijnen waarvan alle lijnen een begin- en eindpunt hebben, behalve lijn 6 en 12. Deze laatste twee lijnen zijn cirkels en maken steeds rondes in beide richtingen. Elke lijn heeft een eigen cijfer met een bijbehorende kleur. De meeste lijnen kruisen zich op het station Sol, wat het centrum van de stad is en eigenlijk Vodafone Sol heet omdat het is gesponsord door Vodafone. Let op: kom je van de airport, lees dan het deel van het artikel over reizen vanaf de luchthaven.

Op alle stations is aangegeven welke lijnen je daar kunt pakken met kleur, cijfers en eindbestemmingen. Voordat je naar beneden gaat richting het perron én op het perron zelf, hangen borden met de eerstvolgende stations en de eindbestemming van de richting die je hebt gekozen. Zo kun je makkelijk checken of je de goede lijn pakt. Als je op een cirkel-lijn zit is er geen begin en eindpunt maar maakt de metro gewoon steeds rondjes dus zou het logisch gezien niet uitmaken welke richting je de metro op pakt. Toch is het aan te raden om te kijken welke richting het snelst bij het station is waar je heenwilt. Bijvoorbeeld lijn 6, de circular lijn (grijs) doet over een heel rondje ongeveer een uur. Als de halte waar je heen moet dichtbij ligt maar je neemt de verkeerde kant, zit je onnodig lang in de metro.

Sommige stations hebben een 'tussenperron' tussen de twee rails in. Je hebt dan de twee perrons die tegenovergestelde richting opgaan, maar ertussen is een derde perron. Dit derde perron heeft dus metro's voor beide richtingen. Als je in de metro staat gaan de deuren ook aan beide kanten open.

Maps en plattegronden van metrolijnen

Op alle stations voordat je door de poortjes gaat, hangen borden met plattegronden en overzichten van de metro. Ook zijn er vaak hokjes bezet door personeel die je kunnen helpen, en daar zijn vaak ook plattegronden af te halen.

Applicatie voor smartphone

Er is een metro applicatie te downloaden die 'Metro de Madrid Oficial' heet. Bij deze applicatie zijn de lijnen van de trajecten te bekijken en staat er bij elk station aangegeven of deze rolstoel vriendelijk is (lift) en of er parkeergelegenheid is.

PDF met alle metrolijnen

Een PDF met een overzicht van alle metrolijnen is te downloaden via deze link of zelf op te zoeken via de website van www.metromadrid.es.

Metro vanaf de airport

Airport toeslag

Om van of naar de airport te reizen met de metro, moet een luchthaven toeslag betaald worden van 3 per keer. Let op: mensen met een toeristisch ticket of met een abonnement hoeven deze toeslag niet te betalen en kunnen direct met hun ticket door de poortjes heen. Als je van de airport komt en je haalt een kaartje bij de automaat, komt deze toeslag er automatisch bij. Je kunt bij een 10-ritten kaart ook kiezen voor meerdere toeslagen op het kaartje, maar die gelden alleen op diezelfde dag, dus als je dezelfde dag nog teruggaat bijvoorbeeld. Ga je naar de airport toe en heb je een los kaartje naar de airport gekocht, dan zit de 3 euro toeslag er al bij. Kom je bij de airport aan en heb je geen toeslag op je kaartje, kun je de toeslag alsnog bij een automaat betalen. Daar komt dan een kaartje uit waarmee je door de poortjes kunt.

Toeristisch ticket duur

Allereerst: kom je vanaf het vliegtuig aan en ken je Madrid en het openbaar vervoerstelsel niet? Koop niet zomaar een (rode) toeristische kaart, deze zijn heel erg duur. Bedenk eerst of je dit geld er echt wel uithaalt. Als je vanaf airport terminal T1-T2-T3 komt is het eerste wat je tegenkomt bij de metro, een tourist office waar ze OV kaarten voor toeristen verkopen. Met deze kaart kun je in alle vervoersmiddelen voor het aantal dagen dat je kiest, maar kosten vaak meer dan kaartjes uit de kaartjesautomaat. Als je deze office ziet, loop die dan voorbij en ga naar beneden naar de metro waar je bij de automaat een kaartje kunt kopen. Niet alle Nederlandse pinpassen werken in de kaartautomaat, maar er staan ook een paar pinautomaten in de buurt van de kaartautomaten. Heb je dus geen contant geld bij je en wordt de pinpas niet geaccepteerd, heb je de mogelijkheid om geld op te nemen uit de pinautomaat.

Metrohaltes airport: T1-T2-T3, Barajas, T4

De metrostations van de airport zijn Aeropuerto T1-T2-T3, Barajas en Aeropuerto T4. Deze drie opeenvolgende haltes liggen aan het eindpunt van lijn 8, de roze lijn. De eindpunten van deze lijn zijn Nuevos Ministerios - Aeropuerto T4. Als je uit de airport komt en je neemt de metro, moet je dus de roze lijn 8 hebben richting Nuevos Ministerios. Daar kun je overstappen op andere metrolijnen, afhankelijk van je eindbestemming.

Welke terminal je moet hebben als je een vlucht neemt, hangt af van je vliegmaatschappij. Transavia vliegt altijd vanaf T2, terwijl KLM en andere duurdere vluchten vanaf T4 gaan.

Prijzen en abonnementen

De prijzen hier genoemd zijn van eind 2013. Kinderen onder de 4 jaar reizen gratis.

Losse kaartverkoop

In de metro van Madrid moet je je kaartje invoeren bij de halte waar je instapt. Voor overstappen heb je je kaartje niet nodig en je hoeft ook niet 'uit te checken'. In de automaat kun je losse kaartjes kopen, of 10-rittenkaarten. Voor een los kaartje moet je ook het eindstation invoeren. Een 10-rittenkaart kun je 10 keer gebruiken om door een poortje heen te gaan. Je kunt zien hoeveel ritten je nog op je kaartje hebt, op twee manieren. Sommige poortjes geven na het 'inchecken' aan hoeveel ritten je hierna nog kunt maken. Ook wordt er per gebruikte reis een stempel op de achterkant van je kaartje gezet in kleine cijfers. Heb je al 7 stempels, weet je dat je nog 3 ritten kunt maken.

Enkele rit (1 viaje) = vanaf ongeveer 1,50 per reis, afhankelijk van de afstand.
10 Ritten kaart (10 viajes) = 12,90 per 10 ritten

Tourist card

Deze kaart is te verkrijgen voor 1, 2, 3, 5 en 7 dagen. Als je nu kijkt naar de prijzen op de website www.metromadrid.es en ze vergelijkt met die van een 10 ritten kaart, zie je het volgende. Een 5 dagen tourist card = 26,80. Voor die prijs kun je net iets meer als twee 10 rittenkaarten kopen, waarmee je totaal dan 20 ritten kunt maken. Dat is elke dag 4x met de metro. Denk je dat je per dag 5 dagen lang meer dan 4 metro of busritten maakt, kan de tourist card goedkoper zijn. Echter, veel bezienswaardigheden in het centrum liggen op loopafstand.

Abonnementen

Wanneer je in Madrid gaat wonen of langer dan een maand verblijft, is een abonnement (Spaans: abono) een goede optie. Er zijn verschillende types abonnementen:

Abono joven: Onder de 23 jaar, jeugdabonnement. Is geldig tot 31 juni in het jaar waarin je 23 wordt.
Abono normal: 23-64 jaar
Abono tercera edad: 65 jaar en ouder

De abono's kun je kopen bij estanco's/tabaco shops. Dit zijn winkels waar ze ook tijdschriften, kranten etc verkopen. Een abono is een soort pas met een plastic houder waar je je papieren maandabonnement in kunt schuiven. Als je je abono eenmaal hebt, kun je elke maand een nieuw kaartje kopen door de barcode op je pas te scannen in de kaartautomaat. Die print dan na betaling een kaartje voor de nieuwe maand die je in je pas kunt schuiven.

Let op: als je een Abono Joven aan wilt vragen, moet je leeftijd eerst nagetrokken worden. Dit kan tot zo'n 20 dagen duren. Je moet hiervoor bij een estanco/tabaco shop een speciaal invulformulier aanvragen. Ook hebben ze een kopie van je paspoort nodig, en een pasfoto. Na het invullen van het formulier sturen hun alles voor je op en kun je na zo'n 20 dagen je abono afhalen, of je kan ervoor kiezen om het te laten thuisbezorgen.

De prijzen voor abonnementen zijn op www.metromadrid.es te vinden. Voor het gemak zal ik de prijzen van de A, B1 en B2 zone hieronder vermelden.

Abono/ZoneAB1B2
Abono joven54,6063,7072
Abono normal3539,6045
Abono tercera edad12,3012,3012,30

Woordenlijst

Een woordenlijst met woorden die goed van pas kunnen komen rondom de metro. Van Spaans naar Nederlands, om woorden die je tegenkomt te kunnen begrijpen.

    • Abono = abonnement
    • Acceso cerrado = toegang gesloten
    • Andén = perron
    • Ascensor = lift
    • Entrada = ingang
    • Escalera = trap
    • Exterior = buiten(kant)
    • Fuera servicio = buiten dienst
    • Interior = binnen(kant)
    • Línea = lijn
    • Máquina = automaat
    • Pago con targeta = betalen met pin
    • Próximo tren llegará = volgende trein komt aan
    • Red de metro = metronetwerk
    • Salida = uitgang
    • Salida cerrada = uitgang gesloten
    • Tarjeta = kaart
    • Viaje = reis, rit
© 2014 - 2017 Doorbellrings, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overstappen op Madrid Barajas Airport: faciliteitenOverstappen op Madrid Barajas Airport: faciliteitenHet vliegveld Barajas in Madrid wordt door Nederlanders veel gebruikt, niet alleen voor een stedentrip Madrid maar ook o…
Openbaar vervoer Parijs, metro, bus, tramParijs is één van 's werelds grootste steden. Deze metropool is een geweldige toeristische trekpleister. Er is veel mooi…
De OV-chip, soorten OV-chipkaartenDe OV-chip, soorten OV-chipkaartenIn november 2011 is de OV-chipkaart in Nederland geïntroduceerd. Met deze OV-chipkaart heb je één kaart nodig, die is be…
Goedkoop vliegen naar Spanje met Iberia ExpressGoedkoop vliegen naar Spanje met Iberia ExpressIberia Express heeft tot doel de reiziger een goedkope prijs te bieden voor zijn of haar vliegticket. Dit doet de maatsc…
Goedkoop vliegen met Dubrovnik AirlineGoedkoop vliegen met Dubrovnik AirlineBen jij ook een van die mensen die Kroatië als vakantieland ontdekt? Grote kans dat als je met het vliegtuig gaat, dat j…
Bronnen en referenties
  • http://www.metromadrid.es/en/index.html
  • http://www.metromadrid.es/en/viaja_en_metro/App.html
  • http://www.metromadrid.es/en/viaja_en_metro/tarifas/abonos/contenido02.html
  • http://www.metromadrid.es/en/viaja_en_metro/tarifas/billetes/index.html
  • http://www.renfe.com/viajeros/cercanias/madrid/

Reageer op het artikel "Openbaar vervoer in Madrid: Metro"

Reactie

Roos Schippers, 17-08-2015 21:49 #1
In september ga ik met mijn man, beide 70 jaar geweest, voor 8 dagen naar Madrid. Heeft men hier ook, zoals o.a. in Boedapest en Amsterdam, een gratis openbaar vervoer voor ouderen of zijn er andere regels die handig zijn voor ons? Graag informatie hierover.
M.v.g. Roos Schippers.

Infoteur: Doorbellrings
Gepubliceerd: 09-02-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Reacties: 1
Schrijf mee!