InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Malaga; heerlijke stad aan de Costa del Sol in Andalusië

Malaga; heerlijke stad aan de Costa del Sol in Andalusië

Malaga; heerlijke stad aan de Costa del Sol in Andalusië Malaga is een prachtige stad in Andalusië. Het is de hoofdstad van de provincie Malaga. Deze stad heeft de tweede grootste haven voor cruiseschepen van geheel Spanje en volgt daarmee in snel tempo Barcelona. Door het heerlijke sub-tropische klimaat kan deze stad het gehele jaar door bezocht worden. Ideaal voor een stedentrip naar Malaga en omgeving. In de zomer is het niet te heet en in de winter niet te koud. Tel daarbij op de levenswijze van de bevolking van Andalusië en u zult zich beslist niet vervelen.

Ligging aan de Costa del Sol in Andalusië

Malaga is gelegen aan de Middellandse zee en heeft een sub-tropisch klimaat. In deze grote stad wonen ongeveer 560.000 inwoners. Wie met een cruise schip de haven in vaart kan lopend naar het centrum van de stad. Beter is het om even de shuttlebus te nemen want het lopen over het haventerrein is niet erg interessant. Opvallend zijn de vele leuke paardenkoetsen aan de boulevard. Volop mooie subtropische planten geven direct na aankomst al een schitterende uitstraling op de Paseo del Parque. De opzet van de moderne stad is erg ruim terwijl er ook nog leuke historische hoekjes te vinden zijn. Veel mensen uit alle delen van Europa overwinteren dan ook in deze omgeving. Denk hierbij ook aan steden als aan Fuengirola, Torremolinos en Marbella. Maar ook in de zomermaanden is de stad geliefd voor vakanties zowel bij de Spanjaarden als de buitenlanders. In Malaga verbleven er tussen juni en augustus 2013 totaal 1,62 miljoen mensen in de plaatselijke hotels en dat is een stijging met 5% ten opzichte van 2012.

Geschiedenis van de stad Malaga

Malaga werd in 800 v. Chr. gesticht door de Feniciërs. Later kwamen hier de Romeinen en in de achtste eeuw werd de stad bezet door de Moren. Het werd een onderdeel van het kalifaat van Cordoba. In de veertiende eeuw werd hier een Islamitische universiteit gesticht. Maar in de veertiende eeuw begon de Reconquista en de Moren werden verjaagd of als slaaf verkocht.. Na een grote opbloei werd de stad en har omgeving in de zeventiende eeuw getroffen door epidemieën van gele koorts, misoogsten en aardbevingen. Na die tijd kwamen de Fransen en de Engelsen en ontstond ook hier de industrialisatie. Nadat ook Franco hier zijn troepen stationeerde en geheel Spanje een moeilijke tijd kreeg kwam in de vijftiger jaren het toerisme op gang.

Kathedraal

Zelden hebben we zo'n grote en prachtige kathedraal kunnen bewonderen als de kathedraal van Malaga. De bouw van de kathedraal begon in 1528 en werd beëindigd in 1782. Er hebben veel verschillende architecten aan deze kathedraal gebouwd en er zijn dan ook diverse stijlen bij elkaar gebracht. Een deel van de zuidelijke toren is nooit afgebouwd. Bij het betreden van de kathedraal valt direct de enorme hoogte op die 48 meter is. Het interieur is in de Renaissance stijl waarbij een prachtige lichtval heerst als gevolg van veel buitenlicht door hoge ramen. Er is hier nog een Mariabeeld uit de vijftiende eeuw te bewonderen en een erg mooi koorgestoelte waarbij cederhout en notenhout verwerkt zijn. Tegenover de kathedraal is het Bisschoppelijk paleis gelegen.

De Santiago kerk

Deze kerk is gebouwd in mudéjarstijl en is gebouwd op een oude moskee.In totaal werden er na de Reconquista vier Rooms Katholieke kerken gebouwd op restanten van een moskee.

Geboortehuis van Pablo Picasso

Midden in de stad op de Plaza de Merced treffen we het geboortehuis aan van Pablo Picasso. Hier is nu een museum in gevestigd. Veel schilderijen van Picasso zijn hier niet te bewonderen. Daarvoor dient men te gaan naar het museum der schone kunsten waar twee werken van Picasso hangen.

Romeinse theater en Alcazaba

Het Alcazaba heeft een archeologisch museum en dateert uit het midden van de elfde eeuw. Aan de voet van het Alcazaba ligt het Romeins theater. Aan de andere zijde is er een verbinding met het hoog gelegen 14e eeuwse Gibralfaro kasteel. Het ligt op een hoogte van 130 meter boven de zeespiegel. Van hieruit heeft men een prachtig uitzicht op de haven en een deel van de stad. Ooit was het de machtigste citadel van Islamitisch Spanje. De vesting was gebouwd in de stijl van het Alhambra in Granada.

Winkelen in Malaga

Een der belangrijkste winkelstraten in Malaga is de Marqués de Larios genoemd naar de familie Larios. Deze familie die oorspronkelijk uit de Rioja streek kwam heeft veel bijgedragen aan de ontwikkeling van de stad. Zij bevorderden het verbouwen en de industrie van suikerriet, tabak en textiel. Aan het eind van de Passeo vinden we het standbeeld van Larios wat in 1899 werd geplaatst. In Malaga vinden we alle beroemde merken op het gebied van mode. Ook lederwaren kan men hier heel goed kopen. Schoenen met bijpassende tassen zijn een lust voor het oog. Naast allerlei luxe artikelen is het heerlijk om te gaan eten in een van de vele restaurants waar men de keuken van Andalusië kan proberen. Bars en terrasjes zijn er in deze stad in overvloed en door het lekkere klimaat kan men bijna het gehele jaar wel ergens op een terrasje de plaatselijke bevolking gade slaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Malaga, stad in SpanjeMalaga, een stad gelegen aan de zuidkust van Spanje in het gebied Andalusië. De betekenis Malaga is een toeristencentrum…
Picasso in MalagaPablo Ruiz Picasso werd op 25 oktober 1881 aan het Plaza de la Merced in Málaga geboren en heeft daar de eerste tien jar…
De highlights van Andalusië en Costa del SolIn het uiterste zuiden van Spanje ligt een veelzijdig gebied. Voor wie van cultuur houdt is hier genoeg te vinden in Cor…
Pablo Picasso: Les Demoiselles d'AvignonPablo Picasso: Les Demoiselles d'AvignonPablo Picasso is momenteel een van de bekendste schilders ter wereld. Zijn werken brengen miljoenen op en musea pronken…
Nerja Spanje: alle informatieDe stad Nerja is een populaire vakantiebestemming aan de Spaanse Costa del Sol. De stad is niet alleen aantrekkelijk in…
Bronnen en referenties
  • Andalusië Kosmos reisgids

Reageer op het artikel "Malaga; heerlijke stad aan de Costa del Sol in Andalusië"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 23-11-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Cruise
Schrijf mee!