Lissabon is een van de mooiste hoofdsteden van Europa

Lissabon is een van de mooiste hoofdsteden van Europa Lissabon, de hoofdstad van Portugal, is een stad met meerdere gezichten. Er wordt gezegd dat het een van de mooiste hoofdsteden van Europa is. Door haar ligging tegen de heuvels met aan de voet De Rio Tejo (de Taag) krijg je prachtige uitzichten vanaf de bovenstad. Er is veel te zien in deze stad en men kan lekker flaneren over pleinen en langs de boulevard. Ook heeft de stad diverse grote parken. Er zijn diverse punten van waaruit men een mooi uitzicht heeft op de benedenstad en de rivier met haar imposante bruggen.

Ligging van Lissabon

Lissabon is gelegen aan de oever van de rivier de Taag. De stad is gebouwd tegen de heuvels. Lissabon is sedert 1255 de hoofdstad van Portugal en heeft een rijke geschiedenis. Het heerlijke klimaat zorgt dat veel toeristen de stad bezoeken zowel in voor- en naseizoen als in de zomer. De stad telt ongeveer 3 miljoen inwoners. Door haar ligging aan de zee en de grote handelstochten uit het verleden vestigden zich hier naast Portugezen ook veel Brazilianen, Indiërs, mensen uit Kaapverdië. De haven van Lissabon is bijzonder groot en heeft een lengte van 25 kilometer. Hier bevinden zich de scheepswerven, koelhuizen, opslagplaatsen. Wie met een cruiseschip de Taag op komt varen en daarbij alle werven voorbij gevaren is zal verbaasd zijn over de prachtige ligging van deze stad. Men krijgt het gevoel dat de boot zo de stad in zal varen als men onder de brug doorkomt.

Geschiedenis van de stad

Al rond 1200 voor Chr. was Lissabon een handelspost voor de Feniciërs. Door de Romeinen werd de stad in 200 voor Chr. veroverd. Daarna kwamen de moslims. Zij noemden de stad Olisjbona Aan het begin van de achtste eeuw kreeg de stad weer meer betekenis. Met behulp van de kruisvaarders kon Koning Alfons 1 de stad in bezit nemen. Deze koning liet het fort Castelo São Jorge ombouwen tot Koninklijk paleis.Ook werd de kathedraal gebouwd. Ook werd hier de eerste universiteit gesticht die later verplaatst werd naar Coimbra. Op 1 november 1755 kreeg de stad te maken met een hele zware aardbeving. Er waren rond de 15.000 doden als gevolg van de aardbeving, branden en hoge golven vanuit de rivier. De wijken Alfama en Bélem bleven echter gespaard. Binnen een termijn van twintig jaar werd de stad weer opgebouwd onder leiding van minister Pombal volgens een strak patroon van rechte en haaks op elkaar lopende straten. Aan het uiteinde werden mooie pleinen ontworpen. In 1998 werd hier de Expo gehouden.

Vasco da Gama maakte de stad belangrijk

Vanuit Lissabon begon Vasco Da Gama zijn tochten naar Indië en Brazilië. Lissabon werd een belangrijke haven aan de Atlantische Oceaan en hier kwamen de goederen aan met specerijen, goud en zilver, ivoor. Portugal werd een rijke handelsnatie met Lissabon als pronkstuk. Dit is nog goed te zien aan de schitterende gebouwen op de grote pleinen.

Bezienswaardigheden van Lissabon

Om Lissabon echt goed te leren kennen mag men zeker een paar dagen de tijd nemen. Het is heel eenvoudig om de stadsbus te nemen. Maar ook de houten tram wordt veelvuldig gebruikt. Enige belangrijke bezienswaardigheden zijn
  • Rossio en Praça de Comercio
  • De Elevator
  • De wijk Alfama
  • De 2 bruggen over de Taag, nl. de Ponte 25 de April en de Ponte Vasco Da Gama
  • Avenida la Liberdade

Rossio

Het Rossio en de Praça da Figueira zal men niet willen missen. Hier is het hart van de stad. Prachtige grote pleinen met terrassen en er wordt van alles te koop aangeboden. De Cidade Baixa is geheel ingericht als terras met aan beide kanten winkels. Dan komt men via de triomfboog op de Praça do Comercio. Hier zien we het grote standbeeld van José 1. Het plein is 190 bij 180 meter. Op het plein staat het standbeeld van Koning José 1. Aan het plein liggen de regeringsgebouwen.

De Elevador

Midden in de stad een lift aantreffen zal niet vaak gebeuren maar in Lissabon zijn meerdere grote liften waarmee men van de benedenstad in de bovenstad kan komen. Een hiervan is de elevador Santa Justa . Er wordt vermeld dat deze lift gebouwd zou zijn door Eiffel, maar helemaal zeker is dit niet. Vanaf de loopbrug kun je neerkijken op de benedenstad en de Rossio.

De wijk Alfama

Dit is een van de bekende oude volkswijken van Lissabon. Door de wijk rijdt de houten tram lijn 28. Als men die lijn volgt dan komt men in het centrum. In de wijk die hele smalle straatjes heeft zijn veel bars en kleine restaurantjes te vinden.

Avenida da Liberdale

Deze brede boulevard die we de Vrijheidslaan mogen noemen, werd in 1880 aangelegd als een nabootsing van de Parijse Champs Elysées. De boulevard is 1500 meter lang en 90 meter breed. Er zijn veel bomen en bloemperken en er is een brede wandelstraat. Aan het eind van de avenida komt men op de Praça Marques de Pombal, een grote rotonde. Hier staat het standbeeld van Pombal met de leeuw afgebeeld.

Lissabon is één van de mooiste steden van Europa

Lissabon heeft naast vele bezienswaardigheden ook verschillende theaters waar het gehele jaar door uitvoeringen worden verzorgd. Ook zijn er talloze kerken en kloosters die men kan bezoeken en waar veel kunstschatten uit de Middeleeuwen bewaard zijn gebleven. Er zijn teveel musea om in het kader van dit artikel te vermelden. Ook is er een dierentuin en een aquarium waar haaien te bewonderen zijn. Ook is het in Lissabon heerlijk om eens echt Portugees uit eten te gaan. Kies hiervoor een van de kleine restaurantjes in de oude wijk Alfama.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Portugal ANWB van Tiny keuning

Reageer op het artikel "Lissabon is een van de mooiste hoofdsteden van Europa"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 01-07-2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Cruise
Schrijf mee!