Cadiz is een oude stad aan de haven in het zuiden van Spanje

Cadiz is een oude stad aan de haven in het zuiden van Spanje In het zuiden van Spanje ligt de stad Cadiz. Deze stad is historisch van belang en wordt gezien als de oudste havenstad van Europa. De ligging van Cadiz is bijzonder strategisch. Het is leuk om deze stad te bezoeken en door de smalle straatjes te dwalen. Het archeologisch museum is erg interessant. Een bezoek aan de vismarkt mag niet ontbreken. Er zijn leuke terrassen en met een beetje geluk wordt de flamenco voor je op het terras gedanst.

Ligging van Cadiz in het zuiden van Spanje

Cadiz is een havenstad die strategisch gelegen is op een vooruitstekend punt aan zee. De landtong is 9 km. lang en slechts 1 km breed. Men kan dan ook gemakkelijk aan beide kanten via de boulevard een rondwandeling maken. De stad werd door de Feniciërs gesticht. Wie met een cruise schip de haven van Cadiz in komt in de vroege ochtenduren zal direct de stad tegen de heuvel zien liggen. Via de oude stadspoort de Puertas de Tierrawandelt men dan naar het historisch centrum. Ook de provincie waarin deze stad gelegen is heet Cadiz. Er wonen in deze stad ongeveer 140.000 mensen maar het juiste aantal is niet goed bekend. Veel mensen komen hier om te overwinteren en zijn dan ook geen vaste inwoners. Toch zijn zij vaak wel aangemeld bij de gemeente om gebruik te mogen maken van een aantal voorzieningen.

Geschiedenis van de stad

Cadiz werd gesticht door Hercules rond 1100 voor Chr. volgens de legende uit de oudheid. De Feniciërs noemden de stad Gadir. Volgens wetenschappers is dit dan ook de oudste stad van Europa. Daarna vestigden zich hier de Carthagers die van hieruit grote delen van Zuid Spanje hebben veroverd. Daarna kwam Cadiz in handen van de Romeinen. Julius Caesar kwam hier enige malen. In de tijd van de Moren kwam de stad in verval en werd eigenlijk een vissersdorp. Na de Reconquista ontstond er een handelsroute met het noorden en met Afrika. Vanuit deze stad vertrok Columbus voor zijn tweede reis naar Amerika. Ook zijn vierde reis werd vanuit Cadiz gestart. Er ontstond een monopolie op de handel met Amerika die oorspronkelijk in Sevilla maar later terugkeerde in Cadiz. Dit waren jaren van grote bloei. Men heeft zich in 1810 tegen Napoleon verzet maar langzaam verdween de macht. Van belang om te vermelden is het feit dat hier in 1812 de eerste grondwet van Spanje werd getekend. Hierbij werd de soevereiniteit van het volk vastgelegd. In 1840 werd er begonnen met scheepsbouw industrie. Franco stationeerde hier zijn troepen in 1936 op dit strategische punt. Thans is Cadiz een havenstad waar naast vrachtschepen ook grote cruise schepen kunnen aanleggen. Er zijn vooral inkomsten uit het toerisme omdat men van hieruit gemakkelijk de andere steden in Andalusië kan bezoeken zoals Sevilla en Jerez de la Frontera.

Bezienswaardigheden

Bezienswaardig is:
  • Het Archeologisch museum
  • De Kathedraal Nueva
  • De Kathedraal Vieja
  • Torre de Tavira
  • Overdekte markt

Archeologisch museum

Voor een bezoek aan het museum dient men wel geruime tijd uit te trekken. Let daarbij goed op de openingstijden want deze verschillen per dag. Dit museum bevat veel werken van grote meesters zoals El Greco, Goya maar ook van Rubens. Hier zien we de oude gebruiksvoorwerpen die ons leren hoe de mensen vroeger leefden. Erg mooi is de Fenicische sarcofaag in de vorm van een menselijke gedaante.

De kathedraal Nueva
Ook in Cadiz is een mooie kathedraal te bewonderen waarvan de bouw meer dan honderd jaar heeft geduurd. Hierdoor zijn er meerdere bouwstijlen te ontdekken. Zowel barok als neoklassieke stijl.

De kathedraal Vieja

Deze kathedraal was tijdens de bezetting van de Moren een moskee. Wie oplettend is zal kunnen ontdekken dat er zowel Christelijke als Moorse invloeden zijn in de koepels.

Torre de Tavira

Midden in de stad zien we de Torre de Tavira en hier is ook het Hospital de Mujeres. Het is mogelijk om een kijkje te nemen in de patio die schitterend betegeld is.

Markt

Beslist de moeite waard is een bezoekje aan de overdekte markt. De visafdeling verkoopt werkelijk alle soorten vis die hier uit zee gevangen wordt en velen daarvan zijn bij ons onbekend. Ook worden hier jonge haaien verkocht.

Wie na een bezoek aan de stad op een terras aan de Plaza de España gaat zitten zal met een beetje geluk kunnen ervaren dat de Flamenco hier spontaan wordt gedanst. Het is erg levendig op het plein en hele gezinnen genieten van het goede Spaanse leven en de dans. In de avond lijkt het wel alsof de hele stad nog even naar buiten gaat voor een kleine wandeling. Het is gezellig druk en veel winkels blijven nog lang open. Kortom de stad is beslist een bezoek waard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Kunst en architectuur Andalusië

Reageer op het artikel "Cadiz is een oude stad aan de haven in het zuiden van Spanje"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 01-12-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Cruise
Schrijf mee!