InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Sochi/Sotsji, van badplaats tot Olympische Winterspelen 2014

Sochi/Sotsji, van badplaats tot Olympische Winterspelen 2014

Sochi/Sotsji, van badplaats tot Olympische Winterspelen 2014 De Russische stad Sochi (Nederlands Sotsji) is in 2014 de gaststad. De gaststad van zowel de Olympische Winterspelen van 2014 als de Paralympische Winterspelen. De Paralympische Winterspelen worden eveneens in 2014 in Sochi georganiseerd. Toch is Sochi, in het Nederlands wordt de naam van de stad vaak geschreven als Sotsji, zeker geen wintersportplaats. Sochi is namelijk een moderne Russische badplaats. Sochi is gelegen aan de Zwarte Zee. Door deze ligging is de stad in het zomerseizoen een grote trekpleister voor vele (Russische) toeristen. De toeristen komen niet alleen voor de mooie ligging, maar ook voor de aanwezige mineraalbronnen. De genezende mineraalbronnen en de mooie stranden van Sochi, trekken ongeveer vier miljoen toeristen per jaar.

Sochi - Sotsji

Sochi is een belangrijke handelsplaats. Sochi is gelegen in het zuidoosten van Europees Rusland. Sochi is ongeveer halverwege de negentiende eeuw aan de Zwarte Zee gesticht. Sochi verwierf vervolgens in 1917 de stadstatus. De stad wordt in het Engels geschreven als Sochi en in het Nederlands wordt het geschreven als Sotsji.

Handelsstad Sochi

In de klassieke tijd was Sochi al een echte handelsstad. Dit kwam doordat er gehandeld werd vanuit de Kaukasus. De handelaren kwamen naar de Zwarte Zee en deden daarbij Sochi vaak aan. De voornaamste handelsproducten die in Sochi werden verhandeld in die tijd waren:
  • bont
  • honing
  • hout

Mede door de bloeiende handel, groeide de stad snel en werd de infrastructuur in Sochi sterk verbeterd. Het hoogtepunt was de aanleg van het vliegveld, Adler - Sochi.

Langste stad van Europa

Sochi heeft door haar natuurlijke ligging aan de Zwarte Zee een bijzondere structuur. Anno 2013, is Sochi met haar lengte van 140 kilometer, de meest uitgestrekte stad van Europa. Sochi heeft een inwonertal van ongeveer 430.000 inwoners.

Forbes Magazine Sochi
Deze 430.000 inwoners worden gevormd door meer dan honderd verschillende nationaliteiten die in Sochi wonen. Volgens het Forbes Magazine Sochi was Sochi in 2012 de beste Russische stad om handel en zaken te bedrijven.

Badplaats of wintersportoord?

Ondanks het feit dat de Olympische Winterspelen en Paralympische Winterspelen van 2014 in Sochi worden georganiseerd, kan Sochi niet gelijk als wintersportplaats of met een winterse toeristische bestemming worden beschouwd. Sochi is namelijk wel de belangrijkste badplaats van Rusland. Sochi heeft, mede door zijn mooie zwarte stranden met vele palmen, de bijnamen "Russische rivièra" en de “Parel van de Zwarte Zee” gekregen.

Gevoelstemperatuur

Dat de Olympische Winterspelen van 2014 toch in Sochi kunnen worden gehouden, heeft Sochi te danken aan zijn bijzondere klimaat. In de bergen, gelegen aan de rand van Sochi, krijgt men in de wintermaanden te maken met gemiddeld ruim twee meter sneeuw. De temperatuur daalt daar dan ook onder het vriespunt. Het is echter doorgaans in Sochi niet extreem koud. Dit is te danken aan het warme water van de Zwarte Zee. Het water van de Zwarte Zee zorgt ervoor dat de gevoelstemperatuur toch nog heel aangenaam blijft. De verkoelende bergwind zorgt er vervolgens voor dat men ook tijdens de zomermaanden in Sochi te maken heeft met een aangename temperatuur.

Toeristencentrum

Het beste strandweer zal men in Sochi aantreffen in de maanden april tot en met oktober. In deze zeven maanden bezoeken vier miljoen toeristen de stad. Tussen de maanden oktober en mei kan men, in het bergland net buiten Sochi, volop van de wintersport genieten. Doordat het Internationaal Olympisch Comité in 2007 de Olympische Winterspelen van 2014 aan Sochi heeft toegewezen, is Sochi na 2007 uitgegroeid tot het eerste en modernste internationale wintersportcentrum van Rusland.

Sportfaciliteiten in Rusland

De reden van toewijzing van de Olympische winterspelen aan Sochi, mag dan wat betreft de ligging en het klimaat in eerste instantie opmerkelijk lijken, toch is de toewijzing eenvoudig te verklaren. Immers, door de hoge sportambities van deze Russische stad, is de toewijzing toch redelijk voor de hand liggend.

Bekende tennissers

De tennisschool van Sochi heeft meerdere belangrijke tennissterren voortgebracht. Zo zijn bijvoorbeeld de meervoudig Grand Slam Winnaars Maria Sjarapova (Wimbledon 2004 en 2011, US Open 2006, Australian Open 2007 en 2008, Roland Garros 2012) en Jevgeni Kafelnikov (Roland Garros 1996, Australian Open 1999) hun tenniscarrière op de tennisschool van Sochi begonnen.

Voetbal

In 2005 heeft de Russische voetbalbond een groot trainingscentrum in Sochi geopend. Dit trainingscentrum is er speciaal voor de nationale teams van Rusland. Het trainingscentrum moet er aan bijdragen dat Rusland succes gaat boeken op de Wereldkampioenschappen voetbal 2014. Het WK wordt van 12 juni 2014 tot en met 13 juli 2014 in Brazilië georganiseerd.

Formule 1

In Sochi is er ook een grote voorliefde voor de autosport. Zo zal er vanaf 2014 de Formule 1 Grandprix van Rusland eveneens in Sochi worden verreden. Hiervoor hebben de Formule 1-baas Bernie Ecclestone en premier Vladimir Poetin van Rusland een contract gesloten. Op donderdag 14 oktober 2010 hebben beiden hun handtekening gezet onder een contract. In het getekende contract wordt aangegeven, dat er vanaf 2014 tot en met 2021 een Formule 1 Grandprix in Sochi zal worden verreden.
Gerelateerde artikelen
Schaatsen: WK afstanden 2013 in SotsjiSchaatsen: WK afstanden 2013 in SotsjiIn het schaatsseizoen 2012 – 2013 wordt het wereldkampioenschap afstanden gehouden in de Russische plaats Sotsji (Sochi)…
De Paralympische Spelen / Paralympics 2014 in SochiDe Paralympische Spelen / Paralympics 2014 in SochiIedere vier jaar worden er Olympische Spelen georganiseerd. In het land waar de Olympische Spelen worden gehouden, worde…
Olympische Winterspelen Sochi/Sotsji 2014: logo en mascotteOlympische Winterspelen Sochi/Sotsji 2014: logo en mascotteIn het logo voor de Olympische Winterspelen in Sotsji, Rusland, is voor het eerst in de geschiedenis van de Olympiade ee…
Medaillespiegel Paralympics 2018Medaillespiegel Paralympics 2018Van 9 maart tot en met 18 maart 2018 worden de Paralympische Winterspelen gehouden. De Paralympische Spelen, ook wel Par…
Goedkoop reizen naar de Olympische Spelen 2014 in SotsjiGoedkoop reizen naar de Olympische Spelen 2014 in SotsjiIn de winter van 2014 vinden in Sotsji de Olympische Spelen plaats, gevolgd door de Paralympische Spelen. Daarnaast is d…
Bronnen en referenties
  • www.mariasjarapova.com
  • www.nocnsf.nl
  • www.sochi2014.com
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Sochi/Sotsji, van badplaats tot Olympische Winterspelen 2014"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 09-09-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!