InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Aachen, een bijzondere stad!

Aachen, een bijzondere stad!

Aachen, een bijzondere stad! De Duitse stad Aken (Aachen) ligt vlak over de grens bij Vaals in Zuid-Limburg. Aachen is een moderne stad met een rijk en historisch verleden. De stad Aachen is, ook voor bezoekers uit Nederland, uitstekend bereikbaar en voor al die bezoekers is er een scala aan mogelijkheden, van een historisch verleden tot een moderne winkel- en zakenstad.
Gravure: gezicht op Aachen / Bron: Matthäus Merian the Elder, Wikimedia Commons (Publiek domein)Gravure: gezicht op Aachen / Bron: Matthäus Merian the Elder, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Aachen

In de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, net voorbij de Zuid-Limburgse grens bij Vaals, ligt de stad Aachen (in het Nederlands: Aken, in het Frans: Aix-la-Chapelle. In Zuidoost-Limburg zeggen ze Aoke.) De stad heeft ongeveer 265 000 inwoners. Aken ligt tegen de Nederlandse en Belgische grens aan. Steden als Vaals (Nederland) en Kelmis (België) liggen hier ook dicht tegen de grens aan. Ze liggen daardoor tegen Aachen aan en kunnen tot de agglomeratie Aachen gerekend worden. Dat kun je ook anders zeggen: ze zijn erg op Aachen georiënteerd.

Taal

De meeste mensen spreken naast de officiële taal ook een soort van dialect. Aachen is een Duitse stad en dus is het logisch dat er Duits wordt gesproken. Daarnaast wordt het plaatselijk dialect gesproken, het Aokener plat. Dit dialect lijkt sterk op het Limburgs dialect dat aan de Nederlandse kant van de grens wordt gesproken. Op zich ook logisch, voor veel Limburgers was Aachen dé stad.

Romeinse tijd

Dank zij de vruchtbare bodem en bebossing was de streek al vroeg in de geschiedenis bekend en bewoond. Al in de Romeinse tijd was de streek waar Aachen ligt al bekend vanwege de hete, zwavelhoudende minerale bronnen. Zij noemden de stad Aquis-Granum. Aquis verwijst naar het latijnse aqua dat water betekent. Granum verwijst naar de Keltische god Grannus, die verantwoordelijk was voor genezing. Het Oud-Germaanse woord voor aqua (water) is Âh of Âhha, waarbij de h nadruk krijgt. Dat woord is weer de basis van de naam Aachen.

Karel de Grote

De stad Aachen heeft een rijke historie uit een lang verleden. Karel de Grote (742-814), koning en later keizer van het Frankische rijk, werd in de buurt van Aachen geboren. Hij maakte de stad tot één van zijn hoofdsteden. Het was de gewoonte van Karel om zijn hoofdstad regelmatig te verplaatsen. Hij bouwde in zo'n hoofdplaats een palts, waar hij met zijn hofhouding dan een poos verbleef. De bevolking betaalde de belasting vooral in natura, dus bij aankomst in de palts waren de voorraadkamers goed gevuld. Was de voorraad bijna op, dan werd het tijd door te reizen naar de volgende palts. Aachen was zo'n hoofdplaats, Nijmegen was er ook een. Denk overigens niet dat Karel de Grote alleen maar op de paltsen verbleef, hij had het erg druk met allerlei oorlogen, opstanden, grensconflicten, etc.

Palts

Karel de Grote had meerdere palts, die hij als regeringsplaats gebruikte, maar zijn favoriet was toch wel de koningspalts in Aachen. De grondvorm van deze koningspalts kun je in het centrum van Aachen nog steeds terugvinden. Een aantal gebouwen is geplaatst op delen van de vroegere palts. Ook dat maakt de palts in de tegenwoordige stad herkenbaar. Op het plein de Katschhof is de centrale cour van de palts nog te herkennen. Het meest indrukwekkende bouwwerk van de stad is natuurlijk de Dom van Aachen, de bisschoppelijke kerk van de stad. Het middenschip van de kerk, het achthoekige gedeelte, heeft deel uitgemaakt van de koningspalts van Karel de Grote en werd gebouwd tussen 796 en 804. Ook het oude gemeentehuis met de oude Granusturm is gebaseerd op een deel van de palts en is het bekijken meer dan waard.

Moderne stad

Aachen is meer dan geschiedenis. Het is een moderne stad met ruim 265000 inwoners, voorzien van alles wat de hedendaagse stadsbewoner of bezoeker maar wenst. Via snelwegen en treinverbindingen is de stad vanuit Nederland, België en natuurlijk Duitsland uitstekend bereikbaar. De stad is ook bereikbaar via vliegveld Maastricht-Aachen, dat aan de Nederlandse kant van de grens ligt, bij Beek.

Geneeskrachtige bron / Bron: Wi1234, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Geneeskrachtige bron / Bron: Wi1234, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Minerale bronnen

De Romeinen kenden de minerale bronnen al en deze zijn er nog steeds. De bronnen zijn na de Romeinse tijd gekanaliseerd en zijn nu geneeskrachtige baden. De watertemperatuur kan oplopen tot boven de 40 graden Celcius, en de baden trekken nog steeds veel bezoekers.

Bezoekje

Aachen combineert de moderne stad met het historisch verleden. De toerist kan hier uitstekend toeven, of het nu voor een dagje is, of voor een langer verblijf. Veel plezier!
Gerelateerde artikelen
Wat zijn de huizenprijzen in Duitsland, in 2015-2016?Wat zijn de huizenprijzen in Duitsland, in 2015-2016?Van de bijna 800.000 Nederlanders die in het buitenland wonen, woont ongeveer 150.000 in Duitsland. Voornamelijk de aan…
Bezienswaardigheden van de stad Aken (Aachen)Een stad voor een leuke dag uit is ongetwijfeld de middelgrote stad Aken (in het Duits: Aachen) in de Duitse deelstaat N…
Aken: van Karel de Grote tot kuuroordAken: van Karel de Grote tot kuuroordAken is dé stad van Karel de Grote. Zijn palts (koninklijke verblijfplaats) vormt nog altijd het hart van de stad, met a…
Noordrijn-Westfalen: 'handelsreus' van DuitslandNoordrijn-Westfalen: 'handelsreus' van DuitslandNoordrijn-Westfalen (ofwel NRW) is veruit de belangrijkste handelspartner van Nederland onder de Duitse deelstaten. Voor…
Over de grens: Nederlandse ondernemers in DuitslandOver de grens: Nederlandse ondernemers in DuitslandAls ondernemer de grens over naar Duitsland. Hoe populair is die keuze? Welke deelstaten zijn favoriet bij Nederlandse i…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aachen, een bijzondere stad!"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 07-12-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!