InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Antwerpen, een stad om van te houden!

Antwerpen, een stad om van te houden!

Antwerpen, een stad om van te houden! Antwerpen, zonder twijfel de leukste stad van België! Er is voor iedereen wat wils, musea, mooie gebouwen, leuke winkels, hippe restaurants en gezellige cafés. Deze combinatie maakt van Antwerpen de ideale bestemming voor een stedentrip. De stad is gelegen aan de rivier de Schelde, waar Brabo volgens de legende de hand van de reus Antigoon ingooide. Vandaar de naam van de stand: (H)andwerpen.

Attracties en Bezienswaardigheden

De Zoo

In de Zoo moet je geweest zijn! Het is absoluut een van de mooiste (en oudste) dierentuinen van Europa. Niet alleen de dieren zijn de moeite waard, maar ook de aanleg is schitterend. Trek hier rustig een halve dag voor uit want er is zeer veel te zien. De Zoo ligt midden in de stad en is alleen daarom al bijzonder én goed te bereiken. De shows zijn van hoge kwaliteit.

Het Centraal Station

Een schitterend gebouw. Loop eens naar binnen en ga naar boven, naar de perrons. Daar heb je een mooi uitzicht op de binnenkoepel van het station.

Het Steen

Een voormalige burcht die later gebruikt werd als gevangenis. Mooi gelegen aan de rivier de Schelde.

Onze Lieve Vrouwe-Kathedraal

Mooie kerk, gelegen aan de Groenplaats. Binnen vind je religieuze kunst, waaronder een schilderij van Rubens.

Vlaeykensgang

Een straatje dat je zo voorbij zou lopen, doe dit echter niet!!! Gelegen nabij de Grote Markt. Een zeer rustig straatje, weg van alle toeristen. Een stukje rust in de drukte en bovendien een heel romantisch plekje mits het niet te druk is...

Musea

In Antwerpen zijn talloze musea te vinden. Hieronder een korte beschrijving van de mooiste en meestbezochte musea in de stad.

Rubenshuis

In het Rubenshuis vind je zeer veel werken van deze Belgische meester. Gelegen op de Wapper, een zijstraat van de Meir waar ook veel gezellige restaurants en cafés aanwezig zijn.

Fotomuseum

Een aanrader! Met een steeds wisselende collectie blijft dit mooie museum up to date. Gelegen in de wijk Het Zuid.

Modemuseum

Hier vind je alles over de geschiedenis van de mode. Gelegen in de Nationalestraat, dé modestraat van Antwerpen.

Museum van hedendaagse kunst

In dit museum ligt een collectie van de internationale hedendaagse kunst vanaf 1970.

Winkelen

De Meir en omgeving.

De Meir is te vergelijken met de Kalverstraat van Amsterdam. Alle grote modemerken zijn hier gevestigd: H&M, C&A, Peek&Cloppenburg, Zara etc. Je vindt hier echter ook een paar exclusievere winkels. Ben je op zoek naar de wat exclusievere merken als Gucci en Prada, ga dan naar de straatjes om de Meir heen, waaronder de Huidevettersstraat. In de Nationalestraat vind je winkels van bekende (Belgische) ontwerpers als Dries van Noten.

De Hoogstraat en de Kloosterstraat

In deze straten vind je vooral antiek- en curiosawinkeltjes. Bezoek vooral ook de Idea, een niet te missen winkel in de Hoogstraat. Een woonwinkel met een knipoog!

Het Zuid

Als je op zoek bent naar nieuwe meubelen, kom dan naar Het Zuid. Hier vind je diverse woonwinkels. Ook vind je hier diverse kunstgaleriën. Ook de winkel van Ann Demeulenmeester bevindt zich in Het Zuid. Het Zuid staat erom bekend dat de locals hier uitgaan. Je vind hier dan ook veel terrasjes en restaurants.

Restaurants

Rond de Grote Markt barst het van de restaurants, voor iedereen wat wils. Vlees, vis, Italiaans, Grieks... Hier vind je echt alles. Uiteraard ook de echte Vlaamse Friet! Ook de wijk Het Zuid is erg leuk, daar komen wat minder toeristen en wat meer echte Antwerpenaren. Aan de Vlaamse Kaai vind je gezellige restaurantjes.

Cafés

In de wijk Het Zuid vind je diverse gezellige cafeetjes. Hier komen de echte Antwerpenaren. Ga bijvoorbeeld eens cocktails drinken bij Sips, op de hoek van de Vlaamse Kaai en de Gillisplaats. Op en om de Grote Markt kun je ook goed terecht voor een drankje, maar hier zit je wel tussen de toeristen.

Vervoer

Auto

Met de auto is het vanaf Amsterdam iets minder dan 2 uur rijden naar Antwerpen. In de stad zijn er enkele straatjes waar je voor weinig geld kunt parkeren, waaronder de Charlottalei. Deze straat ligt vlakbij het centrum. Ook kun je je auto (duurbetaald) kwijt in een van de parkeergarages.

Trein

Met de trein zit je vanaf Amsterdam in 2 uur in hartje Antwerpen. Een retour kost ongeveer 55 per persoon.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen in Antwerpen: Sint-AndriesWat te doen in Antwerpen: Sint-AndriesSint-Andries is een hippe en bruisende wijk die net ten zuiden van de Groenplaats ligt. Vlakbij Sint-Andries ligt de Kam…
Stedentrip SevillaIn dit artikel vind je wat algemene informatie over een stedenreis naar Sevilla, die samen met Cordoba en Granada de dri…
Kerstshoppen? Winkelstad Antwerpen!Antwerpen aan de Schelde is de Vlaamse winkelstad. Antwerpen kent enkele zeer gezellige winkelwijken, vol bekende modeza…
De 5 beste bezienswaardigheden van AntwerpenDe historische havenstad aan de Schelde is de plaats bij uitstek voor een dagje of weekendje genieten. Antwerpen heeft v…

Reageer op het artikel "Antwerpen, een stad om van te houden!"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 23-12-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!