Kuala Lumpur is een bruisende stad in Zuidoost-Azië

Kuala Lumpur is een bruisende stad in Zuidoost-Azië Kuala Lumpur is de hoofdstad van Maleisië en was gedurende lange tijd niet zo in trek bij toeristen. De stad werd vooral bezocht door zakenmensen. Toch is het erg leuk om een bezoek te brengen aan Kuala Lumpur en kennis te maken met de vele verschillende bevolkingsgroepen die al generaties lang in deze stad leven. Dominant aanwezig zijn natuurlijk de Petronas Twin Towers van waaruit men een prachtig uitzicht heeft over de stad.

Maleisië

In Maleisië leven ongeveer 23 miljoen mensen. De stad Kuala Lumpur is ontstaan toen enige Chinese mijnwerkers op zoek gingen naar tin. De naam betekent modderige monding van de rivier. Naast de uitvoer van tinerts en rubber en olie is Maleisië nu de tweede grootste producent van palmolie ter wereld. Op Borneo wordt veel tropisch regenwoud gekapt voor de productie van palmolie. Er wordt daarmee roofbouw gepleegd op de natuur waarbij ook veel dieren niet kunnen overleven. Op dit moment behoort Maleisië tot de drie rijkste landen van Zuidoost-Azië. De staatsreligie is de Islam. 60% van de bevolking is moslim en 19% is boeddhist. Daarnaast zijn er hindoes en christenen. Vanaf 1826 was de Britse Oost-Indische Compagnie hier heer en meester en vanaf 1957 is het land onafhankelijk. Saba en Sarawak werden pas later in 1963 onafhankelijk. Het land bestaat uit negen sultanaten en vier bondsstaten. Iedere vijf jaar wordt er een sultan gekozen. In 2013 is de sultan: Abdul Halim Muádzam. De regering zetelt niet meer in Kuala Lumpur maar in Putrajaya.

city of Kuala Lumpur

Kuala Lumpur is de hoofdstad van Maleisië

Wie Kuala Lumpur uit de verte ziet verschijnen is verbaasd over de mooie architectuur van deze stad. De stad is in vergelijking met andere steden in het Zuidoosten van Azië erg schoon. Veel jongeren vinden het leuk om een praatje met je te maken en ze willen graag de reden van je komst weten. In de stad wonen ongeveer 1,5 miljoen mensen. Velen zijn afkomstig uit India, Sri Lanka en China maar wonen hier al generaties lang. De oorspronkelijke bewoners zijn de Maleiers. Zij zijn in de minderheid maar de bevolkingsgroep groeit snel.

Opschriften in vijf talen

Door de vele verschillende bevolkingsgroepen worden diverse talen gesproken en dit maakt het noodzakelijk dat opschriften in vijf talen vermeld staan te weten:
  • Islamitische taal
  • Maleis
  • Chinees
  • Hindu of Tamil
  • Engels

Bezienswaardigheden

  • De Petronas Towers
  • Sri Maha Mariamman tempel
  • De Masjid Jame moskee
  • Lake Gardens
  • Merdeka plein, oude treinstation en bibliotheek
  • Grote Shopping Malls

Petronas TowersPetronas Towers
De Petronas Towers
De belangrijkste bezienswaardigheid van Kuala Lumpur zijn de Petronas Towers. Zij zijn 450 meter hoog en een brug verbindt de beide torens. Er zijn 88 verdiepingen. In de Petronas Towers zijn grote shopping malls en ook restaurants gevestigd. Er is een bioscoop en een conferentiezaal. Ook is er een concerthal. De Towers zijn indrukwekkend om te zien en zijn gelegen in een parkachtige omgeving. De brug die de beide torens verbindt is gelegen op de 41e en 42e verdieping. Men mag deze brug gratis betreden maar er worden slechts 1200 personen per dag toegelaten. Dit betekent dat er vaak lange rijen bij de liften staan en dat men rekening moet houden met een behoorlijke wachttijd. In 2013 behoren de Petronas Towers tot de op vijf na hoogste gebouwen van de wereld.

Sri Maha Mariamman tempel

Dit is een prachtige Zuid-Indiase tempel die gebouwd werd in 1873. De tempel is erg kleurrijk en men mag rustig binnen rond kijken. Overal mag men vrij de Hindoe en Chinese tempels betreden. Maar wel is het verplicht de schoenen uit te trekken en de tempel te betreden met ontbloot hoofd. Korte broeken zijn niet toegestaan. Fotograferen mag over het algemeen wel mits men niet stil blijft staan voor een beeltenis van een Hindoe god of Boeddha.

De Masjid Jame moskee
Deze moskee is gebouwd in Noord-Indiase stijl en dateert van 1909. Er zijn veel bogen die we zowel in India zien maar ook in Cordoba bijv. Men noemt dit de Moorse stijl ofwel de Mogulbouwkunst. Het is steeds weer verbazingwekkend om te zien hoe deze bogen weer in de Moorse bouwstijl terugkeren in verschillende delen van de wereld.

Lake Gardens

Aan de rand van het centrum vinden we de Lake Gardens. Het park is 60 hectare groot en heeft prachtige grasvelden en vijvers. De totale oppervlakte inclusief de tuinen bedraagt 90 hectare. Er rijdt een shuttlebus door het park. Ook zien we hier veel tropische plantensoorten. Er is een orchideeëntuin, een vlindertuin en een hibiscustuin. Er is een vogelpark. Een wandeling door het park is erg aangenaam na enige tijd in het drukke centrum te zijn geweest.

ChinatownChinatown

Chinatown

De ingang van Chinatown is gelegen aan de Jalan Petalin. Hier verkoopt men allerlei producten en ook veel nep artikelen. Afdingen is noodzakelijk. Aan één zijde zijn de kleine restaurantjes waar men de gehele dag door mensen ziet eten en eten bereiden. Aan de rand van Chinatown zien we de grote Chinese Boedhistische tempel. Deze tempel dateert uit 1906. Men ziet mensen hier de offergaven brengen en wierookstokjes branden. Heel apart zijn de wierookstokjes die de vorm hebben van lampen.

Het Merdekaplein

Hier is het hart van de stad waar vroeger de elite graag verbleef in de Royal Selangor Club. In het oude gemeentehuis is thans een textielmuseum gevestigd. Ook zien we hier de bibliotheek en het historisch museum. Het oude treinstation is een voorbeeld van de Engelse koloniale bouwstijl. Het is uitbundig versierd met minaretten, torens en arcades.

Grote Shopping Mall

Kuala Lumpur kent diverse grote en hele mooie shopping malls. Zo kan men bij Lot10. terecht voor alle mogelijke zaken. Alle wereldmerken zijn hier vertegenwoordigd met veel cosmetica zaken. In het souterrain zijn in de shopping malls vaak de grote supermarkten gevestigd. Het is leuk om ook hier eens een kijkje te nemen en te genieten van het winkelende publiek.

Vervoer is hier goed geregeld

Kuala Lumpur heeft goed openbaar vervoer. Er is een light rail en een monorail zodat men in korte tijd diverse punten in de stad goed kan bereiken. Er rijden veel taxi's zonder meter. Daarom is het verstandig om de prijs van tevoren af te spreken of te vragen om de meter aan te zetten. We zien in de stad ook veel tri-shaws. Ook hier is onderhandelen over de prijs een gewoonte.
Gerelateerde artikelen
Toerisme Kuala Lumpur: informatie voor de toeristenToerisme Kuala Lumpur: informatie voor de toeristenGa je op reis naar Kuala Lumpur? Dat is een echte aanrader! Het is de hoofdstad van Maleisië en een supermoderne stad. O…
De Petronas Twin Towers: uniek in de wereldHoewel de New York Twin Towers er sinds 2001 niet meer zijn, heeft de wereld nog een ultramoderne kopie staan in Kuala L…
De tien hoogste gebouwen ter wereld in 2015De tien hoogste gebouwen ter wereld in 2015De titel van hoogste gebouw ter wereld is in de loop der jaren verschillende keren veranderd. Zo was een gebouw van 100…
Kuala Lumpur en PutrajayaKuala Lumpur, gewoonlijk aangeduid als KL is de hoofdstad van Maleisië. Het kreeg een speciaal statuut en is nu een fede…

Singapore is interessant en multicultureelSingapore is interessant en multicultureelSingapore is het kleinste land van Zuidoost-Azië. Het een zelfstandige republiek sedert 1965. Singapore bestaat uit één…
La dolce vita van Liz Gilbert in Eat, Pray and LoveEat, Pray and Love Eten, Bidden en Beminnen zoals de titel van de Nederlandse vertaling luidt is de in 2006 uitgekom…
Bronnen en referenties
  • Informatie AIDA
  • Handboek Maleisië

Reageer op het artikel "Kuala Lumpur is een bruisende stad in Zuidoost-Azië"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 14-01-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!