Kerstmarkt of Weihnachtsmarkt in Münster is sfeervol

Kerstmarkt of Weihnachtsmarkt in Münster is sfeervol In de donkere dagen voor kerstmis is het gezellig om een kerstmarkt te bezoeken. Bijzondere Weihnachtsmärkte vinden we in Münster gelegen op een uurtje rijden van de Nederlandse grens. In deze historische stad vinden we in een schitterende Altstad maar liefst vijf Weihnachtsmärkte, ieder met hun eigen karakter, stalletjes en lekkernijen. Veel mensen gaan vanuit hun werk even met de collega's de markt over om wat te kletsen en te eten. Dit is een gebruik dat we in Nederland niet kennen maar wat wel heel gezellig is.

Wanneer is de Kerstmarkt ofwel Weihnachtsmarkt in Münster

De Weihnachtsmarkt in Münster vindt ieder jaar plaats vanaf 25 november tot 23 december. Het is steeds weer een bijzondere belevenis om de markten te bezoeken. Niet alleen de Weihnachtsmärkten zelf zijn een bezoek waard maar de gehele Altstad doet mee aan het feest en overal is prachtige versiering aangebracht. De mooie historische panden worden verlicht. De winkels in de Altstad zijn op vrijdag geopend in de avonduren. Op zaterdag is de Weihnachtsmarkt geopend tot 21 uur. Om informatie en een plattegrond te verkrijgen kan men terecht tegenover het Hauptbahnhof bij de Informatie balie van het Verkehrsverein.

Wat maakt de Weihnachtsmärkt in Münster zo bijzonder?

Het bijzondere is dat men in Münster de keus heeft uit vijf verschillende Weihnachtsmärkte. Het is erg leuk om de gehele route te lopen en de diverse stalletjes te bezoeken. Vooral als het donker wordt is de verlichting tegen het decor van de Altstad erg sprookjesachtig. In totaal zijn er ongeveer 300 stalletjes. Alle bekende versieringen zijn aanwezig terwijl er ieder jaar ook weer een aantal nieuwe dingen te bewonderen zijn. De geur van glühwein und Bratwurst ruik je door de gehele Altstad. Voor de kinderen is er Kinderpunch. Maar ook gepofte kastanjes en gebrande amandelen verspreiden een heerlijke geur. Reibenkuchen worden veel gegeten. Mooie kleine versieringen voor de kerstboom zijn heel kunstzinnig gesneden uit hout. Kerstgroepen zijn te koop in vele formaten. Ook huisjes die als kerstdorp thuis kunnen worden ingericht staan te pronken. Mooie wollen kleding en zelf gemaakte sieraden worden te koop aangeboden. Tegenwoordig zien we ook veel stalletjes die zelf gemaakte zeep verkopen in diverse geuren.

Lekkernijen voor kinderen

Voor de kinderen is er een draaimolen. De harten van koek hangen weer in de stalletjes met mooie opschriften en ook de appels met een dikke glazuurlaag worden veelvuldig verkocht. Suikerspinnen verspreiden een heerlijke geur. Overal zie je mensen wat eten of drinken en lekker rondkijken. Kaarsen in alle kleuren, grootte en kwaliteit horen erbij. Kinderen mogen wat uitzoeken om thuis de kerstboom te versieren.

De Märkte in Münster hebben verschillende namen. Zo zijn er:
  • Aegidi
  • Rathaus
  • Lamberti
  • Kiepenkerl
  • Giebelhüüskesmarkt

Aegidi

Op deze Weihnachtsmarkt vinden we een zes meter hoge piramide van hout. Er zijn stalletjes met allerlei heerlijkheden en ieder half uur horen we hier het klokkenspel. Een mooie kerststal is hier gebouwd met grote beelden.

Rathaus

Op het binnenhof van het Rathaus vinden we hier weer een Weihnachtsmarkt. Vooral veel sieraden en handwerk is hier te koop. Ook staat hier een draaimolen voor de kinderen.

Lamberti

De kleine blauwe huisjes aan de voet van de Sint Lamberti kerk vormen een apart gezicht en onderscheiden zich hiermee van de overige Weihnachtsmärkte.

Kiepenkerl

Rondom het standbeeld van de Kiepenkerl is een echt Kerstdorp gemaakt. Hier wordt men uitgenodigd door de Kiepenkerl om een drankje te nemen maar ook andere Westfaalse specialiteiten zijn hier te koop. Op de Weihnachtsmarkt kan men ook een lekker drankje kopen wat opgediend wordt in kleine klompen. Het is van de Kieperkerlkens. Dit waren vroeger kooplieden die zowel hun goederen als het nieuws rond brachten in de omgeving. Zij kleedden zich in linnen kielen met rode halsdoeken en een pijp in de mond. Zij droegen mutsen en een knoestige stok. In de stad staat een gedenkteken aan deze merkwaardige figuren die thans hun drankje aan de man brengen op de Weihnachtsmarkt.

Giebelhüüskesmarkt

Dit is de nieuwste Weihnachtsmarkt van Münster. Veel handwerk is hier te koop. Mooie wollen kleding maar ook houtsnijwerk. Hier zijn ook allerlei lekkernijen te koop zodat men beslist niet met honger de markt hoeft te verlaten.

In het Stedelijk museum van Münster is een tentoonstelling te bewonderen van de Napolitaanse kribbe. In de adventstijd worden stadswandelingen georganiseerd. Ieder weekend worden er om 17 uur uitvoeringen verzorgd door het blaas ensemble op het binnenhof van het Rathaus.

Sociale functie van de Kerstmarkt of Weihnachtsmarkt

In Duitsland is het heel gewoon wanneer collega's na het werk even de markt rond lopen en even wat kletsen en samen iets drinken en eten. Maar ook vanuit de omgeving zijn er groepen huisvrouwen die een gezamenlijk dagje uit organiseren naar de Kerstmarkt. Gezinnen en buren ontmoeten elkaar en zo heeft juist in de donkere dagen de kerstmarkt een sociale functie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Münster marketing Verkehrsverein Münster.
  • https://www.stadt-muenster.de/weihnachtsmarkt/startseite.html

Reageer op het artikel "Kerstmarkt of Weihnachtsmarkt in Münster is sfeervol"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 07-11-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!