Oslo is een stad die geschikt is voor een stedentrip

Oslo is een stad die geschikt is voor een stedentrip Oslo is een stad die bij de meeste mensen niet direct in aanmerking komt voor een korte stedentrip. Toch zouden we dit eens moeten doen want dan kunnen we de bijzondere sfeer ontdekken van misschien wel een van de mooiste steden in Noord Europa. Naast musea, mooie winkelstraten vinden we ook veel gezellige terrassen aan de haven. Een van de belangrijkste bezienswaardigheden is het Vigelandpark. Het openbaar vervoer is goed geregeld en er is een metro waarmee je snel van het ene punt naar het andere kunt reizen.

Geschiedenis van Oslo

Oslo is de oudste van de Scandinavische hoofdsteden. De naam komt van het woord As wat God betekent en Lo betekent veld. De stad werd gesticht rond 1048. Er werd hier een bisdom gevestigd en een kathedraal gebouwd. Belangrijk in de geschiedenis van Oslo is het fort Akershus. De stad heeft ernstig te lijden gehad toen een epidemie van de pest uitbrak en vele inwoners gestorven zijn. In 1397 kwam Noorwegen onder het bewind van Denemarken. Oslo werd in 1624 Christiana genoemd door de Denen. Rond 1814 maakte Noorwegen zich los van Denemarken en ging zich met de Zweden verbinden. In 1624 werd hier door een grote brand veel vernield. Zoals overal wilde men ook hier onafhankelijkheid en in 1905 kreeg Oslo zijn naam en faam weer terug. Er wonen in deze stad ongeveer 550.000 inwoners.

Het stadscentrum

Het stadscentrum van Oslo is erg mooi en compact. Brede straten, mooie parken en lanen en klassieke gebouwen zijn te zien op een rondwandeling door het centrum. De stad is gelegen aan het Oslofjord. Voor de kust liggen veel grotere en kleine eilanden waar rijke Noren huizen hebben gebouwd. Zij varen met hun bootjes geregeld heen en weer naar de stad. Aan de haven vinden we grote en ruime terrassen. Men kan hier gezellig flaneren en een drankje nemen op een van de mooie terrassen. Ook vinden we hier luxe winkels. De belangrijkste straat is de Karl Johans Gate. Deze loopt van het Koninklijk slot langs de Storting tot aan het station. De Storting is het Parlementsgebouw. Dit werd gebouwd in 1866. Het is van zandkleurig steen. Om dit gebouw zien we een fontein en pleintjes waarop mensen zitten. Er heerst hier een ontspannen sfeer.

Het Koninklijk Paleis

Het Koninklijk Paleis is een monument wat erg groot is. Gelegen op een heuvel en omgeven door een groot park. Het werd gebouwd tussen 1825 en 1848. Het Paleis zelf is niet toegankelijk voor het publiek maar het park wel. Iedere dag vindt de wisseling van de wacht plaats en dit is een aardig schouwspel.

Koninklijk PaleisKoninklijk Paleis

Nationaal Museum

Het Nationaal Museum is een must voor mensen die Oslo bezoeken. Hier is de grootste kunstverzameling van Noorwegen te vinden. Veel grote schilders zijn vertegenwoordigd. Het museum is stijlvol ingericht.

Het Raadhuis

Opvallend mooi is ook het Raadhuis wat is gelegen vlak bij de haven. Het werd in 1950 geopend.

Het Akershus Slot

Het Akershus slot ligt vlak aan de kade waar de cruiseschepen liggen. Het oorspronkelijke slot dateert van rond 1300 en is gebouwd op de rotsen. Vanaf 1877 was het de residentie van de koning. Het Akershus slot is zeer recent gerestaureerd en doet denken aan een openlucht museum. Het geeft een goed beeld van het leven in de Middeleeuwen. Maar ook zijn hier nog kerkers en ondergrondse gangen. Tegenwoordig wordt het nog wel gebruikt voor staatsrecepties.

Het AkershusHet Akershus

Vigelandpark

Het Vigelandpark mag men niet missen bij een bezoek aan Oslo. Dit park wat op enige kilometers buiten het centrum ligt wordt ook wel Frognerpark genoemd. Het is wereldberoemd. In dit park staan 212 stenen en bronzen beelden die allen vervaardigd zijn door Gustav Vigeland. Hij maakte zijn kunstcollectie in de periode tussen 1907 en 1942. Men kan gerust stellen dat ieder beeld zijn eigen specifieke uitdrukking heeft en geen twee beelden zijn hetzelfde. We zien hier een brug met 58 bronzen beelden. Maar ook een hoge zuil van 117 meter met een groot aantal beelden van graniet. Ook is er een beeldengroep die je kunt zien als de cirkel van het leven. Een bezoek aan dit park is een onvergetelijke belevenis.

Het Vikingschipmuseum

Wie van de geschiedenis van de Vikingen houdt zal zeker een bezoek willen brengen aan het Vikingschipmuseum. In dit museum zijn drie vikingschepen te vinden uit de 9e eeuw. Deze schepen werden aan het eind van de negentiende eeuw opgegraven uit de grafheuvels in het zuiden van Noorwegen.

Het Kon-Tiki museum

Hier kunnen we het balsahouten vlot bewonderen waar Thor Heyerdahl in 1947 zijn reis mee heeft gemaakt van Peru naar Polynesië. Het verhaal van deze reis wordt in het museum verteld.

Het Nobel Vredescentrum

Ook vlak aan de haven staat het Nobel vredescentrum. Hier wordt jaarlijks de Nobelprijs voor de vrede uitgereikt. Een kijkje in het centrum laat zien wie de prijs in het verleden hebben ontvangen. Tevens is er een souvenirwinkel in het gebouw gevestigd.

Nobel VredescentrumNobel Vredescentrum

Het Operahuis

Het operahuis is mooi gelegen aan het eind van de kade en kijkt uit over het Oslofjord. Het gebouw werd ontworpen door Snowhett. Het is alsof men van het dak zo de zee in loopt. Het gebouw werd geopend in 2008 en is één van de mooiste operahuizen in de wereld. Men kan hier een rondleiding krijgen.

Openbaar vervoer

Om in Oslo gemakkelijk de bezienswaardigheden te bezoeken kan men gebruik maken van het openbaar vervoer. Hierbij is een dagkaart erg handig omdat men dan één uur de tijd krijgt om over te stappen. Ook is het mogelijk via een leensysteem een fiets te huren en zelf rond te rijden. Oslo heeft ook een metro waardoor men snel door de stad kan reizen.
Gerelateerde artikelen
Een stedentrip naar IstanboelIstanboel is een van de grootste steden van de wereld. Het is een geweldige bestemming voor een stedentrip. Waar krijg j…
Stedentrip StockholmEen stad waar je niet meteen aan denkt bij het zoeken naar een stedentrip is Stockholm. Toch is Stockholm beslist de moe…
Oslo  Wat is er te doen en te zienOslo Wat is er te doen en te zienWat is er te zien en te doen is Oslo? Dat wordt een langer verhaal dan op te noemen wat er niet te zien en te doen is in…
Een stedentrip naar LondenLonden is de grootste stad van Europa, er is daarom genoeg te beleven en te zien voor een stedentrip.

Reizen naar Skopje, hoofdstad van MacedoniëReizen naar Skopje, hoofdstad van MacedoniëSkopje is de hoofdstad van Macedonië. Tijdens een vakantie in Macedonië mag een bezoek aan Skopje zeker niet ontbreken.…
De kleine zeemeermin: maar er is meer te doen in KopenhagenDe kleine zeemeermin: het kleine beeld in Kopenhagen, bekend van het sprookje. Maar wie Kopenhagen bezoekt, doet er vers…
Bronnen en referenties
  • Informatie cruisetravel
  • Informatie toeristenbureau Oslo.

Reageer op het artikel "Oslo is een stad die geschikt is voor een stedentrip"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 18-12-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!