InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > De Duitse hoofdstad Berlijn

De Duitse hoofdstad Berlijn

De Duitse hoofdstad Berlijn Berlijn is in de ogen van de meeste mensen niet echt een stad waar zij graag op vakantie zouden gaan. Maar toch is Berlijn een ideale vakantiebestemming. De afstand naar Berlijn is gering en er is veel meer te zien en te doen dan de meeste mensen denken. Berlijn mag dan een jonge stad zijn, cultuur heeft de stad zeker. In deze stad kun je heerlijk tot rust komen in de prachtige parken en tuinen. Maar je kunt ook helemaal los gaan tijdens het uitgaan. Als je hier niet zo van bent kun je altijd nog naar de theaters gaan of een van de talloze festivals bezoeken die de Duitse hoofdstad rijk is. De stad bevat ook nog enkele wereldberoemde dierentuinen waar je leuk met de kinderen naar toe kunt gaan. Berlijn is zeker een bezoek waard. Ben je nog niet overtuigd? Lees deze informatie dan maar eens. Berlijn de hoofdstad van Duitsland is nog steeds een jonge stad. Berlijn is een grote favoriet onder vele jeugdige reizigers vanwege de festivals, architectuur en de hedendaagse kunst. Berlijn is de grootste stad van Duitsland. Berlijn en is een Duitse stad met een indrukwekkende geschiedenis. Berlijn huisvest veel verschillende activiteiten en er is veel te bewonderen. De geringe afstand naar deze stad en de vele mogelijkheden om er te komen maakt Berlijn ideaal voor korte vakanties.

Monumenten

Berlijn is een stad waar erg veel oude bezienswaardigheden te bewonderen zijn. Het gebouw dat je zeker moet zien als je in Berlijn komt is de Reichstag, dit is het gebouw waar het Duitse parlement altijd vergadert. Doordat dit gebouw de Duitse politiek vertegenwoordigd kan het niet ook niet anders dan dat dit gebouw ontzagwekkend oogt als je hier voor het eerst bent.

Uitzichten

Als jij gaat voor de mooie uitzichten over Berlijn zijn er twee torens specifiek aan te raden om te bezoeken.
De Fernsehturm is een enorme televisietoren die je kunt beklimmen voor een geweldig uitzicht over Berlijn. Je kunt in deze toren zelfs een hapje eten op 350 meter hoogte.
De andere toren die je moet bezoeken voor mooie uitzichten is de Funketur, gelegen bij de Berlijnse Messe. In deze radiotoren kun je met een glazen lift omhoog om daar te genieten van het uitzicht over Spandau en het westen van Berlijn.

Een andere locatie die je niet moet nalaten om te bezoeken is Siegessäule. Dit is eigenlijk de tweede bezienswaardigheid als je een lijstje zou opstellen over de volgorde. Al deze monumenten in Berlijn zijn van zo een pracht dat je er zeker goed de tijd voor moet uitrekken als je ze gaat bezichtigen.

Kerken, musea en kunstgalerijen

Om een of andere reden zijn Duitsers erg creatief en artistiek. Dit komt nar voren in bijna alles wat zij doen. Als je alleen al kijkt naar kerken zoals de Berliner dom Kaiser, Gedächtniskirche en de Marienkirche ben je al getuige van het artistieke Duitse gedachtegoed. Maar deze drie kerken zijn niet de enige voorbeelden die je in Berlijn kunt vinden. Berlijn kent tal van musea die stuk voor stuk een onderdeel van de Berlijnse geschiedenis beschrijven. Het mooie aan deze musea is dat je precies kan selecteren in welk onderdeel van de geschiedenis jij geïnteresseerd bent en je daarover laten informeren. Aan de hand van deze musea kun je bij elke locatie in Berlijn een mooi verhaal aanhoren. Doordat Berlijn tal van musea kent is het erg belangrijk dat je van tevoren precies selecteert waar je naartoe wilt zodat je niet te veel tijd verliest met de voor jou minder interessant musea. Berlijnse musea bevatten informatie van de oude Griekse samenleving tot aan de Islamitische godsdienst. Er is echter één ding wat niet begrepen wordt aan de Berlijnse musea. Elk museum heeft zijn eigen onderwerp waardoor er vaak veel overlapping ontstaat. Van deze overlapping wordt nu geen gebruik van gemaakt… Als dit wel het geval zou zijn zouden er unieke collecties kunnen ontstaan. Dit zou voor bezoekers veel overzichtelijker zijn. Het museum dat je moet bezoeken is het Deutsches Historische Museum, maar ook Gemäldegalerie is zeker de moeite waard.

Berlijn herbergt ook tal van mooie galerijen om een bezoek aan te brengen, voorbeelden hiervan zijn: Art Center Berlin, Galerie Eigen Art Friedrichstrasse en Raum fur aktuelle kunst.

Festivals, recreatie en dierentuinen

Zoals al eerder aangegeven is Berlijn de stad van de jonge generatie. Berlijn heeft er daarom een groot belang bij om allerlei soorten entertainment van wereldniveau te organiseren. Berlijn staat bol van bruisende festivals en dergelijke activiteiten.
De jonge generaties houden van dieren. Daarom heeft Berlijn een keur aan verschillende dierentuinen om de jeugd te vermaken. De bekendste hiervan is waarschijnlijk wel de Berliner Zoo, maar je hebt ook nog het Tierpark Berlin en Zoo aquarium. Deze zijn allemaal de moeite waard.

Parken en Tuinen

Berlijn is een stad helemaal gek op schoonheid en pracht. Het is daarom ook niet raar dat de stad verscheidene mooie paren en tuinen bevat. Een paar prachtige parken om met een bezoek te vereren zijn: Worlds Garden, Schlosspark Charlottenburg en het Viktoriapark. Laatstgenoemde heeft zichzelf de afgelopen jaren ontwikkeld tot een uitzonderlijk park van pracht en praal. Ook heeft dit park een geweldig uitzicht over bijna heel Berlijn.

Opera's, theaters, concerten en bioscopen

Omdat Berlijn zo een wereldstad is heeft het ontzettend veel verschillende soorten van entertainment in huis. De stad is een belangrijke thuishaven voor meerdere internationale theaters, ontzagwekkende bioscopen en operahuizen. In deze operahuizen zijn tal van grote wereldwijde opera’s te bezichtigen van beroemdheden wereldwijd.
Kortom Berlijn heeft het allemaal!
Gerelateerde artikelen
Verhuizen naar BerlijnBerlijn is één van de goedkoopste steden van Europa. Veel mensen willen daarom naar Berlijn verhuizen. Maar wat moet je…
Studeren in BerlijnBerlijn is een erg populaire stad bij internationale studenten. Dit komt doordat het een erg goedkope stad is om te stud…
Naar Berlijn met weinig budget? Het is mogelijk!Berlijn is hip. Niet voor niks trekken er jaarlijks vele toeristen naar deze dynamische stad. De beroemde Brandenburger…
Goedkoop op vakantie: Goedkope stedentrip BerlijnGoedkoop op vakantie: Goedkope stedentrip BerlijnBesparen en op vakantie, twee zaken die in eerste instantie niet samen lijken te gaan. Toch is er met een dosis creativi…
Duitsland, algemene informatieDuitsland, onze oosterburen. Een land wat negen keer zo groot is als Nederland en wordt omringd door negen Europese land…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Werner22brigitte, Pixabay
  • http://berlijn-blog.nl/
  • http://berlijn.nl/
  • http://www.stedentrippers.nl/berlijn.html

Reageer op het artikel "De Duitse hoofdstad Berlijn"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 04-07-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!