De Franse stad Nice, wat is er te doen en zien?

De Franse stad Nice, wat is er te doen en zien? In Frankrijk ligt de prachtige vakantiebestemming Nice. Met de mooie stranden en een breed scala aan verschillende activiteiten is Nice erg geschikt voor korte en lange vakanties. Doordat Nice niet zo heel ver weg ligt van Nederland kun je zo de auto pakken om over de mooie Franse wegen door het prachtige landschap ernaartoe te rijden. Omdat er in Nice zo veel te doen is is het belangrijk om van tevoren goed informatie in te winnen over de stad en omgeving zodat je niet verdwaald raakt in de vele mogelijkheden. daarom nu dit overzicht van de prachtige Franse stad Nice. Nice is een mooie typisch Franse stad met prachtige landschappen en fascinerende uitzichten. Het mooie aan deze stad is dat iedereen er naar uit kijkt om naar toe te gaan omdat de stad voor iedereen wel dingen om te doen heeft, jong en oud. Als je echt de tijd neemt om Nice te bezoeken heeft de stad echt voor ieder menstype activiteiten en andere bezigheden.

Landschappen

Geniet van het mooiste uitzichten en de prachtige landschappen van Nice en omgeving. Het beste uitkijkpunt van de stad is op één van de hoogtes vande berg Boron. Als je hier aangekomen bent kun je gelijk genieten van een adembenemend uitzicht. Het oude verlaten fort van Nice en de aangrenzende villa Sir Elton John geven ook een mooi uitzicht op de stad en zijn omgeving. Als je deze locaties een keer bezocht hebt wil je zeker nog een keer terugkomen om de uitzichten nog een keer te bewonderen. De beroemde cactustuin in Nice en Villa lle de France zijn enkele voorbeelden van glorieuze uitzichten op prachtige locaties die iedereen ooit gezien moet hebben.

Stranden

De stad heeft prachtige mediterrane stranden waar het als toerist goed vertoeven is. Een groot nadeel van de openbare stranden is dat het er zo ongelooflijk druk is dat zij nauwelijks comfort en ontspanning kunnen bieden. Als je dus op een of andere manier toegang kunt krijgen tot een privéstrand is dat de kosten ervan zeker waard aangezien je hier veel minder mensen hebt omdat weinig toeristen veel uit te geven hebben en daardoor de openbare stranden verkiezen. Vaak zijn dit wel stranden met stenen. Hier heb je eigenlijk alleen last van als je een ontembaar verlangen hebt om in het helder blauwe water te zwemmen. Maar voor andere strandactiviteiten zullen deze stenen je niet tot last zijn. Er zijn twee openbare stranden die speciaal ingericht zijn om de toegang tot de zee gemakkelijker te maken voor gehandicapten de stranden: Centenaire en Carras. Alle privéstranden Hebben (van april tot oktober) matrassen, parasols, kleedcabines en douches. Deze stranden hebben allemaal een restaurant met uitzicht op de zee.

Musea en Galleries

Als je enig verstand van geschiedenis hebt en/of deze wil uitbreiden dan is Nice zeker de perfecte stad voor jou. Het museum Musee des Arts Asiatiques is een leuk museum over de Oosterse culturen als opkomende economieën en de daarbij horende moderne architectuur in Azië. Het museum heeft een mooi en groot gebouw en heeft daardoor ook een enorme collectie een groot deel hiervan probeert de bezoekers inzicht te geven over de verschillende landen in Azië. Verder wordt er dieper in gegaan op de Japanse, Chinese, Indiase en Cambodjaanse culturen. Hierbij horen natuurlijk veel archeologische vondsten van decoraties, kunsten en tradities allemaal al vrij oud. Ook heb je nog het Musee des Beaux Arts, vertaald het museum van de schone kunsten. Hier vind je een collectie van variërende schilderijen uit de 15e, 17e en 18e eeuw, vaak van erg bekende namen uit Vlaanderen, Italië en Frankrijk. Het Musée d'Art Moderne et d'Art Contemporain is weer een ander museum dat zeker een bezoekje waard is. Her vind je de moderne hedendaagse kunst van de stad. Hier worden vooral werken van plaatselijke jonge kunstenaars tentoon gesteld. Dit museum heeft zelfs een bibliotheek waar je alle informatie over kunst kunt vinden en er documentaires over kan bekijken. Vergeet ook niet hier het dak van het museum te bezoeken vanwege het formidabele uitzicht over de stad. Als laatste maar zeker niet de minste is er nog het Musee Matisse Nice, wat helemaal gewijd is aan werken van Henri Matisse. Het zijn helaas niet de bekendste werken van hem maar toch is dit museum ook een leuke aanvulling op je bezoek aan Nice. Andere leuke musea zijn: Musee Chagall en Musee et Site Archeologiques de Cimiez.

De eerste en belangrijkste winkelstraat van Nice is de straat Jean Médecin die vanaf het plein Place Masséna helemaal doorloopt tot aan het begin van het stadscentrum. Hier vind je vooral de bekende grote ketens zoals bekend uit Nederland met onder andere H&M en Etam. Op de hoek van deze straat vind je een enorm groot warenhuis,Nouvelles Galleries. Hier heb je meerdere verdiepingen met allerlei verschillende producten. Het is zeker de moeite waard om even doorheen te lopen gewoon alleen al voor het gevoel. Ongeveer in het midden van de straat Nice Etoil is een modern en nieuw winkelcentrum waar je je als fervent shopper ook weer op verscheidene verdiepingen flink kan uitleven. Hier vind je een verscheidenheid aan winkels en boetiekjes. Ook hier zitten weer belangrijke internationale merken zoals onder andere Habitat. Verder is er nog de straat Rue de France, deze loopt ongeveer gelijk aan de kust en ook hier vind je veel winkels en boetiekjes maar veelal van de wat exclusievere merken. Dit is verder ook een straat waar je veel restaurantjes en cafés vind waardoor je hier lekker ontspannen kunt winkelen. Dan zijn er nog twee straten met chique en bekende winkelmerken, Rue Paradis en Rue de Verdun.

In al deze winkelstraten zal je maar weinig souvenirs vinden, daarvoor moet je meer naar het oude stadsgedeelte waar het toerisme ook groter is. Hier kun je handgemaakte producten en de parfum van Nice kopen want Nice heeft zijn eigen geurtje.

Vervoer en transport

Nice is op veel verschillend manieren te bereiken en is daardoor toegankelijk voor alle soorten toeristen, ook met een kleine portemonnee. Je kunt Nice met de boot bereiken als je zin hebt in een boottocht. Maar het is ook mooi om naar Nice toe te rijden over de wegen door het mooie Franse landschap, dit is echt zeker een aanrader. Ook kun je het vliegtuig naar Nice nemen voor als je even snel wil reizen. Door al deze mogelijkheden zit er altijd een voor jou vertrouwde optie bij. Verder is er ook nog het vervoer binnen de stad wat veelal met het openbaar vervoer zoals treinen gaat. Als je het openbaar vervoer te chaotisch en druk vind is een auto handig of neem je een taxi in de stad.

Activiteiten

Nice en haar omgeving hebben een geografische diversiteit en een mild klimaat die het mogelijk maken om alle buitensporten te kunnen beoefenen in de stad of omgeving, van nautische activiteiten tot alpine skiën s winters en niet te vergeten wandelen, kanoën, paragliden of raften je keuzes zijn onbeperkt. Nice is de perfecte stad voor romantiek, vriendschap en relaties. Als je gewoon wilt ontspannen of een goede tijd delen met je partner, neem je een pauze van je werk of gewoon wilt nadenken over je verleden, Nice zal de voorbeeldige bestemming voor jou zijn met zijn prachtige uitzichten zijn en mooie architectuur.
Gerelateerde artikelen
Vakantie in NiceVakantie in NiceNice is de mooiste stad in Zuid-Frankrijk, lees hier wat Nice zo bijzonder maakt. Hier kun je vinden wat je in Nice kunt…
Waar gaan we naar toe op vakantie? Zuid-Frankrijk?Waar gaan we naar toe op vakantie? Zuid-Frankrijk?De Cote d`Azur ligt in Zuid Frankrijk in de Provence en is een van de meest gewaardeerde vakantie bestemmingen van Frank…

De Franse hoofdstad ParijsDe Franse hoofdstad ParijsDe internationale stad Parijs of door sommige mensen de stad van de liefde genoemd is een prachtige stad voor een lange…
De Spaanse stad Cordoba, wat is er te doen en zien?De Spaanse stad Cordoba, wat is er te doen en zien?Cordoba is een stad in Andalusië en ligt in het zuiden van Spanje. Cordoba is de hoofdstad van de gelijknamige provincie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alberto Perdomo, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nice
  • http://www.zoover.nl/frankrijk/provence-alpes-cote-dazur/nice/bezienswaardigheden
  • http://www.cityspotters.com/frankrijk/nice.html

Reageer op het artikel "De Franse stad Nice, wat is er te doen en zien?"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 04-07-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!