InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > De Spaanse stad Cordoba, wat is er te doen en zien?

De Spaanse stad Cordoba, wat is er te doen en zien?

De Spaanse stad Cordoba, wat is er te doen en zien? Cordoba is een stad in Andalusië en ligt in het zuiden van Spanje. Cordoba is de hoofdstad van de gelijknamige provincie Cordoba. Cordoba staat vooral bekend om de Moskee van Mezquita, wat een belangrijk Islamitisch bouwwerk is in Europa. Natuurlijk heeft Cordoba veel meer te bieden dan alleen deze moskee. Met zijn smalle sfeervolle straatjes nodigt Cordoba elke reiziger uit tot een bezoek. Cordoba is een typische Zuid-Spaanse stad met een kenmerkende Spaanse sfeer. Deze stad is ideaal voor vakanties gezien het aantal activiteiten die je hier kunt ondernemen. Maar vooral het bezichtigen van de stad is de moeite waard. Zorg wel dat je van tevoren genoeg informatie inwint omdat je anders wel eens verstrikt kunt raken in de mogelijkheden. Cordoba is gewoon dé vakantie bij uitstek. Cordoba is een prachtige Spaanse stad en ook de thuisbasis van een verbazingwekkend grote verscheidenheid aan bezienswaardigheden en oudheden. De geschiedenis van de stad gaat helemaal terug tot de Romeinse tijd. Maar het zijn vooral de Moren en christenen hebben deze stad gevormd tot wat het nu is.

Gerechten

In Cordoba worden grote hoeveelheden olijfolie geproduceerd, wat daardoor veel voorkomt in de streekgerechten van Cordoba en de directe omgeving. Gazpacho en Salmorejo zijn twee heerlijke typisch Spaanse soepen en worden voornamelijk gemaakt van gepureerde groente in combinatie met olijfolie. Deze soepen worden koud gegeten en zijn daarom een echte aanrader tijdens het warme seizoen. Een ander onmisbaar gerecht van Spanje is gerookte ham. In Valle de los Pedroches is deze ham van een uitzonderlijk goede kwaliteit en daarom is dit zeker een bezoek waard. Verder is er nog de Salchichon de Pozo Blanco, een typisch Spaanse worst en Caña de Lomo en Morcilla, een soort bloedworst. Verder herbergt zij nog veel meer aan te raden typisch Spaanse koude streekgerechten. Het is natuurlijk niet zo dat de inwoners van Spanje alleen maar koude gerechten eten. Als warme gerechten zijn vooral de verschillende ragouts aan te raden, waaronder ossenstaartragout en lamsvleesragout. De desserts hebben in Cordoba voornamelijk Arabische invloeden met vooral honing en amandelen als basis. Gelukkig heeft Cordoba een groot aanbod van eetgelegenheden om de Spaanse gerechten en keuken eigen te maken en je niks hoeft te missen.

Bezienswaardigheden

Enkele van de bekendste bouwwerken van Cordoba zijn een prachtige combinatie van moskee-kerkgebouw die al sinds de 13e eeuw bestaat, evenals een groot aantal forten en heiligdommen die eeuwen geleden zijn gebouwd om de stad te bewaken tegen invasies. Verder zijn er een aantal fantastische musea in de stad te bezoeken. Bekijk bijvoorbeeld het archeologische museum in het Paez Renaissance Paleis. Dan is er ook nog het Stierenvechten Museum, een ontzettend interessant museum dat helemaal gewijd is aan de sport stierenvechten, wat bij veel mensen geliefd is, en bij evenveel mensen gehaat en daardoor een heel controversieel onderwerp is. In Cordoba bevindt zich ook nog het Museum voor de Schone Kunsten wat zich in het bisschoppelijk paleis bevindt. Dit museum is voorzien van eeuwenoude wandtapijten, oude rollen tekst, boeken en kunst gemaakt door regionale kunstenaars door de eeuwen heen. Verder is er nog de Calleja de las Flores, de bloemenstraat. Dit is een van de meest karakteristieke straten van Cordoba. In Andalusië is de geranium de meest populaire bloem en in deze straat hangt deze bloem aan elke muur en aan elk balkon.

Nachtleven

Cordoba zou niet in Spanje liggen als de stad niet een typisch Spaans bruisend uitgaansleven had. De stad heeft een breed scala aan dansclubs, tapas bars, flamenco bars, live muziek lounges en nog veel meer (dus voor ieder wat wils). Het uitgaansleven begint hier laat en gaat de hele nacht door tot zonsopkomst. Als je het uitgaansleven van de stad in wilt, wees dan voorbereid op een hele nacht door feesten in een authentieke Spaanse situatie en ervaar het Spaanse nachtleven.

Parken en Tuinen

In de regio Alcazar van Cordoba vind je adembenemende Botanische tuinen die ideaal zijn voor een middagwandeling. Hier vind je grote groene bomen, prachtige bloemen en adembenemend mooie fonteinen. Het Alcazar is ook bekend omdat het vroeger het hoofdkwartier was van de katholieke rechtbank.

Winkelen

Als je meer van winkelen houdt, heeft Cordoba mooie winkels met handgemaakte sieraden, aardewerk, leer, wijnen en nog veel meer producten. Vooral in het oude stadsgedeelte liggen veel winkels. In het Joodse gebied vind je veel sieraden en versieringen van goud en zilver. In de buurt van de moskee zitten verder veel delicatessenzaken, die onder andere olijfolie en wijnen in het assortiment hebben. Wil je echt meer voor kleding en accessoires winkelen, dan moet je meer in het moderne commerciële deel van de stad gaan kijken, straten als Cruz Conde bijvoorbeeld. Hier zal je de nieuwste trends tegenkomen en kun je je helemaal uitleven. Verder zijn er op dinsdag en vrijdag markten waar je groente en fruit kunt kopen. Ook is er nog de straat El Arsenal waar voornamelijk tweedehands goederen worden aangeboden, waardoor je voor een zacht prijsje ook leuk kan winkelen. Cordoba is ook de thuishaven van een groot aantal festivals en evenementen, waaronder het Crosses of Mayfestival, Patio Contest en Summer Freia. Het maakt niet uit met welk idee de toerist naar Cordoba toekwam of waar zij van houdt, wat je ook zoekt, je vindt het in de mooie Spaanse stad Cordoba.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bogitw, Pixabay
  • http://www.youropi.com/nl/cordoba-191
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/C%C3%B3rdoba_(Spanje)
  • http://www.stedentrips.nl/stedentrip/cordoba
  • http://www.take-a-trip.eu/nl/cordoba/

Reageer op het artikel "De Spaanse stad Cordoba, wat is er te doen en zien?"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 19-02-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!