De Spaanse stad Madrid

De Spaanse stad Madrid Madrid is ideaal voor lange en korte vakanties zolang je maar weet wat er in deze wereldstad te doen is. In Madrid zijn erg veel bezienswaardigheden, maar ook kun je in deze stad geweldig uitgaan of genieten van de mooie parken en tuinen. Kortom, Madrid heeft het allemaal! Wacht nu niet langer en ga naar Madrid voor de optimale vakantie ervaring. Madrid, de hoofdstad van Spanje, is niet alleen beroemd om zijn traditionele en esthetisch erfgoed, maar is ook erkend voor zijn sprankelende en bruisende nachtleven. De stad is door zijn centrale ligging, de geschiedenis, financiële en politieke functies, de belangrijkste stad van Spanje.

Musea

Museo del Prado

Een prachtige collectie van allerlei beeldende kunsten uit heel de wereld wordt samen met ook een hele mooie collectie van traditionele schilderkunst tentoongesteld in het Museo del Prado.

Reina Sofia National Museum en Art Center

Een samenstelling van de belangrijke hedendaagse kunst is tentoongesteld in het Reina Sofia National Museum en Art Center.

Het Nationaal Archeologisch Museum

Het Nationaal Archeologisch Museum geeft informatie over de verschillende culturen uit de Spaanse geschiedenis; Griekse, Romeinse en Iberische geschiedenis komen hier duidelijk terug.

Museo Thyssen-Bornemisza

Verder is er nog een ontzettend populair museum, dat de privécollectie van een zakenman presenteert. Deze kunst heeft hij over zijn hele leven verzameld. Het bevat werken van alle grote kunstenaars uit de wereld en wordt gezien als een van de beste collecties ooit.

Overig

Andere leuke musea die een bezoek beslist waard zijn, zijn Real Academia de Bella Artres de San Fernando, Museo de la Ciudad en Museo de America.

Bezienswaardigheden

Palacio Real is een koninklijk paleis, wat de naam al aangeeft. Dit paleis staat bekend om zijn precisie en esthetiek op het gebied van architectuur en interieur. In dit paleis zijn mooie versieringen te zien die vanwege de veiligheid in vitrines liggen. Ook is het Plaza Mayor een populaire trekpleister voor toeristen. Een ander mooi plein in het centrum van Madrid, is Puerta del Sol. Hier worden met de jaarwisseling verscheidene nieuwjaarsfeesten gehouden.

Parken en tuinen

El Retiro Park is een mooi park waar je op een ideale manier wat rust kunt pakken in je programma. Het ligt gescheiden van de drukke straten van Madrid, waar je dus helemaal geen last meer van hebt. In dit park ligt een vijver waarin je met een boot kan varen. Verder heeft dit park ook een kleine tuin waar babyschildpadden zich huisvesten. Een ideaal park voor kinderen, ze kunnen met water spelen en schildpadden zien. Een echte aanrader dus.

Activiteiten in Madrid

Ga kijken naar het wereldberoemde Flamencoshows. Ga uit eten en geniet van een stevige traditionele Spaanse maaltijd. Ook kun je in Madrid naar enkele van de trendy concerten die Madrid huisvest. Dit is niet alleen een avondje uit, maar vaak gelijk een hele nacht aan activiteiten. Ook zijn films een goede manier om tot rust te komen en toch ook tegelijk te worden vermaakt. Als je een enthousiaste voetbalsupporter bent, dan moet je toch zeker kijken of je een wedstrijd van Real Madrid kan bijwonen. Dit is een internationaal bekend team en doet mee met veel internationale toernooien. Een echte must voor elke voetballiefhebber.

Uitgaan

Uitgaan is één van de topattracties van Madrid. Het uitgaansleven is iets wat je eigenlijk een keer mee moet maken. Wees wel voorbereid op een lange avond omdat Madrilenen tot middernacht nog aan het diner en de bijbehorende rituelen zitten. Als zij hier mee klaar zijn, gaan ze vaak rustig op zoek naar wat er allemaal te doen is in de stad.
Als je goed wilt uitgaan in Madrid, hoef je meestal niet ver te zoeken omdat er vaak genoeg te beleven is in het centrum van de stad. De echte studentenfeesten vinden veelal plaats in de gebieden Argüelles en Moncloa. Vanwege de goedkope eettentjes zal je hier vaak de meeste studenten vinden. Ook rond de twee pleinen Plaza Santa Bárbara en het Plaza del Dos de May kun je ook gegarandeerd goed uitgaan.

De wijk Chueca, die in het verleden altijd verpauperd was, is tegenwoordig een van de meeste trendy buurten van Madrid. De kroegen van deze buurt trekken vooral veel homo’s uit Madrid, maar ook uit andere landen.

Als je het echte Madrileense uitgaan wilt meemaken, moet je doorgaan tot de zon weer opkomt omdat je anders volgens de maatstaven van de stad niet echt uit geweest bent.

Natuurlijk kun je ook op andere manieren uitgaan zoals in de wijk Lavapiés. Hier vind je veel avant-garde theaters en bars. Je kunt hier in ieder geval leuk mensen kijken vanaf de vele aanwezige terrasjes.

In Madrid is gewoon veel te doen voor iedereen als je echt goed wilt uitgaan. Op veel verschillende plaatsen in Madrid is live muziek aanwezig en er zijn speciale rockkroegen en jazzclubs.
Gerelateerde artikelen
Stedentrips in EuropaVeel mensen zijn toe aan een lekker weekendje weg naar een grote stad. In Europa zijn veel verschillende grote steden om…
De Spaanse stad Valencia, wat is er te doen en te zien?De Spaanse stad Valencia, wat is er te doen en te zien?Valencia is een grote stad in het oosten van Spanje en ligt aan de Middellandse Zee. Valencia is de ideale vakantiebeste…
De stad ValenciaValencia heeft 86 musea en veel kunstgalerieën. De Spaanse stad is ook beroemd om zijn torens en de prachtige kathedraal…
Vakantie in SpanjeVeel Nederlanders trekken jaarlijks per auto, bus of vliegtuig richting Spanje om daar te genieten van een welverdiende…

De Zwitserse stad GenèveDe Zwitserse stad GenèveGenève, de hoofdstad van Zwitserland, is één van de meest verstrekkende en belangrijkste steden op het gebied van intern…
De Ierse stad DublinDe Ierse stad DublinDublin, de hoofdstad van Ierland is een stad vol met levendigheid en kracht. Dublin sprankelt altijd met zijn energieke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Montaplex, Pixabay
  • http://www.cityspotters.com/spanje/madrid.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Madrid_(stad)
  • http://www.take-a-trip.eu/nl/madrid/

Reageer op het artikel "De Spaanse stad Madrid"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 13-08-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!