InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > De Turkse stad Istanbul, wat is er te doen en te zien?

De Turkse stad Istanbul, wat is er te doen en te zien?

De Turkse stad Istanbul, wat is er te doen en te zien? Istanbul is een mooie en oude stad in Turkije. Fascinerend aan Istanbul zijn de vele verschillende culturen die de stad huisvest. Zo kun je je ineens zonder dat je het door hebt in een ander land wanen. In Istanbul zijn erg veel leuke vakantie-activiteiten om uit te voeren. Je kunt ook gewoon monumenten en andere bezienswaardigheden gaan bezoeken als je wat van de plaatselijke cultuur wilt opsnuiven. Ook als je meer van zon,zee en strand houdt tijdens jouw vakantie zit je in Istanbul goed met de mooie badplaatsen en gegarandeerd goed weer. De Kuststad Istanbul is een van de meest uitbundige steden gelegen aan het Middellandse- Zeegebied. De stad heeft een roemrijk verleden want het is vroeger onderdeel geweest van het Byzantijnse, Romeinse en Ottomaanse Rijk. Istanbul wordt van alle kanten begrensd door de zee en beslaat twee continenten, namelijk Azië en Europa. De inwoners pendelen van het Aziatisch deel naar het Europese en andersom met behulp van de bekende woon-veerboten. Istanbul heeft een bevolking van 12,8 miljoen inwoners en het is de op een na grootste metropool van Europa. In het Oosten overheerst de Arabische cultuur en in het westen de Romeinse. Dit roemrijke verleden heeft de stad verrijkte met kunst, muziek, dans en literatuur. Vorig jaar is Istanbul verkozen als culturele hoofdstad van de 2010, een titel die Istanbul echt verdient. Elk jaar worden vele culturele activiteiten georganiseerd door deze stad zoals muziekfestivals, operafestival ‘s en live concerten op historische plaatsen en andere locaties.

Uitgaan

Het commerciële en culturele centra van Turkije zit bomvol met activiteiten die 24 uur per dag beschikbaar zijn: nachtclubs, bars en cafés die samen een breed scala entertainment aanbieden van traditionele Turkse liederen tot aan ballet dansen. Bovendien kun je in Istanbul genieten van heerlijke gerechten naar keuze, lokaal en Oosterse gerechten alles is beschikbaar. De visrestaurants van Istanbul zijn beroemd in omstreken en bevinden zich op de oevers van de Bosporus in het zuiden van de stad.

Bezienswaardigheden

De stad heeft tal van prachtige historische monumenten, musea, moskeeën en kastelen, veelal gebouwd tijdens het Byzantijnse en Ottomaanse rijk. Je kunt genieten van fantastische architecturale wonderen van de zesde eeuw: Aya Sophia laat prachtige Byzantijnse mozaïeken zien. Het Topkapi paleis is het oudste paleis van de wereld. Zijn schitterende aanzichten zullen je helemaal naar een andere tijd brengen. Verder is er ook nog de Blauwe Moskee, deze is wereldberoemd om zijn versierde interieur met Islamitische kalligrafie en Iznik tegels en is waarschijnlijk ook het mooiste overgebleven bouwwerk uit de Ottomaanse periode. Deze moskee is werkelijk een must om te bezoeken als je in Istanbul bent.

Winkelen

Een andere populaire toeristische plek is de Grand Bazaar met meer dan 4.000 winkels en boetiekjes met prachtig aardewerk, schitterende sieraden, ongelooflijk textiel, lederwaren, antiek en nog heel veel meer. In landen als Istanbul is alles bespreekbaar en als je goed kan onderhandelen kun je hier goedkoop winkelen. Bovendien staan de moderne winkelcentra van de stad bekend als s'werelds beste.

Badplaatsen

Sile is een mooie badplaats bekend om zijn witte zandstranden. Ook Kilyos is een mooie badplaats en staat bekend om zijn nachtelijke feestjes en live concerten s ‘zomers. Deze badplaats heeft verder ook veel restaurants en een zwembad.

Restaurant 360 Istanbul

De 360 Istanbul is een populair restaurant in de stad, vooral toeristen komen hier op af vanwege de fijne Turkse keuken in combinatie met de moderne internationale keuken. Ook biedt dit restaurant een mooi uitzicht over de stad, dit is een van de belangrijkste redenen om dit restaurant bezoeken als je in Istanbul bent. Verder zijn er nog duizenden hotels met catering die voor toeristen en vakantiegangers tegen een schappelijke prijs aangeboden worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TravelCoffeeBook, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Istanboel
  • http://www.cityspotters.com/turkije/istanbul.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Istanbul

Reageer op het artikel "De Turkse stad Istanbul, wat is er te doen en te zien?"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 11-01-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!