InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Alleen op vakantie

Alleen op vakantie

Alleen op vakantie gaan, dat is een vorm van vakantie vieren die veel mensen afschrikt. Je bent misschien single en bent daarom genoodzaakt om alleen op vakantie te gaan. Negatieve opmerkingen vanuti de omgeving zijn er genoeg. Toch kan het prettig zijn om alleen te reizen en is het zeker niet iets wat alleen is weggelegd voor "eenzame mensen". Alleen reizen is juist avontuurlijk.

Groepsreizen

Voor wie toch niet alleen op vakantie wil gaan, zijn er groepsreizen. Groepsreizen zijn meestal gerubriceerd op leeftijd. Zo zijn er speciale jongerenreizen of juist reizen die op een doelgroep van veertigplussers mikken. Een groepsreis kent meestal een gemengde samenstelling: stelletjes, vriendengroepen, maar ook andere singles.

Je deelt met elkaar een bepaalde interesse voor een land of juist voor het soort vakantie: een actieve vakantie, cultuurvakantie of juist een strandvakantie. Je kunt voordat je gaat boeken, informeren hoeveel singles er in de groep zijn en wat de gemiddelde leeftijd van de deelnemers is.

Singlereizen

Sommige reisorganisaties organiseren singlereizen, speciaal voor singles. Het voordeel van singlereizen is dat je zeker weet dat de hele groep uit singles bestaat. Je zit allemaal in hetzelfde schuitje. Soms gaan er mensen mee die een andere soort relatie hebben (moeder dochter, twee vriendinnen), maar de meesten kennen elkaar niet. Dat maakt het makkelijk om contact te leggen.

Alleen op vakantie

Met georganiseerde groepsreizen of singlereizen ben je alleen, maar eigenlijk ook niet. Je hebt altijd een groep om op terug te vallen. Je kunt er ook voor kiezen om alleen op vakantie te gaan. Steeds meer reizigers, ook vrouwen, reizen alleen en zijn daar positief over.

Voordelen alleen reizen

Alleen reizen is zeker niet gemakkelijk; je moet alles zelf uitzoeken en hebt niemand om je ervaring mee te delen. Dan zijn er nog de gevaren in het land: het risico op beroving, bijvoorbeeld. Ook de torenhoge toeslagen die voor alleenstaanden in rekening worden gebracht, vormen een drempel. Maar alleen reizen heeft ook veel voordelen. Je bent zelfstandig en kunt je eigen gang gaan. Je hoeft geen compromissen te sluiten met een groep. Je kunt de tijd nemen voor jezelf. En het geeft een boost aan je zelfvertrouwen als je jezelf staande weet te houden in een nieuwe omgeving.

Tips alleen op vakantie

Ten slotte nog enkele tips, voor de mensen die het aandurven om alleen op vakantie te gaan.
  • Verwen jezelf. Ga niet voor het goedkoopste hotel, maar permiteer jezelf een beetje luxe. Een karige hotelkamer maakt je vakantie er niet leuker op.
  • Neem niet teveel en niet te dure bagage mee. Laat de iPad en andere kostbare apparaten thuis. Als je alleen reist, ben je namelijk een makkelijke prooi voor overvallers. Als je veel bagage meeneemt, moet je dat zelf sjouwen.
  • Neem iets te lezen mee, dat geeft afleiding. Zoals tijdschriften of boeken.
  • Verdiep je van tevoren in de omgeving en de bezienswaardigheden in de omgeving. Plan uitstapjes het liefst zoveel mogelijk voor in de vakantie.
  • Eenzame momenten horen erbij, laat je daardoor niet ontmoedigen.
  • Zorg ervoor dat je mobiel bereikbaar bent in noodgevallen, maar beperk verder het contact met vrienden of familie. De kans is namelijk groot dat je heimwee krijgt.
  • Ga niet naar een land waar het onveilig is om als vrouw alleen rond te reizen. Verdiep je van tevoren in de veiligheid van het land.
Gerelateerde artikelen
Als single op reis: wat is het aanbod van singlereizen?Als single op reis: wat is het aanbod van singlereizen?Het is niet altijd vanzelfsprekend om als single op reis te gaan: je bent altijd alleen en je hebt niemand om tegen te p…
Alleen op vakantie gaan: voor- en nadelen van alleen reizenAlleen op vakantie gaan: voor- en nadelen van alleen reizenAls single een reis boeken is niet zo vanzelfsprekend, vooral omdat je op reis nog meer met je "alleen zijn" wordt gecon…
Met kinderen op vakantie als alleenstaande ouder?Met kinderen op vakantie als alleenstaande ouder?Wat zijn de mogelijkheden voor op vakantie gaan als je als alleenstaande ouder bent, ook wel eenoudergezin genoemd. Uit…
Vakantiebank. Voorwaarden en informatie voor gratis vakantieVakantiebank. Voorwaarden en informatie voor gratis vakantieDe vakantiebank is speciaal in het leven geroepen voor mensen die nooit op vakantie kunnen. Stichting Vakantiebank biedt…
Bronnen en referenties
  • http://www.wereldreis.net/links/reizenalleenstaanden.html

Reageer op het artikel "Alleen op vakantie"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 20-06-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!