InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > De stad Petra, verborgen juweel in Jordanië, is historie

De stad Petra, verborgen juweel in Jordanië, is historie

De stad Petra, verborgen juweel in Jordanië, is historie Wie Jordanië bezoekt zal ongetwijfeld een excursie willen maken naar de verborgen stad Petra. Men reist twee uur vanaf Aqaba en dient ruim de tijd te nemen voor een bezoek. Goed schoeisel is een vereiste, want de weg door de kloof is moeilijk bereikbaar. Een bezoek aan de stad Petra is onvergetelijk en het is dan ook nauwelijks te bevatten hoe dit heiligdom heeft kunnen ontstaan en daarna zo lang verborgen is gebleven. Een bezoek aan deze historische plaats zal nog lang in je herinnering blijven.

De ontdekking van Petra

Petra werd in 1812 ontdekt door de Zwitserse onderzoeker Johann Ludwig Burckhardt. Hij was in het Midden Oosten om het binnenland van Afrika te ontdekken en hoorde over het bestaan van een verborgen stad. Burckhardt dacht hierbij onmiddellijk aan Petra. Hij besloot om zich te begeven onder de gesloten Bedoeïnen, ging undercover en gaf zich uit voor een Islamitische pelgrim. Zo lukte het hem om de eeuwenoude stad die geheel achter de bergen in het dal verstopt lag, te bezoeken. Petra was de stad van de Nabateeën die rond de vijfde eeuw voor Christus naar Zuid Jordanië trokken. Nog steeds is er weinig bekend over dit volk en zijn religie en archeologen verrichten nog steeds onderzoek. Vanaf 1920 is men gestart met opgravingen.

Ligging van de stad Petra

Petra is gelegen halverwege de dode zee en de golf van Aqaba. Het is ongeveer twee uur rijden door een woestijngebied waar men in het begin de stad Eilat kan zien liggen.

Wadi Musa

Men komt langs het Wadi Musa waar volgens de overlevering Mozes met zijn staf water uit de rots zou hebben geslagen. Via een route met prachtige vergezichten komt men aan in Petra. Er zijn grote parkeerterreinen en het is erg druk. Voor mensen die niet goed ter been zijn is het mogelijk om een deel van de tocht met paard en wagen af te leggen. In de tweede eeuw voor Christus was deze stad ruim tien vierkante kilometer groot. In de omgeving werden kamelen, geiten, schapen en paarden gefokt en op de terrassen verbouwde men druiven, olijven en graan. Men gaat ervan uit dat er in deze stad geen mensen gewoond hebben maar dat de stad alleen diende als doorgangsplaats en om te offeren, tol te innen en de doden te begraven.

De Nabateeën

De rijkdom van de Nabateeën bestond uit de mogelijkheid om tol te heffen over de handelswegen tussen Egypte, Arabië, India en China. Er werd wierook, mirre, specerijen, kruiden en ivoor doorgevoerd waarbij de Nabateeën tol eisten in ruil voor bescherming tegen rovers. Over de religie is eigenlijk nog steeds niet veel bekend. Er zijn offerplaatsen voor dieren gevonden. Onder de Romeinen die sedert 106 na Christus het gebied veroverden verloor Petra zijn macht en raakte in vergetelheid. Aardbevingen hebben vervolgens in de loop der jaren veel beschadigd.

Wandeling naar Al- Khazneh door de kloof naar verborgen stad

Men begint aan de 1200 meter lange wandeling door de kloof. Hier is het slot van de film Indiana Jones and the last crusade opgenomen. Ook zijn hier opnames gemaakt van de film Laurens in Arabië. Vrij in het begin al zien we een graf wat een beetje Egyptisch aandoet. Het bestaat uit twee verdiepingen. De bovenverdieping heeft vier obelisken en hier bevindt zich het echte graf. Beneden is er een soort zaal die diende als eetzaal voor de begrafenisgasten. Tijdens de wandeling door de kloof die soms wat breder en soms weer heel smal is zien we ook diverse overblijfselen van graven. Duidelijk is dat men hier vroeger al een ingenieus systeem hanteerde om het water op te vangen en door de stad te vervoeren.

Al-KhaznehAl-Khazneh
Al- Khazneh
Op een bepaald moment vraagt de gids om de ogen te sluiten en dan twaalf passen door te lopen. Doet men de ogen weer open dan zien we de schatkist van de farao zoals de beroemde rotswand wordt genoemd. Afhankelijk van het tijdstip van de dag is de rots geelachtig of donkerrood gekleurd. Dit komt omdat de rots bestaat uit zandsteen met ijzeroxidatie. De 40 meter hoge facade die 25 meter breed is heeft totaal niets met een farao te maken. Men denkt dat het heiligdom aan het begin van onze jaartelling is gebouwd. Het heeft Corinthische zuilen en het zal het graf geweest zijn van een koning of het monument voor een godin. Vast staat echter dat het geheel is gebouwd slechts met de hulp van hamers en beitels. Aan de zijkanten zie je de voetstappen in de rotswand waar mensen naar boven zijn geklommen om vanaf de bovenzijde de rots te bewerken. Vroeger moet de kloof nog lager zijn geweest want er is een tweede gedeelte wat onder de begane grond ligt en waar men thans opgravingen verricht. Tot voor enige jaren geleden mocht men naar binnen in dit heiligdom. Thans is het verboden gebied. Het geheel doet onwerkelijk aan en tijdens de wandeling heb je steeds de neiging om terug te keren naar dit heiligdom.

Theater

Het theater is uit de rots uitgehouwen. Dit in tegenstelling tot een amfitheater wat altijd tegen een rots wordt gebouwd. Door de Romeinen werd het theater uitgebouwd zodat er ongeveer 8000 mensen een plaats konden krijgen. De holten die naast het theater liggen waren graven en opslagruimten.

graf met twee verdiepingengraf met twee verdiepingen
TheaterTheater
kloofkloof

Koningswand

Een trap leidt vanaf het theater omhoog naar de koningsgraven. Vroeger waren hier de wanden bepleisterd. Er is nog een zuilengalerij. Aan de Zuilenstraat kunnen we zien waar vroeger het centrum van de stad was. De Romeinen hebben de straat geplaveid. Hier stonden vroeger paleizen, badhuizen en tempels.

Al-Habis

Vanaf de gevangenis die men kan bereiken via een trap heb je een schitterend uitzicht over de omgeving.

Tempel van de gevleugelde leeuwen

Gebeeldhouwde leeuwen met vleugels troonden op de zuilen van de tempel. Het is een van de meest recente opgravingen.

Qasr al-Bint Farum

Dit paleis is de belangrijkste tempel van Petra geweest en is gewijd aan de goden Dushara. Overal in de omgeving en diep in de rotsen zien we opgravingen van graven. Als men terug loopt door de kloof die wanden heeft tot wel 200 meter hoogte dan kan men zich voorstellen wat hier gebeurt als dit gebied onder water loopt. In 1968 zijn hier twintig Fransen door het water verrast en omgekomen. Nu heeft men een dam aangelegd om te voorkomen dat het water de kloof binnen stroomt. De Siq is ontstaan als gevolg van aardverschuivingen. Heel goed zichtbaar is het als je naar boven kijkt. De rotsen passen eigenlijk als een puzzel in elkaar. Op sommige plaatsen is de kloof erg smal en dan is het goed opletten als de paarden en koetsjes in galop terugkomen.

Wanneer men aan het eind van de dag weer terug rijdt naar Aqaba dan wordt er nog even gestopt op een mooi uitzichtpunt. Van daaruit kijk je de diepte in en dan weet je dat daar geheel verscholen de verborgen stad Petra ligt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De zeven moderne wereldwonderen: Rotswoningen in PetraDe zeven moderne wereldwonderen: Rotswoningen in PetraOmdat er van de klassieke zeven wereldwonderen nog maar één over is, is er op 7 juli 2007 een nieuwe lijst gekozen met d…
New7wonder 5, Petra, rotsstad in JordaniëDe stad Petra is volledig uitgehakt uit de roze-rode rotsen in Jordanië. De Nabateeërs bewerkten de rotswanden met allee…
'Roze-rode' stad in het Dal van MozesEeuwenlang wisten Westerlingen niets af van het bestaan van deze ruïnestad in Jordanië, die eens bloeide door zijn vesti…
Petra, de stad in de rotsenIn augustus 1812 reisde de Zwitser Johann Ludwig Burckhardt (1784-1817) door het Nabije Oosten. Een pelgrim vertelde hem…
De zeven moderne wereldwonderen: Machu PicchuDe zeven moderne wereldwonderen: Machu PicchuOmdat er van de klassieke zeven wereldwonderen nog maar één over is, is er op 7 juli 2007 een nieuwe lijst gekozen met d…
Bronnen en referenties
  • Informatie Cruise travel
  • Informatie reisgids Petra

Reageer op het artikel "De stad Petra, verborgen juweel in Jordanië, is historie"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 24-11-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Cruise van Savona naar Dubai
Schrijf mee!