InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Tien tips voor backpackers

Tien tips voor backpackers

Tien tips voor backpackers Wanneer je bijna een decennium op reis bent geweest, krijg je vaak mooie en interessante vragen. De vraag die ik echter het meeste krijg, gaat over verpakking: wat mee te nemen, wat achter te laten en waar in te pakken. Ik heb erg veel gereisd, en elke keer als ik terug ben, weet ik dat het lichter moet kunnen. Vandaar deze tips om u tijd, moeite en problemen te besparen! Backpacken wordt steeds populairder. Niet alleen is het een enorme ervaring die je te wachten staat, het is vaak een stuk goedkopere oplossing in de nu toch al dure tijden. Daarnaast zie je vaak een hele andere wereld dan wanneer je alleen maar in de grote stad zit, of wanneer je je bij een all-inclusive hotel aan het strand laat verwennen. Backpacken is een echte doe-vakantie vol uitdagingen en onverwachte momenten. De mooiste verhalen doe je op dit soort reizen op, de leukste momenten ervaar je met veel verschillende mensen die je anders nooit zou ontmoeten.

Vaak kom je langs prachtige, onontdekte plekken waar de Lonely Planet nog niets over geschreven heeft. Als voorbeeld zou je de Lonely Planet van Nederland eens door moeten bladeren. Ik weet zeker dat u wel honderd andere plekken weet waar het in Nederland minstens zo mooi is, dan dat er in de Lonely Planet beschreven zijn! En juist omdat u in het land waar u met uw backpack doorheen reist in aanraking komt met de lokale bevolking, komt u op mooie nieuwe plaatsen die u anders voorbij zou rijden.

De 10 tips voor backpackers

  1. De gouden regel: Neem de helft van de kleren mee die je van plan was mee te nemen en twee keer zoveel geld. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe waar dit is.
  2. Wees goed voorbereid op de temperatuur, niet alleen in het land van vertrekken, maar ook in het land van aankomst. Je wil niet in je korte broek op het vliegveld van Moskou te horen krijgen dat je bagage kwijt is. Je kan beter te veel aanhebben, dan te weinig.
  3. Wanneer je bagage gecontroleerd wordt, vraag dan aan personeel van de luchthaven of ze er een 'Fragile' sticker op willen plakken. Die sticker zorgt ervoor dat je backpack of koffer bovenop de stapel wordt vervoerd, en als eerste het vliegtuig weer uit is. Zorg ook dat jouw backpack of koffer opvalt. Je zult niet de enige zijn die aan de bagageband op een zwarte koffer aan het wachten is.
  4. Neem drie shirts en drie broeken mee: in totaal zijn dat negen outfits.
  5. Boeken zijn leuk en fijn om bij je te hebben. Maar bespaar jezelf de extra kilo's en vul je Iphone/Ipad/notebook met een digitaal boek of een luisterboek. Ook kan je elke Lonely Planet er gewoon op downloaden. Ideaal!
  6. Als je een type bent die z'n eigen haardroger mee op reis moet nemen (omdat die van hotels te vies zijn), dan verwijs ik je graag door naar een all-inclusive in Egypte of Turkije.
  7. Jassen en truien nemen veel kostbare ruimte en gewicht in beslag. Tenzij je in de winter naar Rusland gaat, heb je dat niet nodig. Veel lagen dragen werkt net zo goed.
  8. Wanneer je op reis gaat naar een warm land: neem geen spijkerbroeken mee. Ze absorberen snel en veel stof en geuren, nemen veel ruimte in beslag en het duurt lang voordat ze eindelijk een keer gedroogd zijn. Katoen en kaki wat dat betreft veel makkelijker!
  9. Alle spullen die wel belangrijk zijn maar niet in je rugtas passen: laat het thuis. Er worden overal spullen gestolen, waar je ook bent en hoe goed je er ook op let. Wanneer je het nodig vindt om bijvoorbeeld een laptop mee te nemen, draag hem dan altijd in je rugzakje, in plaats van je backpack.
  10. Elk land dat ik ooit heb bezocht verkoopt zeep en shampoo en sokken en t-shirts. Met andere woorden: Wat je vergeet, kunt je kopen!

Lees verder

© 2012 - 2019 Kees-kelder, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
EK voetbal 20002000 is het jaar dat het EK voor het eerst wordt georganiseerd in het nieuwe millennium. Het is de 11 editie van dit imm…
WK voetbal 1982In 1982 werd alweer de 12 editie gehouden van het Wereld Kampioenschap voetbal. Dit jaar was de eer aan Spanje om dit in…
EK voetbal 1984In 1984 was het de beurt aan Frankrijk om het toernooi te organiseren. Wederom werd er gespeeld met een voorronde en een…
EK voetbal 1980Het EK van 1980 word georganiseerd door gastland Italië. Dit is de 2e keer dat Italië de eer heeft om het EK te mogen or…
WK voetbal 1934In 1934 werd voor de 2e maal het Wereld Kampioenschap Voetbal gehouden. Dit jaar was Italië het gastland, nadat andere l…

Reageer op het artikel "Tien tips voor backpackers"

Reactie

Rvsmdk (infoteur), 29-06-2014 00:30 #1
Hier een reactie van een andere ervaren backpacker, dit artikel is helemaal waar en zeer herkenbaar!

Infoteur: Kees-kelder
Gepubliceerd: 05-04-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Reacties: 1
Schrijf mee!