InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Cruise Buenos Aires naar Valparaiso de Chili

Cruise Buenos Aires naar Valparaiso de Chili

Cruise Buenos Aires naar Valparaiso de Chili Een cruise van Buenos Aires naar Valparaiso de Chili is een onvergetelijke belevenis. De prachtige natuur, de wisselingen in het klimaat en de flora en fauna zijn van een ongekende schoonheid. Gezien de enorm grote afstanden is het erg comfortabel om deze reis met een cruiseschip te maken. Je vaart gedurende de nachtelijke uren zodat je overdag uitgerust aan land kunt gaan. Na een lange vlucht is het prachtig om eerst een paar dagen door te brengen in Buenos Aires alvorens aan boord te gaan.

Route van de veertien daagse cruise

Buenos Aires

Men kan zelf een keuze maken met welke maatschappij je naar Buenos Aires vliegt en het is heel leuk om daar eerst een paar dagen te verblijven. Het is wel nodig om even te acclimatiseren omdat men meestal deze reis maakt in onze winter, waarbij het in Argentinië dan ruim 30 graden is.

Het inschepen begint rond het middaguur zodat je kunt lunchen aan boord. Daarna is de bagage bij je hut gebracht en is het mooi om de afvaart te volgen wat altijd een bijzonder moment is. De haven van Buenos Aires is vrij groot en het duurt dan ook even voor men de containers achter zich laat en de sky line van de stad zichtbaar is. Een leuk moment om aan dek te gaan en met een cocktail in de hand Buenos Aires vaarwel te zeggen.

Montevideo

Het schip legt al vroeg aan in Montevideo, de hoofdstad van Uruguay. Vanaf de haven kan je direct de stad in lopen. Een rustige stad met 1,3 miljoen inwoners. waar mensen op de bankjes in het park zitten met hun kopje maté. Een houten of metalen beker met een rietje die vol zit met een mengsel van kruiden. Hier gieten de mensen heet water op en drinken dan hun thee. Ook aan boord zie je mensen op deze wijze hun maté thee drinken. In Montevideo woont ongeveer de helft van de totale bevolking van Uruguay. De levenstandaard is hier erg hoog en het land staat bekend om de lage criminaliteit in verhouding tot de andere landen van Latijns Amerika. Een wandelroute door de stad staat aangegeven waarbij je de kathedraal kunt bezoeken en de Avenida de 18e Julio. Aan deze hoofdstraat die drie kilometer lang is vinden we mooie oude gebouwen waaronder het Salvopaleis. Dit gebouw is ontworpen door een Italiaanse architect en de toren is 95 meter hoog. Ook vinden we hier het monument van de Gaucho, een Uruquyaanse cowboy. Hoogtepunt van een bezoek aan Montevideo is echter de markthal. Dit gebouw wat grotendeels uit metaal is opgebouwd is het hart van de stad waar de mensen samen komen om te lunchen. Iedere winkelier heeft hier zijn eigen barbecue en er worden alle soorten vlees en worst geroosterd. De terrasjes zijn goed gevuld en er heerst een levendige sfeer. Een kopje koffie drinken op een terras in Montevideo is toch al bijzonder omdat men hier naast de koffie, water en een glas sinaasappelsap serveert, tevens een schaaltje slagroom en wat lekkers. Dit geeft wel aan hoe luxe het hier is.

Punta del Este

Reeds de volgende morgen komt het schip aan in Punta del Este. Het weer is nog erg zomers en de dagen zijn lang. Het blijft steeds langer licht. We gaan op zoek naar een mogelijkheid om met een excursie de zeeleeuwen te bezoeken maar ze worden ons al op een presenteerblaadje al aangeboden. Zodra we bij de haven komen zie je zeeleeuwen rondzwemmen. Vissers brengen hun handel aan boord en voeren tussendoor de zeeleeuwen. Zo willen ze wel in de omgeving blijven. Punta de Este heeft een prachtige lange boulevard waar men aan het eind soms de mogelijkheid heeft om walvissen te zien. Het komt echter niet zo vaak voor dat deze zo dicht aan de kust komen dat de vanaf hier te zien zijn.
Magelhaen pinquinsMagelhaen pinquins

Puerto Madryn

Puerto Madryn is een stad met ongeveer 60.000 inwoners. Belangrijke industrie is hier de aluminium waar veel mensen hun bestaan in vinden. Ook het toerisme en de visvangst zijn belangrijk. Het schiereiland Valdéz in de omgeving is een Nationaal park waar veel te zien is afhankelijk van de tijd van het jaar. Soms zijn hier de walvissen te bezoeken, maar ook dolfijnen en zeeolifanten. Wanneer je met een cruise bent zul je een keuze moeten maken. Ofwel je gaat naar het schiereiland Valdés om de zeeolifanten te bezoeken met de vele vogels of je brengt een bezoek aan Punta Tombo waar rond deze tijd van het jaar de pinguïns zijn. Wij kozen voor het laatste. Het is een lange tocht van drie uur door een gebied waar werkelijk niks te zien is als dorre woestijn en steppe. De wegen zijn onverhard en het is erg stoffig. De gids vertelde dat dit gebied vroeger onder water heeft gestaan en dat hier nog vele fossielen te vinden zijn. De pinguïns komen hier ieder jaar rond november terug, zij krijgen hier hun jongen en zodra deze groot genoeg zijn om te kunnen zwemmen verdwijnen ze weer in zee. Dit gebeurt rond augustus. Hier in Punta Tomba zit de grootste kolonie van Magelhaen pinguïns van geheel Zuid Amerika. Men schat de populatie op rond de 400.000 pinguïns. De laatste jaren zijn er echter steeds minder pinquïns omdat velen sterven in de netten van de grote vissersschepen. Het is een bijzondere ervaring om zo vlak bij de pinguïns te lopen. Het gebied is in handen van een particuliere eigenaar en het is tot nationaal park uitgeroepen. De bewaking is streng, men mag zich niet buiten de aangegeven paden begeven. Op de terugweg zie je lama's langs de weg staan.
cape Horncape Horn

Kaap Hoorn

Na een dag varen bereik je Kaap Hoorn waar op de late namiddag helemaal omheen gevaren wordt. 's Avonds ontvang je een certificaat in de hut als herinnering aan dit belangrijke moment. Wij hadden geluk op ons reis want het was onbewolkt en de Kaap was dus mooi te aanschouwen. Omdat her hier erg winderig was werd warme chocolademelk verstrekt aan boord. Hier stormt het maar liefst 200 dagen per jaar en de golven zijn dan ook behoorlijk hoog. Op Kaap Hoorn is een kleine post die door één persoon wordt bewoond. Deze wordt ieder half jaar afgewisseld door een ander. Kaap Hoorn is genoemd naar de Nederlandse stad Hoorn en er wordt aan boord dan ook het verhaal verteld van de beroemde Nederlanders met Willem Corneliszoon Schouten die hier met de Eendracht voor het eerst in 1616 gevaren hebben. Kaap Hoorn wordt gezien als het meest zuidelijke punt in Zuid Amerika. Het ligt in Chili op een eiland voor de kust van Vuurland. Via het Beagle kanaal varen we verder naar Ushuaia.
zeeleeuwenzeeleeuwen

Ushuaia

Wanneer men in de vroege morgen Ushuaia nadert vanuit zee dan is zie je de sneeuw op de bergen en de strak blauwe lucht. Van hieruit vertrekken de expeditieboten naar Antarctica en je nadert een heel onbewoond gebied. Het is weer moeilijk om een keuze te maken. Men kan een bezoek brengen aan het natuurpark Terra del Fuego. Wij kiezen om een boottocht te maken met een catamaran naar de zeeleeuwen en de zeevogels. Dit blijkt een bijzonder goede keuze. We zien de zeeleeuwen lekker in het zonnetje liggen maar ze verspreiden een afschuwelijke lucht. Duizenden zeevogels hebben hier hun territorium. De temperatuur is aangenaam en de natuur groots. 's Middags bezoeken we het stadje wat vroeger bekend stond als een plaats waar men de gevangenen naar toe bracht. Er is nog een grote gevangenis te bezoeken. Interessant is het om te weten dat je inmiddels ruim 3200 km verwijderd bent van Buenos Aires. In 1870 werd hier een missiepost gevestigd door de Engelsen in het gebied van de Yaghan indianen. Een veeteeltbedrijf van de nazaten van de Britse bisschop is nog te bezoeken. Ook is het mogelijk een wandeling te maken naar de gletsjer waar men kan skiën.

Punta Arenas

Punta Arenas is vooral bekend als de stad van de wolbaronnen. Hier is in de vorige eeuw veel geld verdiend met het houden van schapen en de opbrengst van de wol. De stad ziet er dan ook welvarend uit. Prachtige gebouwen en vroegere herenhuizen staan rondom grote parken en pleinen. Ook waren hier goudmijnen. Veel emigranten kwamen uit Europa vooral uit Portugal. De verschillen tussen rijk en arm zijn in deze stad wel erg duidelijk. Er zijn wijken waar de rijkdom in alle facetten zichtbaar is maar ook zijn er sloppenwijken waar mensen in kleine hutten dicht op elkaar wonen. Hier is het weer mogelijk om een tocht te maken naar de pinguïns. De natuur is veel groener dan in Puerto Madryn en de twee uur durende tocht naar het nationaal park Otway is dan ook erg mooi. Volop pinguïns zowel wandelend in het groen als ook aan het strand. Hierna vaart het schip door de straat van Magelhaen waarbij aan beide kanten prachtige diepe fjorden zichtbaar zijn. Gletschers worden zichtbaar en we zien vele watervallen. Via de Chileense fjorden bereikt het schip de volgende bestemming.
Vulkaan OsornoVulkaan Osorno

Puerto Monnt

Puerto Monnt is het eindpunt van de Pan American Road. Deze begint in Anchorage in Alaska, gaat naar het zuiden over het Panamakanaal en eindigt tenslotte hier in Puerto Monnt. Wie deze stad bezichtigt zal zeker ook een bezoek willen brengen aan het Nationaal Park Vicente Perez Rosales. Dit is het oudste Nationaal Park van Chili. Dit park is gelegen aan de voet van de vulkaan Osorno. Deze vulkaan is al ruim 200 jaar niet meer actief en heeft een prachtige witte kap. Gelegen aan een meer is het sprookjesachtig mooi. Achter de vulkaan is de grens met Argentinië. De tocht gaat verder naar Petrohué. Hier vinden we grote watervallen in een schitterend natuurgebied. De rivier heeft in de rotsen diepe spleten uitgesneden. Er zijn diverse grote en kleine wandelingen te maken. Men kan zelfs met een bootje naar de watervallen. Ook is het mogelijk om een bezoek te brengen aan Puerto Varas een stadje met veel Duitse winkels en een wat Zuid Duits uiterlijk. Dit gebied is gesticht door Duitse kolonisten die hier het bosgebied nogal drastisch gekapt hebben om weidegronden te verkrijgen voor hun schapen.

Valparaiso in Chili

Vroeg in de morgen komt het schip aan in Valparaiso en hier is het einde van de cruise. Men kan boeken voor een tocht door de stad met aansluitend de rit naar het vliegveld van Santiago de Chili. Maar het is ook mogelijk om op eigen gelegenheid te gaan. Valparaiso is de tweede grootste stad van Chili en is mooi gelegen tegen de heuvels. Al vroeg komt de straathandel hier op gang. Een paar straten vanaf de terminal is het busstation gevestigd. Hier kan men kaartjes kopen voor de bus naar Santiago de Chili met zitplaats. De "Tur" bussen vertrekken ieder half uur. De tocht naar Santiago de Chili duurt ongeveer anderhalf uur en het eindpunt is het grote busstation van Santiago de Chili.

Celebrity Infinity

De cruise werd gemaakt met het cruiseschip Celebrity Infinity gedurende de periode 2 tot en met 15 januari 2012. Van belang is bij deze cruise dat men zich goed realiseert dat er hele grote temperatuursverschillen optreden. In Buenos Aires en in Santiago de Chili was de temperatuur rond 30 graden en in Ushuaia en in Punta Arenas waaide een bijzonder koude wind. Er wordt dan ook geadviseerd om jezelf te kleden met laagjes.

Aan boord van het cruiseschip zijn mooie excursies te boeken maar deze zijn extreem hoog in de prijs. Daarom is het veel verstandiger om je vooraf thuis goed voor te bereiden zodat je weet wat je wilt gaan bekijken. Met een klein groepje mensen is het in de meeste gevallen dan wel mogelijk om voor ongeveer de helft van de prijs dezelfde toer te maken als die via de rederij worden aangeboden. Wel is het van belang je te realiseren dat de boot echt vertrekt op het aangegeven tijdstip. Bij excursies die via de boot geregeld zijn loopt men geen risico maar op eigen gelegenheid moet men de tijd goed in de gaten houden. Bijzondere ervaring bij deze cruise is dat je zo zuidelijk vaart dat het steeds langer licht blijft en op sommige momenten is het alleen donker is tussen 10 uur en 4 uur 's nachts.
Gerelateerde artikelen
De omgeving van Puerto Madryn (Argentinië)De omgeving van Puerto Madryn (Argentinië)Argentinië is een veelzijdig land en één van de bestemmingen die je als reiziger niet kunt overslaan is de stad Puerto M…
Een rondreis Patagonie makenEen rondreis Patagonie makenEr zijn een aantal bestemmingen in de wereld die bij velen tot de verbeelding spreken, maar die vaak zo onbereikbaar lij…
Goedkoop vliegen naar Argentinie of Chili met LAN AirlinesGoedkoop vliegen naar Argentinie of Chili met LAN AirlinesLAN Airlines is een Zuid Amerikaanse luchtvaartmaatschappij die vluchten aanbied naar tal van bestemmingen in Zuid-Ameri…
Patagonië is een mooi vakantiegebied in Zuid-AmerikaPatagonië is een mooi vakantiegebied in Zuid-AmerikaPatagonië is een gebied dat gelegen is ten zuiden van de rivier de Colorado. Patagonië ligt in Zuid-Amerika. Zowel in Ch…
Bronnen en referenties
  • Lonely Planet

Reageer op het artikel "Cruise Buenos Aires naar Valparaiso de Chili"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 07-08-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!