InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > De stad Buenos Aires; bezienswaardigheden en tips

De stad Buenos Aires; bezienswaardigheden en tips

De stad Buenos Aires; bezienswaardigheden en tips Buenos Aires is een Wereldstad stad die een bezoek meer dan waard is. Het is belangrijk om ruimschoots de tijd te nemen want de afstanden tussen de diverse wijken en bezienswaardigheden zijn erg groot. Voor Europeanen is het Zuid Amerikaanse karakter van deze stad prachtig om mee te maken. Een derde van alle Argentijnen woont in Buenos Aires en de stad telt meer dan 12 miljoen inwoners. Men spreekt Spaans maar ook met Engels kan men goed uit de voeten. Laat het Zuid Amerikaanse temperament op je inwerken en geniet.

Aankomst in Buenos Aires

De meeste toeristen zullen in Argentinië aankomen op de Internationale luchthaven Ezeiza die erg groot is. Gelukkig staat de informatie goed aangegeven op informatieborden zowel in het Spaans en in het Engels. Geld wisselen kan op de luchthaven, bij de bank als bij een wisselkantoor. In de hal vindt men de officiële taxibedrijven. Veel handiger is het echter om naar de informatiebalie te gaan van Tienda Manuel Léon. Hier koopt men een ticket voor de shuttle die de gasten naar de rand van de stad brengt. Vanaf dit punt wordt men met groepstaxi's direct naar het gereserveerde hotel gebracht voor één vaste prijs. De shuttlebus vertrekt ieder half uur en het vervoer gaat erg snel. Ook is het mogelijk om met het openbaar vervoer te gaan en dan kan men naar het grote busstation gaan wat aan de rand van de stad gelegen is.

Openbaar vervoer

In Buenos Aires vinden we alle bekende hotelketens met daarnaast ook kleine particuliere hotels in alle prijsklassen. In de meeste hotels wordt naast het Spaans ook Engels gesproken maar om de juiste informatie te krijgen is het wel handig om toch wat Spaans te kunnen spreken. Veel hotels bieden een arrangement met tangoshow in een van de vele lokalen in de omgeving, vaak met diner vanaf tien uur 's avonds. Een verblijf in een hotel in het centrum van de stad aan te bevelen maar niet strikt noodzakelijk want er zijn goede verbindingen met het openbaar vervoer zodat men ook vanuit de buitenwijken alle bezienswaardigheden goed kan bereiken. De hotelkamers zijn in de wat luxe klasse ruim van afmeting en beschikken over T.V. badkamer, koelkast en kluisje. Het personeel is behulpzaam bij het zoeken van de juiste vervoersmogelijkheden. Er rijden veel bussen en er is een metroverbinding. Wel is het belangrijk om kleine munten te hebben want de buskaartjes koopt men in de bus en betalen kan alleen met muntjes. In het hotel kan men meestal wel wat papiergeld omwisselen in muntjes om het buskaartje te kopen. Restaurants zijn volop aanwezig in iedere wijk en men kan kiezen uit de internationale keuken van veel verschillende landen zoals Italiaans, Duits, Russisch Chinees, Spaans en in alle prijsklassen. Maar het leukst zijn de Argentijnse restaurants met grote barbeques waar je zelf kunt aanwijzen wat je wilt eten.

Bevolking van Buenos Aires

In Buenos Aires wonen méér dan twaalf en een half miljoen mensen op een oppervlakte van 202 vierkante kilometer. De stad ligt aan de Rio de la Plata (rivier van het zilver) en heeft haar naam te danken aan de gunstige winden. Buenos= goede en Aires zijn winden. Het is de hoofdstad van Argentinië. In deze stad wonen naast Argentijnen ook veel mensen van Italiaanse afkomst en tevens Duitsers, Engelsen, Fransen, Arabieren, Russen en mensen van Aziatische afkomst. Dit geeft de stad een bijzondere en internationale allure. In de jaren tussen 1880 en 1920 beleefde men hier gouden tijden en behoorde Argentinië tot de tien meest welvarende landen ter wereld. Dit was de tijd waarin veel emigranten naar Argentinië kwamen. Veel paleizen en mooie gebouwen herinneren nog aan deze periode. De bewoners noemen zich porteños.

Korte geschiedenis

De eerste nederzetting werd gesticht door Pedro de Mendoza met de naam Santa Maria del Buen Aire. Omdat er verzet was van de indianen moesten de Spanjaarden verdwijnen maar ze lieten hun paarden en ander vee achter en dit vormde later de basis voor de veeteelt in Argentinië. In 1580 keerden de Spanjaarden hier weer terug. Na 1740 kwam de stad tot bloei door de openstelling van de haven voor internationaal vervoer. De onafhankelijkheid werd verklaard in 1816. In 1930 was er een militaire staatsgreep en kwam er een autoritaire militaire regering. Regeringen wisselden elkaar af en in 1946 werd Juan Peron tot president gekozen.Hij nam veel sociale maatregelen. Zijn vrouw Evita Peron had grote invloed op het beleid van haar man en zij was dan ook zeer geliefd bij de bevolking. Peron werd afgezet in 1955. Daarna kwam er een periode van inflatie en economische achteruitgang. De "vuile oorlog" speelde zich af in de zeventiger jaren. In 2001 kwam Argentinië in een faillissement. Het land is bezig met een snel economisch herstel wat goed merkbaar is in de stad maar er is ook nog veel armoede aan de rand van de stad en vooral op het platteland.

Belangrijke bezienswaardigheden

  • Microcentro met Plaza de Mayo
  • Wijken Recoleta, Palermo
  • La Boca
  • San Telmo

Microcentro met Plaza de Mayo
Het Plaza de Mayo is een groot plein met palmen en tuinen maar het is niet mooi onderhouden. Dit is ook het plein van de dwaze moeders die hier jarenlang protesteerden tegen het geweld van het regime uit de zeventiger jaren. Op het plein staat een monument met de foto's en de namen van de verdwenen mannen. Hier vinden we ook het Casa Rosada wat als zetel van de Argentijnse regering wordt gebruikt. Vanaf het Plaza de Mayo loop je gemakkelijk naar de Avenido 9 de Julio. Dit is de breedste straat ter wereld. Oversteken doe je in gedeeltes want de stoepen liggen op 140 meter afstand van elkaar. Hier is ook het prachtige gebouw van de Franse Ambassade. In het midden staat de grote obelisk. Aan de andere zijde kom je in het oude stadscentrum met leuke winkels, restaurants en boetieks. 's Avonds komen de straatverkopers en is er een grote markt in de smalle straten van het oude centrum.

Wijken La Recoleta, Palermo en Eva Peron

De wijk La Recoleta ligt in het noordelijk gedeelte van de stad. Hier vinden we het grote kerkhof waar Evita Peron werd bijgezet in het familiegraf. In Argentinië plaatst men de kist in een kapel of nis. Omdat men echter bang was dat het lichaam van Evita Peron zou worden gestolen is de kist naar 6 meter diepte gebracht en dus begraven. Op het kerkhof vinden we vele beroemde grafzerken van belangrijke Argentijnse families. De wijken La Recoleta en Palermo stralen ook nu rijkdom uit. Er zijn prachtige parken en mooie warenhuizen. Opvallend is dat men in de parken mensen ziet lopen met wel 8 of 10 honden aan de lijn. Zij zijn van de uitlaatcentrale die ingeschakeld worden omdat de hondenbezitters werkzaam zijn.

La Boca is uniek in de stad

Een bezoek aan Buenos Aires is niet compleet zonder een bezoek aan de Boca. Hier vinden we de oude huizen van hout of golfplaten in felle kleuren. La Boca is gebouwd door Italiaanse emigranten aan de rand van de Riacheolo. Dit was een kleine rivier die de stad scheidde van de industriegebieden. Het water van de rivier was vervuild door de petroleum en stonk. Men vermeed het om hier te wandelen. In deze melancholieke sfeer ontstond de tango. Het werd de plaats waar de vissers en de emigranten bijeen kwamen om de tango te dansen en te dineren. Op zondagmiddag is het goed toeven op een terras aan de Boca waar men op diverse terrassen van een tangoshow kan genieten. Hier is altijd volop zang, muziek en dans.

San Telmo
Hier is de artistieke wijk. Op zondag vindt hier een vlooienmarkt plaats. Vroeger was dit een van de chique wijken van de stad. Aan het eind van de negentiende eeuw heeft de gele koorts hier veel slachtoffers gemaakt. De rijke Europeanen verdwenen naar hoger gelegen gebieden met betere sanitaire voorzieningen. In deze wijk zijn diverse musea gevestigd in mooie oude panden. Ook zijn hier de oudste en bekendste tangokroegen te vinden.

In Buenos Aires is het vier uur vroeger dan in Nederland. De gemiddelde temperatuur in januari bedraagt rond de 25 graden.
Gerelateerde artikelen
Hoofdstad van Argentinië: Buenos AiresDe hoofdstad van Argentinië is Buenos Aires. Buenos Aires is een echte wereldstad en een van de meest levendigste van Zu…
Argentinië, van de Andes tot aan Vuurland, land van MaximaArgentinië, van de Andes tot aan Vuurland, land van MaximaAls tweede grootste land van Zuid-Amerika strekt Argentinië zich uit van de Pilcomayo rivier in het noorden tot Kaap Hoo…
Argentinië in Zuid-AmerikaArgentinië is een Spaanstalig land en een republiek in het zuiden van Zuid-Amerika. Argentinië is het grootste land van…
Argentijnse tango verguisd en geroemdArgentijnse tango verguisd en geroemdDe tango vindt zijn oorsprong in Afrika en is van daaruit met de slaven meegekomen naar Zuid Amerika. De tango heeft zij…
Bronnen en referenties
  • Lonely planet Argentina
  • Wikipedia Buenos Aires

Reageer op het artikel "De stad Buenos Aires; bezienswaardigheden en tips"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 05-12-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!