InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Tibet in China / China in Tibet

Tibet in China / China in Tibet

Tibet in China / China in Tibet Enkele jaren terug heb ik de kans gehad om samen met twee Tibetaanse Lama's een reis te maken door Tibet. Het was een aangename kennismaking met een totaal andere cultuur. Een cultuur die een nieuw evenwicht zoekt door de aanwezigheid van meer en meer Chinezen.

De cultuurshock bij het terug thuiskomen

Na 23 dagen tijdsloos te vertoeven in Tibet kom je weer in het vertrouwde Westen. Geleidelijk aan voel je elke dagdagelijkse gewoonte terug binnensluimeren: de GSM in aanslag, het druk bezig zijn in het huishouden of de zoektocht naar een warme maaltijd. Vanuit je kennissenkring komen er tal van exacte vragen op je af. Hoe was het weer? Hoe was het eten? Is het daar hygiënisch? Vele vragen waar je in Tibet niet stil bijstond.

In Europa wordt je blootgesteld aan een uitgestrekte waaier van keuzes. Blijven we thuis of gaan we naar de film? Schrijf ik me in voor de cursus Bach-bloemens of lees ik een intrigerend boek van Kundura? Welk van de 20 merken yoghurt kopen we? In Tibet is er maar één merk … de Yak-Yoghurt. En lekker dat die is! Het reisverhaal over Tibet begint dan ook bij die Yak!

De witte Yak

Na enkele dagen Peking (o.a. de verboden stad en het mausoleum van Mao), een binnenlandse vlucht en een jeeptocht overschrijden we de grens van Tibet. Een witte Yak staat ons op te wachten. Yak-boter, Yakhuiden voor de bootjes, Yakhaar om stevige touwen van te maken. Ja, zelfs de uitwerpselen van de Yak worden hergebruikt. Deze worden als een dikke smeuïge pannenkoek aan de gevel gehangen. Of de Nomaden legen ze te drogen in het gras. Nadien is het de brandstof bij uitstek! Voor wie het nog niet door heeft… een Yak is een dierlijk wezen. Het is een kruising tussen een koe en een buffel met een kwispelende pluimstaart. Zijn natuurlijk biotoop is meer dan 3000 meter, dus Tibet is een ideale woonplaats voor dit dier.

Over de grens kom je in een uitgestrekt prachtig berglandschap. Daar waar je de Yaks ziet, kun je de zwarte Nomadententen verwachten. Zeer sporadisch zijn er kleine dorpjes waar we de klok enkele eeuwen mogen terug draaien. Ik heb de indruk dat de Tibetanen daar geen probleem van maken. De vraag is eerder met wat ze wel een probleem hebben. Ze weten weinig van de overvloed aan eten, kledij en keuzes aan de andere kant van de wereld. Ze hebben geen gemis. Ze leven in harmonie met de natuur en de rijkdom die de aarde hen schenkt. Soms zijn ze ook al wat meer gemoderniseerd. Dan is het paard vervangen door een grasmachinetractor. Of de paardenkar door een gezinsmoto versierd met een tapijtje op het zadel.

Leven als een monnik op het dak van de wereld

In het klooster waar we een week verbleven staan de monniken te springen om ons te helpen. Enerzijds komt dit doordat ze erg nieuwsgierig zijn naar de bleke mensen met hun grote neuzen. We zorgen voor wat afwisseling in hun dagelijkse rust. Maar anderzijds is het vooral hun aangeboren gastvrijheid, hun dienstbaarheid verpakt in een stralende glimlach.

Na enkele dagen merken ze dat we als Westerling toch graag een douche zouden nemen. Met een zeil en enkele balken wordt er een hutje gebouwd. De tuinslang zorgt ervoor dat er ijskoud bergwater geparfumeerd met een vleugje petroleum over ons rillend lichaam kan stromen. Achter af bekeken is een douche eerder overbodige luxe. De immense hoogte zorgt er voor dat je de onaangename geurtjes niet opmerkt.

De invloed van het gele gevaar

Op het einde van het verblijf in het klooster (4100m) is iedereen aangepast aan de hoogte. Tijd om terug in de Jeep te kruipen en de hoogvlakte verder te verkennen. We rijden vaak over iets wat je nauwelijks een weg kan noemen, maar meer en meer verschijnen er toch geasfalteerde straten. Dankjewel hiervoor, meneer de Chinees! Je moet beleefd blijven, want Tibet is nog steeds een bezet gebied. Sinds 1959 is het in handen van China dankzij de ‘vreedzame bevrijding’, namelijk de vernietiging van 6000 kloosters en veel meer monniken. De wijze van bezetting is zeker niet goed te praten. Maar ik krijg de indruk dat beide culturen hun weg aan het vinden zijn om in vrede met elkaar te leven. In elke stad heb je een oud, authentiek Tibetaans gedeelte. Er rond hebben de Chinezen een wansmakelijke moderne stad gebouwd met schreeuwende neonreclame. Ze werken een infrastructuur uit, leggen goede wegen aan en bouwen aan een treinverbinding. Dit maakt het land toegankelijker voor de toerist en gelukkig ook voor de Tibetanen zelf. Het overschot aan Chinezen wordt vanuit China geëxporteerd naar zulke steden, waardoor je bijvoorbeeld in de hoofdstad Lhasa meer Chinezen ziet dan Tibetanen. Ze krijgen daar plots de opdracht een hotel te runnen, want het toerisme zou de toekomst zijn! Het gevolg is dat er soms gloednieuwe chique hotels zijn die geen of een beperkte watervoorziening hebben. Door een gebrek aan organisatie en kennis verloederen zulke hotels snel.

Het is onmogelijk om de vele intense indrukken die je tijdens zo'n reis opdoet te beschrijven. Het was een unieke reis doorheen een land dat eigenlijk nog niet zo lang zijn deuren geopend heeft voor het Westen. De steden zijn Chinees, gemoderniseerd, zodat het past in de mondiale vervlakking. De dorpjes, de uitgestrekte vlakte, de echte Tibetaan blijft zijn charme behouden en laat je toch even zien dat het ook anders kan!
© 2012 - 2018 Druide, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De 5 hoogste bergen van AziëDe 5 hoogste bergen van AziëIn Nederland (en België) zijn we gewend op vlakke wegen te rijden over een vlak landschap met uitzicht op een vlakke zee…
Tibet en meer dan 50 jaar Chinese onderdrukkingTibet en meer dan 50 jaar Chinese onderdrukkingOp 10 maart 1959 wordt in Tibet een volksopstand met keiharde hand door het Chinese leger neergeslagen. De politiek en g…
De bevolking van ChinaDe bevolking van ChinaChina is al een heel lange tijd het land met het grootste bevolkingsaantal. De bevolkingsgroei is relatief laag, maar ho…
Wat je minimaal over Tibet moet wetenTibet, het land van de boeddhisten, de Dalai Lama en vele vluchtelingen. Een buurland van China met een prachtige cultuu…
Wie en wat is de Dalai LamaWie en wat is de Dalai LamaIn het Tibetaans boeddhisme hangen de inwoners de Dalai Lama aan. Eeuwenlang is hij de spiritueel en eigenlijk ook de po…

Reageer op het artikel "Tibet in China / China in Tibet"

Infoteur: Druide
Gepubliceerd: 23-01-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!