InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Fietsen langs de Moezel

Fietsen langs de Moezel

Langs de Moezel fietsen is een ontspannende aangelegenheid. De lengte van de Mosel-Radweg is zo'n 300 kilometer en begint in Frankrijk, waar de Mosel nog Moselle heet, om uit te monden in de Rijn bij de Duitse stad Koblenz. Volg de rivier de Moezel met haar eigenzinnige bochten, met de prachtige stadjes aan haar oevers en relax met een heerlijk Moezelwijntje op één van de talrijke terrassen langs de rivier.

Mosel-Radweg

De Moezel ontspringt bij de Col de Bussang in de Vogezen op 735 m hoogte en mondt na 544 kilometer bij Koblenz uit in de Rijn. Moezel komt van het Latijnse Mosella, een verkleinwoord van Mosa wat Maas betekent. De rivier de Maas stroomt deels parallel met de Moezel. De Mosel-Radweg zoals beschreven in het boekje van bikeline loopt van Metz in het Franse Lotharingen tot Koblenz en is goed voor iets meer dan 300 kilometer fietsplezier.
Onderweg zijn er veel overblijfselen uit de Romeinse tijd te bezichtigen. Het moet er vroeger rijk uitgezien hebben. Decimus Magnus Ausonius schrijft in de 4e eeuw na Chr.: "Mosella prangt wie geschmückt zum Feste, denn links und rechts umkränzen sie Paläste".

Van Metz naar Konz (103 km)

Toen wij deze fietstocht jaren geleden maakten, was het gedeelte van Metz tot Thionville nog niet bewegwijzerd, maar wel gedetailleerd beschreven in het fietsboekje. Het kan heel goed zijn dat dat nu anders is. In ieder geval besloten wij toen om in Thionville, een saai Frans provinciestadje, te beginnen. Op weg naar Thionville is een bezoek aan de stad Luxemburg een leuke onderbreking van de autoreis.

In Thionville is het heel eenvoudig om de route op te pakken. Van daaruit gaat de fietsroute een hele tijd helemaal langs de oever van de Moezel, een relatief saai stuk. Na 28 kilometer ga je Duitsland in bij Perl. Van daaraf vormt de Moezel de Duits-Luxemburgse grens. De Moezel stroomt breed door het dal met aan beide zijden wijngaarden en bosrijke bergen.
Tussen Perl en Remich is er de mogelijkheid een uitstap te maken naar Schloss Berg en naar Nennig, waar een villa met Romeinse mozaïek te bezichtigen is. Remich is een heerlijk (Luxemburgs) plaatsje met Franse inslag. Er zijn hier veel cafeetjes en restaurantjes aan de brede Moezelboulevard. In het boekje is een uitstap van 32 km van Remich naar de stad Luxemburg opgenomen.

Vanuit het verderop gelegen Wasserliesch kun je een uitstapje maken naar het tempelcomplex Tawern. Tenslotte kom je dan in Konz, het vroegere zomerverblijf "Contoniacum" van de Romeinse keizer Valentinianus. Van de keizerlijke villa is niet veel meer overgebleven. Wel is er veel te zien in het Roscheider Hof, dat sedert de 14e eeuw als landgoed van de Benedictijnen dienst deed; nu een openlucht museum.

Van Konz naar Bernkastel-Kues (75 km)

In dit gedeelte van de fietsroute ligt de stad Trier met een geschiedenis van meer dan 2000 jaar oud. De Romeinen hadden deze plaats als regeringszetel uitgekozen en bouwden hier de beroemde Porta Nigra, een stadspoort van gigantische afmetingen. Het amphitheater, de keizerlijke thermen en de talrijke paleizen in de omgeving getuigen eveneens van dit belangrijke tijdperk van het Moezelland. In de Middelleeuwen namen de Frankische koningen en de aartsbisschoppen van Trier de heerschappij over. Belangrijke gebouwen uit die tijd zijn behouden gebleven.
Van oudsher was de wijnhandel belangrijk voor de economie. De vaten met wijn werden per schip over de zogenaamde Römerweinstrasse getransporteerd.
Via de sporen van dit rijke verleden fiets je naar Bernkastel-Kues met zijn mooie huizen en romantische pleinen.

Van Bernkastel-Kues naar Koblenz (126 km)

Het laatste gedeelte van deze route is vooral betoverend door de steile bergen met wijngaarden , aan de voet waarvan oergezellige wijndorpen liggen met vakwerkhuizen en stenen burchten. Onderweg moet je natuurlijk hier en daar van de Moezelwijn proeven bij de talrijke wijnmakerijen die luisteren naar fantasievolle namen als "Kröver Nacktarsch", "Zeller Schwarze Katz" of "Bullayer Brautrock". Tot de mooiste plaatsjes langs de Moezel behoren Traben-Trarbach, Zell an der Mosel en het kleine Beilstein. In Traben-Trarbach zijn er door verwoestende branden in de 19e eeuw niet veel vakwerkhuizen overgebleven. Vanaf de eeuwwisseling begon men echter op de overgebleven grondvesten te bouwen in de Jugendstil. Er bleven wel enkele gebouwen voor het vuur gespaard zoals die Alte Ratsschenke en de Aacher Hof
De route gaat tot Cochem meestentijds over fietspaden; tot Kobern-Gondorf is er dan geen fietspad en moet je langs de Bundesstrasse fietsen. Het laatste stuk naar Koblenz heeft echter weer wel fietspad of in ieder geval rustige wegen om te fietsen.

Het enorm drukke Cochem was in de 19e eeuw al een geliefd vakantie-oord. Cochem kan dan ook bogen op een rjke historie. Volgens een document uit 886 begint Cochem aan haar geschiedenis onder de naam "Cochuma". De prachtig gerestaureerde Altstadt en de Reichsburch zijn de belangrijkste attracties van deze stad.

De oorspronkelijke naam van Koblenz was "Confluentes" en betekent "bij de samenstromende". En deze samenstromende waren de Rijn en de Moezel. Het beste overzicht over de stad en de monding bij de zogenaamde Deutscher Eck heeft men vanaf de burcht Ehrenbreitstein.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bernkastel aan de MoezelHet middeleeuwse stadje Bernkastel-Kues is om verschillende redenen een bezoekje waard. Al 2000 jaar lang zijn de vallei…
Vulkaaneifel: de makkelijke Maare-Mosel-fietsrouteVulkaaneifel: de makkelijke Maare-Mosel-fietsrouteWie Vulkaaneifel zegt, denkt aan vulkanen. En wie vulkanen zegt, denkt aan heuvels. En heuvels zijn niet erg geschikt vo…
Tip voor de herfstvakantie: CochemTip voor de herfstvakantie: CochemDe herfstvakantie is altijd een welkome tussenpauze in het jaar zo tussen de zomervakantie die alweer zo lang geleden li…
Eifel: wandelen op de Traumpfaden aan de MoezelEifel: wandelen op de Traumpfaden aan de MoezelTraumpfaden zijn bewegwijzerde wandelwegen in de oostelijke Eifelstreek. Ze ontstonden in 2006 uit protest, omdat deze s…
Moezel: Zell an der Mosel, bakermat van de Schwarze KatzMoezel: Zell an der Mosel, bakermat van de Schwarze KatzZell ligt aan de Moezel. Het is een zeer gekende stad bij wijnliefhebbers want het is hier dat de Schwarze Katz vandaan…
Bronnen en referenties
  • Wikiepdia www.bikeline.com

Reageer op het artikel "Fietsen langs de Moezel"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 03-02-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Fietsen
Schrijf mee!