InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Fietsen langs de Elbe

Fietsen langs de Elbe

Wie ervoor kiest om langs de Elbe te gaan fietsen, kan daar een flinke kluif aan hebben: ongeveer 1000 kilometer fietsplezier van Praag via Magdeburg en Hamburg naar Cuxhaven. Maar een fietsvakantie langs de Elbe kun je natuurlijk overal beginnen en eindigen. Dit artikel gaat over het gedeelte van de Elbe Radweg van Praag tot Magdeburg. Mooie steden als Praag en Dresden liggen onder wielbereik!

Elbe-Radweg

Een fietsvakantie zonder deugdelijke kaarten en informatie is niet handig. Voor alle fietsroutes in Duitsland zijn er de handige bikeline boekjes met een schat aan informatie en gedetailleerde fietskaarten. De Elbe-Radweg bestaat uit twee boekjes: deel I van Praag naar Magdeburg en deel II van Magdeburg naar Cuxhaven. De lengte van het eerste traject bedraagt 507,5 kilometer en van het tweede traject 497 kilometer.

De Elbe ontspringt in het zuidelijke gedeelte van het Reuzengebergte - een gebergte op de grens van Tsjechië en Polen dat deel uitmaakt van de bergketen de Sudeten. Daarna stroomt de Elbe door het Boheemse middelgebergte en het Elbsandsteingebergte om tenslotte achter het Noord-Duitse laagland bij Cuxhaven in de Noordzee uit te monden.

Van Praag naar Dresden (216,5 km)

De in het boekje beschreven route begint in Praag. De eerste etappe van de route voert langs de Moldau, waar vooralsnog echte fietspaden ontbreken. Of je beschikt over een terreinfiets of je fietst langs druk gebruikte autowegen. Daar waar de route de Elbe oppakt zijn er nieuwe fietspaden,die echter nog niet alle geasfalteerd zijn. In en nabij Praag en omhoog richting het stadje Melnik krijg je met stijgingen te maken. Verder voert de route praktisch langs de rivier. Het heeft zo zijn bezwaren dit eerste gedeelte, maar je fietst wel door een landelijk Tsjechië met prachtige kleine stadjes aan de Elbe zoals Melnik en Leitmeritz. Het landschap wordt steeds indrukwekkender met als hoogtepunt het Elbsandsteingebergte bij Bad Schandau.

Die Sächsische Schweiz

Wij beginnen onze route in Bad Schandau, vlakbij de Tsjechische grens en gaan van daaruit met de auto naar Praag en brengen een bezoek aan het Elbsandsteingebirge. Elbsandsteingebirge is de benaming voor het gebied met bizarre rotsformaties tussen Pirna en Decin. Het ca. 700 km² grote gebied valt onder natuurbescherming en trekt jaarlijks zo'n slordige miljoen bezoekers. Fauna en flora herbergen hier species die elders reeds lang zijn uitgestorven.

Het gedeelte van de fietsroute door de Sächsische Schweiz is ongekend mooi. De Elbe is hier nog niet zo breed, aan weerszijden bergen. De route loopt direct langs de Elbe en je fietst door prachtige stadjes als Königstein, Rathen, Wehlen en Pirna. Vooral het wat grotere Pirna met een historische stadskern is een bezoekje waard. De beroemde Italiaanse schilder Canaletto maakte ooit een mooi schilderij van de Marktplatz van Pirna. Van Pirna gaat het dan verder direct langs de Elbe naar Heidenau met de grote baroktuin Grosssedlitz. Verderop ligt Pillnitz met het mooie Schloss Pillnitz aan de andere kant van de rivier, waardoor je er een prachtig zicht op hebt.

Dresden

Vanaf Pillnitz fiets je dan richting Dresden. Aan je rechterhand, aan de overkant van de rivier, staan de meest prachtige landhuizen en kastelen. En dan doemt Dresden aan de horizon op: vanaf het fietspad - vanuit zuidelijke richting - heb je het meest mooie zicht op de skyline van de historische stad. Dresden werd in WO II voor 85% vernietigd, maar in de jaren 50 is men begonnen met de wederopbouw van de stad, die nog tot heden voortduurt. Dresden mag zich heden ten dage verheugen in een enorme toeristische belangstelling. De ene buslading toeristen na de andere wordt op de bezienswaardigheden losgelaten. Vooral de Frauenkirche is een trekpleister van jewelste. De Frauenkirche is als het ware het handelsmerk van de stad. De barokke kerk werd in 1945 vernield en gold in de tijd daaropvolgend als oorlogsmonument. Na jarenlange wederopbouw werd de kerk in 2005 weer geopend.

Van Dresden naar Wittenberg (170,5 km)

Het tweede gedeelte van de route is niet zo afwisselend en avontuurlijk als het eerste gedeelte. De fietspaden zijn echter overwegend geasfalteerd en je krijgt maar weinig met autoverkeer te maken. Toch is ook hier genoeg te beleven op landschappelijk en kultureel gebied. Je fietst hier langs de Sächsische Weinstrasse. Porceleinliefhebbers komen aan hun trekken in het porceleinstadje Meissen. Een uitstapje naar Slot Moritzburg behoort tot de mogelijkheden. Je moet dan van de route afwijken, maar je kunt dat ook per trein doen. Het stadje Torgau is meer dan 1000 jaar oud en is met haar historische Altstadt één van de mooiste Renaissance-stadjes van Duitsland.

Wittenberg

De stad Wittenberg is onlosmakelijk verbonden met Luther. Luther kwam in 1511 naar Wittenberg, waar hij in 1512 promoveerde tot Doctor in de Theologie. In 1525 trouwde hij met de vroegere non Katharina von Bora. Luther keerde zich in het bijzonder tegen de handel in aflaten, die verband hield met de misstanden in de Katholieke Kerk. Zijn thesen dienaangaande werden aan de slotkerk van Wittenberg genageld en zijn nog steeds aldaar te zien.

Van Wittenberg naar Magdeburg (120,5 km)

Landschappelijk gezien is dit gedeelte van de route wat minder interessant. De Elbe stroomt gestaag naar het Noorden met links en rechts vlak land. Alhoewel de kwaliteit van de weg in de afgelopen jaren sterk verbeterd is, zijn grote stukken van het fietspad niet geasfalteerd en kunnen daardoor bij hoog water slechter te berijden zijn. Maar ook op dit laatste stuk van de route zijn er bezienswaardigheden, zoals de Wörlitzer Anlagen aan de Wörlitzer See. De stad Dessau staat bekend om haar Bauhaus-Architectuur. Tenslotte is Magdeburg, de hoofdstad van Sachsen-Anhalt, een bezoek waard met haar vele musea, kerken en parken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bezienswaardigheden Dresden – Wat u niet wilt missenSinds de eenwording van Duitsland in 1990 is de stad Dresden een populaire bestemming geworden voor zomervakantie of ste…
Vakantie in Duitsland - regio's in het oostenDe fraaie natuur en interessante cultuur was er altijd al in het oosten van Duitsland, maar na 'de Wende‘ in 1989 is dit…
Duitsland, Mecklenburg-Vorpommern, Saksen-Anhalt+BrandenburgDe overige noordelijke deelstaten, bundesländer, van Duitsland worden in dit artikel behandeld: Mecklenburg-Vorpommeren,…
Denemarken – via Hamburg op weg naar het Deense RibeDenemarken – via Hamburg op weg naar het Deense RibeDe reis gaat naar Ribe in Denemarken, waar de Deense waddenkust wordt bezocht. De Deense Waddenzee mocht zich in 2014 aa…
10 Tips voor de FietsvakantieEen fietsvakantie is een heerlijke ontspannende gebeurtenis. Het is één van de goedkoopste vakanties die je kunt houden…
Bronnen en referenties
  • www.bikeline.com

Reageer op het artikel "Fietsen langs de Elbe"

Infoteur: Plato
Laatste update: 02-02-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Fietsen
Schrijf mee!