InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Fietsen langs de Main

Fietsen langs de Main

Fietsen langs de Main In de Main-Radweg zit meteen al muziek, als Bayreuth je startpunt is. De gehele fietsroute loopt van Bayreuth naar Mainz en is meer dan 500 kilometer lang. Tijdens deze fietsvakantie langs de Main is het aanbod aan mooie historische stadjes zo groot, dat je af en toe keuzes moet maken. Tenzij je natuurlijk alle tijd hebt, maar een echte fietser zit nu eenmaal graag en veel tussen de wielen. Want wie weet is het verderop nog mooier!

Main-Radweg

In de bossen ten zuiden van de stad Bayreuth ontspringt uit een klein bronnetje de Rode Main. Eerst is het nog een beekje, maar bij de stad aangekomen is het al een riviertje.Verderop bij Kulmbach verenigt de Rode Main zich met de Witte Main. Vanaf daar stroomt de nu veel grotere Main door een breed dal omzoomd door het glooiende heuvellandschap van het Frankische en Hessische land.

De fietsroute zoals beschreven in het boekje van Bikeline loopt van Bayreuth naar Mainz en is 524 km lang. Bij Mainz mondt de Main dan uit in de rivier de Rijn. De route is ook omgekeerd te fietsen en is dan ook bewegwijzerd. Houd dan wel rekening met het feit dat je het laatste gedeelte van de route moet gaan klimmen.

Van Bayreuth naar Bamberg (108 km)

De oorsprong van de Rode Main en van de Witte Main liggen niet aan de fietsroute. Echter is in het boekje van Bikeline wel een extra routebeschrijving naar beide bronnen opgenomen.

In de muziekstad Bayreuth mag een bezoek aan het Festspielhaus natuurlijk niet ontbreken. Het Festspielhaus is gebouwd naar een idee van de componist Richard Wagner, die zich in 1872 in Bayreuth vestigde. Hier werd in 1876 gedurende de eerste Bayreuther Festspielen "Der Ring des Nibelungen" opgevoerd.

Bayreuth stikt van de musea, waaronder - om bij de muziek te blijven - het Richard-Wagner Museum en het Franz-Liszt Museum.

Onderweg naar Bamberg kan een uitstap gemaakt worden naaar de Basilika Vierzehnheiligen. Deze pelgrimskerk wordt beschouwd als een meesterwerk van de late Barok en de vroege Rococo. De legende is dat in de 16e eeuw een schaapherder precies op deze plek tot driemaal toe een kind zag, dat flonkerde als een kristal en begeleid werd door 14 andere kleine kinderen. De kinderen zeiden dat de herder op deze plek een kapel moest bouwen. Kort daarna zou er in een klooster een zieke maagd genezen zijn na het aanroepen van 14 heiligen. Men nam aan dat het deze 14 kinderen waren, de kapel werd gebouwd en spoedig werd deze plek een drukbezocht bedevaartsoord.

Een eind verderop bij Reundorf is er ook nog de mogelijkheid om een uitstapje naar Kloster Banz te maken. Qua bouwstijl vertoont dit klooster overeenkomsten met de Veertienheiligen Kerk

De geschiedenis van Bamberg gaat terug tot de 9e eeuw, het Grootrijk van de Franken. In de gezellige stad zijn er veel bezienswaardigheden, o.a.
  • Klein Venedig - het visserskwartier
  • De Altstadt met haar bochtige stegen, oude huizen en de zeven heuvelen
  • De Kaiserdom uit 1012 werd na branden in 1237 weer opgebouwd in romantische en vroeg-Gothische stijl.
  • De Benediktijnerabdij uit 1015, die later in een barok jasje werd gestoken.
  • Het Oude Raadhuis in de 15 eeuw in Gothische stijl gebouwd, maar in de 18e eeuw aangepast in de stijl van Barok en Rococo.
  • De Alte Hofhaltung met resten van de oude Rijkszaal uit de 11e eeuw

Van Bamberg naar Würzburg (157,5 km)

Een paar kilometer na Bamberg kom je in het "Weinfränkische". Rondom heuvels met wijngaarden. Dit gedeelte van de route is romantisch en rijk aan historie. Tot de Barokstad Würzburg fiets je voornamelijk over fietspaden langs de Bundesbahn, fietspaden direct langs de Main of over rustige landweggetjes. Maar een enkele keer krijg je met drukkere straten te maken.Onderweg mooie dorpen en steden, zoals Schweinfurt en Ochsenfurt. Een paar kilometer vóór Ochsenfurt krijgen we een lekke band. Frappant: aan het fietspad ligt een uitspanning met een reclame uithangbord voor een fietsenmaker in Ochsenfurt. We lopen met de fiets aan de hand naar het centrum van Ochsenfurt. De lokale fietsenmaker heeft het razenddruk: de ene lekke band na de andere. Het valt natuurlijk niet te bewijzen, maar als hier niet een paar spijkertjes zijn uitgezet...

In de Barokstad Würzburg is ook al weer veel te zien. Als je aan tijd gebonden bent, is het haast ondoenlijk om al het moois met een bezoek te vereren. Een aanrader is in ieder geval om de Festung Marienberg te beklimmen, van waaraf je een prachtig zicht op de Altstadt van Würzburg hebt.

Van Würzburg naar Miltenberg(135 km)

Vanaf Würzburg fiets je langzaam maar zeker de wijngaarden uit. De Main stroomt eerst in noordwestelijke richting naar Gemünden om vervolgens in zuidwestelijke richting naar Miltenberg te gaan. Het stuk tussen Würzburg en Gemünden is praktisch autovrij. Na Gemünden fiets je dan over fietspaden of rustige landwegen.

Ook in dit gedeelte van de route mooie plaatsen als Karlstadt, Wertheim en Lohr am Main. Bij Wertheim mondt de Tauber uit in de Main. Het historische Miltenberg heeft een prachtige boulevard aan de Main.

Van Miltenberg naar Mainz (135,5 km)

Dit laatste gedeelte van de route , na het bezienswaardige en zeer drukke Aschaffenburg, is veel minder bekoorlijk. De Main stroomt hier meer recht toe recht aan en overal zijn nederzettingen, steden en industrie. Een geschikt punt om te zeggen: ik houd het voor gezien. Voor de liefhebber: het culturele aanbod in de grote steden Frankfurt en Mainz is natuurlijk wel heel groot.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Main Coon als huiskatDe Main Coon vind zijn oorsprong in Amerika. Er zijn veel verhalen over de oorsprong van dit ras. Een populair broodjeaa…
Hoe programmeer je loops in C++?Hoe programmeer je loops in C++?In een computerprogramma is het soms noodzakelijk dat bepaalde stukken code meer dan eens worden uitgevoerd. Daarbij maa…
10 Tips voor de FietsvakantieEen fietsvakantie is een heerlijke ontspannende gebeurtenis. Het is één van de goedkoopste vakanties die je kunt houden…
Waar moet je op letten bij aanschaf van een vakantiefiets?Voor een leuke fietsvakantie is het belangrijk om een goede (vakantie)fiets te hebben. Waar moet je allemaal op letten b…
Fietsen langs de ElbeWie ervoor kiest om langs de Elbe te gaan fietsen, kan daar een flinke kluif aan hebben: ongeveer 1000 kilometer fietspl…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Fietsen langs de Main"

Infoteur: Plato
Laatste update: 27-05-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Fietsen
Schrijf mee!