InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Miami, winkelparadijs en strand in Florida

Miami, winkelparadijs en strand in Florida

Miami, winkelparadijs en strand in Florida Miami is gelegen in Florida en het is een enorm uitgestrekte stad. Veel cruiseschepen hebben in deze grote haven hun terminal en het is heerlijk om in deze Metropool een paar dagen te verblijven. Men kan uitgebreid winkelen in de prachtige shopping centra. Er wordt in Miami zowel Engels als Spaans gesproken. Het openbaar vervoer is goed geregeld en de taxi prijzen zijn niet al te hoog. Vooral South Beach is een must. Men kan men de sterren zien flaneren en er zijn vele gezellige terrasjes. Ook op Bayside is het goed toeven.

Temperatuur in Miami in januari

Op 2 januari 2008 vertrokken wij per KLM naar Miami waar we vroeg in de avond arriveerden. De douane was niet bepaald vriendelijk te noemen en de formaliteiten namen dan ook erg veel tijd in beslag. Eindelijk stonden we buiten en we hadden verwacht dat het schitterend weer zou zijn. Dit bleek niet het geval. Vanaf de Kerstdagen had Florida te lijden gehad onder een koude front. Dit was in geen honderd jaar voor gekomen en men was nauwelijks voorbereid geweest. Het was zelfs zo erg dat alle daklozen en zwervers naar binnen waren gehaald. Niemand mocht buiten slapen. In de omgeving had men getracht de aardbeienvelden geheel af te dekken. Er was grote schade aan de sinaasappelplantages. De temperatuur was 4 graden en er werd weer nachtvorst verwacht. Met de taxi werden we naar ons hotel in South Beach gebracht waar ons avontuur kon beginnen. Grappig was dat men echt gewend is aan warm weer en alle drankjes worden dan ook gekoeld opgediend. Zo kregen we bij het ontbijt sinaasappelsap met ijsklontjes. De eerste dag was er veel regen maar 's avonds werd het al beter en kon men al weer buiten dineren, zij het dan met een heather in je omgeving. De overige dagen steeg de temperatuur weer snel en scheen de zon volop.

eigen afbeeldingeigen afbeelding

Korte geschiedenis van Miami en Florida

Florida was vele jaren in Spaanse handen en was een onderontwikkeld gebied. Maar aan het eind van de negentiende eeuw werd er een spoorwegverbinding aangelegd waardoor de stad Miami uit zijn isolement werd verlost. Na de Spaans Amerikaanse oorlog werd het gebied belangrijk als zakencentrum. De stad telt 800.000 inwoners en met de voorsteden erbij zelfs 3 miljoen. Veel mensen vanuit Cuba zijn gevlucht voor het regime van Fidel Castro en de helft van de mensen in Miami spreekt dan ook Spaans. Over het algemeen staan de meeste berichten dan ook zowel in het Engels als in het Spaans aangegeven.

Aankomst op de luchthaven in Miami

Bij aankomst in Miami kan men zich op de luchthaven begeven naar deck 2. Hier kan men een taxi nemen. Het is handig om direct de prijs af te spreken om verassingen te voorkomen. Veel hotels hebben echter ook shuttle-bussen. De shuttle-bussen rijden onregelmatig en soms is het lastig om ze te laten stoppen omdat ze snel rijden op de middenstrook. Het is soms een chaos waarbij taxi's en shuttlebussen door elkaar rijden.

South Beach om te shoppen in het winkelparadijs

South Beach is gelegen in de wijk Miami Beach en staat bekend om zijn architectuur. Het gebied telt meer dan 800 gebouwen in Art Deco stijl. De winkelstraat Lincoln Road is een voetgangersgebied en hier kan men heerlijk winkelen en op een terrasje naar de voorbijgangers kijken. De stranden bij Lumus Park zijn mooi maar erg druk. Een wandeling langs Ocean Drive is heel interessant voor wie er van houdt om naar mensen te kijken. Veel joggers en rolschaatsers zijn hier actief bezig.

Downtown Miami

Downtown Miami is erg leuk om te bezoeken. Men kan hier heel leuk shoppen in Bayside Market Place. Er zijn heel veel grote en kleine winkels die producten verkopen van all over the world. Op de bovenverdieping van dit shopping centrum zijn diverse restaurants waar men een leuk uitzicht heeft over de haven. Maar ook beneden zijn diverse restaurants zoals een Cubaans en een Italiaans restaurant.

eigen afbeeldingeigen afbeelding

Bayside met Rondvaart

Vanuit Bayside gaan diverse rondvaartboten en het was een belevenis om een tour te maken langs diverse huizen van beroemdheden. Men vertelt waar iedereen woont en bij verschillende "paleizen" liggen ook schitterende jachten te pronken. Zo zie je de woning van Gloria Estefan, de vroegere woning van Roger Moore en van Al Capone.

Little Havanna

Deze wijk is gelegen ten westen van Downtown en hier leven vele Cubanen. Er zijn diverse Cubaanse restaurantjes en het is leuk om hier zo maar wat rond te slenteren en te kijken. Hier zie je in de vroege ochtend uren wel veel zwervers, maar ook veel Cubanen die rustig hun sigaartje roken.

Coconut Groove met shopping

Ook hier is het mooi om te wandelen en naar de huizen van de welvarende Amerikanen te kijken. Het uitgaansleven schijnt hier in de avonden groots te zijn. Er zijn diverse shopping Malls.

Bayfront Park

Dit is een mooi aangelegd park met een tropische rotstuin en diverse monumenten. In Bayfront Park worden regelmatig popconcerten gehouden voor een publiek van 20.000 mensen.

Openbaar Vervoer

Het openbaar vervoer in Miami is wel goed geregeld maar men moet zich wel voorbereiden. Zo is er vanaf de luchthaven een Mover die je naar de Metrorail brengt. Aan het eind van de Mover vind je een grote parkeergarage waar men terecht kan als je een auto wilt huren. Alle grote verhuurbedrijven zijn hier te vinden. Ook is hier het station van de Metrorail. Hiermee kun je diverse gebieden in de stad bezoeken. Zo kun je ook richting Downtown. Ook heeft Miami een metromover. Dit is een Monorail die gratis is en waarmee je gemakkelijk het zakendistrict kunt bereiken. Er zijn diverse haltes die ook aansluiten op de trein.

Als men eenmaal een beetje bekend is dan zijn diverse wijken heel goed met openbaar vervoer te bereiken. Men kan de bus nemen, maar ook de trein is erg gemakkelijk. Wij hebben alles met openbaar vervoer gedaan en waren 5 dagen in Miami.

Miami cruise

Veel rederijen hebben een aanlegplaats in Miami. Er zijn dan ook veel toeristen die slechts één of twee nachten in Miami verblijven om van daaruit op cruise te gaan door het Caribisch gebied of richting Mexico en Panama kanaal. Veel hotels hebben een shuttle dienst naar de haven tegen gereduceerde tarieven. De chauffeurs weten exact welke terminal je moet hebben voor welke maatschappij.
Gerelateerde artikelen
Populair in Florida: strand van Miami beach en Daytona beachEén van de grootste trekpleisters van Florida zijn de vele en mooie stranden. De kustlijn van Florida bestaat uit ongeve…
Een blik op ... Miami in Florida, VSEen blik op ... Miami in Florida, VSMiami is de toegangspoort tot zowel de Everglades als de Florida Keys, en een van de snelst groeiende steden in Amerika.…
Een rondreis in de Verenigde Staten: FloridaNaast New York en Californie, is Florida de derde populairste vakantiebestemming in de Verenigde Staten. Deze zonnige st…
Florida (VS): tien mooie plekjes die je niet mag missenFlorida (VS): tien mooie plekjes die je niet mag missenFlorida is de Amerikaanse staat die Europese toeristen het vaakst bezoeken. Het heeft iets aparts en lijkt soms één groo…
Kampeerrondreis door Florida: met kinderen en tienersKampeerrondreis door Florida: met kinderen en tienersVeel gezinnen dromen ervan om ooit samen naar Florida te gaan. De parelwitte stranden, de overweldigende natuur, maar vo…

Reageer op het artikel "Miami, winkelparadijs en strand in Florida"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 05-01-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!