InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Arequipa, de witte stad van Peru

Arequipa, de witte stad van Peru

Arequipa, de witte stad van Peru Arequipa is na de hoofdstad Lima de grootste stad van Peru. Deze stad mag niet ontbreken op Uw rondreis want U vindt er een tweetal werkelijk unieke bezienswaardigheden. Maar de stad heeft meer en is zelfs het uitgangspunt naar een uniek schouwspel in de diepste Canyon van de wereld, de Colca Canyon.

Arequipa

Arequipa ligt ruim 1000 kilometer zuidelijk van de hoofdstad Lima maar heeft een veel betere ligging. De stad ligt op een hoogte van 2332 meter aan de voet van een drietal vulkanen waarvan de zogenaamde “El Misti” met een hoogte van 5822 meter het best vanuit de stad kan worden gezien. Met zijn vaak met sneeuw bedekte top maakt de inmiddels uitgedoofde vulkaan nog altijd indruk. Terecht ook want in het verleden heeft onder andere deze vulkaan vaak zijn verwoestende werk gedaan en de stad verwoest. Het door de vulkaan uitgestoten tufgesteente, sillar genoemd, werd gebruikt om de stad op te bouwen en heeft door zijn witte kleur de stad de naam: “De witte stad” bezorgd. Over de oorsprong van de naam van de stad zijn meerdere meningen. De Aymara of de Inca’s, één van hen heeft de stad de naam gegeven maar na de zoveelste verwoesting van de stad werd deze op 15 augustus 1540 officieel gesticht door de Spanjaarden. Nog steeds wordt deze dag uitbundig gevierd.

Erg aantrekkelijk is het milde klimaat. Het is er nagenoeg altijd droog en zonnig met aangename temperaturen van rond de 20 tot 24 graden Celsius. Het kan, zeker in de wintermaanden, flink afkoelen, soms wel naar temperaturen nabij het vriespunt. Alleen al om deze aangename omstandigheden is het leuk de stad in Uw reisschema op te nemen.

Hoe komt U er

Arequipa heeft een modern eigen vliegveld op 12 kilometer van de stad gelegen. Er wordt dagelijks op diverse Peruaanse steden gevlogen zoals Lima, Cuzco, Tacna en Juliaca.
Je kunt ook naar en van La Paz vliegen.

Er loopt weliswaar een treinverbinding maar nadat het wegennet aanzienlijk is verbeterd en de stad via de weg uitstekend te bereiken is, wordt het spoor enkel en alleen nog maar gebruikt voor goederenvervoer. Een passagierstrein is hier dus niet te vinden.

Over de weg naar Arequipa rijden is de meest aantrekkelijke manier want je ziet dan hoe bijzonder mooi Peru is en hoe de omgeving verandert als je vanaf de woestijn aan de kust het binnenland in rijdt. De wegen zijn nagenoeg nieuw en goed onderhouden dus schroom niet om het heft in eigen hand te nemen en een huurauto te nemen. Vanuit Lima is het uitstekend te doen en kunt U onderweg op diverse bijzonder aantrekkelijke plaatsen een rustpauze inbouwen. De doorgaande wegen zijn allemaal tolwegen. Het gaat telkens om kleine bedragen die U moet betalen, gewoon cash aan personen in de tolhuisjes.

Openbaar vervoer rijdt uiteraard ook over deze wegen en U heeft de keuze uit diverse bussen, van lokaal tot internationaal, overdag of ’s nachts. Let wel dat veel chauffeurs de nacht gebruiken om nieuwe persoonlijke records te vestigen en in het verleden is vaker gebleken dat dit eindigde in ernstige, vaak fatale ongevallen. De route langs de kust wordt veelvuldig geplaagd door mist en aangepast rijden is daar noodzakelijk.

Wat moet ik zeker doen in Arequipa

Plaza des Armas
Zoals alle grote steden in Peru heeft ook Arequipa de Plaza des Armas in het historische centrum. Dit grote, van palmbomen en een fontein voorziene plein, omringd door prachtige statige gebouwen is één van de mooiste van het gehele land. Het opvallendst is de enorme kathedraal met twee torens waartussen de vulkaan El Misti zichtbaar is. Langs alle andere zijden van dit prachtige plein staan twee etages tellende witte bouwwerken met een zuilengalerij. Op de balkons van de eerste etage is het zicht op het plein nog aantrekkelijker. U vindt er winkeltjes en restaurants waar U tijdens het eten kunt genieten van het uitzicht. Als U van fotografie houdt dan is het om twee reden de moeite waard om te lunchen in het restaurantje in de zuid-westhoek op de eerste etage van dit plein, daar waar de straat La Merced begint. De eerste reden is de kwaliteit en hoeveelheid van het eten alsmede de pisco sour die hier met veel liefde en honing wordt klaar gemaakt. De tweede reden is het feit dat de vriendelijke eigenaar je toegang verschaft tot het dak van het gebouw en je kan dan langs de gehele westzijde van het plein vanaf dat dak foto’s maken, zeker de moeite waard. Het plein werd in het jaar 2000 door de UNESCO toegevoegd aan de lijst Werelderfgoed.

Het museum Santuarios Andinos
Als U in deze zuid-west hoek van de Plaza des Armas de straat La Merced in loopt dan vindt U enkele blokken verder aan Uw linkerhand het universiteitsmuseum Santuarios Andinos op huisnummer 110. Arequipa is een studentenstad bij uitstek want het kent vele nationale, internationale en privé-universiteiten. Dit museum van de Katholieke Universiteit Santa Maria verleende academische ondersteuning aan een wel heel bijzondere vondst: “Juanita”

Juanita was een meisje van 13 of 14 jaar jong dat ruim 550 jaar geleden werd uitverkoren om als offer te dienen aan Apu Ampato, de god van de Ampatovulkaan, uiteraard om deze gunstig te stemmen. Het was een heel ritueel en het meisje reisde met een heel gevolg aan belangrijke personen naar Cuzco. Daar werd haar door de Incapriesters “goddelijkheid” overdragen waardoor ze kon communiceren met de berggoden. Aansluitend ging het gehele gevolg de vulkaan op naar de plek waar zij zou worden geofferd. Waarschijnlijk is zij zich vanaf dat moment ook bewust geweest van het feit dat zij gedood zal worden om deze goddelijkheid te verwerven. Juanita werd ter voorbereiding verboden te eten, dit in de wetenschap dat drogerende middelen dan eerder werkten. Na de festiviteiten op de berg werd zij in slaap gebracht en vervolgens met een harde klap boven haar rechter wenkbrauw gedood en op de berg begraven.

Ontdekt werd haar lichaam op 8 september 1995 door Dr Johan Reinhard, die haar op de Ampatovulkaan
( 6288 meter hoog ) nagenoeg geheel in tact en gemummificeerd aantrof. Het snelle bevriezen van het net gedode meisje heeft waarschijnlijk alles geconserveerd. Jarenlang werd er onderzoek aan haar verricht maar inmiddels wordt zij tentoon gesteld aan het publiek in een gekoelde vitrine in genoemd museum. Dit bezoek zal zeker diepe indruk op U maken.

Het museum is dagelijks geopend behalve op 25 december en 1 januari. Openingstijden zijn van maandag tot en met zaterdag van 09.00 – 18.00 uur en op zondagen van 09.00 – 15.00 uur. De toegangsprijs bedraagt 15 Soles per persoon.
( aug 2010: 1 soles = € 0,28 ). Het museum kunt U alleen bezoeken met een gids dus telkens als zich een groepje toeristen heeft verzameld wordt er een rondleiding gegeven. U moet alles inleveren aan de balie, niet alleen de tassen maar ook alle fototoestellen. De rondleiding is bijzonder interessant met als slotstuk natuurlijk Juanita zelf, geheel geconserveerd, huid, haren en zelfs kleding.

Het Santa Catalina klooster
Arequipa is nog het meest bekend om dit enorm grote klooster dat vlak bij de Plaza des Armas ligt in de Santa Catalina straat. Deze plek mag U beslist niet overslaan want binnen de grote muren, die de nonnen tegen de buitenwereld beschermden, ligt maar liefst een ruim 20.400 vierkante meter groot terrein dat is volgebouwd als ware het een afzonderlijk stadje. Gezellige in warme kleuren geschilderde huizen liggen aan de diverse straatjes, die alle een eigen naam hebben. Het klooster werd gebouwd in 1580 en na een aardbeving in de 17e eeuw herbouwd en uitgebreid. Het was bestemd voor nonnen uit de rijke families want het was toentertijd traditie dat iedere tweede dochter haar leven aan God wijdde in een klooster.
In dit klooster echter, opgericht door een rijke weduwe genaamd Maria de Guzmán, konden meisjes een bepaalde status kopen. Als zij een vastgesteld hoog bedrag betaalden en een lijst aan voorwerpen mee het klooster in namen, waren ze welkom. Zij kregen dan recht op enkele bedienden en mochten zich in het zwart kleden, in tegenstelling tot de in het wit geklede bedienden. Na de aardbeving in 1700 was het gemeenschappelijke slaapvertrek verwoest en heeft men binnen de muren voor de nonnen eigen woonruimte gebouwd. Zij leefden in luxe en door de buitenwereld werd alleen maar gegist wat zich allemaal achter deze muren afspeelde. Diverse wilde verhalen werden de wereld in geholpen, zo erg zelfs dat de toenmalige Paus Pius IX het nodig achtte het klooster aan een onderzoek te onderwerpen.
In 1871 stuurde hij de strenge Dominicaanse non Josefa Cadena naar het klooster. Zij greep onmiddellijk in en het hele bediendensysteem ging op de schop. Het luxe leven binnen de muren was afgelopen en Santa Catalina werd een klooster zoals elk ander klooster.

Sinds 1970 is het klooster opengesteld voor publiek en eindelijk konden vele mensen een kijkje gaan nemen binnen de muren om met eigen ogen te zien hoe luxe alles moet zijn geweest. Reden voor de openstelling was een financiële kwestie want de gemeente Arequipa had een wet aangenomen die voorschreef dat alle gebouwen moesten worden aangesloten op het electriciteits- en waternet. Eens leefden er wel 450 nonnen in dit klooster meer de 20 nonnen, die nu nog in een klein deel wonen, zagen geen andere mogelijkheden dan het complex open te stellen voor publiek want zij konden de lasten van de vernieuwingen niet aan.

U loopt tijdens Uw bezoek door de diverse in warme kleuren beschilderde straten, die namen van Spaanse steden dragen. U ziet onder andere gezellige pleintjes al dan niet met een fontein, diverse onderkomens voorzien van een eigen keuken en binnenplaats, de kapel, de wasplaats en vele gebruiksvoorwerpen uit die tijd zoals een wasmachine of een vinding om drinkwater te filteren. Het kan best zijn dat U verdwaalt en het is derhalve misschien aan te raden een gids te nemen, die U rondleidt. De gidsen spreken uitstekend Engels en wijzen U op vele dingen en gebruiken die U anders beslist over het hoofd ziet. Een aanrader dus.

Het klooster is dagelijks geopend behalve op 25 december, 01 januari en Goede vrijdag.
De openingstijden zijn op maandag, woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag van
08.00 – 17.00 uur en op dinsdag en donderdag van 08.00 – 20.00 uur.
De toegangsprijs ( 2010 ) bedraagt 30 soles per persoon. Aan de kassa dan wel direct daarna wordt U gevraagd of U gebruik wilt maken van een gids, die voor haar diensten 20 soles vraagt. U mag na de rondleiding van een uur nog zo lang als U wilt binnen het klooster blijven want er is zelfs een klein restaurantje op een binnenpleintje, even gezellig gekleurd als het hele complex.

La Compañia
Hoe mooi de kathedraal aan de Plaza des Armas er van buiten ook uit ziet, des te soberder en oninteressant is de binnenzijde. Veel bekender en mooier is de La Compañia kerk op de zuid-oost hoek van de Plaza des Armas. De gevel van de kerk is rijk versierd en U kijkt er Uw ogen uit en probeert U de engelen met Indiaanse gezichten of zelfs met verentooi maar eens te vinden tussen alle fraaie zuilen. Het is de oudste kerk van Arequipa, die van binnen ook zeker wel even de moeite waard is. Als U een mooie zonsondergang heeft met warm licht, klim dan in de toren van de kerk want het uitzicht is dan de moeite waard, zeker voor fotografen onder ons.

De toegang tot de kerk is gratis en deze is dagelijks geopend van 08.30 – 12.00 uur en dan weer van 15.00 - 19.00 uur.

De Colca Canyon

Om deze aanzienlijk diepere kloof dan de Grand Canyon (USA) te bereiken vanuit Arequipa heb je een weg van 160 kilometer voor de boeg. Het is de enige manier om dit unieke natuurgebied te bereiken. De Colca canyon strekt zich uit over zo’n dikke 70 kilometer en heeft als diepste punt 3400 meter. De weg erheen is uitstekend met slechts hier en daar wegwerkzaamheden. Het is ook een heel bijzondere en afwisselende route die onder andere langs de 6095 meter hoge vulkaan El Chachani komt. Bij de plaats Patahuasi slaat U links af richting Chivay. Op deze splitsing kunt U bij een klein restaurantje pauzeren en genieten van het uitzicht op een prachtig witte rotsformatie. Op alle plekken waar iets bezienswaardig is, treft U ook plaatselijke bevolking aan, die hun handelswaar, veelal van wol gemaakte kleding, aanbieden.

Reserva Salinas y Aguada Blanca
U rijdt door een natuurreservaat waar de vicuña, één van de vier hier voorkomende lamasoorten voorkomt en beschermd wordt. Alle soorten, de lama, guanaco, alpaca en vicuña kunnen op deze grote hoogte gemakkelijk overleven en worden gehouden voor hun zachte en uitstekende wol. De vicuña werd al door de Inca’s als een heilig dier beschouwd, dat alleen met toestemming van Incapriesters mocht worden geschoren. Het natuurgebied heeft niet alleen diverse vulkanen binnen haar grenzen maar ook lagunes waar flamingo’s te zien zijn, samen met vele andere watervogels. Op diverse plekken heeft U een geweldig uitzicht.
Het hoogste punt op de route is bij Patapampa waar U uitzicht heeft over alle vulkanen in de omgeving. De naam Mirador de los Volcanes is op dit 4910 meter hoge punt wel gepast.

Het toeristenbiljet ( Boleto Turistico del Colca )
Uiteindelijk bereikt U na adembenemende uitzichten het plaatsje Chivay maar voordat u binnen kunt rijden moet U aan de slagboom een toeristenkaart voor het gehele gebied kopen.
Na het geven van Uw persoonlijke gegevens en het merk en kenteken van Uw auto betaalt U
35 soles. U krijgt dan Uw toeristenkaart, die U altijd bij U moet hebben omdat er naar gevraagd kan worden. Dit biljet is geldig voor alle mogelijke bezienswaardigheden binnen de grenzen van de Colca canyon.

Chivay
Het is een kleine plaats maar wel een gezellige plek met vele overnachtingsmogelijkheden en goede restaurantjes. De markt die dagelijks wordt gehouden is zeker de moeite waard. U kunt er cocabladeren kopen om, net als de plaatselijke bevolking, kracht te putten uit het kauwen daarvan. Als U wilt deelnemen aan sportieve activiteiten is het raadzaam om hier te overnachten want U went dan aan de hoogte. Onderschat die hoogte niet want hoogteziekte kan bij iedereen toeslaan. Chivay heeft ook warmwaterbronnen en dat is een geschenk voor de vermoeide spieren na een inspannende dag.

Overnachten kunt U op diverse plekken al dan niet in de Canyon want er liggen vele kleine dorpjes verspreid in dit gebied. De kloof dankt zijn naam aan de gaten in de soms steile wanden. Deze gaten, Colca genaamd, werden al door de Inca’s gebruikt, enerzijds voor het opslaan van allerlei gewassen, anderzijds voor het begraven van belangrijke personen.

Het zal U niet verbazen dat de rivier door de Canyon de naam Colca draagt. Voordat de rivier uitstroomt in de oceaan verandert hij nog twee keer van naam. Bij Chivay is de canyon nog niet zo diep en zie je dat er veel terrasbouw is, net zoals in de tijd van de Inca’s.
Des te verder je de Canyon volgt richting de aan het eind gelegen plaats Cabanaconde, des te dieper wordt deze.

Cruz del Condor
De meest indrukwekkende bezienswaardigheid is het uitkijkpunt vanwaar je condors op ooghoogte ziet vliegen. Dit punt ligt 60 kilometer van Chivay vandaan over een onverharde weg langs de rand van de kloof. De condor, die je hier aantreft is de zogenaamde Andescondor waarvan de populatie helaas terug loopt. Het zijn enorm grote vogels met een spanwijdte van 3 meter en dat maakt het des te indrukwekkender als je ze van zo dichtbij kunt bekijken. Het zijn aaseters die vanaf grote hoogte cirkelend op thermiekbellen op zoek zijn naar voedsel. Het is uniek om ze van zo dichtbij te zien en dat komt omdat de vogels in deze diepe kloof overnachten. ’s Morgens bij de eerste zonnestralen ontstaat er thermiek en kunnen de vogels aan hun tocht naar boven beginnen. De kloof is hier 1200 meter diep en je hoeft er alleen maar op tijd te zijn en geduld te hebben. Vele condors beginnen aan hun tocht naar boven en komen oog in oog met U. De beste tijd is in de ochtend vanaf 07.00 uur of in de namiddag vanaf 16.30 uur.

Activiteiten
Je kan in deze omgeving diverse dingen ondernemen zoals paardrijden, wandelen, raften of kajakken, jeeptochten en mountainbiken. Zowel privé te regelen als via diverse reisbureautjes die gidsen aanbieden. Een gids is wel aan te raden want het kajakken is niet voor beginners weggelegd. Dan kunt U beter op een rubberboot varen maar dan moet U er zijn in de periode van April – November. Kajakken op de rivier is het best van December – Maart en vindt in de bovenloop plaats.
Met wandelen en paardrijden kunt U diverse ruïnes en kleine plaatsjes bezoeken. U zult zich zeker niet vervelen. Ook is het mogelijk om enkele vulkanen te beklimmen in een meerdaagse wandeling. Overigens wordt dit in Arequipa ook aangeboden voor de Misti vulkaan maar houdt rekening met de hoogte en de ijle lucht.

Tips

De wegen zijn uitstekend en waarom zou U deelnemen aan een reisgezelschap met alle beperkingen vandien. In een huurauto bepaalt U Uw eigen tempo en kunt U stoppen waar U wilt en geloof me, er zijn enorm veel adembenemende plekken die een stop meer dan waard zijn. Na Uw bezoek aan de Canyon, moet U dezelfde weg terug nemen richting Arequipa, tenzij U er voor kiest te rijden over Cabanaconde en van daaruit zuidwaarts te rijden. Een “rondrit” is dus mogelijk. Mocht U verder willen dan is de weg naar Puno of Cuzco goed berijdbaar.

Probeer al een beetje geacclimatiseerd te zijn wat de hoogte betreft, zeker als U echt actieve dingen gaat ondernemen. Denk ook aan zonnebrandcrème met een hoge factor want dat is op deze hoogte onmisbaar.

De Colca canyon is het gehele jaar te bezoeken maar in de regenperiode niet altijd ongevaarlijk. De mooiste uitzichten en de helderste lucht heeft U in de wintermaanden van Peru dus in de maanden mei tot en met december.
De Colca canyon heeft veel overnachtingsmogelijkheden in allerhande prijzen. Er liggen diverse luxe hotels met vaak een spa dus aan U de keus of U kiest voor luxe of budget.

Arequipa en omgeving zal zeker één van de vele hoogtepunten zijn op Uw reis door Peru.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nobelprijs voor Mario Vargas LlosaAan de Peruaanse schrijver Mario Vargas Llosa is de Nobelprijs voor Literatuur 2010 toegekend. De prijs, waaraan 1,5 mil…
Wonderen van de Andes: de Colca-canyonWonderen van de Andes: de Colca-canyonDe Colca-canyon in Zuid-Peru staat geboekstaafd als de diepste canyon ter wereld – meer dan twee keer zo diep als de Gra…
Santa Cruz de Tenerife - diverse pleinenSanta Cruz de Tenerife, de hoofdstad van Tenerife, bezit een aantal mooie pleinen waar diverse bezienswaardigheden zijn.…
Openbaar vervoer op Tenerife: de tramOpenbaar vervoer op Tenerife: de tramBestaat er een tram op Tenerife? Op Tenerife, Canarische eilanden, Spanje, bestaat twee tramlijnen. Er is een tramlijn v…
Wonderen en mysteries van de Andes: Juanita, de "ijs-maagd"Op de top van de meer dan 6000 meter hoge Ampato-vulkaan vond men in 1995 het ingevroren lichaam van een jong Inca-meisj…

Reageer op het artikel "Arequipa, de witte stad van Peru"

Infoteur: Peter
Gepubliceerd: 30-12-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Peru rondreis
Schrijf mee!