InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Individuele rondreis door Equador met Quito en Cuenca

Individuele rondreis door Equador met Quito en Cuenca

Individuele rondreis door Equador met Quito en Cuenca Enige jaren geleden maakten wij een individuele rondreis door Ecuador. Dit was een unieke belevenis waarbij we veel geleerd hebben over de bevolking, de vulkanen en de natuur. De mensen zijn bijzonder vriendelijk maar in de steden is en blijft de criminaliteit hoog. De natuur is van een schoonheid die ongekend is. Je merkt dat de hoogte wel invloed heeft op je gesteldheid dus het is van belang om voldoende vocht te gebruiken. Goede voorbereiding voor een reis naar Equador is een must.

Equador met hoofdstad Quito

We vertrokken met een vlucht van Iberia naar Madrid en maakten van daaruit in een lange vlucht naar Quito, de hoofdstad van Ecuador. De reis was geboekt via reisorganisatie Vamonos en alleen de hotels waren gereserveerd. De aardige vrouwelijke gids wachtte ons op en heeft ook tijdens de reis telefonisch contact met ons gehouden. Het openbaar vervoer is goed geregeld.

Veiligheid Quito voor individuele reizigers

In Quito aangekomen werden we naar ons hotel gebracht wat in het centrum lag. We kregen direct de nodige waarschuwingen om geen gebruik te maken van het openbaar vervoer en zelfs voor een paar straten een taxi te nemen. Hier hebben we ons niet helemaal aan gehouden, wel zijn we voorzichtig geweest en 's avonds ook steeds per taxi naar een restaurant gegaan. Ons werd ook geadviseerd om rustig aan te doen omdat je je op grote hoogte bevindt. Veel drinken en niet te snel lopen was het advies. De stad ligt op 2850 meter hoog en is de op een na hoogst gelegen stad ter wereld.

El Pannecillo

Quito is een prachtige stad en zeer kleurrijk.Het historisch centrum is heel goed te voet te verkennen. De belangrijkste plaats is de Plaza de la Independentia. Hier vindt je het paleis van de President, het Aardsbischoppelijk museum, de Kathedraal. Je kunt wandelen van het ene grote plein naar het andere, zoals bijvoorbeeld het plein en de kerk van San Francisco met bijbehorend museum. Op dit plein heb je ook de gelegenheid om vanaf een terras het straatleven te bekijken. Op zondag is de historische binnenstad autovrij. Overal staan bewakers met honden en bij de grote winkels en banken staat gewapende beveiliging. Boven op de heuvel El Pannecillo staat het beeld van de Maagd Maria. Van hieruit heb je een prachtig uitzicht over de stad en de omliggende vulkanen. Na drie dagen vertrokken we per bus naar de volgende bestemming

Banos

Banos is gelegen direct aan de voet van de Tungurahua en een verblijf hier is niet zo erg gezond omdat altijd de dampen van de vulkaan aanwezig zijn. Banos (wat bad betekent) kent drie warmwaterbaden waar veel buitenlandse toeristen maar ook Equadorianen gebruik van maken. Er is echter sprake van luchtvervuiling door de vulkaan.

Ons hotel lag aan het eind van het plaatsje en was een uitstekend uitgangspunt voor wandelingen en trips in de omgeving.Het was heel leuk om 's avonds door het stadje te wandelen op zoek naar een restaurantje en dan aangesproken te worden door de plaatselijke bevolking die je haar producten wil verkopen, maar zonder hinderlijk te zijn. We hebben hier diverse wandelingen gemaakt en zijn per taxi naar de grote waterval gegaan.Hier kon je met een kabel waar een mand aan hing over een duizelingwekkende hoogte naar de overkant van de rivier. Zag er zeer gevaarlijk uit. Sedert 1999 echter is de vulkaan weer actief geworden en stoot soms aswolken uit. De berichtgeving hierover dient men als men dit gebied wil bezoeken nauwlettend in de gaten te houden.

RioBamba

Omdat de weg regelmatig versperd is en om meer te kunnen genieten van het landschap zijn we met een taxi naar Riobamba gereden, een zes uur durende tocht. Men gaat over een 3600 meter hoge pas en passeert de Chimborazo die 6310 meter hoog is en met sneeuw bedekt. Tevens komt men langs de Carihuairazo met een hoogte van 5020 meter. Een schitterende tocht waarbij we ogen tekort kwamen. In Riobamba werden we voor het hotel afgezet wat tegenover het station is gelegen. De ramen waren geblindeerd om minder last van de treinuitstoot te krijgen.We gingen 's middags de stad in en waren helemaal verwonderd door de mooie ligging, omgeven door besneeuwde bergtoppen. Ook hier was weer een plaatselijke handel in een overdekte markt en ik kreeg al snel het recept hoe ik cavia zou moeten gaan braden.Ook omtrent groenten en fruit volgde uitleg. Het is aardig om alles te bekijken en te zien hoe mensen ook overal bij de stalletjes zitten te eten.

Treinreis naar Naziz del Diablo

De volgende morgen werden we al om 5 uur gewekt en na het ontbijt naar de trein gebracht voor een wel zeer spectaculaire rit. De trein stond al klaar en veel mensen maken de reis, gezeten bovenop de trein. Deze gaat de afdaling maken die genoemd wordt Nariz del Diablo. hetgeen betekent de neus van de duivel. Het was een prachtige rit, maar zo stijl dat de trein verschillende malen voor- en achteruit moet rijden om de afdaling te kunnen doen. Het is echt een onvergetelijke ervaring die je beslist in je reis door Equador moet opnemen.

Cuenca

De trein stopt in Cuenca en dit is vooral een charmante stad. Mooie pleinen en parken. We verbleven in hotel El Quijote, een leuk hotel met een mooie binnenplaats. Vlak in de omgeving waren diverse terrassen en goede restaurants. We maakten een wandeltocht in het Parque Nacional Cajas gelegen op 30 kilometer van Cuenca. Hier is een bezoekerscentrum en men krijgt kaarten mee en advies over de te volgen route. We hebben lama's gezien en veel prachtige vogels.

Een andere dag hebben we de bus genomen naar Gualaceo. Deze plaats ligt 25 kilometer ten oosten van Cuenca op een hoogte van 2370 meter. Hier komen de mensen vanuit de hoger gelegen gebieden op zondag naar de markt en men gaat dan picknicken aan de rivier. Dit is een een familiegebeuren, omdat terwijl vader nog bezig is de varkens en geiten te verkopen, moeder met de kinderen vast het eten voorbereidt. Meerdere families begroeten elkaar en schuiven aan bij de maaltijd aan de oevers van de rivier. Iets verderop ligt Gordeleg, een toeristisch plaatsje waar een museum te vinden is waar men, goud, zilver houtsnijwerk, textiel en panama hoeden ten toon stelt. Er zijn diverse kleine winkeltjes die ook deze producten verkopen.Vooral het zilverfiligrain is erg mooi bewerkt.

Guayaquil

Wanneer je met de bus van Cuenca naar Guayaquil reist dan verandert langzaam het landschap, maar vooral ook de temperatuur. Geleidelijk verandert de natuur en kom je in een tropische omgeving met palmen en bananenplantages. Guayaquil is de grootste stad van het land en een echte havenstad. Hier was lange tijd een zeer hoge mate van criminaliteit maar de overheid heeft gezorgd voor een goede bewaking en thans kun je hier redelijk veilig rondwandelen.Ons eerste bezoek was aan de Malecon die gelegen was vlak achter ons hotel. Een prachtige boulevard met mooie terrassen en schitterende winkels waar alle mogelijke luxe producten te vinden zijn. Vooral in de avond is hier een prachtige verlichting met aardige terrassen. Vanuit Guayaquil vlogen we naar Baltra voor een week op de Galapagos eilanden.

Update 2016

Op 16 april 2016 was er in Equador een grote aardbeving. Hierbij zijn honderden doden gevallen. De aardbeving had een kracht van 7.8 op de schaal van Richter. Wie het land wil bezoeken zal zich goed op de hoogte moeten stellen van de huidige situatie.In verband met de veiligheid is het ook belangrijk om de website met Reisadvies van de overheid in de gaten te houden.
Gerelateerde artikelen
Ecuador, rijk aan cultuur en natuurDe republiek Ecuador ligt pal op de evenaar aan de Stille Oceaan, tussen Columbia en Peru. Hoewel niet groot is het land…
Ecuador, doormidden gesneden door de evenaarEcuador, doormidden gesneden door de evenaarEcuador is een land in Zuid-Amerika, gelegen tegen Colombia, Peru en de Stille Oceaan. Het land is genoemd naar de evena…
IAVCEI internationale vereniging van vulkanologieIAVCEI is de internationale en wetenschappelijke vereniging van vulkanologie en zij bestuderen overal op aarde vulkanen.…
Bernina Express, één van ís werelds mooiste treinreizenVertrekkend vanuit Tirano in Italie voert de Bernina Express u via een schitterende route, dwars door de Alpen naar het…
De vogeltrek, broeden en overwinterenDe vogeltrek, broeden en overwinterenVogeltrek is de reis die vogels twee maal per jaar maken van hun broedgebied naar de winterverblijven en weer terug. De…

Reageer op het artikel "Individuele rondreis door Equador met Quito en Cuenca"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 30-01-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!