InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > De schatten van Syrië

De schatten van Syrië

Syrië is niet een echt populaire vakantiebestemming. Op het gebied van cultuur heeft Syrië echter veel te bieden. Bovendien zijn de Syriërs bijzonder vriendelijk en gastvrij. Omdat Syrië niet zo groot is en een goede infrastructuur heeft, is het gemakkelijk om vanuit Damascus naar alle interessante sites te reizen, per bus of per (shared) taxi. De hoofdstad Damascus is daarvoor de ideale uitvalsbasis. Zelfs het imposante tempelcomplex van Baalbek in Libanon ligt onder handbereik.

Syrië

Syrië is geen groot land, ter vergelijking: ongeveer de helft van de oppervlakte van Italië. Syrië grenst in het Noorden aan Turkije, in het Oosten aan Irak, in het Zuiden aan Jordanië en Israël en in het Westen aan Libanon. Gezien de ligging en het politieke klimaat in deze landen, zal Syrië niet snel een top-vakantiebestemming worden. Slechts een klein gedeelte van Syrië ligt direct aan de Middellandse Zee met het doorgaans liberale Lattakia als voornaamste kustplaats. Van de stranden moet de verwende West-Europese toerist zich (nog) niet al teveel voorstellen. Maar Syrië kan bogen op een indrukwekkende historie. Ook de kruisridders hebben hier interessante sporen achtergelaten in de vorm van kastelen. Hieronder volgt de beschrijving van een paar highlights van Syrië

Damascus

Damascus is de oudste, voortdurend bewoonde stad ter wereld. Op tabletten met hieroglyphen in Egypte gevonden, wordt gewag gemaakt van" Dimashqa", als één van de steden die de Egyptenaren veroverden in de 15e eeuw voor Christus!
De stadsmuren en de Citadel dateren grofweg uit de 13e eeuw. In grote lijnen bestaat Damascus uit twee gedeelten: de Oude stad en de rest. De Oude Stad heeft een verborgen schat achter haar muren: honderden oude huizen gebouwd rond binnenplaatsen met elk hun eigen bijzondere versieringen. Een aantal huizen zijn open voor bezoekers, zoals bijvoorbeeld Beit Shami, wat nu het Historisch Museum van Damascus is; en Azem Palace. Eveneens in de Old City te vinden: de Umayyad Moskee, één van de opmerkelijkste gebouwen van de Islam, waarvan de geschiedenis zo'n 3000 jaar teruggaat.

In het centrum van Damascus is een bezoek aan de Souq Saroujah een belevenis. Een compact historisch gebied met kronkelige straatjes, kleine winkeltjes, middeleeuwse tomben, moskeetjes en straatmeubilair. Ten zuiden van de Citadel bevindt zich een overdekte markt: de Souq al-Hamidiyya, met in het eerste gedeelte heel veel souvenirshops, veel kitsch- en nepartikelen, maar voor een habbekrats koop je een waterpijp en daar is niets kitscherigs aan, want de waterpijp is in Syrië volop in gebruik. Ook veel huishoudelijke artikelen en - onvoorstelbaar - voor één van de winkeltjes bakken vol pikante lingerie, waar volledig gesluierde vrouwen hun slag proberen te slaan. Meer naar achteren en in de "zijstraten" veel kruiden, groenten en fruit en overal snoep, snoep en nog eens snoep. Dozen als wagenwielen gevuld met gekonfijt fruit om cadeau te geven. Als je toch in Damascus bent is het interessant om de traditionele dans van de dervishes mee te maken, dat kan bijvoorbeeld in Umayyad Palace Restaurant. De dervishes tollen steeds sneller om hun eigen as; je wordt al bijna duizelig als je ernaar kijkt.

Kastelen van de Kruisvaarders; Krak des Chevaliers

Syrië heeft een aantal van deze kastelen, maar het mooiste kasteel is toch wel het opmerkelijk goed bewaard gebleven kasteel Krak des Chevaliers (het dichtst bij de stad Homs, opzichzelf niet zo interessant, gelegen). Het is één van de belangrijkste attracties van Syrië. 800 jaar geleden moet het er niet veel anders uit hebben gezien. Als je bovenop het fort staat, zie je dat in de wijde omgeving dit fort de enige onderbreking vormt van de bergketens. Dit is een plek waar je gemakkelijk een paar uur zoek kunt brengen.

Hama; Norias

Vanaf Damascus gerekend naar het Noorden toe kom je eerst bij Homs en daarna bij Hama. De belangrijkste attractie van Hama zijn de zogenaamde norias, eeuwenoude houten waterraden met soms wel een diameter van 20 meter, die bedoeld waren voor de irrigatie. Ooit waren het er 30, nu zijn er nog 17 over. Ze draaien nog wel, maar alleen in de zomer. Voor de rest is men overgestapt op modernere middelen. Van de oude stad van Hama is, na het bombardement van 1982, niet veel bewaard gebleven. Maar de Grote Moskee is goed gerestaureerd.

Aleppo

Nog een stuk noordelijker ligt Aleppo, na Damascus de tweede grootste stad. Belangrijkste attractie is de Citadel, die in de tijd van de Kruisridders door de Moslims als fortificatie werd gebruikt. Om erin te komen moet je over een brug met treden om de 20 meter diepe en 30 meter brede gracht over te steken. Direct tegenover de Citadel ligt de Aleppo-Souq, die hier niet erg toeristisch is, maar nog steeds voor de lokale bevolking geldt als belangrijkste plek om te winkelen. Behalve de Oude Stad, is er de minder oude buurt Al-Jdeida uit de vroeg-Ottomaanse periode, eigenlijk het meest aantrekkelijke gedeelte van Aleppo. Hier ook een kluwen van straatjes met oude huizen, die allen aan een binnenplaats liggen.

Palmyra; de woestijn

Ook Palmyra is per bus te bereiken vanuit Damascus. Het is wel een rit van zeker zes uur en de bus heeft geen luxe uitstraling. Behalve dat je naast een buurvrouw met een geit op schoot kunt komen te zitten, moet je ook niet gek opkijken als er bij plaatsgebrek paarse plastic tuinstoeltjes in het middenpad worden neergezet. Maar als je iets moet zien in Syrië is het wel Palmyra. De ruïnes van het oude Tadmor (Palmyra) dateren uit de tweede eeuw na Christus en beslaan zo'n 50 hectaren. De nieuwe stad Palmyra breidt zich uit rond deze ruïnes. De Tempel van Bel is één van de best bewaard gebleven delen. Bel was één van de goden van het oude Palmyra. Onze taxichauffeur weet nog wat leuks voor ons en zodoende komen we terecht bij een Bedoeïnenfamilie. We zijn te gast in hun grote tent en krijgen thee en allerlei niet nader te definiëren hapjes aangereikt. De keerzijde van de medaille dat deze mensen zo gastvrij zijn, is dat je niet goed nee durft te zeggen als ze je iets aanbieden uit angst ze daarmee te beledigen.

Maalula

Maalula, in de bergen, ligt niet ver van Damascus en is gemakkelijk per bus te bereiken. Het is een vredig dorp met tegen de rots gebouwde huizen. Er zijn hier twee kloosters te bezichtigen: het klooster van de Heilige Tecla en het klooster van Sint Sergius. De meeste bewoners zijn Grieks Orthodox, maar er wonen ook wat Moslims. Het leukste is dat je hier in alle pais en vree rozenkransen kunt kopen bij de Moslim, die zijn winkeltje gemoedelijk naast dat van zijn katholieke buurman runt.

Baalbek

Vanaf Damascus is het naar Baalbek, Libanon, ongeveer 2,5 uur rijden. Een taxi is te krijgen op de Baramke terminal, net ten zuiden van het cenrtrum van Damascus. Onze taxi is een oude, knalgele Chevrolet zonder wat voor veiligheidsvoorzieningen dan ook. Aan het stuur zit een Arabier in djellabah en met een doek nonchalant om zijn hoofd gewikkeld, die het roestige gevaarte losjes over de (besneeuwde) pas die Syrië met Libanon verbindt, stuurt. Reken op veel oponthoud en gedoe bij de grens. Maar het is de moeite waard. De acropolis van Baalbek is één van de grootste in de wereld, staat op de Werelderfgoedlijst en is verbijsterend mooi, als hij baadt in het ochtend zonlicht - zoals wij hem aantreffen. De stad Baalbek werd oorspronkelijk genoemd naar de Phoenisische god Baal. De Grieken noemden de stad later Heliopolis en de Romeinen vereerden hier hun god Jupiter. De overblijfselen van de tempel van Jupiter en de tempel van Bacchus zijn de grootste trekpleisters. In het Palmyra hotel , uit 1874, is het goed toeven. Ook al overnacht je hier niet, dan kun je er in ieder geval iets eten of drinken, want het ligt direct tegenover de ruïnes.
Gerelateerde artikelen
Kruisvaarderskasteel Crac des ChevaliersHet kruisvaarderskasteel Crac des Chevaliers in Syrië is het best bewaard gebleven in zijn soort. Hoog uittorenend boven…
Libanon; Baalbek, een wereldwonder?Eén van de meest mysterieuze plaatsen ter wereld ligt in Libanon. Baalbek heeft ruïnes uit de tijd van de Romeinse overh…
Goedkoop vliegen met SyrianairGoedkoop vliegen met SyrianairSyrian Arab Airlines is een Syrische luchtvaartmaatschappij die vliegt op diverse bestemmingen in Europa, Azië, het Midd…
Het oude Baalbek in LibanonWie de mooiste Romeinse tempels wil zien, moet naar Libanon. Aan het eind van de Bekavallei, bij het plaatsje Baalbek, k…
Palmyra, stad van koningin ZenobiaPalmyra, stad van koningin ZenobiaPalmyra is een van de grootste bezienswaardigheden van de Oudheid. De dadel-, olijf- en granaatappelgaarden van deze oas…
Bronnen en referenties
  • Lonely planet

Reageer op het artikel "De schatten van Syrië"

Infoteur: Plato
Laatste update: 19-11-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!