InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > De tempels van Kyoto

De tempels van Kyoto

De tempels van Kyoto Met meer dan 1600 Boedhistische tempels, meer dan 400 Shinto tombes en 17 Unesco Werelderfgoed plaatsen is Kyoto, Japan, in cultureel opzicht één van de meest rijke steden ter wereld. Deze rijkdom is de erfenis van de meer dan 1000 jaar dat Kyoto de keizerlijke hoofdstad van Japan was. Nu is natuurlijk Tokyo al lang de hoofdstad, maar hart en ziel van Japan blijven in Kyoto.

Osaka

Een bezoek aan Kyoto kan natuurlijk deel uitmaken van een totale Japan-reis, maar het is ook goed mogelijk om Kyoto te bezoeken door middel van een stop-over voor een paar dagen, op weg naar bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland. Je vliegt dan op Osaka, een ultra-modern vliegveld, vanwaar je de sneltrein naar Kyoto kunt nemen (75 minuten). Wij hadden van tevoren een hotelkamer in Kyoto gereserveerd via Asiarooms / internet. Wel zo handig, want om maar meteen met de deur in huis te vallen: de gewone man op de straat/de gewone functionaris achter het loket spreekt absoluut geen Engels. Je komt er dan ook niet gemakkelijk achter welke bus je eventueel zou kunnen nemen naar je bestemming en dan blijft er niets anders over dan maar een taxi te nemen en met je vinger plaatjes of woorden aan te wijzen. Een taxi nemen is trouwens een vorstelijke aangelegenheid: de chauffeurs zitten onberispelijk in uniform en hebben smetteloos witte handschoentjes aan.

Kyoto

Het mooiste is het om Kyoto te bezoeken in de tijd van de kersenbloesem of de tijd van de herfstkleuren (seizoenen lopen gelijk met de onze), maar reken dan op een enorme drukte, want de Japanners blijven zelf ook niet thuis. Wij zijn er in de derde week van september en het is dan relatief rustig.

Als je aankomt op het station van Kyoto sta je onmiddellijk in een supermoderne stad en zou je niet zeggen dat er op relatief korte afstand zoveel tempels te bewonderen zijn. Er zijn in hotels e.d. gratis plattegronden verkrijgbaar met daarop afbeeldingen van veel van de tempels. (Dit helpt ook om je wensen aaan de taxichauffeur kenbaar te kunnen maken). Het mooiste is natuurlijk om een plan de campagne te maken en te hiphoppen van de ene naar de andere tempel. Dat doen we de eerste dag lopend vanaf Chawan Zaka "Theepotstraat", maar de tweede dag laten we ons leiden door belangrijkheid van tempels en krossen met taxi's op goed geluk heen en weer. We hebben maar een paar dagen, maar als je meer tijd hebt kun je dit natuurlijk slim aanpakken. Het is ook wel zo dat je na drie dagen tempelbezoek tempelmoe wordt en steeds sneller klaar bent met het bezoeken van een complex. Voor sommige tempels moet entree worden betaald, voor andere is de toegang gratis.

De Gouden Tempel (Kinkaku-ji)

Nog dezelfde middag van aankomst gaan we met een taxi naar de Gouden tempel. In het late namiddaglicht is de tempel gouder dan goud en je kunt je er maar nauwelijks toe zetten om deze unieke plaats weer te verlaten. De tuinen rondom deze tempel zijn nog net zo, als toen ze in de 13e eeuw werden aangelegd. Het originele gebouw werd in 1397 gebouwd voor de shogun Ashikaga Yoshimitsu. Na diens dood veranderde zijn zoon het huis in een tempel conform de wensen van zijn vader. Het paviljoen van drie verdiepingen is bedekt met bladgoud en op het dak staat een bronzen phoenix. De gouden tempel wordt weerspiegeld in de ervoor liggende vijver, hetgeen een mooie foto opleveren kan. In 1950 legde een brand gesticht door een jonge geobsedeerde monnik de tempel in de as, maar in 1955 was de tempel weer volledig gerestaureerd.

Gion

Gion is de uitgaanswijk van Kyoto en wat je hier ook zoekt, een "gastvrouw" (geisha), een hapje te eten of wat te drinken, dit mag je niet missen. Kiri-doshi is het centrum van de Gion en eindigt in een steeds smaller wordende laan met traditionele architectuur, exclusieve hostess-bars en duurdere restaurants. We vinden een niet al te duur restaurantje, dat net als zovele andere restaurants aan de achterzijde is voorzien van een breed terras direct aan het kanaal dat Kyoto doorsnijdt. Je hebt daar uitzicht op de moderne skyline van Kyoto. Bij je drankje krijg je vreemde verwennerijtjes: gefrituurde visgraten en dat was nog niets eens verkeerd! Overal waar je eet - in een eenvoudig sushi-tentje of een Japanse McDonald - krijg je een bord dat er uitziet als een plaatje (en nog goed smaakt ook!).

Andere Tempels in Kyoto

Vanaf "Theepotstraat" lopen we naar onze eerste tempel van deze dag "Tainai-meguri". Aan het begin van dit tempelcomplex staat een klein gebouwtje. We laten ons (tegen betaling) door een monnik verleiden om daar binnen te gaan. Het is heel curieus. Je komt in het aardedonker terecht en met je hand aan een touw schuifel je naar een ietwat verlichte steen. Deze steen moet je aanraken en met de klok meedraaien. Dan kun je een wens doen. (Mijn wens is nooit in vervulling gegaan).

De tempels zijn vaak van hout, omgeven door een soort warande. Overal kun je gelukskoekjes, lintjes en belletjes kopen. Eer je het weet maak je met je aanwinsten meer geluid dan een koe in een alpenwei.

Na een bezoek aan wat kleinere tempeltjes komen we door Sannen-zaka, een straat met oude houten huizen, traditionele winkeltjes en restaurantjes. Het is warm en we nemen uji-kintoki (thee-ijs met zoete bonen). Er is nog een andere straat Ninen-zaka, eveneens met historische huizen. We bezoeken nog Yasaka-jinja, de oranje tempel, Chion-in met een geweldige entree van een poort met twee verdiepingen, Shören-in met kamferbomen in de tuinen. Tenru-ji is beroemd om zijn tuinen; hier kan je ook een stukje door een bamboebos wandelen. Niet te missen: de Zentuin van de Rioanji-tempel. Het is een rotstuin met 15 stenen geplaatst in een rechthoek, afgebakend door muurtjes van klei gekookt in olie (UNESCO-werelderfgoed!). Dan is er nog Higashi Hongan-Ji, een tempelcomplex uit 1602. Hier ligt een enorme rol "touw", gemaakt van vrouwenhaar. De vrouwen offerden hun haar na vernietiging van de tempel in 1880 om het als touw te gebruiken om de zware bouwmaterialen aan te slepen. Dit gebeurde met een enorme slee. Aan de vrouwen kostte het slechts het haar, veel mannelijke arbeiders lieten hun leven bij de wederopbouw van deze tempel. Tot slot wil ik nog noemen Nijo-Castle, een tempel met prachtige muurschilderingen. Om het gebouw is een corridor geconstrueerd. Wanneer je erop loopt hoor je nachtegaaltjes piepen. Nijo-Castle heeft ook een uitgebreide rotstuin met waterval.

Het is natuurlijk onmogelijk om over alle tempels wat te zeggen, het is maar een handgreep uit het meer dan royale aanbod. Wie naar Kyoto gaat hoeft zich geen minuut te vervelen!
Gerelateerde artikelen
Kiyomizu Dera in KyotoHet tempelcomplex en de tempel zelf zijn ouder dan de stad Kyoto en bestond al voor dat het Japanse geloof Shinto door h…
Oudste bedrijf ter wereld, Kongo Gumi Co., LtdDe titel “Het oudste bedrijf ter wereld” was tot aan eind 2006 vergeven aan het bedrijf Kongo Gumi. Toen ging het 1429 j…
Japan, meer dan geisha's en vechtsportenJapan is een zeer apart land, maar daarom ontzettend interessant om te bezoeken. Vooral de strenge opvoeding en het gevo…
Egyptische kunst 9: De tempelsDe tempel was de aardse woonplaats van de God. De koning zelf wijdde elke tempel in. De oudste tempels waren niet meer d…
Myanmar, koningsstad BaganIn de 9e eeuw werd de stad Bagan gesticht gedurende het 1e Birmaanse rijk. Er werden gedurende een aantal eeuwen duizend…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De tempels van Kyoto"

Infoteur: Plato
Laatste update: 08-01-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!