InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Cruise door de Caribbean is een droomreis

Cruise door de Caribbean is een droomreis

Cruise door de Caribbean is een droomreis In januari 2009 maakten wij een cruise door de Caribbean. We vertrokken in St. Juan te Puerto Rico. Deze cruise had een duur van tien dagen. We bezochten o.a. Aruba, St. Maarten en Curaçao. Het is een unieke manier om kennis te maken met de overzeese gebiedsdelen. Heel bijzonder is ook het eiland Grenada waar je kennis kunt maken met de productie van de nootmuskaat. Dit eiland heeft een schitterende natuur. Maar ook diverse kleine eilanden zijn erg leuk om te bezoeken. Tel daarbij op het heerlijke klimaat en de goede verzorging aan boord en je kunt spreken van een droomreis.

Cruise met rederij Celebrity op cruiseschip Galaxy

Op 6 januari 2009 vertrokken we vanuit Amsterdam met Delta airlines, via Atlanta naar Puerto Rico voor een cruise door de Caribbean. We maakten deze cruise met de Celebrity Galaxy. Celebrity kan gezien worden als een van de luxere rederijen met goede voorzieningen aan boord en vooral veel informatie over de te bezoeken eilanden. De Galaxy is een middelgroot schip waar rond de 2000 passagiers kunnen verblijven. Zwembaden, theater, diverse restaurants, alles is aanwezig om het verblijf in de Caribbean tot een succes te maken. Het gebied is zeer geliefd bij Amerikanen en er zijn dan ook veel Amerikaanse gasten aan boord.

De Caribbean

Een cruise door de Caribbean is heel geschikt om kennis te maken met de bevolking van de diverse eilanden. De natuur is overal tropisch maar toch zijn er grote verschillen. Een heerlijk klimaat maakt het interessant om dit gebied in de winter te bezoeken. Vooral de eilanden Curacao, Sint Maarten en Aruba zijn voor Nederlanders erg leuk omdat we hier echt te maken krijgen met onze overzeese gebiedsdelen. Veel Nederlandse producten zijn te koop en je wordt te woord gestaan in je eigen taal.

zonsondergang bij het fortzonsondergang bij het fort

San Juan, Puerto Rico

San Juan is een stad waar je vele nationaliteiten ziet. Ga maar eens op een terras zitten en kijk naar alle mensen die langs flaneren. Er zijn prachtige pleinen en de stad heeft een mooie Kathedraal. Een wandeling langs het Fort is bijzonder mooi tijdens de zonsondergang. Vanwege de feestdagen was tijdens ons bezoek alle kerstversiering nog aanwezig, hetgeen een feestelijk gezicht is. Lange tijd was Puerto Rico in handen van de Spanjaarden en de Spaanse invloed is overal zichtbaar. In 1898 na de Spaans-Amerikaanse oorlog kreeg Puerto Rico een aparte status binnen de Verenigde Staten. Ontelbare grote hotelpaleizen vind je buiten het centrum en in de haven liggen bijna dagelijks meerdere cruiseschepen. Straat na straat zie je juwelierszaken die mensen proberen te verleiden om te kopen. De bevolking van het eiland blijft glimlachen en is blij met de aandacht van de vele cruise passagiers.

Tortola

Tortola is een leuk klein eiland. Op Tortola is het leuk om je te laten brengen naar de sugarcane baai. De pelikanen doken in het water op zoek naar vissen. Er kan in de baai gesnorkeld worden. De wegen op Tortola zijn bijzonder stijl en er wordt gevaarlijk gereden, dus is het niet aan te bevelen om hier zelf een auto te huren.

Sint Maarten

Om een toer over het eiland te kunnen maken kun je het best een taxi nemen met bijvoorbeeld 8 personen. Sint Philipsburg is een leuke stad met een gezellige winkelstraat en enige terrasjes. De namen van de straten zijn in het Nederlands en er zijn veel Hollandse opschriften uit de koloniale periode.Tijdens een tocht start je met een bezoek aan het Nederlandse gedeelte van het eiland, waar op school Nederlands geleerd wordt en de rechtsspraak en politie ook Nederlands is. Het eiland Sint Maarten leeft van het toerisme. Vanaf eind juli begint hier al het orkaanseizoen. Enige jaren geleden is hier een groot hotel verwoest. De eigenaar is met het geld van de verzekering vertrokken en alles is als ruïne blijven staan. Wie een tocht over het eiland maakt zal ontdekken dat het Franse gedeelte er goed verzorgd uit ziet. Marigot is de hoofdstad van het Franse gedeelte. Ieder jaar komen er meer toeristen naar Sint Maarten. Er zijn hier vele boetieks waar men prachtige merkkleding kan kopen voor veel geringere prijzen dan we in Nederland gewend zijn te betalen. Er is een leuke boulevard. In 2009 was men bezig het havengebied uit te breiden. Toen we in 2015 weer kwamen op het eiland moest je met een watertaxi naar de stad of een stuk lopen langs de haven.

St. Lucia

We bezochten Rodney Beach gelegen bij een groot resort. Prachtig om te zwemmen in heel helder water en het is heerlijk om een mooie strandwandeling te maken.

Barbados

Hier kan men rustig vanaf de haven naar het centrum van Bridgetown lopen. Onderweg kun je de vismarkt bezoeken waar veel voor ons onbekende vissoorten te zien zijn. Het is heerlijk zitten bij Waterfront waar verschillende terrassen zijn. In tegenstelling tot de andere eilanden is hier de Engelse invloed nog merkbaar. Er is zelfs nog een echte "Harrison". Barbados werd in 1966 onafhankelijk van Engeland. Vroeger waren op dit eiland veel suikerrietplantages waar slaven werkten.Thans wordt het eiland vooral bezocht om zijn prachtige stranden en mooie strandpaviljoens.

nootmuskaat met foelienootmuskaat met foelie

Grenada heeft mooie natuur en nootmuskaat

Grenada is misschien niet zo bekend bij de Nederlanders maar het is beslist een bezoek waard. De natuur van Grenada is bijzonder mooi. Hoogtepunt van een tocht over het eiland is de nootmuskaat fabriek. Hier wordt je het hele proces uitgelegd vanaf het plukken van de noten tot aan de export. De vrucht werd ons getoond met de foelie eromheen. Er groeien ook cacaobomen, broodbomen en papaya's, kaneel en kruidnagel. Zelf mengen de mensen de kaneel en kruidnagel en voegen rum toe voor de beroemde rumcake van het specerijeneiland.

Het eiland Curaçao

Willemstad binnenvaren in de vroege morgen is een belevenis apart. De Koningin Emmabrug draait open, de mensen lopen onderwijl nog op de pontonbrug en dan ligt het schip midden in de stad. Vanaf de boot zie je de hoge Koningin Julianabrug voor het verkeer. De zeemonding is de scheiding tussen Punda en Otrabanda. Vanaf de boot zie je de pastelkleurige huizen. Het zal niemand verbazen dat hier ook molentjes en klompen uit Nederland worden verkocht. Het is erg leuk om een toer te maken over het eiland en wat van de geschiedenis te horen. Er wordt een likeurfabriek bezocht (Blue curaçao) gemaakt van sinaasappel. Er zijn diverse leuke terrassen en je kunt gewoon met Nederlands terecht in de winkels. Gezellig eiland waar je ook 's avonds leuk uit kunt gaan.

pontonbrug Willemstadpontonbrug Willemstad

Aruba

Aruba heeft als hoofdstad Oranjestad. Er zijn veel juwelierszaken bij elkaar en enkele terrassen.Veel cruiseboten komen hier voor een dagje en het is dan ook voor Amerikanen een echt vakantiegebied. Maar een leuke ervaring op Aruba is om met de boot naar Palm Island te varen. Dit is een privé eiland en het is gelegen vlak voor een koraalrif. Je kunt hier geweldig mooi snorkelen en er zijn grote vissen in alle kleuren. Er is een terras waar je wat kunt eten en drinken. Er zijn ligstoelen en er wordt goed toezicht gehouden. Ook scubaduiken is hier mogelijk.

San Juan

Na Aruba was er nog een zeedag en vervolgens kwamen we weer terug in San Juan te Puerto Rico waar we nog twee dagen verbleven om daarna terug te vliegen naar Amsterdam.
Gerelateerde artikelen
Het einde van de Nederlandse AntillenDe Nederlandse Antillen bestaan niet meer sinds 10 oktober 2010. Net als Aruba, zijn Curaçao en Sint Maarten zelfstandig…
De Caribische eilanden van NederlandDe Nederlandse Antillen zijn vanaf 10 oktober 2010 niet langer Nederlandse Antillen. Het Nederlands Koninkrijk bestaat d…
Het einde van de Nederlandse AntillenOp 10 oktober 2010 komt er een einde aan de Nederlandse Antillen. Het Nederlands Koninkrijk wordt dan opeens zomaar een…

Reageer op het artikel "Cruise door de Caribbean is een droomreis"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 17-05-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!