Cruise door de Caribbean is een droomreis

Cruise door de Caribbean is een droomreis In 2019 maakten wij een cruise door de Caribbean. We vertrokken in St. Juan te Puerto Rico. Deze cruises had een duur van tien tot 14 dagen. We bezochten o.a. Aruba, St. Maarten en Curaçao. Het is een unieke manier om kennis te maken met de overzeese gebiedsdelen. Heel bijzonder is ook het eiland Grenada waar je kennis kunt maken met de productie van de nootmuskaat. Dit eiland heeft een schitterende natuur. Maar ook diverse kleine eilanden zijn erg leuk om te bezoeken. Tel daarbij op het heerlijke klimaat en de goede verzorging aan boord en je kunt spreken van een droomreis.

Cruise met rederij Royal Caribbean

Op 6 december 2019 vertrokken we vanuit Amsterdam met American airlines, via Miami naar Puerto Rico voor een cruise door de Caribbean. We maakten deze cruise met de Freedom of the seas Deze maatschappij kan gezien worden als een van de grote rederijen met goede voorzieningen aan boord en vooral veel informatie over de te bezoeken eilanden. De Freedom is een groot schip waar rond de 3500 passagiers kunnen verblijven. Zwembaden, theater, diverse restaurants, alles is aanwezig om het verblijf in de Caribbean tot een succes te maken. Het gebied is zeer geliefd bij Amerikanen en er zijn dan ook veel Amerikaanse gasten aan boord.

De Caribbean

Een cruise door de Caribbean is heel geschikt om kennis te maken met de bevolking van de diverse eilanden. De natuur is overal tropisch maar toch zijn er grote verschillen. Een heerlijk klimaat maakt het interessant om dit gebied in de winter te bezoeken. Vooral de eilanden Curacao, Sint Maarten en Aruba zijn voor Nederlanders erg leuk omdat we hier echt te maken krijgen met onze overzeese gebiedsdelen. Veel Nederlandse producten zijn te koop en je wordt te woord gestaan in je eigen taal.

zonsondergang bij het fortzonsondergang bij het fort

San Juan, Puerto Rico

San Juan is een stad waar je vele nationaliteiten ziet. Ga maar eens op een terras zitten en kijk naar alle mensen die langs flaneren. Er zijn prachtige pleinen en de stad heeft een mooie Kathedraal. Een wandeling langs het Fort is bijzonder tijdens de zonsondergang. Vanwege de feestdagen was tijdens ons bezoek al kerstversiering aanwezig, hetgeen een feestelijk gezicht is. Lange tijd was Puerto Rico in handen van de Spanjaarden en de Spaanse invloed is overal zichtbaar. In 1898 na de Spaans-Amerikaanse oorlog kreeg Puerto Rico een aparte status binnen de Verenigde Staten. Ontelbare grote hotelpaleizen vind je buiten het centrum en in de haven liggen bijna dagelijks meerdere cruiseschepen. Straat na straat zie je juwelierszaken die mensen proberen te verleiden om te kopen. De bevolking van het eiland blijft glimlachen en is blij met de aandacht van de vele cruise passagiers. De haven van San Juan is verplaatst buiten het centrum. Dit was nodig gezien de grote toename van het aantal cruisepassagiers. Op sommige dagen liggen hier wel 4 of 5 cruiseschepen.

Tortola

Tortola is een leuk klein eiland. Op Tortola is het leuk om je te laten brengen naar de Sugarcane baai. De pelikanen doken in het water op zoek naar vissen. Er kan in de baai gesnorkeld worden. De wegen op Tortola zijn bijzonder stijl en er wordt gevaarlijk gereden, dus is het niet aan te bevelen om hier zelf een auto te huren.

Sint Maarten

Om een toer over het eiland te kunnen maken kun je het best een taxi nemen met bijvoorbeeld 8 personen. Sint Philipsburg is een leuke stad met een gezellige winkelstraat en enige terrasjes. De namen van de straten zijn in het Nederlands en er zijn veel Hollandse opschriften uit de koloniale periode.Tijdens een tocht start je met een bezoek aan het Nederlandse gedeelte van het eiland, waar op school Nederlands geleerd wordt en de rechtsspraak en politie ook Nederlands is. Het eiland Sint Maarten leeft van het toerisme. Vanaf eind juli begint hier al het orkaanseizoen. Wie een tocht over het eiland maakt zal ontdekken dat het Franse gedeelte er goed verzorgd uit ziet. Marigot is de hoofdstad van het Franse gedeelte. Ieder jaar komen er meer toeristen naar Sint Maarten. Er zijn hier vele boetieks waar men prachtige merkkleding kan kopen voor veel geringere prijzen dan we in Nederland gewend zijn te betalen. Er is een leuke boulevard. Vanaf 2009 is men bezig het havengebied uit te breiden. In 2017 werd Sint Maarten getroffen door een orkaan en er werd veel verwoest. Men kan verbaasd staan over de snelheid waarmee zoveel mogelijk weer wordt opgebouwd.

St. Lucia

We bezochten Rodney Beach gelegen bij een groot resort. Prachtig om te zwemmen in heel helder water en het is heerlijk om een mooie strandwandeling te maken. Ook hebben we een toer op het eiland gemaakt. We genoten van de prachtige natuur, het tropische regenwoud en de vulkaan.

Barbados

Hier kan men rustig vanaf de haven naar het centrum van Bridgetown lopen. Onderweg kun je de vismarkt bezoeken waar veel voor ons onbekende vissoorten te zien zijn. Het is heerlijk zitten bij Waterfront waar verschillende terrassen zijn. In tegenstelling tot de andere eilanden is hier de Engelse invloed nog merkbaar. Er is zelfs nog een echte "Harrison". Barbados werd in 1966 onafhankelijk van Engeland. Vroeger waren op dit eiland veel suikerrietplantages waar slaven werkten.Thans wordt het eiland vooral bezocht om zijn prachtige stranden en mooie strandpaviljoens. Vooral in de decembermaand is het centrum mooi versierd.

nootmuskaat met foelienootmuskaat met foelie

Grenada heeft mooie natuur en nootmuskaat

Grenada is misschien niet zo bekend bij de Nederlanders maar het is beslist een bezoek waard. De natuur van Grenada is bijzonder mooi. Hoogtepunt van een tocht over het eiland is de nootmuskaat fabriek. Hier wordt je het hele proces uitgelegd vanaf het plukken van de noten tot aan de export. De vrucht werd ons getoond met de foelie eromheen. Er groeien ook cacaobomen, broodbomen en papaya's, kaneel en kruidnagel. Zelf mengen de mensen de kaneel en kruidnagel en voegen rum toe voor de beroemde rumcake van het specerijeneiland.

Het eiland Curaçao

Willemstad binnenvaren in de vroege morgen is een belevenis apart. De Koningin Emmabrug draait open, de mensen lopen onderwijl nog op de pontonbrug en dan ligt het schip midden in de stad. Vanaf de boot zie je de hoge Koningin Julianabrug voor het verkeer. De zeemonding is de scheiding tussen Punda en Otrabanda. Al van ver zie je de pastelkleurige huizen. Zo was het tijdens onze vorige bezoeken. Er komen echter steeds meer grote schepen en daarom is er voor deze schepen een aparte haven gemaakt die iets buiten het centrum is gelegen. Je loopt via een nagebouwd fort met kleine winkeltjes en terrassen de stad in. Langs de straat zijn afbeeldingen geplaatst en wordt de geschiedenis van de slavernij verteld. Het zal niemand verbazen dat in Willemstad ook molentjes en klompen uit Nederland worden verkocht. Het is erg leuk om een toer te maken over het eiland en wat van de geschiedenis te horen. Er wordt een likeurfabriek bezocht (Blue curaçao) gemaakt van sinaasappel. Er zijn diverse leuke terrassen en je kunt gewoon met Nederlands terecht in de winkels. Gezellig eiland waar je ook 's avonds leuk uit kunt gaan.

pontonbrug Willemstadpontonbrug Willemstad

Aruba

Aruba heeft als hoofdstad Oranjestad. Er zijn veel juwelierszaken bij elkaar en enkele terrassen. Veel cruiseboten komen hier voor een dagje en het is dan ook voor Amerikanen een echt vakantiegebied. Maar een leuke ervaring op Aruba is om met de boot naar Palm Island te varen. Dit is een privé eiland en het is gelegen vlak voor een koraalrif. Je kunt hier geweldig mooi snorkelen en er zijn grote vissen in alle kleuren. Er is een terras waar je wat kunt eten en drinken. Er zijn ligstoelen en er wordt goed toezicht gehouden. Ook scubaduiken is hier mogelijk. Als je langs het strand loop zie je diverse leguanen. Aruba ontwikkelt zich in een snel tempo en er komen veel toeristische voorzieningen bij.

Bonaire

Ook bezochten we Bonaire. Dit kleine eiland heeft een geheel ander karakter dan de andere eilanden. Er is een groot gebied waar de zoutwinning centraal staat. Hier vinden we dan ook de prachtig rood gekeurde flamingo's. Het eiland heeft prachtige stranden waar je kunt windsurfen en als er niet teveel wind staat kun je ook heerlijk snorkelen. Een echt vakantieparadijs.

San Juan

Na Aruba was er nog een zeedag en vervolgens kwamen we weer terug in San Juan te Puerto Rico waar we nog twee dagen verbleven om daarna terug te vliegen naar Amsterdam. We verbleven nog enkele dagen in een leuk hotel in Isla Verde. Wel werd ons al snel duidelijk gemaakt dat San Juan niet echt een veilig vakantiegebied is. Wees daarom alert en ga niet in de avond op straat.
Gerelateerde artikelen
De Caribische eilanden van NederlandDe Nederlandse Antillen zijn vanaf 10 oktober 2010 niet langer Nederlandse Antillen. Het Nederlands Koninkrijk bestaat d…
Het einde van de Nederlandse AntillenDe Nederlandse Antillen bestaan niet meer sinds 10 oktober 2010. Net als Aruba, zijn Curaçao en Sint Maarten zelfstandig…
De mooiste bestemming voor een cruise: de Caribische ZeeEen helderblauwe zee, prachtig eilanden, zonovergoten witte stranden, palmbomen en een heerlijk tropisch klimaat. Dat zi…
Het einde van de Nederlandse AntillenOp 10 oktober 2010 komt er een einde aan de Nederlandse Antillen. Het Nederlands Koninkrijk wordt dan opeens zomaar een…

Fietsen langs de InnFietsen langs de InnAls je aan Oostenrijk denkt en dan met name aan Tirol, denk je al snel aan wintersport. Maar Oostenrijk leent zich ook v…

Reageer op het artikel "Cruise door de Caribbean is een droomreis"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 14-01-2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!