InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Fietsen langs de Inn

Fietsen langs de Inn

Fietsen langs de Inn Als je aan Oostenrijk denkt en dan met name aan Tirol, denk je al snel aan wintersport. Maar Oostenrijk leent zich ook voor een prachtige fietsvakantie langs de Inn, van Innsbruck naar Passau, zo'n 310 kilometer. Maar de Inn is veel langer. Je kunt je fietsvakantie ook beginnen bij de Malojapas in Zwitserland en tot Innsbruck is het dan 240 kilometer, eerst voert de route door de Engadin met een adembenemend en imposant Alpenpanorama om daarna over te gaan in het Inntal met burchten en kloosters

De Inn-Radweg

Dit reisverhaal beperkt zich tot het gedeelte van de Inn tussen Innsbruck en Passau. Alvorens aan deze fietsvakantie te beginnen is het raadzaam een routebeschrijving aan te schaffen. In de serie Bikeline zijn twee boekjes verkrijgbaar: Inn-Radweg Teil 1 (van Malojapas naar Innsbruck) en Inn-Radweg Teil 2 (van Innsbruck naar Passau), o.a. aan te schaffen in de webshop van de Fietsvakantiewinkel. Deze boekjes - in het Duits - bevatten bijzonder veel informatie over de streek waar je doorheen fietst, de bezienswaardigheden onderweg, handige telefoonnummers en adressen, ook voor overnachtingsmogelijkheden, plus uitgebreide fietskaarten. Alhoewel de route bewegwijzerd is, wil er juist op een cruciaal punt nog wel eens een bordje ontbreken en soms valt er ook te kiezen tussen fietsen langs de linker- of langs de rechteroever. In het boekje staat dan aangegeven wat men aan de ene en wat men aan de andere kant kan verwachten, ook wat moeilijkheidsgraad betreft. Want alhoewel je door een dal fietst en vaak ook direct langs de Inn, kun je daar waar de route van de rivier moet afwijken met geniepige stijgingen te maken krijgen van soms wel 16%!

Van Nederland naar Oostenrijk

Er zijn natuurlijk meerdere manieren om naar Innsbruck te komen. Wij kozen ervoor om met de auto te gaan en de fietsen mee te nemen op de fietsendrager. Vanaf Arnhem gerekend is het zo'n 900 km rijden naar Innsbruck. Als je met de auto gaat, is altijd het grote punt waar je die gaat parkeren als je een paar dagen met de fiets op stap gaat. In een grote stad kom je al gauw uit op een parkeergarage, duur en onbewaakt. Daarom besloten wij niet in Innsbruck te overnachten, maar in Hall in Tirol, dat ongeveer op 10 km van Innsbruck ligt. In Hall in Tirol, een mooi oud plaatsje direct aan de (wildstromende!) Inn met uitzicht op de hoge bergen, hadden we een kamer in Gasthof Badl gereserveerd. Even buiten het parkeerterrein van dit hotelletje bevindt zich een publiek parkeerterreintje waar je de auto gratis kunt parkeren; wel de avond van tevoren al doen, want het is een geliefde stek voor fietsers.

Innsbruck, Achensee

's Middags rijden we naar de Achensee (ongeveer 25 km vanaf Hall) , een mooie plek in de bergen met o.a. uitzicht op de Ebner Spitze. Heel toeristisch allemaal hier, maar ook wel relaxt.

Van Innsbruck/Hall naar Kufstein 81,7 km

Dit eerste gedeelte van de route verloopt via vlakke wegen, voor het grootste gedeelte in de buurt van de rivier. Je krijgt helaas ook te maken met industrieterreinen en de Autobahn die niet al te ver van het fietspad is verwijderd. Bij Jenbach kun je besluiten of je met het treintje naar de Achensee gaat om aldaar een rondje te fietsen of je kunt ook een gedeelte van de Zillertal fietsroute meepikken. Je kunt ook gewoon immer gerade aus gaan, wat wij doen. Eén van de leukste en tevens kleinste stadjes van Oostenrijk is Rattenberg, waar we een lunchje nemen. Daarna door naar Kufstein dat tegen de Duitse grens aanligt. Verderop in deze route kom je afwisselend in Oostenrijk en Duitsland; de Inn loopt door dit grensgebied. Kufstein is een leuk oud stadje met een vesting en in de drukste en oudste straat van het stadje strijken we neer op een terrasje, terwijl de eerste druppels vallen.

Van Kufstein naar Wasserburg

Als we 's ochtends vroeg vertrekken is het koud, een beetje nevelig zoals het dat soms in augustus al kan zijn. Maar er is ook een zonnetje. We fietsen vlak langs de Inn, aanvankelijk met hoge bergen op de achtergrond, die mysterieus door de nevel half versluierd zijn. Het is werkelijk prachtig. Langzaam maar zeker maken de hoge bergen plaats voor de lieflijke heuvels van Beiern. Het wordt ook veel rustiger. Industrie maakt plaats voor boerenland. Onderweg juweeltjes van stadjes om te bezoeken: Neubeuern (wel een klimmetje naar boven!) en Rosenheim, grote kloosters zoals dat van Altenhohenau. De Inn wordt steeds meer gestuwd en ingedamd. Kort voor Wasserburg is er ook een mogelijkheid om van de route af te wijken en een rondje Chiemsee te maken. Wasserburg is één van de mooiste steden langs de Inn, gelegen op een schiereiland in de Inn. Stad van de Gotiek, stad met leuke pleintjes en nauwe straatjes. We vinden een hotel zo dicht langs de Inn, dat je er bijna in kan duiken.

Van Wasserburg naar Mühldorf am Inn

De volgende ochtend miezert het en eigenlijk blijft het zo de hele dag, afgewiseld door enkele korte droge perioden. Het landschap is prachtig glooiend, boerenland, oude boerderijen, stille dorpjes, maar ook venijnige stijgingen. We verdwalen ergens en dat kost veel tijd (dom, want in het boekje kijken had dit kunnen voorkomen). Die 80 km van de eerste dag halen we al lang niet meer.

Van Mühldorf am Inn naar Braunau

De regen is intensiever en het is kouder. Het valt allemaal niet mee. In Marktl, de geboorteplaats van de huidige paus, drinken we kofifie, rillerig op een terras vlakbij de zogenaamde Papstseule, een gedenkteken voor de paus. Ze zeggen dat je daar een wens kunt doen. Nou dat doen we: dat het maar snel weer mooi weer mag worden. Maar de clerus luistert niet, veel te druk met de eigen problematiek. Het regent steeds harder en miezerig komen we aan in Braunau, weer op Oostenrijkse bodem gelegen. Verkleumd scharrelen we naar een eettent, waar het onverwacht gemütlich is en waar we zelfs met de autochtonen in gesprek raken. We vragen hoe het weer wordt in de hoop dat après nous le déluge komt, maar niets is minder waar.

Van Braunau naar Schärding

Want de volgende dag regent het nog harder! Aan de achterkant van de stadsmuren fietsen we vlak langs de Inn Braunau uit. Om achter die stadsmuren te komen, moet je wel met je zware fietsen glibberige trappen af. De Inn is hier wild en romantisch, een beetje spooky bijna. Als je je evenwicht verliest, lig je erin (en de Inn stroomt hier ook weer heel snel!). De route voert vandaag door het natuurreservaat van de Unterer Inn, wat verschrikkelijk mooi is. We komen door prachtige barokke dorpjes zoalsd Oberndorf. Ergens midden in het bos vinden we een tent waar we iets kunnen eten. Druipend stappen we binnen en worden met hoongelach ontvangen door een stelletje Oostenrijkers die wachten tot het weer droog wordt (oh wanneer toch?!) onder het genot van enorme glazen bier geflankeerd door de locale schnapps. Ze moeten terug naar Passau en dat is nog 25 kilometer. Naar Schärding is het nog 10 km en daar houden we het voor gezien. Schärding is trouwens ook weer zo'n prachtig, snoeperig, barok stadje, waar je voor je plezier blijft overnachten.

Terug naar Innsbruck met de trein

Alsof de duivel ermee speelt: de volgende dag is het droog. We gaan met de trein naar Innsbruck en dan met een taxi naar Hall om de auto op te halen en dan terug naar Schärding. Maar eenmaal met de auto op weg naar Schärding barst er een noodweer los waarvan de honden geen brood lusten en menig automobilist zoekt zijn heil op een parkeerplaats, wat wij ook maar doen, want je ziet werkelijk helemaal niets. Een waardig afscheid van Oostenrijk! Fietsen langs de Inn is leuk, maar er kan (heel) veel regen vallen, waardoor het ook zo kan worden dat bepaalde gedeelten van de fietsroute overstroomd raken en er daar dan geen doorgang meer is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.fietsvakantiewinkel.nl
  • www.bikeline.com
  • www.gasthofbadl.at

Reageer op het artikel "Fietsen langs de Inn"

Infoteur: Plato
Laatste update: 27-05-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Fietsen
Schrijf mee!