InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Cruise van Beijing naar Hong Kong met de Nautica

Cruise van Beijing naar Hong Kong met de Nautica

Cruise van Beijing naar Hong Kong met de Nautica In maart 2010 hebben wij een 16 daagse cruise gemaakt van Beijing naar Hong Kong met het cruiseschip de Nautica van rederij Oceania. Deze reis heeft bij ons een diepe indruk achtergelaten. Er was veel voorbereiding nodig omdat we zoveel mogelijk op eigen gelegenheid wilden reizen. We beseften dat je bij een dergelijke reis dagelijks een keuze moet maken in datgene wat je wilt en kunt gaan bezoeken. We spreken geen Chinees, noch Japans maar desondanks was het mogelijk om op dagtochten met openbaar vervoer veel te beleven.

Cruise China Japan vanuit Beijing

Op 25 maart vertrokken we vanuit Beijing, waar we al een paar dagen hadden gelogeerd, naar de haven van Tianjin. Dit was een tocht van ruim 2 uur met een chauffeur die werkelijk alle verkeersregels aan zijn laars lapte. Aangekomen bij de haven duurde het nog een hele poos voor we konden inschepen want de Chinese douane is niet gemakkelijk. Maar eenmaal aan boord is dit snel vergeten. Het was heel koud in Tianjin en de terminal was niet verwarmd.

De Nautica

We maakten deze cruise met De Nautica een schip van de rederij Oceania.Het is een erg luxe schip met een elegante inrichting en biedt plaats aan 684 passagiers. De hutten zijn zeer comfortabel ingericht. Wij hadden een buitenhut met een groot raam. Er is een verwarmd buitenzwembad, jacuzzi, sportfaciliteiten,winkeltjes, theater en nog veel meer. De maaltijden zijn van uitstekende kwaliteit en het voordeel van een niet al te groot schip is dat douaneformaliteiten sneller geregeld zijn. Bij aankomst in diverse havens is er een informatiebalie ingericht waar men Engels spreekt en er kan geld gewisseld worden. Op de dagen dat men op zee is worden lezingen gegeven waarbij goede achtergrondinformatie wordt verstrekt. In totaal hadden we 5 zeedagen. De overige dagen ga je aan land. Er zijn veel excursiemogelijkheden die aan boord geregeld kunnen worden, wij hebben over het algemeen de voorkeur gegeven aan het reizen met openbaar vervoer.

Incheon

Incheon was tamelijk onbekend tot aan de Koreaanse oorlog. In september 1950 zijn de Amerikanen hier geland om een inval van Noord Korea te voorkomen. Een gedenkteken hiervan zie je in het Jayu Freedom park, een favoriete plaats voor de plaatselijke bevolking om hier te wandelen. De oude stad geeft een goed beeld van het dagelijks leven van de bevolking van Zuid Korea. De Shinpo Dong Market is zeker een bezoek waard. Hier vind je alle ingrediënten uit de Koreaanse keuken. Overal voor de winkeltjes wordt gekookt en gegeten en je wordt vriendelijk verzocht om aan te schuiven.Ook de vismarkt is een bezoek waard om te aanschouwen wat de gele zee allemaal herbergt.

Shanghai

Na een dag cruisen in de gele zee die aardig onstuimig was, kom je aan in Shanghai waar het schip 2 dagen blijft liggen. Deze stad was lange tijd een centrum van glamour rijkdom en decadentie. Eerst kwamen de Engelsen, daarna de Fransen, Amerikanen en Japanners. Langs de De Bund de boulevard die loopt langs de Huangpu-rivier staan dan ook nog de koloniale gebouwen uit de tijd dat Shanghai het op twee na grootste financiële centrum ter wereld was. In 1949 namen de communisten het bewind over en werd de stad ontdaan van zijn pracht en praal.

Pudong

De wijk Pudong aan de overkant van de rivier werd in 1990 aangewezen als exclusief zakencentrum. Hier zijn vele wolkenkrabbers die vooral 's avonds een machtig schouwspel bieden. De gebouwen zijn dan in alle kleuren verlicht en kleine bootjes met gekleurde lichten varen over de rivier. Er zijn diverse grote winkelstraten waar alle grote wereldmerken te vinden zijn. De Nanjing Xi Lu heeft een totale lengte van 10 kilometer. Enorme warenhuizen, restaurants en kleine speciaalzaken zijn goed vertegenwoordigd.

Mandarijnentuinen

Het is even zoeken naar de oude Stad met steegjes, markten en tempels. Dan kom je bij de Mandarijntuinen, de mooiste traditionele tuinen van Shanghai. In de Bazaar probeert men om alles aan de man te brengen van medicijnen tot souvenirs. Het theehuis Huxingting is zeker een bezoek waard. De zigzagbrug houdt de kwade geesten tegen. Na een dag cruisen door de Oost Chinese zee kwamen we in Hiroshima.

Paleis met bloesemPaleis met bloesem

Kyoto

De eerste dag zijn we naar Kyoto gegaan. Lopend naar het Motomachi station en daar de JR trein naar Kyoto. Het grote station is alleen al een bezoek waard. Supermodern en met veel glas. In het station is een gigantisch groot winkelcentrum gevestigd. Grappig is dat etenswaren voor restaurants worden uitgestald natuurgetrouw nagemaakt in plastic. Kyoto is de vroegere hoofdstad van Japan en we bezochten dan ook eerst het vroegere Keizerlijk Paleis. Vervolgens hebben we de plaatselijke bus genomen naar de Kiyomizu-dera-tempel. Om bij de tempel te komen moet je aardig klimmen maar het uitzicht is de moeite waard. Het beeld van Kannon met elf gezichten is te bewonderen en men kan water drinken uit de heilige bron. Op de tocht naar de tempel ziet men allerlei kleine winkeltjes aan beide kanten van de straat.

Geishawijk

Vervolgens zijn we teruggegaan naar de geishawijk Gion. Er zijn diverse theehuizen en men kan deelnemen aan een officiële theeceremonie. Prachtig zijn de geisha's die wandelen in de smalle straten. Aan het eind is een klein park waar de kersenbloesem bloeit. In deze stad zou men minstens een week willen verblijven. Zo chic en er valt zoveel te zien en te leren van de Japanse cultuur dat dit bezoek te kort was.

ChinatownChinatown

Kobe

Kobe is vooral bekend geworden door de aardbeving in 1995. Men heeft de stad weer zo mooi herbouwd dat eigenlijk niets herinnert aan deze ramp. Het is een havenplaats met een schilderachtige wijk "China Town". Vier poorten geven toegang tot het centrale plein. Vooral 's avonds is het hier razend druk met allemaal eetstalletjes en hele gezinnen die daar eten. Kobe is ook bekend om zijn rundvlees wat het duurste ter wereld is. Ook zijn in Kobe prachtige warenhuizen waar men alle grote wereldmerken kleding en andere producten kan kopen. De artikelen worden op een prachtige manier ten toon gespreid en het geheel komt bijzonder luxe over. Veel personeel loopt over de enorme grote afdelingen. Een kopje koffie drinken is een belevenis apart met zo'n charmante bediening. Men kan een bezoek brengen aan de Mount Rokko. Een treintje wat al sedert 1932 in bedrijf is brengt je langs een zeer steile berg naar boven waar je een prachtig uitzicht hebt over de Japanse binnenzee.

Naha

Naha is het politieke, economische en educatieve centrum van Okinawa. In de vroegere geschiedenis was het tevens het centrum van de Ryukyu Dynastie. Gedurende de tweede wereldoorlog heeft Naha enorm geleden en het grootste deel van het centrum moest worden herbouwd. Het van oorsprong middeleeuwse kasteel Shuri, 6 kilometer ten oosten van Naha is te bereiken per mono-rail en was in de tweede wereldoorlog het hoofdkwartier van het Japanse opperbevel. De grote winkelstraat Kokusai- dori is een lange straat vol met winkels. Hier is ook de markt die gestart is door weduwen die hun echtgenoot verloren hadden in de oorlog. Lekker geuren komen je tegemoet er is veel handwerk en snuisterijen te koop. Zo zijn er allerlei exotische producten te koop waaronder flessen likeur met een slang onderin.

Memorial hall shang kai-shekMemorial hall shang kai-shek

Keelung

Nadat men aankomt in Taiwan is er eerst weer de gebruikelijke douane ceremonie. Vanuit de haven kijk je naar de heuvel waarop enorme beelden van vier boeddhistische koningen staan. Via een mooie wandeling kun je dit complex bezoeken waar ook een tempel is.

s 'Avonds is het hele complex verlicht .We zijn op de namiddag naar het centrum gelopen waar een hele straat is met allerlei stalletjes waar mensen eten. De scherpe lucht van gekookt varkensvlees komt je al van verre tegemoet, maar ook zoetigheden worden volop te koop aangeboden. Er zijn verschillende tempelcomplexen in Keelung, waarvan sommigen mooi gelegen met een vijver.

Taipei

Heel gemakkelijk kun je met de bus van Keelung naar Taipei, een rit van ongeveer een uur. Vanaf het busstation neem je de metro en van daaruit kom je bij de Memorial Hall van Tsang Kai-Shek. Dit is een zeer indrukwekkende plaats gelegen op een groot plein en met mooie toegangspoorten. Ook het Monument voor de Martelaren Martyr's shrine iets ten noorden van de stad is een bezoek waard. Dit monument is gebouwd ter nagedachtenis aan allen die gestorven zijn in de strijd tegen Japan.

De Taipei 101 kan men niet over het hoofd zien. Het is het hoogste gebouw van Taiwan en telt 101 verdiepingen. Het Nationaal Museum herbergt de grootste collectie Chinese kunst ter wereld. In 1948 werd door Shang Kai-Shek veel kunstwerken vanuit Beijing overgebracht ter voorkoming van vernietiging door de communisten. Taipei heeft een druk en chaotisch centrum met veel lawaai van motoren en brommers, waar ook geen verkeersregels schijnen te gelden.

Vanuit Taipei ging de cruise naar Hong Kong waar de ontscheping plaatsvond. Geheel voldaan en vervuld van zoveel oosterse indrukken vlogen we 's avonds met Lufthansa weer terug via München naar Amsterdam.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Japan met All Nippon AirwaysGoedkoop vliegen naar Japan met All Nippon AirwaysVliegen naar Japan is meestal niet goedkoop. Het loont daarom de moeite eens te kijken of je ook vanaf luchthavens net b…
Vliegen met JAL Japan AirlinesVliegen met JAL Japan AirlinesWie vanaf Amsterdam gaat vliegen en naar Japan wil heeft grote kans dit te doen met JAL Japan Airlines. Het is namelijk…
Goedkoop vliegen naar Azië met EVA AirGoedkoop vliegen naar Azië met EVA AirGoedkoop vliegen naar Azië doe je met EVA Air. Deze maatschappij biedt uitstekend waar voor je geld. De prijzen van de t…
Goedkoop vliegen naar Azië met Asiana AirlinesGoedkoop vliegen naar Azië met Asiana AirlinesHet kan nog: goedkoop vliegen naar Azië. Je moet alleen wat verder kijken dan Schiphol. Net over de grens in Duitsland o…
Goedkoop vliegen naar China met China AirlinesGoedkoop vliegen naar China met China AirlinesBen je nog op zoek naar een vliegticket en zoek je wat informatie over bestemmingen en achtergrond van een maatschappij…
Bronnen en referenties
  • Capitool reisgidsen Japan

Reageer op het artikel "Cruise van Beijing naar Hong Kong met de Nautica"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 04-12-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!