InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Avontuurlijke safari in Kenia met jonge kinderen

Avontuurlijke safari in Kenia met jonge kinderen

Avontuurlijke safari in Kenia met jonge kinderen Kenia staat niet direct bekend als een land dat snel door mensen met jonge kinderen zal worden uitgekozen als vakantieland. Toch was het wel vele jaren mogelijk en zelfs heel interessant om met jonge kinderen dit land te bezoeken voor een safari met eventueel aansluitend een strandvakantie. De kinderen konden in alle rust de dieren in hun natuurlijke omgeving leren kennen. Wij maakten een safari met kinderen en kleinkind in 2005. Het niveau van de voorzieningen voor kinderen was ook in de lodges ruim voldoende gebleken. Kenia is echter veranderd in een land met veel ongeregeldheden, opstanden en de kans op terrorisme is toegenomen. Let daarom in 2018 op de adviezen van de overheid alvorens een safari met kinderen te boeken.

Kenia

Kenia is een groot land in West Afrika. Het wordt bewoond door diverse etnische groepen. Zo kennen we bijvoorbeeld de Masai, maar ook de Kikuyu. Er zijn echter nog talloze andere grote en kleine bevolkingsgroepen, waaronder ook mensen die afkomstig zijn uit Somalië. Gedurende vele jaren was Kenia een veilig land om te reizen maar zoals in veel Afrikaanse landen is de situatie veranderd. In 2017 hebben er verkiezingen plaats gevonden in Kenia en dit heeft tot gevolg gekregen dat er regelmatig demonstraties zijn, vooral in de grote steden. Daarnaast is de dreiging van terroristische aanvallen vanaf 2016 sterk verhoogd. Ook in 2018 is het niet meer veilig om naar Kenia te reizen.

Aandachtspunten

Het belangrijkste aandachtspunt is de veiligheid. Daarom is het verstandig om alvorens de reis te boeken eerst goed de reisadviezen van de overheid in ogenschouw te nemen. Daarnaast dient men de gezondheidsrisico's te kennen.Vanzelfsprekend is het van belang wanneer men met kinderen reist om vooraf de juiste voorzorgsmaatregelen te treffen. Men maakt immers een tropenreis, dus horen malariatabletten en eventuele injecties tot de standaardprocedure. Tevens is het belangrijk om een goede reisapotheek mee te nemen zoals men ook bij andere reizen gewend is met o.a.:
  • ORS en koortswerend middel
  • middeltje tegen wagenziekte
  • Antimuggenmiddel met deet
  • middel tegen darmstoornissen

Lodges

De lodges zijn, afhankelijk van het prijsniveau redelijk tot zeer luxe. Eten en drinken zullen in de lodges geen problemen opleveren aangezien er een ruime keuze is. Kinderen worden zeer vriendelijk en op een natuurlijke wijze benaderd. Er wordt voldoende betrouwbaar drinkwater ter beschikking gesteld op de kamer en de hygiëne is voor zover te beoordelen valt niet slecht.

Voor de reis naar Kenia in 2005 hadden we gekozen voor een nachtvlucht met Kenyan airways zodat de kleine wat kon slapen en dit functioneerde heel goed. De vlucht duurde 8 uur. Wij reisden met 5 personen, grootouders, ouders en kind van 5 jaar en we hebben gekozen voor een privésafari, zodat we het programma zelf konden aanpassen. Voor onze kleinzoon bleek al snel dat het hebben van een eigen fototoestel van redelijke kwaliteit en met handige bediening een geweldige aankoop was. Voor de lange routes van het ene park naar het andere was de kleine in het bezit van een DVD speler met kinderfilms en dit gaf de nodige afleiding. We hebben toch wel lange afstanden van 5 en 6 uur gereden om weer in het volgende park te komen. Het is goed om rekening te houden met het feit dat niet alleen de afstand groot is maar ook de kwaliteit van de wegen soms te wensen overlaat. Dit betekent langere reisduur.

Masai Mara safari park

Na aankomst in Nairobi hebben we kennis gemaakt met de chauffeur die ons in 6 uur naar het Masai Mara park bracht. Hier verbleven we 3 nachten in de Mara Sopa Lodge. Deze is prachtig gelegen in een natuurlijke omgeving en heeft mooie ruime kamers met klamboe. 's Avonds word je door een Masai gewapend met speer naar de kamer gebracht en dit was voor onze kleinzoon natuurlijk heel interessant en hij wilde precies weten wat er allemaal zou gebeuren als er een dier tevoorschijn zou komen. Na de lunch hebben we direct onze eerste game drive gemaakt. Vanaf juli verblijven de gnoe's in het Masai Mara en we zagen dan ook enorme aantallen gnoe's en zebra's. Het aantal gnoe's in het Masai Mara gebied is in de zomer rond de 500.000 en rond september keren ze weer terug voor een lange en gevaarlijke overtocht naar de Serengetti in Tanzania. Ook zagen we gazellen, struisvogels, giraffen, buffels, jakhalzen en een luipaard. De volgende dag vertrokken we al heel vroeg voor een game drive van een hele dag. We zagen een Moederleeuw met maar liefst 11 welpen. Eland, mariboe, dikdiks, wrattenzwijn, luipaard met jonge luipaardjes, jachtluipaard en hyena's. Bij de rivier zagen we nijlpaarden en een krokodil. We kregen een lunchbox en hebben uitgebreid gepicknickt onder het wakend oog van een paar gazellen en zebra's.

 we hadden geluk en zagen een luipaard we hadden geluk en zagen een luipaard
De derde dag hebben we al in alle vroegte een game-drive gemaakt en we zagen een kleine leeuw die ijverig zijn ontbijt aan het verorberen was in de vorm van een prooi van een stuk gnoe. De gieren zaten daarbij in afwachting tot de maaltijd beëindigd was. Later in de ochtend gingen we op zoek naar neushoorns maar dit was een wat hachelijke onderneming, omdat we door zeer diepe sporen moesten rijden en het busje bijna kantelde. De chauffeur deed dit doodleuk af met de opmerking "Hakuna Matata", hetgeen betekent"geen probleem.
leeuwtje aan het ontbijtleeuwtje aan het ontbijt

Lake Naivasha

Al vroeg vertrokken we voor een lange rit naar Nairobi. In de middag hebben we een leuke boottocht gemaakt over het Lake Naivasha. Hier zijn veel nijlpaarden te bewonderen en het Lake Naivasha is het grootste zoetwatermeer van Kenia. De gids gooide vissen in het water die direct opgedoken werden door de Zeearenden. De natuur is hier bijzonder mooi. 's Avonds kwamen we aan in hotel Panafric in Nairobi. Goed toeristenhotel voor een overnachting op doorreis.

Amboseli

Voor de lunch kwamen we aan in Amboseli Sopa Lodge die ook weer prachtig gelegen is in een mooie tuin. De apen lopen rond en zelfs een kleine dikdik liep in de tuin vlak voor onze kamer. Een prachtige grote hagedis met wondermooie kleuren trok direct de aandacht van onze kleinzoon. Het is wel jammer dat deze lodge niet in het park zelf gelegen is, waardoor je steeds erg ver moet rijden om binnen de grenzen van het park te komen.

's Middags hebben we weer een game drive gemaakt en olifanten gezien maar ook een leeuw en vele gazellen. Het Amboseli park heeft heel erg geleden onder de droogte van de afgelopen jaren en er zijn dan ook veel dieren gestorven. Men heeft in het voorjaar zebra's en gnoe's hierheen verplaatst om de leeuwen voldoende voedsel te verschaffen. Langzaam begint dit oudste safaripark van Kenia zich weer te herstellen.

De tweede dag gingen we al vroeg weer op weg voor een lange tocht door het Amboseli. We hebben vele giraffen gezien maar ook een secretarisvogel, hyena's, olifanten, dikdiks. We zijn gereden tot aan het meer van Amboseli en zagen daar flamingo's en nijlpaarden. Op de terugweg hadden we een subliem uitzicht op de Kilimanjaro. 's Middags hebben we ons programma aangepast aan de kleine man en hebben we "aapjes gekeken" en een spelletje gedaan in de prachtige tuin.

 er zijn verschillende soorten giraffen er zijn verschillende soorten giraffen

Tsavo West

Ons laatste Safaricamp was het Ziwani camp in Tsavo West. Hier ben je voor je gevoel dan werkelijk beland in een scène van de film Out of Africa. Er is een prachtig meer met daarin nijlpaarden die 's avonds aan land komen. Ook zijn er krokodillen. In de namiddag kwamen de olifanten drinken. De hertjes kwamen ons ook gedag zeggen en de aapjes probeerden te stelen wat er te stelen valt. We hadden de beschikking over een ruime luxe tent met eigen badkamer.

's Middags hebben we een game drive gemaakt, maar de dieren verstoppen zich in dit park wat enorme afmetingen heeft zodat je wel wat geluk moet hebben om veel dieren te zien. Wij zagen Giraffen, Zebra's, Eland en prachtige vogels zoals de Hornbil. Opvallend is dat je op veel plaatsen in het park de Masai met hun kuddes van geiten en koeien ziet. Op de tweede dag hebben we gekozen voor een lange ochtend drive en daarbij zagen we giraffen, struisvogels, bavianen, hartebeest en een koedoe.

We bezochten de Mzima Springs. Het water van de bergen loopt ondergronds en komt hier bij de Springs bovengronds. Je kunt met een "gewapende" gids een leuke wandeling maken in een prachtige omgeving. Aan de oevers komen vooral in de vroege ochtend veel dieren drinken. Er is een trapje naar beneden waar je bij een glazen wand onder water kunt kijken en de vissen en nijlpaarden kunt bewonderen. Vervolgens gingen we naar een gedeelte wat vulkanische oorsprong heeft en wat een spectaculair gezicht is. Midden in de natuur loopt een hele vulkanische stroom van lavastenen.

Strandvakantie

Na de safari zijn we via Mombassa naar Diana Beach gereden waar we afscheid genomen hebben van onze chauffeur. We verbleven nog een week in het Leopard Beach resort. Voor onze kleinzoon een waar paradijs om schelpen te zoeken en te spelen in de golven. De apen liepen ook hier door de prachtige tropische tuin. De bediening was uitstekend. We hadden prima kamers en er was een goede hygiëne.

Deze reis was georganiseerd door een kleine reisorganisatie Bongo Asili die de vlucht, transfers, safari en strandvakantie voortreffelijk hebben geregeld met aandacht voor de noodzaak van aanpassingen aan het jonge kind.
Gerelateerde artikelen
Reisverslag: KeniaWil je op vakantie, maar weet je niet welk land jou het meest te bieden heeft? Sourcy deelt tal van reisverslagen van ve…
Kenia, combinatie van strand en safariHet is Kenia gelukt om als eerste als één van de Afrikaanse landen belangstelling te wekken voor de toeristische mogelij…
Alles wat je wilt weten over KeniaAlles wat je wilt weten over KeniaKenia. Misschien niet het eerste land dat je te binnen schiet als je een vakantiebestemming zoekt, maar toch is het abso…
Nationaal Park Masai Mara in KenyaNationaal Park Masai Mara in KenyaMasai Mara is zonder twijfel het meest bekende wildpark van Kenya. Het is Afrika ten top. De masaikrijgers die er leven…
Nationaal Park Tsavo oost & Tsavo west in KenyaNationaal Park Tsavo oost & Tsavo west in KenyaHet oudste nationale park van Kenya is Tsavo. Tsavo wordt door de autoweg van Nairobi naar Mombasa in tweeën gedeeld. Ts…

Reageer op het artikel "Avontuurlijke safari in Kenia met jonge kinderen"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 29-08-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!