InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Cruise van Seward in Alaska naar Vancouver in Canada

Cruise van Seward in Alaska naar Vancouver in Canada

Cruise van Seward in Alaska naar Vancouver in Canada Een leuke manier om Alaska te bezoeken is het maken van een cruise. Je gaat aan boord in Seward en vaart dan in een week naar Canada (Vancouver). Het schip vaart 's nachts zodat je dagelijks van boord kunt gaan om trips of excursies te maken. Met een beetje geluk zie je beren, walvissen en prachtige vogels. Alaska is de grootste staat van de V.S. en heeft 665.000 inwoners. Alaska is niet zo bekend bij velen maar het is een fascinerende staat met een klimaat dat kan leiden tot barre omstandigheden.

Anchorage, de hoofdstad van Alaska

Anchorage heeft ongeveer 260.000 inwoners en is een moderne Amerikaanse stad. Naast mooie oude panden is er ook veel hoogbouw en het is opvallend hoe men probeert met veel bloemen een prettige sfeer te kweken. Opvallend detail is dat in de hotels het overigens uitstekende ontbijt altijd wordt geserveerd op plastic borden en met plastic bestek. Je kunt een leuke rondrit maken met de tram waarbij veel informatie over het dagelijks leven in Alaska gegeven wordt. Het blijkt dat in de winter veel mensen wegtrekken naar het zuiden en er staan in de buitenwijken dan ook vele stacaravans. In de zomer werkt men in het toerisme in Alaska en in de winter gaat men bijv. naar Florida. Het museum geeft een goede indruk geeft van het dagelijks leven en de cultuur van de eskimo's. Een andere bezienswaardigheid is Lake Hood waar de grootste landingsbaan voor watervliegtuigen ter wereld ligt. Een vliegtuigje kost in Alaska nauwelijks meer dan een auto. Vele gebieden in het binnenland zijn moeilijk te bereiken waardoor vliegen bijna een must is.

Van Anchorage naar de haven van Seward voor het begin van de cruise

Per shuttle bus ga je naar de haven van Seward. Een prachtige rit langs besneeuwde bergen. Veel campings langs de weg maar een hele rustige tocht van ongeveer 2 uur.

Celebrity Millenium

De celebrity Millenium is een cruiseschip voor ongeveer 2000 passagiers. De bemanningsleden kwamen uit 69 landen en zijn zeer vriendelijk en behulpzaam. Bij het inchecken ontvang je een boardcard waarmee je je rekeningen kunt voldoen en deze fungeert tevens als pas wanneer je de boot verlaat en weer terugkeert. Ontvangst met champagne. Er zijn diverse typen hutten; met of zonder raam en eventueel met balkon. Ontbijt en lunch zijn in buffetvorm en het uitstekende diner s'avonds wordt aan tafel geserveerd. Tijdens de dagen op zee worden allerlei activiteiten georganiseerd, zoals kookshow, wijnproeven,lezingen, spelletjes etc. Het grote voordeel van een cruise is dat je slechts een keer je koffer uitpakt en toch diverse plaatsen kunt bezoeken.

Seward

Seward is heel schilderachtig gelegen aan de voet van de besneeuwde bergen. Het is een vissersplaats met veel vissersboten groot en klein en rondvaartboten. Jaarlijks komen hier vele rode en zilverzalmen om te paaien in de zijrivieren en daarna te sterven. Er rijdt een treintje van de haven naar het centrum.

De boot gaat s'avonds varen. Vooraf aan het bezoek van de gletsjer wordt er aan boord een lezing gegeven door een bioloog over het ontstaan van de gletsjer. s'middags arriveer je bij "Hubbard Glacier". Wanneer je toevallig mooi weer hebt is het een zeer uitzonderlijke ervaring om vlak voor de gletsjer te komen met een heldere lucht en de diepblauwe kleur van de gletsjer; je hoort en ziet grote ijsblokken met donderend geraas naar beneden komen.

Juneau

Dit is de tweede grootste stad van Alaska. Het is een vriendelijke plaats met victoriaanse huizen. De mount Juneau met donkere dennenbossen maakt de ligging heel schilderachtig. Vanaf de haven word je met de bus naar een andere kleine haven boot gebracht voor een tocht op zee. Hier leven hele scholen walvissen en een hele kudde zeeleeuwen ligt vaak op een rots. De walvissen zijn afkomstig uit Hawai en komen hier om zich te voeden. Als het kouder wordt gaan ze weer terug.

Vanuit Juneau kun je de bus nemen naar de ijsvelden van Mendenhall. Regelmatig zijn hier beren te zien die op jacht gaan naar zalmen. Aan het hek bij de rivier hangt dan een bord "bearwatch". De uitwerpselen van de beer worden gemarkeerd. In de rivieren krioelt het van de wilde zalmen en vaak loopt er een beer aan de overkant van de rivier. Je wandelt zo naar de gletsjer en kunt diverse tochten maken.

Skagway

De volgende bestemming is Skagway. Hier heb je de keuze ofwel met de trein ofwel met een taxibusje een prachtige tocht te maken over de south Klondike highway langs verschillende watervallen naar Yukon. Het is een steile klim die vroeger door de goudzoekers werd gebruikt.Men rijdt langs de in 1900 aangelegde whitepass railway. Boven op de white pass (1003 m.) ligt de Canadese grenspost. Hier zijn heel veel goudzoekers en hun paarden gestorven van uitputting. De vroegere gevangenis is thans een museum. Het stadje Skagway is heel bijzonder. Je waant je in de middeleeuwen met die oude houten huizen die prachtig gerestaureerd zijn.Vanaf half september stopt het toerisme hier en vertrekken veel mensen naar het zuiden.

Icy strait point

Hier ga je met tenderboten aan land en je kunt een prachtige wandeltocht maken onder begeleiding van 2 gidsen waarvan 1 gewapend is voor het geval er beren in de omgeving zijn. Dit wordt zeer nauwkeurig in de gaten gehouden. Er is hier een weelderige plantengroei en watervallen. Vele mooie vogels zijn te spotten.

Ketchikan

Ketchikan is de meest zuidelijke stad van Alaska. Er wonen ongeveer 14000 inwoners. Men leeft hoofdzakelijk van de visvangst. Ga wandelen door Creek street met allemaal houten huizen.Beroemd is "dolly's house". Dit is nu een aardig museum vroeger was het een bordeel. Dolly schijnt een zeer interessante dame geweest te zijn die veel goede daden verricht heeft voor de arme bevolking. Ook is het mogelijk een wandeling te maken naar het Totem Heritage Centrum waar diverse historische totempalen zijn neergezet. Een gids geeft uitleg.

Tijdens deze cruise is er slechts een zeedag. Je vaart door de inside passage. Prachtige natuur. Op diverse plaatsen kun je watervliegtuigen zien stijgen en dalen. Soms is er nog een walvis die rustig op niet al te grote afstand van de boot zwemt.
Ook dolfijnen zijn regelmatig te zien in deze inside passage.

Vancouver

Het eind van de cruise is in Vancouver. De beroemde wijk Gastown is leuk maar klein. Het heeft aardige terrassen en boetiekjes. Ook Robson street is erg mooi. In Vancouver worden veel films opgenomen. Het is een stad die inwoners heeft uit alle delen van de wereld. Men hoeft maar een paar straatbordjes te veranderen en je waant je in bijv. Frankrijk. Engeland of China.Dit schijnt regelmatig te gebeuren. Vancouver heeft een hele grote Chinatown. Ook de Lions King bridge en het Stanley park zijn de moeite van een bezoek meer dan waard. De Harbour Tower biedt een schitterend uitzicht over de stad en haar omgeving.
Gerelateerde artikelen
Alaska, een dunbevolkte staat in de V.S.Alaska, een dunbevolkte staat in de V.S.Alaska is geen land, maar één van de staten van Amerika. De staat grenst aan Canada en is verder omsloten met water. Ala…
Voorbeeldreis: AlaskaVoorbeeldreis: AlaskaAlaska is niet meteen het eerste land waar je aan denkt om op vakantie te gaan. Maar deze ruige staat, ingeklemd tussen…
Bezienswaardigheden in VancouverBezienswaardigheden in VancouverVancouver is een stad in het westen van Canada met circa 600.000 inwoners, waarvan vele immigranten uit alle delen van d…
Bronnen en referenties
  • Wereldreisgids :Canada west en Alaska. ANWB.
  • Reis geboekt via Cruisetravel.

Reageer op het artikel "Cruise van Seward in Alaska naar Vancouver in Canada"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 07-09-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!