InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Dafje in dagje uit

Dafje in dagje uit

Dafje in dagje uit Als je echt een leuk dagje uit wil is het huren van een Dafje een aanrader. Eenmaal plaatsgenomen achter het dunne stuurtje en de sobere leren stoelen, stap je 30 jaar terug in de tijd. Een dagje uit voor jong en oud. De afkorting DAF staat voor 'Van Doorne's Autofabriek'. Hub van Doorne was de uitvinder van de Variomatic. Dat is het automatische mechanische aandrijfsysteem waar de Daf mee wordt aangedreven. De auto kreeg door de jaren heen een negatief imago en was alleen in trek bij senioren.

De motor

Als je een moderne motor gewend bent en je hoort dan het motortje van de Daf 33 draaien dan moet je wel even slikken. Zou dat goed komen vraag je je dan af. Na een dagje met het Dafje te zijn opgetrokken ben je zeker van de betrouwbaarheid van het motortje. In het type 33 ligt een twee cilinder boxermotortje. De ´krachtbron´ van 700 CC levert ongeveer 30 paardenkrachten. Net genoeg om het Dafje en zijn passagiers op gang te trekken. Soms lijkt de motor te ronken als een oude koffiepot maar dat geeft een extra ludiek gevoel.

Versnelling met gebruiksaanwijzing

Het Dafje is met enige gebruiksaanwijzing. Het bekende versnellingspookje van deze ´bolide´ vraagt enige vaardigheid. Weinig verschil met een Ferrari want daarin is het ook hard werken om van de ene versnelling naar de andere te gaan. De Daf moet gestart worden in de versnelling, in de voor of achteruit stand. Staat de versnelling in zijn vrijstand dan moet je eerst de motor afzetten, in de versnelling zetten, voet op de rem en starten. Binnen een uurtje weet je niet beter.

Op weg met de Daf

Het interieur van het Dafje is sober en eenvoudig. Alleen een kilometerteller en een paar knopjes voor de lichten en ruitenwisser. Als je eenmaal het dunnen gaspedaaltje wat dieper in mag trappen dan merk je dat de Daf best nog wel mee kan komen met zijn medeweggebruikers. Wij zijn deze dag niet op de snelweg geweest maar dat moet je ook niet willen. Zoek de landwegen op en tuf lekker van dorpje naar dorpje. Dat hebben wij ook gedaan.

Lachen en zwaaien

De verhuurder had ons al ´gewaarschuwd´ dat veel mensen naar je zouden zwaaien. We waren nog geen vijf minuten op weg of we hadden al twee keer onze handen op moet steken naar verschillende boeren die op hun erf bezig waren. Ik moest denken aan de uitspraak van een pinguïn uit de film Madagaskar: ‘lachen en zwaaien’. Mensen die niet zwaaiden kregen toch een glimlach op hun gezicht.

Weerribben

Onze route ging door natuurgebied de weerribben. Voor een rit in een Dafje is dit een schitterende omgeving. Wij troffen het met het prachtige mooie weer. De raampjes open en rijden maar. Het Dafje wat wij deze dag hadden, had geen gordelplicht. Dit gaf een extra vrij gevoel. We vervolgden onze tocht aan de hand van de bijgeleverde routekaart. Langs smalle weggetjes en over kronkelende dijken. De weerribben biedt voor jong en oud genoeg te beleven. Jammer dat tijdens onze dag het ooievaarstation in Spanga gesloten was. Tientallen ooievaars bij elkaar. Een prachtig gezicht. Een andere mooie route met het Dafje is bijvoorbeeld een tocht door Gaasterland in Friesland.

Puzzeltocht en picknickmand

De tocht kan aangevuld worden met een puzzeltocht of het doen van een picknick onderweg. Wij hebben dit niet gedaan maar het leek ons wel leuk voor een volgende keer. De puzzeltocht is meer geschikt voor groepen. Je kunt er dan een wedstrijd van maken. Aan het eind van de dag zit er dan zelfs een prijsuitreiking aan verbonden van de Dafbokaal.

Nederland

Wij waren er stellig van overtuigd dat wij in Nederland woonden. Wat schetst onze verbazing? In de weerribben ligt een klein dorpje dat Nederland heet. Hoe leg je dat uit als je in Zwolle bent en zegt dat je uit Nederland komt?

Bootje huren en terrasje pakken

Als je het rijden wilt afwisselen met een vaartochtje door de weerribben dan is dat ook mogelijk. Het geeft het Dafje in Dagje uit een extraatje. Een uurtje varen met een punter in Giethoorn of een kano is een optie. Tijdens de route kom je verschillende plaatsen tegen waar je een bootje of kano kan huren. Ook zijn er verschillende rustieke idyllische plekjes waar je de Daf even kan laten rusten en waar je zelf ook even van de omgeving kan genieten. Op een terras beginnen mensen spontaan tegen je te praten en vragen te stellen over de Daf.

Ziekenfonds

Eigenlijk zou het huren van een Dafje in de basisverzekering van het ziekenfonds moet worden opgenomen. Het zien, het horen en het rijden van het Dafje doet veel mensen goed. Mensen beginnen spontaan weer te lachen en het roept goede en leuke herinneringen op aan vroeger. De terugkeer van het Dafje in het straatbeeld draagt bij aan het gevoel toen geluk nog heel gewoon was.
Gerelateerde artikelen
Een dagje onthaasten in de DafOnthaasten is zoals het woord het al zegt, rustig aan doen en op je gemak de omgeving in je opnemen. Geen stress, geen g…
Tips voor een romantisch dagje uitTips voor een romantisch dagje uitIn het jachtige leven van alledag schiet het er vaak bij in om tijd voor elkaar te maken. Wordt het daarom niet weer een…
Een dagje uit kan ook goedkoopEen dagje uit kan ook goedkoopEen dagje uit kunt u zeer duur maken door naar een attractiepark te gaan waar ze hoge tarieven vragen voor entree, parke…
Een dagje uit in OverijsselEen dagje uit in OverijsselProvincie Overijssel ligt in het Oosten van Nederland en grenst aan Duitsland, Drenthe, Gelderland en Flevoland. Hoewel…
Dagje uit voor 5 euro of minderDagje uit voor 5 euro of minderDe meeste pretparken zijn echt een investering, al snel lopen de prijzen op tot 25 euro. Voor een dagje uit met 4 mensen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 1447441, Pixabay
  • www.dafje-uit.nl

Reageer op het artikel "Dafje in dagje uit"

Reactie

Hendrik (infoteur), 10-04-2010 18:19 #1
Klinkt erg leuk. Origineel bedacht ook.

Infoteur: Hessel
Laatste update: 06-04-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Reacties: 1
Schrijf mee!