InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > San Carlos de Bariloche en El Bolson

San Carlos de Bariloche en El Bolson

San Carlos de Bariloche en El Bolson Als je door Patagonië reist en vanuit Puerto Montt in Chili zuidwaarts wilt rijden dan kan je kiezen voor een tijdrovende weg met allerlei veerboten of voor de weg door Argentinië. Je wipt dan de grens over om vervolgens een stuk zuidwaarts te rijden en dan weer de grens over te steken om in Chili je reis te vervolgen. Twee bijzondere steden in Argentinië liggen dan op je route: San Carlos de Bariloche en El Bolson. Als je door Chili zuidwaarts rijdt dan kom je tot de ontdekking dat dit niet zo eenvoudig is omdat het land soms zo smal is dat er, door de landinwaarts gelegen fjorden, geen wegverbinding mogelijk is. Vaak kan je dan een veerboot nemen maar het komt ook voor dat het echt onmogelijk is zuidwaarts te rijden. In dat geval zal je moeten uitwijken naar Argentinië om een stuk zuidelijker weer Chili in te kunnen reizen. Je mag met je huurauto vanuit Chili, Argentinië in rijden mits je dat van te voren hebt aangegeven en daar dan de nodige papieren voor hebt ontvangen.
De verzekering van de auto kost wel iets extra’s op de huurprijs.

Hoe vervolg ik mijn reis vanaf Puerto Montt

Vanaf het Chileense Puerto Montt, waar Patagonië begint, kan je rijden naar het grote eiland Chiloé. Met een veerboot kom je op dat eiland waar je dan zuidwaarts rijdt tot de plaats Quellón. Daar kan je wéér een veerboot nemen om het vasteland te bereiken bij Chaitén. De andere optie is om niet te kiezen voor het eiland maar gewoon op het vasteland van Chili te blijven. Maar ook in dat geval is het noodzakelijk twee keer een veerboot te nemen om de plaats Chaitén te bereiken.

De laatste optie is om door Argentinië te rijden en je rijdt dan eerst een klein stukje noordwaarts in de richting van de Osornovulkaan om via de zeer goed berijdbare en prachtige Cardenal Antonio Samoré pas de grens over te steken.
U bepaalt zelf Uw route maar houd er in ieder geval rekening mee dat niet alle veerboten elke dag varen en afhankelijk van het seizoen zijn er diensten die helemaal niet meer uitgevoerd worden. Kiezen voor één van de veerbootroutes vergt dus enige voorbereiding.

De route door Argentinië is altijd mogelijk en het betreft een route door een overweldigend mooie natuur en U doorkruist twee interessante steden, die prachtig gelegen zijn: San Carlos de Bariloche en El Bolson.

Tip

Afhankelijk van hoe U Uw eigen reis wilt indelen, zou U ook kunnen kiezen voor een nog indrukwekkendere manier om van Puerto Montt in San Carlos de Bariloche te komen. U boekt de merentocht, die ook bekend staat als “Lake Crossing.”
U reist dan met een bus naar de oever van het Lago Todos los Santos, een werkelijk prachtig meer vanwaar U uitzicht heeft over de besneeuwde Osorno vulkaan.

U gaat per boot verder en steekt het meer over. Vervolgens stapt U weer in de bus, op naar het volgende meer dat U oversteekt. Onderweg krijgt U gelegenheid te lunchen om via een derde oversteek Bariloche te bereiken. De trip is niet goedkoop maar zeer de moeite waard. Het is een tocht van een hele dag tenzij U kiest voor de twee dagen versie. In dat geval krijgt U onderweg een hotelovernachting, overigens niet verkeerd omdat U bij het hotel bijzondere wandelingen kunt maken. Om de kosten te drukken zou U kunnen kiezen voor het huren van een mountainbike om de afstanden over de weg met de bike te doen. In dat geval betaalt U alleen de overtochten maar let wel, de meeste wegen zijn bijzonder slecht. Deze interessante tocht wordt dagelijks gedaan maar wel alleen in de zomermaanden (ook andersom te boeken).

San Carlos de Bariloche

Een stad met meer dan 100.000 inwoners en dus tamelijk groot voor een plaats in Patagonië. Ik moet wel toegeven dat als U in Bariloche bent, zo wordt de stad in de volksmond genoemd, U zich zult wanen in Oostenrijk of Zwitserland. In de mooie beboste heuvels liggen ontelbare Zwitserse en Oostenrijkse chalets uitgevoerd in prachtig hout en voorzien van fraaie bloemen. Dat is niet het enige, in en rond de stad vindt U tientallen chocoladefabrieken van groot tot klein, uiteraard allemaal met een uitgebreide winkel erbij. Even binnen lopen is een must want je vindt er een enorme diversiteit aan allerlei chocolade traktaties.

De namen van vele hotels en restaurants klinken hier niet bepaald Argentijns. Bij “Familie Weiss” bijvoorbeeld kunt U “Sauerkraut mit Wurst” nemen met een Duits biertje, dat U wordt aangereikt door in Dirndl kleding geklede dames. Op straat liggen op diverse plekken Sint Bernardshonden, compleet met een tonnetje drank om de hals. U kunt er tegen een kleine vergoeding mee op de foto. De stad ontstond rondom een door de Duitse immigrant Karl ( San Carlos) Wiederhold gebouwd winkeltje met de naam “La Alemana”. Na hem volgden aan het einde van de 19e eeuw vele Duitse, Zwitserse, Oostenrijkse en Noorse immigranten.

Gelet op de prachtige ligging aan het Nahuel Huapi-meer, nabij nog diverse andere prachtige meren en in een geweldig mooi natuurgebied, tegenwoordig nationaal park, werd de stad een toeristentrekpleister. U moet er wel rekening mee houden dat het er druk is want de recreatiemogelijkheden hier zijn ook voor de Argentijnen reden om de stad massaal te bezoeken. Er is voldoende slaapgelegenheid in alle prijsklassen te vinden.

Wat zijn de recreatiemogelijkheden in Bariloche

In de Argentijnse winter is Bariloche een bekend skigebied maar dat is voor toeristen uit Europa minder interessant omdat Patagonië niet bepaald gemakkelijk te doen is in hun wintertijd. De meeste wegen zijn onverhard en dan moeilijker begaanbaar. De toeristen van hier zullen er dus de Chileens-Argentijnse zomermaanden heen gaan en wandelen, boottochten maken, vissen, bergbeklimmen en ’s avonds genieten van hetgeen de stad zelf te bieden heeft. De nationale parken Nahuel Huapi en Los Alerces behoren tot de mooiste van het land en men kan er lange en kortere wandelingen maken.
Er zijn meerdere boottochten over de diverse meren te maken want Bariloche ligt in een groot merengebied. Het water van de meren Nahuel Huapi, Mascardi, Moreno en Gutiérrez is gletsjerwater en is niet bepaald warm.

Puerto Blest en de watervallen van Los Canteros

Eén boottocht duurt een hele dag en het betreft de tocht naar Puerto Blest en de watervallen van Los Canteros. Het vertrekpunt ligt niet in Bariloche zelf maar in de buurt van het bekende hoog gelegen hotel Liao Liao. U kunt daar de auto parkeren en een kaartje kopen. Je hebt keus uit 2 vaarten te weten die van 10.30 uur ( tot 17.00 uur) of de latere vaart van 12.00 uur (tot 19.15 uur). In ons geval was de vroege vaart al vol geboekt maar niet getreurd, met onze huurauto konden we vanaf de aanlegsteiger een leuke rondweg om een gedeelte van het meer maken. Het dichte bos en de uitzichten over het meer zijn adembenemend. Je rijdt ongeveer 45 minuten over het rondje, inclusief het regelmatig uitstappen om te genieten van het een en ander.

De boot vaart vervolgens één van de twee westtakken van het Lago Nahuel Huapi binnen. Je geniet van de prachtige beboste berghellingen, die je soms doen denken aan fjorden zoals in Noorwegen en Chili. Het mooiste uitzicht heb je vanaf het dek van de boot maar ben gewaarschuwd, door de hevige wind kan het er niet alleen erg koud zijn maar het kan ook bijzonder nat worden als de boot op een golf stuit. Het water is ook apart want je ziet op een gegeven moment de kleur duidelijk veranderen, hetgeen veroorzaakt wordt door instromend (groen) gletsjerwater. De boot legt aan bij Puerto Blest, waar iedereen het schip moet verlaten. Je krijgt de gelegenheid om de watervallen te bezoeken. Het water stroomt in diverse stroomversnellingen over honderden meters naar beneden. Door het prachtige bos waar ook de alercebomen terug te vinden zijn, kan je naar boven wandelen. Helemaal boven is een uitkijkpunt met een prachtig uitzicht over het meer.

Je wandelt aansluitend terug naar de boot, die je over zet of facultatief over een prachtig pad door de bossen ( 3 kilometer – ongeveer 1 uur ) en in beide gevallen kom je uit bij het hotel-restaurant van Puerto Blest. Tevens is er verderop een veredelde snackbar, tevens informatiecentrum waar het een en ander over de omgeving wordt uitgelegd. Je kan op beide plaatsen eten en drinken of, als je er aan gedacht hebt, ergens lekker picknicken. Verder krijg je nog voldoende tijd om zelf op pad te gaan en een wandeling naar het Lago Frias is dan de enige optie. Je vindt daar wat kraampjes met allerlei leuke souvenirs. Je moet er alleen op letten dat je op tijd terug bent want de boot haalt je op bij het restaurant van Puerto Blest. Je vaart dan terug naar de haven van vertrek. In ons geval sprak op de boot niemand Engels en dat bleek lastig, desondanks zijn we er uit gekomen maar het is maar dat U er rekening mee kan houden want het is geen goedkoop uitje. Men vraagt Euro 110,00 per persoon en dan is het entreegeld van het nationale park, 30 Euro ( 2009 )nog niet eens inbegrepen.

El Bolson

Maar dan komt het moment om Bariloche te verlaten en U zult verbaasd staan in wat voor een fantastische omgeving U rijdt als U zuidwaarts reist. Prachtige vergezichten en een uitstekende weg zorgen voor een ontspannende rit. Rivieren, meren en bergen, U komt het allemaal tegen. Na een geweldige rit van 2 uur bereikt U vanaf Bariloche de kleinere plaats El Bolson, dat in een dal ligt tussen de bergen, bossen, meren en rivieren en daarmee dus ook voldoende ruimte heeft voor prachtige wandelingen, vissen en in de winter ook skiën.

Maar El Bolson heeft nog iets bijzonders en dat is de grote hippiemarkt die hier drie keer in de week wordt gehouden. Op de dinsdag, donderdag en zaterdag wordt de markt gehouden van 10.00 uur tot 16.00 uur maar in de zomermaanden blijft de markt vaak langer open. Het is zeer de moeite waard om er een kijkje te nemen want U kunt er van alles kopen. Het gaat om allerlei producten uit de omgeving waaronder zelfgemaakte kleding, sieraden en snuisterijen. De inwendige mens wordt uitstekend verzorgd en er is voldoende keus, variërend van echt Argentijnse lekkernijen tot Belgische wafels met aardbeien en ijs dan wel slagroom. Kortom, het is een hele gezellige plek om rond te kijken en als U wilt kunt er een tatoeage laten zetten op de nog originele manier met de hand. Liefhebbers van mineralen kunnen ook hun hartje ophalen en met wat geluk tref je ook amber aan met daarin nog enkele insecten. Sommige hippies jongleren met knotsen of linten terwijl anderen zich rustig liggend in hun hangmatten te goed doen aan mate.

Mocht U dat eens willen proberen, mate is een drankje dat met een vaak zilveren rietje gedronken wordt uit een calabas. In die calabas stop je dan het kruid naar keus, wat je daarna overgiet met heet water. Nagenoeg iedereen in Argentinië drinkt het en het is een gezelschapsdrankje dat onderling wordt doorgegeven. Als U het probeert, kijk uit dat U de mond niet verbrandt en houd er rekening mee dat het zeker de eerste keer nogal bitter kan smaken.

El Bolson is een bijzondere plek, die U zeker niet mag overslaan. In het geval dat U helemaal niet voornemens bent naar het zuiden door te reizen, is het fijn om te weten dat El Bolson ook als dagtrip wordt aangeboden vanuit Bariloche. Overigens overnachten niet veel mensen hier, de meesten reizen door.

Terug naar Chili

Wij waren ook op doorreis en verlieten El Bolson, immers wilden wij weer terug naar Chili. Je rijdt de stad dan zuidwaarts uit en de weg wordt slechter zeker als je de mooiere route kiest door het Nationale Park Los Alerces. De grens naar Chili ligt bij de plaats Futaleufu en is vanaf El Bolson op twee manieren te bereiken. Je kan de verharde weg blijven volgen, de zogenaamde routa 40 en dat schiet aanzienlijk beter op. In het Nationale Park, waar de weg onverhard is mag en kan je niet hard rijden maar heb je wel mooie plekken om even bij stil te staan. Deze weg kost veel meer tijd maar de keus is aan U.

De grensovergang is klein en met wat geluk niet druk en datzelfde geldt voor de plaats Futaleufu zelf ook maar desondanks vindt U hier wel een slaapgelegenheid. De erg grote gelijknamige rivier stroomt door de stad en raften dan wel gewoon langs de stroomversnellingen wandelen behoort tot de mogelijkheden.

Zover de afzwaaier door Argentinië, eentje waar U beslist geen spijt van zult hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Patagonië is een mooi vakantiegebied in Zuid-AmerikaPatagonië is een mooi vakantiegebied in Zuid-AmerikaPatagonië is een gebied dat gelegen is ten zuiden van de rivier de Colorado. Patagonië ligt in Zuid-Amerika. Zowel in Ch…
nieuws uitgelichtLeefde Adolf Hitler langer dan wij dachten?Hitler was niet dood, hij leefde nog voort, toen de wereld dacht dat hij aan het einde van de Tweede Wereldoorlog door z…
Kwalificatie WK voetbal 2010, Zuid-AmerikaKwalificatie WK voetbal 2010, Zuid-AmerikaHet WK van Zuid-Afrika komt steeds dichterbij. In elk werelddeel wordt gestreden voor het bereiken van dit eindtoernooi.…
Een rondreis Patagonie makenEen rondreis Patagonie makenEr zijn een aantal bestemmingen in de wereld die bij velen tot de verbeelding spreken, maar die vaak zo onbereikbaar lij…
Dakar Rally 2015: route, start, finish, datum en inschrijvenDakar Rally 2015: route, start, finish, datum en inschrijvenDe route van de Dakar is in 2015 verspreid over drie landen: Argentinië, Chili en Bolivia. De start is op 4 januari 2015…

Reageer op het artikel "San Carlos de Bariloche en El Bolson"

Infoteur: Peter
Gepubliceerd: 06-06-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Patagonië
Schrijf mee!