InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Chili en de San Rafael gletsjer

Chili en de San Rafael gletsjer

Chili en de San Rafael gletsjer Deze gletsjer is op zich al uniek want het is de dichtst bij de evenaar liggende gletsjer, die ook nog eens uitmondt in zee. ( in ieder geval in een lagune met een open zeeverbinding ) Het ijs van de gletsjer maakt deel uit van een grote ijskap en het is een lange tocht om er te komen maar het is daarentegen wel een geweldig mooie tocht door een prachtig natuurgebied. Doen dus !!!

De San Rafaelgletsjer

De gletsjer werd ontdekt in 1647 en maakt deel uit van de Noordelijke Pategonische ijskap en de ijskap van San Valentin. In 1959 werd de gehele lagune en ijskap ondergebracht in het Nationale Park Laguna San Rafael. De 40 kilometer lange gletsjer is een enorme ijsmassa die langzaam voorwaarts beweegt en de laguna bereikt waar het onvermijdelijke plaatsvindt.
Delen van de gletsjer breken af en vallen met veel geweld in het water, dat het ijs als mini-ijsbergen langzaam wegvoert. De gletsjer is ongeveer 3 kilometer breed en is op sommige plekken zo’n 60 meter hoog. Elk jaar echter verdwijnt zeker
1 meter. Op de rotsen naast de gletsjer staan enkele jaartallen waaraan te zien is tot hoe ver er toentertijd nog ijs was. De in het noorden van het park gelegen bergen zijn in trek bij bergbeklimmers, maar zijn, net als de rest van het park, niet voor de normale toerist toegankelijk. De gletsjer, die in een lagune met open verbinding met zee uitmondt, is eigenlijk de enige plek, die eenvoudig te bereiken is. Als dat dan zo is, dan wilt U er natuurlijk naar toe en dat is ook zeker dik de moeite waard.

Hoe kom je bij de San Rafaelgletsjer

Je kan niet op eigen houtje naar de San Rafaelgletsjer toe omdat deze op een ver afgelegen plek ligt. Er zijn diverse ondernemingen, die dagtrips aanbieden en een dagtrip heb je nodig omdat je urenlang zult moeten varen om de lagune te bereiken, ongeacht van welke plek U ook vertrekt. Welke mogelijkheden zijn er:

Een dagtrip vanuit de plaats Puerto Chacabuco is misschien het handigst omdat U dan het dichtst bij de gletsjer bent. Direct aan de aanlegsteiger van de catamaran, die U van daaruit in 5 uren naar de lagune brengt, ligt een goed hotel voor de liefhebber. ( Hotel Loberías del Sur ) Veel goedkopere overnachtings-mogelijkheden vindt U zowel in Puerto Chacabuco als in het zeer nabij gelegen Puerto Aisén. De catamaran biedt plaats aan 100 passagiers en het is in het hoogseizoen van januari tot en met februari een veilig idee om van te voren te reserveren hetgeen via internet eenvoudig te doen is bij de zogenaamde catamaranesdelsur.
De prijs van een dikke € 250,00 per persoon( feb 2009 ) is aanzienlijk maar U bent daarvoor de gehele dag verzorgd want alle eten en drank is inbegrepen en men schudt alle denkbare alcoholische dranken, die de terugreis steeds gezelliger maken.

Een ander uitgangspunt is de plaats Puyuhuapi. Puyuhuapi is een kleine plaats op ongeveer 150 kilometer ten noorden van Puerto Chacabuco. De streek is ook bekend om zijn warmwaterbronnen en ook hier geldt dat vlakbij de bronnen een mooi luxe hotel ligt , het zogenaamde Hotel Puyuhuapi Lodge&Spa. Goedkopere accommodatie is in het iets noordelijker gelegen plaatsje Puyuhuapi ruimschoots aanwezig. Niet alleen de aan de overkant van een baai gelegen warmwaterbronnen zijn hier bekend maar vooral ook de hangende gletsjer ( Ventisquero Colgante )wordt veel bezocht. Het einde van deze gletsjer ligt op een hoog gelegen rotswand waarover het smeltwater in watervallen naar beneden klettert. In het Nationale Park Queulat kunt U de gletsjer bewonderen en naar een uitkijkpunt wandelen (pittig). U kunt ook kamperen in het park maar ik wijk af van de San Rafaelgletsjer. Genoemd hotel Puyuhuapi Lodge &Spa organiseert ook boottochten naar de San Rafaelgletsjer maar niet dagelijks dus in dat geval dient U te informeren wanneer de excursie beschikbaar is. Mocht U met een (huur)auto verblijven in dat hotel dan wordt de auto voor U doorgereden naar Puerto Chacabuco (facultatief) waar U van boord kan gaan op de terugweg. Zelf hebben we echter niet voor deze optie gekozen omdat de weg zeker de moeite waard is om te rijden en dat wilden we niet missen.

De tocht zelf.

Als U vanuit Puerto Chacabuco vertrekt dan dient U om 08.00 uur in te schepen in de haven. De tocht wordt uitgevoerd met een catamaran waarop plaats is voor 100 passagiers. Zoals gezegd is alles inbegrepen en U krijgt een ontbijt, lunch en diner aangeboden alsmede diverse snacks en alle mogelijke al dan niet alcoholhoudende drankjes. U hoeft dus alleen te denken aan Uw camera’s en geschikte kleding. Wind en regendichte kleding is onmisbaar en het kan bijzonder koud zijn.

De tocht naar de San Rafaellagune duurt maar liefst 5 uren maar U zult zich onderweg niet vervelen omdat U steeds verrast wordt met weer nieuwe prachtige uitzichten op de adembenemende natuur. U vaart langs de met sneeuw bedekte
2960 meter hoge vulkaan “Maca” en als U geluk heeft met het weer zult U ook zeeleeuwen zien op de rotsen langs de vaarroute. U passeert vele eilanden, het ene nog groener dan het andere en zij maken alle deel uit van de hier voor de kust liggende grote eilandengroep “Los Chonos”. ( Chonos is de naam van de hier oorspronkelijk levende Indianen ) Op enige afstand kunt U al de Gualasgletsjer bewonderen maar die is per boot niet bereikbaar maar maakt wel deel uit van dezelfde ijskap als die van de San Rafaelgletsjer. Inmiddels ziet U de eerste stukken ijs al op het water drijven, ijs dat is afgebroken van de San Rafaelgletsjer.

Dan komt het moment dat u de lagune San Rafael binnen vaart en de gletsjer zichtbaar wordt. Een prachtig gezicht en des te dichterbij de kapitein zijn catamaran aan de gletsjer vaart, des te meer indruk maakt hij. U ziet hoe hoog en grillig de loodrechte ijswand aan de waterrand staat. Grote spleten, vaak in ongelooflijk helderblauwe kleuren, zien er dreigend maar adembenemend uit. U hoort het ijs “leven” want het kraakt, het knapt en breekt uiteindelijk met luide knallen af. De ijsbrokken vallen in het water en dat verklaart de grote hoeveelheid drijvend ijs voor de gletsjerwand.

De kapitein brengt het schip tot stilstand en de passagiers worden gebrieft. Net zoals onderweg als U de cabine van de catamaran verlaat, bent U verplicht een zwemvest te dragen. U wordt ingedeeld in groepen, die vervolgens in rubberboten van boord gaan. Op deze bootjes begint een indrukwekkende adembenemende tocht want ofschoon U in verband met de veiligheid minstens 50 meter van de gletsjerwand verwijderd blijft, zult U zich een mier voelen aan de voet van een flat.
We voeren een uur tussen de in het water drijvende ijsbrokken door, regelmatig opgeschrikt door grote stukken vallend ijs. Zeevogels vinden zelfs op de kleinere brokken ijs een plekje om even uit te rusten. Woorden schieten te kort om te omschrijven hoeveel indruk dit spektakel maakt. Je komt ogen te kort.

Terug aan boord wordt U getrakteerd op een glas sterke drank naar keus, niet bijzonder, ware het niet dat men ijs van de gletsjer aan boord heeft gehaald en dat als ijsklont gebruikt. Duizenden jaren oud ijs, compact, natuurlijk van vorm en niet
van plan om snel op te geven want het smelt amper. Het blijft bij zo’n bijzondere “on the rock” niet bij dat ene glaasje en als iedereen weer aan boord is, vaart U via dezelfde route terug. Aan boord wordt het steeds gezelliger en men danst de Chileense nationale dans de “cueca”. Rond de klok van 20.00 uur legt de catamaran weer aan in Puerto Chacabuco.

Mocht U in deze omgeving verzeild raken dan is het dus zeer de moeite waard om te overwegen deze boottocht te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bárðarbunga, vulkaan op IJslandBárðarbunga, vulkaan op IJslandDe vulkaan Bárðarbunga, in sommige kranten ook wel: Bardarbunga genoemd, is de grootste vulkaan van IJsland, gelegen ond…
Patagonië is een mooi vakantiegebied in Zuid-AmerikaPatagonië is een mooi vakantiegebied in Zuid-AmerikaPatagonië is een gebied dat gelegen is ten zuiden van de rivier de Colorado. Patagonië ligt in Zuid-Amerika. Zowel in Ch…
Puerto Montt en OsornoPuerto Montt en OsornoAls je Patagonië relaxt op eigen houtje wilt doen dan is de stad Puerto Montt een leuk uitgangspunt. Je vliegt er vanuit…
Vulkanen in Europa: IJslandVulkanen in Europa: IJslandIJsland is een zeer actief vulkanisch gebied. Er loopt een grote scheur van noord naar zuid over IJsland heen, de Mid-At…
Maca wortel; superfood met bijwerkingenMaca wortel; superfood met bijwerkingenOp dit moment zijn superfoods een hype in de voedingsindustrie. Met superfoods worden enkele, meestal exotische, voeding…

Reageer op het artikel "Chili en de San Rafael gletsjer"

Infoteur: Peter
Gepubliceerd: 05-04-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Patagonië
Schrijf mee!