InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Aconcagua, info voor een beklimming (6956 m)

Aconcagua, info voor een beklimming (6956 m)

Aconcagua, info voor een beklimming (6956 m) De Aconcagua is niet alleen de hoogste berg van Noord- en Zuid-Amerika maar tevens het hoogste punt van het zuidelijk halfrond. Hij hoort thuis in het rijtje van de fameuze Seven Summits. De normaalroute die we tijdens de klim naar de top volgen vraagt geen technisch klimwerk. Desondanks is, door het mogelijk optreden van zeer lage temperaturen, door de stevige windsterktes en vooral door de grote hoogte, de beklimming niet van alle gevaar ontbloot. Een goede uitrusting, een goede fysieke en mentale conditie en een goede oplettendheid tegenover het optreden van signalen van hoogteziekte zijn essentieel voor een geslaagde en veilige klim.

Algemene reisroute

We vertrekken van uit Zaventem naar Madrid, waar we aansluiting hebben naar Buenos Aires in Argentinië. Een binnenlandse vlucht brengt ons naar Mendoza, de grootste stad in de nabijheid van de Aconcagua. Het is ook in Mendoza dat we de permit voor het beklimmen van de berg moeten afhalen. Afhankelijk van de snelheid van de Argentijnse administratie duurt dit één tot twee dagen. We overnachten in een hotelletje. Eens we in het bezit zijn van de permit gaan we met het openbaar vervoer naar Puente del Inca, gelegen is op 2700 m hoogte. De busrit duurt ongeveer 5 uur.

Bij Puente del Inca hebben we voor het eerst zicht op de Aconcagua. Het is hier dat we muildieren huren voor het transport naar het basiskamp, dat 2 of 3 dagmarsen verderop ligt. Per 2 deelnemers is één muildier voorzien (dit draagt 50 kg). Om reden van een goede acclimatisatie wordt de tocht naar het basiskamp door ons in drie dagen uitgevoerd. Meestal gaan de muildieren en hun begeleiders in één ruk nar het basiskamp. We moeten dus zelf een gedeelte van onze bagage dragen om tussentijds te kunnen bivakkeren.

Normaalroute

Vanuit het basiskamp Plaza de Mulas vertrekt een pad dat zich zigzag omhoog slingert langs een helling van kleine stenen. Op ongeveer 5150 m hoogte wordt de helling plots minder steil. Dit punt wordt dan ook veelbetekenend Cambio de Pendiente (wisseling van helling) genoemd. Op deze plaats bestaat de mogelijkheid om een kamp op te richten. Ideaal is het niet want de plaats is bekend om zijn sterke wind, maar gezien de afstand van de Plaza de Mulas wordt hier meestal kamp 1 geïnstalleerd. Een probleem hier is dat er op bepaalde periodes geen sneeuw aanwezig is waardoor er geen drinkwater kan gemaakt worden. Steenslag komend van de Gran Acrreo kan hier voorkomen.

Vanuit Cambio de Pendiente gaan we verder in noordoostelijke richting tot een hoogte van 5350 m waar zich een ideale kampplaats (Nido de Condores) bevindt tussen grote rotsblokken, gelegen in de luwte tussen de Aconcagua en de Mount Manson. In normale omstandigheden is hier voldoende sneeuw en ijs voor drinkwater.

Nido de Condores.

Vanuit Nido de Condores maken we een scherpe bocht naar het zuidoosten en komen zo op de noordwestgraat van de Aconcagua. Op 5800 m bevinden zich een drietal refuges (Plantamura, Libertad en Berlin). De plaats biedt fantastische panoramische uitzichten. De eerste twee refuges worden gebruikt als bescherming tijdens de maaltijden en voor noodbivak. De laatsgenoemde is volledig vervallen. Deze plaats wordt soms gebruikt als kampplaats, maar door een venturi-effekt zijn hoge windsnelheden hier schering en inslag en is een aangename nachtrust nauwelijks mogelijk.

Canaletageul

We volgen verder de noordwestgraat tot op een hoogte van 6300 m waar zich de Independencia refuge bevindt. Vanaf hier gaat het in de richting van de Canaleta (geul), de laatste moeilijke passage naar de top. Op onze weg naar de Canaleta moeten we de Schiller ijspassage traverseren (en honderdtal meter langs een helling van 30 tot 35 graden). In sommige gevallen zijn stijgijzers hier noodzakelijk. De Canaleta bestaat uit een opeenstapeling van grote losse stenen. Het totale hoogteverschil van deze geul bedraagt 400 m. Over het klimmen in de Canaleta doen verschillende mythische verhalen de ronde. Volgens de ervaring van verscheidene klimmers van de Belgische Alpenclub is het geheim voor een goede klim, de rechterkant (gezien in de klimrichting) van de geul te nemen en gebruik te maken van skistokken. In sommige gevallen ligt de Canaleta er verijst bij waardoor het gebruik van stijgijzers noodzakelijk wordt. Op het einde van de geul wacht de beloning de top van de Aconcagua.

Koude en kleding

De kant van de Aconcagua waarlangs de normaalroute omhoog gaat is onderhevig aan hevige winden vanuit west-zuidwest (overheersende windrichting in dit gebied), waardoor een bijzonder gevaarlijke windchill-factor kan ontstaan. Het is dan ook volstrekt noodzakelijk dat de deelnemers beschikken over aangepaste kledij voor dergelijke omstandigheden. Het dragen van isolerende kunststofschoenen is een must. Speciale aandacht voor de bescherming van de handen, 2 tot 3 paar handschoenen en wanten zijn noodzakelijk en een paar zijden handschoen als eerste laag wordt sterk aanbevolen. Tenten moeten geschikt zijn voor hooggebergte en bestand tegen hoge windsnelheden, vergeet niet aan de ritsen touwtjes te bevestigen zodat deze ook met handschoenen aan kunnen geopend worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Etifae, Pixabay
  • Wandelgids / Klimgids Aconcagua - highest trek of the world.

Reageer op het artikel "Aconcagua, info voor een beklimming (6956 m)"

Infoteur: Herborist
Laatste update: 24-01-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!