InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Maleisië rondreis: Langkawi

Maleisië rondreis: Langkawi

Maleisië rondreis: Langkawi Vandaag weer vroeg op om nog wat te kunnen ontbijten, voordat een chauffeur ons om 07:30 bij het hotel komt afhalen om met de veerboot naar het eiland Langkawi te gaan. Langkawi is eigenlijk een groep eilanden waarvan de meeste onbewoond zijn. Wij gingen naar het grootste en daarmee het hoofd eiland van Langkawi.

Naar Langkawi

Het was een lange tocht van 3 uur op de boot, hier speelden ze de film Superman maar daar zag je vanuit onze positie op een kleine tv niks van. Ik kan dus beter zeggen dat we de film van Superman daar gehoord hebben i.p.v. gezien.

Vervelende toeristen
Het moet toch een keer gezegd worden, maar erg irritant zijn de vele Hollanders aan boord die erg luidruchtig en vervelend zijn. Dat begint eigenlijk al bij het instappen van de boot, waarbij voordringen een eis lijkt? Er komen veel toeristen in Maleisië van overal op de wereld. Twee groepen zijn nog wel eens vervelend, aldus de reactie van een aantal Maleisiërs. Namelijk sommige Arabieren uit het Midden-Oosten en de Nederlanders die zich via groepsreizen in groepen verplaatsen. De eersten vertonen een misplaatste gevoel voor arrogantie en maken om het minste geringste commotie en zijn daarnaast erg luidruchtig. Door hun rijkdom beschouwen zij zich, lijkt het wel, koning. Zezijn dan ook niet erg geliefd bij de Maleisiërs. De tweede groep, is ook erg vervelend, ze lijken wel kudde dieren en verplaatsen zich ook zo. Ze komen ergens aan en willen er gelijk een soort Nederlandse enclave van maken. Aanpassing naar het land dat ze bezoeken is daarbij ver te zoeken.

Holliday Villa Beach resort & Spa

Aangekomen op Langkawi worden we opgewacht door de volgende transfer die ons van de enige stad op het eiland, Kuah, naar het Holliday Villa Beach resort & Spa, bracht. Hier blijkt alweer dat we niet een tweepersoons bed krijgen. Het hotel wil weer niet meewerken. Onze plaatselijke reisagent is er voor nodig om de tweede dag een kamer te krijgen met een tweepersoons bed.

Pentai Cenang

We gaan de omgeving van het resort te voet wat verkennen. Ik wilde namelijk de kapper een bezoekje brengen en daarvoor moeten we naar het nabijgelegen strand Pentai Cenang dat erg populaire is. We maken een wandeling over het strand van Pentai Cenang en we lopen via de winkelstraat, aan het strand, weer terug. We treffen daar een erg mooie spa waar ook geknipt wordt. We maken een afspraak en mijn reisgenote dringt erop aan dat ik ook eens een behandeling bij de spa moeten nemen en daar sta ik ook niet negatief tegenover, na deze inspannende weken. Dus maken we voor vanavond een afspraak om 22:00, we worden dan bij ons hotel opgehaald en weer afgezet.

Durian

We lopen hierna weer verder en ik wilde graag de vrucht durian eens proberen. Deze vrucht is namelijk erg beroemd of berucht in Maleisië. Hij mag bijvoorbeeld niet meegenomen worden in hotels want het schijnt namelijk erg te stinken. Maar het zou wel erg lekker zijn. We gaan een groente zaak binnen en bestellen daar een durian. We krijgen een stoeltje en wassen onze handen. Ik maak de verkoper duidelijk dat het onze eerste keer is en dat we deze vrucht willen proberen, hij zocht twee stukjes voor ons uit. Mijn reisgenote proeft een heel klein stukje en sprint vervolgens de winkel uit om het buiten uit te spugen. Om de verkoper niet in verlegenheid te brengen vertelde ik hem dat de smaak een beetje te sterk voor haar is. Ik eet de vrucht wel helemaal op maar leg de verkoper toch uit, dat ik de vrucht ook wel wat sterk vindt. Ik schenk hem het tweede stuk, want die krijg ik echt niet meer naar binnen. De mensen die dit een lekkere vrucht vinden, vinden het waarschijnlijk ook niet erg om rouwe uien te eten. Dit is namelijk de nasmaak die aan deze vrucht zit. Als je het tenminste vrucht kan noemen?

Spa

In het hotel gaan we naar het speciaal gecreëerde Italiaanse restaurant (moet ook een keer kunnen). We nemen wat Pizza, welke goed bevalt, en we maken ons vervolgens klaar voor de Spa. Als eerste wordt ik geknipt door een Chinese meneer die alles zeer precies knipt en de tondeuse alleen gebruikt voor de randjes. Dit duurt drie kwartier maar het ziet er wel netjes uit. Vervolgens kreeg ik mijn traditionele Maleisische lichaamsmassage en mijn reisgenote kreeg op de damesafdeling een hot Oil lichaamsmassage. Na zoín massage slaap je toch lekkerder.

Langkawi 10 augustus 2008

Deze ochtend slapen we wat uit. Om half 10 zitten we aan het ontbijt. Wat ons in dit hotel opvalt is dat er verhoudingsgewijs veel Arabieren zitten.

Vandaag willen we naar de kabelbaan en de waterval van Langkawi bij de 7 wells. Tegenover het resort staat een verhuurbedrijf voor mountainbikes, brommers en autoís. Wij huren hier een auto, Proton Kancil, voor deze dag, dit kost namelijk voor een dag 60 ringgit (tweede dag 50 ringgit en de derde 45 ringgit). 60 ringgit betaal je al bijna als je van het resort met een taxi naar de 7 wells gaat en weer terug. Dus om de komende dagen het eiland te verkennen is een auto huren toch het beste. We zien ervan af een brommer/ motor scooter te huren om praktische redenen. Bij sommige verhuur bedrijfjes overigens, vragen ze voor het verhuren van een scooter een motor rijbewijs maar bij anderen ook weer niet, hangt ervan af waar je binnen loopt.

De kabelbaan
We rijden naar het noorden van het eiland waar beide bovengenoemde activiteiten zich bevinden. Als eerste gaan we naar de kabelbaan. Deze is te vinden op een groot terrein met allerlei winkeltjes, restaurantje, kinderboerderij en een hotel. Dit alles droeg de naam Oriental Village. De entree voor de kabelbaan is 25 ringit per persoon. We stappen in een wagon en gaan meteen stijl omhoog naar het eerste plateau. De hoogtes zijn wel wat anders dan de gebruikelijke kabelbanen, je moet bijvoorbeeld geen hoogtevrees hebben. Op weg omhoog zien we tussen de bomen een gedeelte van de Seven Wells. Op het eerste plateau stappen we uit en lopen rond om te genieten van het mooie uitzicht over Langkawi. Vervolgens gaan we weer een wagon binnen die ons naar het tweede en hoogste uitkijk plateau brengt. Ook hier was het uitzicht erg mooi. Erg bijzonder is, de loopbrug die tussen de bergen is gebouwd waarover je rustig kan lopen en rondkijken. Het ziet er allemaal erg mooi uit!

Seven Wells

Na de kabelbaan en een rondwandeling door de Oriental Village gaan we naar Telagah Tujuh (de waterval en de 7 bronnen). We moesten heel wat trappetjes naar boven lopen. Het is een behoorlijk zware klim naar boven. Het warme weer maakt het best een moeilijke wandeling. Op de weg naar boven kom je ook veel uitgeputte mensen tegen die op een bankje of iets dergelijks aan het pauzeren zijn. Je komt letterlijk kleddernat van het zweet boven aan. Eenmaal boven is het lekker verfrissend. Om wat af te koelen lopen we wat door het water en genieten er pootje badend vanaf een rots, van de omgeving. Er zijn ook mensen die er voor kiezen een duik te nemen.

Halverwege de klim, is een afslag die naar een waterval leidt, daar stoppen we ook nog even. Eenmaal beneden aangekomen zien we dat veel mensen eigenlijk niet beseffen wat voor klim ze te wachten staat. Zo zien we mensen in nette kleding en met o.a. hoge hakken naar boven lopen. Of die ooit boven zullen komen?

Om ongeveer 4 uur rijden we terug naar het hotel. Daar rustten we wat uit en gaan later bij het strand zitten. Aan het begin van de avond is het lekker om aan het strand te zitten, omdat de zon niet meer zo heet is, alhoewel het natuurlijk nog wel erg warm is. Samen genoten we nog van de ondergaande zon. Voor het hotel is een afgebakend gedeelte voor zwemmers in de zee, hier is de zee kalm. Iets verderop is de zee echter wat beweeglijker met wat hogere golven. Ik besluit daar wat te gaan zwemmen en geniet hiervan. Als het donker is zwemmen we ook nog even in de zee.

We besluiten eten te bestellen voor op de kamer. Na het eten stap ik naar het auto verhuurbedrijf om de autoverhuur te verlengen met twee extra dagen, want dit hadden we hiervoor eigenlijk nog niet besloten maar de auto bevalt goed.

Langkawi

We beginnen deze dag om het eiland verder te verkennen. Ons eerste doel is het strand van Datai. Onderweg komen we nog langs de Krokodile Farm. Hier stoppen we om te gaan kijken, het lijk mij wel leuk om deze grote en bijzondere reptielen te bekijken. Maar omdat het belangrijkste onderdeel, de krokodillenshow, pas later op de dag zal plaatsvinden, besluiten we toch maar verder te gaan.

We maken nog een tussenstop bij een stukje strand maar het strand Datai kunnen we niet echt vinden, maar we komen wel uit bij het resort, The Datai. We gaan het resort in om een kijkje te nemen en eventueel wat te drinken. Het resort is erg afgelegen en er heerst een rustige sfeer. Voor iemand die om de rust komt, is hier op zijn plaats. Dit resort leek een beetje op het resort Aryani waar wij in Merang verbleven. Het zag er erg mooi en luxe uit. We vragen hier nog naar het strand Datai, het blijkt dat je er naar toe kan worden gebracht, maar dat je wel gast moet zijn. Het publieke strand ligt een stuk terug, waar we dus al eerder langs kwamen.

Watervallen

We rijden een stukje terug, en komen een waterval tegen! Het begin stuk is helemaal verlaten. Maar als we omhoog klimmen, blijken er op het eindpunt toch nog wat mensen te zijn. De waterval is erg hoog, maar er stroomde niet zoveel water naar beneden. Het is een mooi stukje natuur, waarbij het lijkt alsof het een tijdje terug een druk bezochte attractie was maar dat om een of andere reden het niet meer is.

Een heel stuk verder op weg kwamen we nog een waterval tegen, genaamd de Durian waterval. Deze beruchte vrucht groeit hier aan de bomen. Bij deze waterval stroomt er wel meer water, dat zelfs op een gedeelte over het looppad stroomde. Wel lekker verfrissend! De waterval is hier ook mooi en kent een mooie flora en fauna. We filmden hier nog wat en namen nog wat fotoís. Aan de voet van de waterval kochten we bij een winkeltje nog wat Maleisische tijgerbalsem voor een aanbieding van 4 flesjes voor 20 ringgit.

De Mangroves

We rijden verder naar de mangrovebossen. Daar huren we een boot voor een uur om ons daar te laten rondvaren. Deze trip was ook via het hotel te boeken, maar dan zouden we veel duurder zijn uitgekomen en waren we er een hele dag aan kwijt. Als eerste varen we naar een vleermuizengrot. Je ziet er letterlijk de vleermuizen vlak boven het hoofd hangen, je vraagt je af of je nu wel een foto moet nemen of niet, i.v.m. de flits. Als tweede varen we naar de Fishfarm die zich op een aantal aan elkaar verbonden bootjes bevindt. Hier leidt een jongen ons rond verscheidene vissen die in de mangrove leven. Wat wij wel leuk vonden, waren de tuf-vissen. Zij tuffen letterlijk het voedsel van het droge af het water in. In de praktijk zouden dit bijvoorbeeld vliegjes op een tak kunnen zijn.

Er waren hier ook mangrove roggen, die in tegenstelling tot de zeerog niet dodelijk zijn. Je zou ze rustig kunnen aaien. Na de verschillende vissen te hebben bekeken gingen gaan we naar een open plek waar zich veel adelaars bevinden. Deze adelaars (the white bellied eagleís) zijn het symbool van Langkawi. Het blijkt dat de adelaars hier worden gevoederd door de organisatie, om ze naar deze plek te lokken, tegenstanders beklagen dit omdat de adelaar op deze manier uit het ecologische systeem wordt getrokken. Maar omdat er geen alternatief is voor het bezoeken van deze adelaars zal de toerist ze toch op deze manier blijven bezoeken. Uiteindelijk varen we nog naar de open zee. Hier zien we nog wat baby dolfijntjes zwemmen.

Vogelpark

Na de Mangroven bezoeken we een vogelpark, waar zich allerlei verschillende kleurrijke vogels bevinden (o.a. de neushoornvogel) en ook nog wat andere flora en fauna zoals apen, krokodillen, etc. Er bevinden zich zoín 5000 verschillende vogelsoorten. De vogels komen voornamelijk uit Maleisië zelf en lopen voor een gedeelte vrij rond. Het park is omringd met een groot net om te voorkomen dat de vogels wegvliegen. Er zitten ook nog wat winkeltjes, een restaurantje en natuurlijk de bijna alleen in Maleisië voorkomende Kancil. De Kancil is een soort van dwerghert.

Kuah
Als laatste stop voor deze dag bezoeken we de stad Kuah, omdat Langkawi erom bekend. staat dat je er belastingvrij kunt winkelen gaan we toch even kijken. Dit valt erg tegen de prijzen zijn niet gunstiger dan in de rest van Maleisië, integendeel. Daarbij komt dat er niet veel bijzonders te halen valt, behalve waarschijnlijk de mensen die het nodig vinden om rookwaren of alcohol in te slaan. We wandelen nog wat in Kuah. We komen daar ook langs een groot beeld van de adelaar van Langkawi. Hier worden toevallig ook net fotoís genomen van een pasgetrouwd stel. Om de avond af te sluiten eten we nog bij de KFC en rijden we op ons gemak naar het hotel na een Italiaans ijsje genuttigd te hebben.

Langkawi

Dit is alweer onze laatste dag in Maleisië. We checken ons na het ontbijt uit en de bagage laten we beveiligd achter in het hotel. We hebben namelijk nog tot acht uur vanavond alvorens een transfer ons ophaalt en naar het vliegveld van Langkawi brengt om naar Kuala Lumpur te vliegen en van daaruit weer naar Amsterdam.

We pakken onze auto en rijden eerst naar Kuah. Er is namelijk nog een shopping mall, de grootste van Kuah, die we nog niet hebben bezocht en we wilden zien of er toch nog leuke dingen zijn die we tax-free kunnen meenemen. Helaas ook deze shoppingmall valt erg tegen, maar dat mag je ook niet verwachten op Langkawi, hier kom je voor de natuur het strand en de rust.

Tanjung Rhu

We rijden vervolgens naar waarschijnlijk het mooiste strand van Langkawi de Tanjung Rhu. We zien hier ook nog een andere organisatie die ook mangrove tochten organiseert, het ziet er wel iets minder georganiseerd uit. We parkeren hier en wandelen naar het strand van Tanjung Rhu. Het is hier heerlijk rustig en het uitzicht is mooi met o.a. de kleine eilandjes in het zicht. We blijven hier een aantal uurtjes om even lekker te liggen en af en toe weer een duik te nemen. Soms zien we in de verte een kano of een surfer voorbij komen.

Gunung Raya
Als we goed zijn uitgerust rijden we nog naar de hoogste berg op Langkawi de Gunung Raya. Als we de afslag nemen richting de top rijden we onder slagbomen door, het is dus wel een, min of meer, van afgeschermd gebergte. Vanaf de slagbomen is het 13 km naar de top. Dit is een mooie rit waarbij het lijkt alsof je alleen maar stijl blijft stijgen. Tussen de boomtoppen zie je de omgeving steeds beter en verder. We komen naar boven geen enkele auto tegen en het is toch vreemd dat het zo verlaten is. We zien af en toe nog wat aapjes of mooie vogeltjes. Eenmaal op de top valt het een beetje tegen het is vrij verlaten, we zien wel een bouwvakker en er schijnt het een en ander gebouwd te worden. Er is ook een plateau met o.a. een restaurantje maar alles is gesloten en de doorgangen zijn met rood witte lint afgesloten. We lopen toch het plateau op om de omgeving ook van daaraf te zien. Je ziet vanaf hier het hele eiland. Het is wel fijn dat het rustig is, maar het geeft toch een vreemde indruk alsof dit ooit een toeristische attractie is geweest en het nu volledig verlaten en gesloten is.

Underwater World Langkawi

Onze laatste attractie in dit mooie land wordt een bezoek aan de Underwater World Langkawi. Je vind hier allerlei prachtige vissen van Nemo tot een enorme pijlstaartrog en nog vele vissen die ik tot dan toe nog nooit had gezien. Zoet en zoutwatervissen zijn hier sterk vertegenwoordigt maar ook verschillende soorten pinguïns. Koraal liefhebbers komen hier ook tot hun recht. Er is ook een 3d cinema. We verwachten daar een half uur durend spektakel. Als we eindelijk naar binnen kunnen start er een filmpje van een visje die de weg door de verschillende tijden zwemt, ik heb het filmpje ooit ergens anders gezien, maar waar? Als dit filmpje na wat minuten voorbij is verwachten we de hoofdfilm. Helaas dit was het. Het Aquarium heeft een mooie collectie ondanks dat in 2007 een hoop vissen hier zijn vergiftigd met naar men zegt petroleum.

Einde reis..
We vliegen in een uur van Langkawi naar Kuala Lumpur. In de klia, de luchthaven Kuala Lumpur, maken we ons laatste Maleisisch geld op, aan cadeautjes voor in Nederland. Hier eindigt de reis aan het mooie en veelzijdige Maleisië...

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Langkawi archipelOp nauwelijks 35 km van de Thaïse grens, in de Andamanse zee voor de westkust van het schiereiland Maleisië ligt de eila…
Mooiste stranden ter wereldMooiste stranden ter wereldDe top tien mooiste stranden ter wereld met als absolute nummer 1 de Seychellen. Maar ook onder andere de Maldiven, Bora…
Koh Lipe; prachtig snorkelen in ThailandKoh Lipe; prachtig snorkelen in ThailandKoh Lipe (Ko Lipe) is een klein eiland, gelegen voor de Andamaanse kust van Thailand. Dit eiland staat bekend om zijn ui…
Kedah 'land van vrede en rust'Kedah en Perlis zijn twee afzonderlijke deelstaten van Maleisië. Ze worden hier samen behandeld omdat Perlis, de kleinst…
Eilanden; BakereilandEilanden; BakereilandIn de noordelijke Stille Oceaan, halverwege Hawaï en Australië ligt het onbewoonde Bakereiland. Het is 1,4 km² groot en…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Maleisië rondreis: Langkawi"

Infoteur: Emen
Laatste update: 01-09-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Maleisie
Schrijf mee!