InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > De gevederde wolf

De gevederde wolf

De gevederde wolf “Gevederde Wolf” is niet de naam van een Indiaan uit een geschiedenisboek, het is de bijnaam van een vogel, die in Nieuw Zeeland bekend staat als een bijzonder nieuwsgierig dier, dat van alles steelt of vernielt. Hij is dol op rubber en geen ruitenwisser is veilig voor hem. Met overgave en plezier verwijdert hij vakkundig de rubbers rondom de ruiten van campers.Zijn bijnaam heeft te maken met de schapen van Nieuw Zeeland. Het is één van de 7 papegaaisoorten die in Nieuw Zeeland voorkomen, de KEA !!
Maar…je gaat je toch wat afvragen als een vogel de bijnaam krijgt: “de geverderde wolf”.
Deze bijnaam heeft hem bijna het leven gekost want van hem werd beweerd dat hij zich voedde van het vet en bloed van schapen. Schapen zijn heilig in Nieuw Zeeland en ongeacht wie aan hun schapen komt, moet worden uitgeroeid. Het was een misvatting want de Kea voedde zich weliswaar met het vet en bloed van schapen maar deed dat alleen bij zieke of dode dieren. Toch roeiden de boeren de Kea bijna uit door hen ’s nachts te lokken met het licht van vuur en hem vervolgens als gemakkelijk doel af te schieten. Toen hun aantal drastisch was afgenomen werd de alleen hier voorkomende vogel in de 20e eeuw beschermd.

De overdreven nieuwsgierige papegaai is niet schuw en huppelt vrolijk rond in de buurt van mensen. Zijn verenpak is heel speciaal glanzend groen maar als hij opvliegt zie je dat de onderzijde van de vleugels oranje van kleur is. Hij heeft een opvallende snavel waarmee hij het grootste kattenkwaad kan uitvoeren. In de lente leggen ze 2 tot 4 eieren die na een broedtijd van een kleine 4 weken uitkomen. De lelijke naakte Kea-baby’s krijgen pas na 14 weken veren. Ze kunnen wel 50 jaar oud en zo’n kleine 50 centimeter groot worden. Toeristen zijn dol op de dieren, die alleen voorkomen op Southern Island in de omgeving van de daar bekende Mount Cook. Bijzonder is dat zij alleen voorkomen op een hoogte van meer dan 1600 meter.

Deze “gevederde wolf” is zo verschrikkelijk nieuwsgierig dat hij het niet zal nalaten om iedere skihut, tas of “anything”wat hij interessant vindt te onderzoeken. Niets is veilig voor hem en hij houdt er een onaangename gewoonte op na. Het dier is dol op rubber. Neem nu een stel argeloze toeristen als wij zijn. Je reist rond met je huurauto, neemt geen extra aanvullende verzekeringen want wat kan je gebeuren in zo’n vredelievend ruim land als Nieuw Zeeland. Je komt aan op een hooggelegen parkeerplaats en wilt een waterval bezoeken maar je wordt opgehouden want je ziet een aantal Kea’s. Te gek joh, ze eten zelfs uit je hand en zijn dol op gewoon brood zelfs. Je lacht als je ziet dat ze het rubber waarmee een ruit in een camper is bevestigd compleet verwijderen. Met overgave rukken ze lange tijd aan de lange strips.

Leuk is het allemaal totdat je terugkomt en ziet dat anderen lachen en filmen als de papegaaien het rubber van jouw ruitenwissers zitten weg te trekken en net willen beginnen aan het rubber van je voorruit. Bij de verhuurmaatschappij krijg je het in ieder geval met geen mogelijkheid weggeluld want zij weten dat ze het niet op de Kea’s kunnen verhalen. De schade valt achteraf wel mee en wij toeristen vergeven het de uitzonderlijke vogel wel maar bij deze, U bent gewaarschuwd. Een gewaarschuwd toerist telt voor twee maar misschien wilt U juist nu de Kea wel leren kennen en graag wensen we U veel plezier in Nieuw Zeeland.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De gevederde wolf"

Infoteur: Peter
Gepubliceerd: 02-03-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!