InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Maleisië rondreis: penang

Maleisië rondreis: penang

Maleisië rondreis: penang We laten de Cameron Highlands achter ons. Het is ongeveer negen uur als we vertrekken naar het eiland Penang. Penang is een groot eiland dat verbonden is met het land via een lange brug. Het centrum kan wedijveren met die van Kuala Lumpur en er leven ook verschillende volkeren vredig naast elkaar met volledige behoud van eigen cultuur.

Penang

Het eerste stuk van de weg is weer kronkelig. Dit is over een lange afstand niet echt fijn rijden je gaat het zelfs in je buikspieren voelen, je rijd namelijk wel op een snelweg en bij de bochten stuur je met je hele lichaam mee. Door het hoogteverschil, en het snelle dalen, komt er ook weleens druk op je oren te staan, hier had met name mijn reisgenote last van. Het blijft wel opletten trouwens, ook al gaat het soms om blinde en scherpe bochten, dit houdt sommige chauffeurs niet tegen om toch in zo een bocht in te halen. Op zich rijdt men in Maleisië netjes, maar in de omgeving van de stad Ipoh geldt dit niet. De enige remedie hier tegen is om zelf ook wat brutaal te durven rijden.

Bron: Syed Abdul Khaliq, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Syed Abdul Khaliq, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
Kuala Kuangsar
Onderweg naar Penang gaan we even van de snelweg af om naar Kuala Kangsar te rijden. Een plaats waar de sultan zijn paleizen heeft, namelijk de Istana Iskandariah en de Istana Kenangan. Het stadje is schoon en versierd, zoals in elk land waar een regent woont, maar toch erg rustig, vooral het paleis waar de sultan verblijft is mooi. Je kan om het complex rijden maar je mag er helaas niet in. Tussen de paleizen door staat de mooie Ubudiah moskee met zijn gouden koepels. Na deze tussenstop rijden we verder richting Penang.

Penang Bridge

Net voor de Penang bridge (de brug die Penang verbindt met het vaste land) begint het te regenen. Dat moeten wij weer hebben! We kunnen bijna geen hand voor ogen zien en dus niet van het mooie uitzicht genieten. Foto’s maken van de 7 kilometer lange brug, de zee en van de stad Georgetown, zit er vanaf hier niet in.

George Town

Aangekomen op Penang, rijden we naar de hoofdstad George Town waar ons hotel zich bevindt. De toren van Komtar zie je al van verre en is dan ook een goed oriëntatie punt. Omdat we er toch langskomen brengen we eerst een bezoekje aan de Komtar. Het hoge gebouw huisvest o.a. een groot winkelcentrum. De winkelcentra in Penang zijn vergelijkbaar met die van Kuala Lumpur en dus groot. We hebben tot 6 uur want dan moeten we onze huur auto inleveren. We rijden hiervoor naar ons volgende hotel, de city bayview. We zien het hotel al vrij snel liggen maar door het eenrichtingsverkeer duurt het even totdat we hem bereiken mede ook door de drukte. Voordat we aankomen en de auto moeten inleveren tanken we de auto nog even vol, een volle tank is omgerekend ongeveer 15 euro.

City Bayview
Bij het inchecken verloopt het niet helemaal vloeiend. De receptioniste meld ons dat we een kamer met twee enkele bedden zouden krijgen. Ze zou dan iemand roepen om de bedden naar elkaar toe te laten schuiven. Het is natuurlijk geen ramp maar aangezien we een half jaar van te voren hadden gereserveerd wilden toch onze beloofde kamer met een single tweepersoons bed. De receptioniste geeft vervolgens aan dat er geen kamers meer zijn. Toch willen we ons niet zo makkelijk laten afschepen. Desondanks blijft ze allerlei smoesjes verzinnen, zoals dat het hotel maar weinig dubbele bedden heeft en dat sommige mensen al een jaar een kamer hebben, etc. Uiteindelijk blijkt dat ze onze kamer heeft weggegeven. We besluiten contact op te nemen met onze reisagent ter plekke, nadat ze dit hoorde kon opeens wel het één en ander, plotseling is er een “last minute” kamer gecanceld en kunnen wij die kamer krijgen.

Na het inchecken brengen we de vuile was naar een wasserette die vlakbij het hotel zit, in het hotel zelf is het laten wassen namelijk erg prijzig. We lopen vervolgens weer snel terug naar het hotel, omdat de auto wordt opgehaald door het autoverhuur bedrijf. De Proton Waya had ons de afgelopen 2 weken goed gediend.

Penang en zijn Chinese invloed

Penang is het eiland met de hoogste concentratie Chinezen, maar er zijn ook erg veel Indiërs. Je kan als het ware zeggen dat dit het minst Maleisische gebied is. Je merkt het o.a. aan het aantal tempels en kerken, die zijn er om een aantal meter wel te vinden. Maar ook de vele Chinese reclame borden of bijvoorbeeld de Chinese kostscholen, alwaar de meisjes in uniform paraderen op de buitenplaats. In Maleisië staan de chinezen bekend om hun handelsdrift en dat kent zijn weerga in de stad Georgetown!

Om 8 uur gaan we naar de bovenste verdieping van het hotel waar één van de restaurants zich bevindt. Dit is een ronddraaiend restaurant met uitzicht over de stad. In een uur tijd maakte hij een compleet rondje. Hier hebben we van de kaart besteld. Vooral de pittige Kantoneze noedels zijn hier lekker, maar het restaurant kent vele specialiteiten en is alleen al een belevenis op zich.

Penang

Fort Cornwallis en de kapitan keling Moskee

Na het ontbijt, wat bij elk hotel wel een beetje hetzelfde is, gaan we te voet naar Fort Cornwallis. Voordat we aankomen lopen we langs een aantal mooie gebouwen waaronder het klassieke oude gemeente huis. Fort Cornwallis is gebouwd door de Britten in 1786. Zij waren in die tijd de machthebbers op het eiland. Er is niet veel overgebleven van het fort, alleen de buitenmuren staan overeind en op de binnenplaats vind je verschillende historische museum stukken. Wat ook nog overeind staat, zijn de gevangenis cellen. Ze hebben wel hun best gedaan om er een trekpleister voor toeristen van te maken, maar het is niet echt indrukwekkend te noemen. Vanaf het terrein zien we ook de Maleisische versie van de Big Ben, wel een kleine. We lopen vervolgens nog door de wijken van Georgetown, langs India town en brengen via de Armenien street nog een bezoekje aan de Capitan keling Moskee. Wat opvalt is dat je in Maleisië niemand ziet bedelen of zwerven. Een keer slechts vraagt een oudere man om een aalmoes, wat ik hem met plezier geef. Het is vandaag bewolkt en daarom besluiten we niet naar Penang Hill te gaan, het uitzicht zal waarschijnlijk toch niet helder zijn.

Winkelen
Omdat Penang de laatste stop op het min of meer vaste land is willen we toch nog wat winkelen in het ook min of meer voordelige Maleisië. We laten ons door een taxi naar de allernieuwste Mall brengen: Queensbay Mall. Dit is een lange splinternieuwe en zeer mooie mall. We gaan eerst even wat drinken bij de plaatselijk Starbucks, ik heb lang geen cappuccino gedronken. We besluiten namelijk om het de laatste week wat relaxter te doen en wat meer rust te nemen, omdat we best veel inspannende activiteiten hebben gehad en ook het rijden op deze rondreis vergt veel energie. Toch komen er, naar later blijkt, nog genoeg inspanningen…

In de Queensbay mall vinden we een kleding winkel met erg mooie kleding, namelijk British India. Deze winkel hebben we nog niet eerder gezien. Het heeft een beetje een oosters sfeertje. Ze gebruiken zachte en soepele stoffen voor hun artikelen, dat neemt wel met zich mee dat ze behoorlijk prijzig zijn!

Gurney Plaza

In deze Mall slagen we niet helemaal en besluiten aan de andere kant van Georgetown een bezoek te brengen aan Gurney Plaza. Dit keer nemen we de bus, wat ook goed te doen blijkt. Een bus kaartje kost overigens 1 tot 2 ringit. Dit is erg goedkoop, in tegenstelling tot de 15 tot en met 30 ringit die de taxi’s vragen. De ingang van de Gurney plaza ligt aan het einde van de boulevard, Gurney drive, die weer aan de zee licht. Deze mall is in de hoogte gebouw, met 7 verdiepen, en ook een erg mooie mall. Hier vinden we weer de winkel Britisch India, maar deze keer met verbouwingsopruiming. We maken hier maar gelijk gebruik van.

We willen afsluiten en wat gaan eten, maar we zien nog een klein chinees winkeltje. Als liefhebber van de oude kung fu films heb ik hier een prachtig klassiek gewaad gehaald, Het zat als gegoten. Als we willen afrekenen ontdekken we, dat we niet meer genoeg cash hebben en moeten gaan pinnen. Maar we zijn onze passen ook vergeten. De caissière houdt de kleding voor ons apart en we beloven de volgende dag terug te komen want het is al behoorlijk laat.

Het was een erg aardige verkoopster in de Chinese winkel, wat wel een beetje een verademing is. Over het algemeen ervaren wij dat men in Penang toch wat opdringerig is en men wil er hier er van alles aan doen om wat aan je te verdienen. Dit hebben wij in de rest van Maleisië niet gemerkt integendeel. We sluiten de dag af met een pizza bij de Maleisische Pizzahut.

Penang 8 augustus 2008

Penang Hill

Met de fietstaxi worden we naar de Komtar gebracht, hieronder bevind zich de taxi en bus centrale. We willen als eerste naar de Botanical Garden en Penang Hill. We nemen eerst de bus naar de Botanical Garden. Sommige buschauffeurs hebben er een handje van om te zeggen dat jouw bestemming op hun route ligt om toch een centje aan je te verdienen. We moeten na de halte dan ook uiteindelijk nog een paar kilometer wandelen.

De Botanical Garden is een groot park met veel verschillende boom- en plantensoorten van over de hele wereld. Het is erg groot dus wil je veel zien raad ik toch aan een fiets te huren. Ook in dit park zijn een hoop aapjes te vinden. Naast de Garden staan jeeps die je naar Penang Hill brengen. De kabelbaan die normaal gesproken namelijk naar boven rijd, is al een tijdje gesloten na een defect. Hier maken de jeeps gebruik van en ze zijn in staat om je 90 ringgit te vragen voor een rit naar boven. Op het moment van schrijven is de kabelbaan alweer gedeeltelijk in gebruik. Wij moeten echter nog met de jeep naar boven over de kronkelige en zeer steile route van ongeveer 20 minuten. Penang Hill is het hoogste punt op het eiland vanwaar je het hele eiland kan zien, zelfs ook een gedeelte van het vaste land. Het nadeel bij ons, is dat het niet helder is. Erg vervelend want je ziet bijna niets! We lopen boven wat rond en komen nog wat Dusky Leaf Monkeys tegen die we eigenlijk tot dan toe nog niet hebben gezien.

Bayview Beach
We nemen vervolgens de taxi naar het strand van ons zuster hotel Bayview beach om wat uit te waaien. Penang staat bekend om zijn cultuur en shoppingmalls en niet om zijn stranden. Er wordt zelfs gewaarschuwd, om niet het water in te gaan wegens de vele kwallen. Wat ons wel opviel was dat er veel watersport activiteiten te doen waren, zoals jetski, parasailing, enz.

Penang Street

Op de terugweg stoppen we nog bij Gurney Plaza om het Chinese gewaad te betalen en het af te halen. We lopen naar een andere bekende Mall, alwaar mijn reisgenote nog een mooie Esprit horloge koopt. We eten hier nog wat en halen onze was op bij de wasserette. Later op de avond wandelen we door de Penang street waar nog een hoop te doen is, er staan een hoop tv’s buiten die allemaal de opening van de Olympische spelen tonen. De terrassen zitten hierdoor ook vol. Penang heeft een eigen veel geprezen specialiteit, namelijk nasi kandar, ik kan Penang niet verlaten zonder het geproefd te hebben. Bij een Hawker center haal ik dan ook een portie en ik moet zeggen dat het smaakt goed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Winterzonvakantie, bijzondere zonvakanties tijdens de winterWinterzonvakantie, bijzondere zonvakanties tijdens de winterHeerlijk op vakantie in de zon terwijl het winter is in Nederland. Waar schijnt de zon voor een perfecte strandvakantie?…
Thaise Penang Curry Pasta en Thaise rundvleescurryDe Thaise keuken kent verschillende pasta’s voor curry. De Penang curry paste wordt gedeeltelijk gemaakt van gedroogde i…
Penang, de parel van het OostenPenang, de parel van het oosten. Is er meer nodig om nieuwsgierig te worden en deze parel met eigen ogen te willen aansc…
Verken Zuidoost-Azië met de Eastern & Oriental ExpressVerken Zuidoost-Azië met de Eastern & Oriental ExpressDe Eastern & Oriental Express is een luxe trein die toeristen vervoert tussen Thailand, Maleisië en Singapore. Gedurende…
Soya Cincau, ook bekend als de Michael Jackson drinkDe dood van Michael Jackson is overal ter wereld ingeslagen als een bom. Bij zijn miljoenen fans, jong en oud, heeft zij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Maleisië rondreis: penang"

Infoteur: Emen
Laatste update: 01-09-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Maleisie
Schrijf mee!