InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Maleisië rondreis: Kota Baru en de Cameron Highlands

Maleisië rondreis: Kota Baru en de Cameron Highlands

Maleisië rondreis: Kota Baru en de Cameron Highlands We brengen een bezoek aan Kota Bahru en reizen we vervolgens door naar de Cameron Highlands. We staan vandaag vroeg op. Om 08:00 uur vertrekken we namelijk met de speedboot terug naar het dorpje Kuala Besut, waar onze auto nog staat geparkeerd. We rijden vervolgens in ongeveer anderhalf uur naar Kota Bahru.

Kota Bahru

Renaissance hotel

In eerste instantie reden we ons hotel voorbij, niet dat het een kleintje is integendeel het is het hoogste gebouw in de directe omgeving. Het gebouw heeft namelijk ook een overdekt winkelcentrum in zich waardoor we in eerste instantie het hotel niet zagen liggen. We checken ons uiteindelijk in bij het hotel. Dit keer was het, het renaissance hotel. Nu ook weer een erg luxe hotel, wat het uniek maakt is dat het een klassiek Amerikaanse uitstraling heeft van uit de jaren 50. Hij zou zo kunnen dienen in een Stephen King horror film. Ook volgens Amerikaans bijgeloof was er geen 13e verdieping(je gaat van 12 direct naar 14 hoog waar wij zaten). Wel een beetje vreemd voor de meest Islamitische stad van Maleisië, immers kent de Islam geen plaats voor bijgeloof. Het blijkt overigens trouwens niet het enige hotel dat deze etage niet heeft.

Centrum

We gaan maar eens naar het centrum om wat paleizen en een Islamitisch museum te bezoeken. Het is erg druk in Kota Baru en je moet veel wachten, door het eenrichtingsverkeer rijdt je hier al snel in cirkeltjes om de juiste bestemming te vinden. Uiteindelijk komen we aan, maar blijken de paleizen en musea helaas gesloten. De redenen zijn ons niet helemaal duidelijk. We gaan vervolgens naar het winkelcentrum en besluiten nog wat te gaan lunchen bij McDonald’s (het moest gewoon een keertje). We hadden namelijk maar vluchtig ontbeten bij het vertrek op Perhentian. De prijzen voor een menu zijn ongeveer 8 ringgit wat ongeveer 1,75 euro per persoon is.

Nu we toch in het centrum zijn, gaan we langs een apotheek. Van het kano avontuur had ik toch nog een presentje overgehouden. De kano was er niet zo één waar je, je voeten en benen in kunt doen, maar het was een open kano. Hierdoor had ik met name mijn onderbenen behoorlijk verbrand ondanks een zonnecrème met factor 16. Bij de Apotheek hebben we aloë vera gel gekocht van het merk Banana Boat. Dit heeft goed geholpen, dit spul werkt vele male beter dan een after sun. Dus mocht je jezelf een keer verbranden dan weet je wat je in Maleisië kan halen!

De Markten
Kota Baru staat bekend om zijn verschillende markten, we bezoeken dan ook de bekendste markten met groenten, fruit, kruiden en een batik/songket kleding markt. Hier kopen we nog wat kleine dingetjes, zoals o.a. souvenirtjes.

KB Mall

We rusten wat en gaan in de avond naar de plaatselijke overdekte Winkelcentrum. Deze heet de KB(Kota Bahru) mall. Het lijkt alsof elke stad zijn eigen karakteristieke malls heeft. Vergeleken met Kuala Lumpur is het er een stuk rustiger en is alles wat kleinschaliger, maar we vermaken ons er wel. Op deze avond is er weer een bekende hoos bui maar daar heb je in de overdekte mall weinig last van.

Cameron Highlands

Na het ontbijt in het mooie restaurant van het renaissance hotel gaan we op weg naar de Cameron Highlands. Het zal een lange rit worden van zo’n 4,5 uur. De Cameron Highlands zijn eigenlijk het hooggebergte van West Maleisië en het zal dus voor het eerst zijn dat we lagere temperaturen tegemoet gaan treden. In de tijd van de Engelse kolonisatie kwam de Engelse upperclass hier regelmatig uitwaaien om bij te komen van het warme klimaat.

We hebben geluk want tot voor kort was er nog geen weg die rechtstreeks naar CH ging vanuit het oosten, we zouden anders een stuk noordelijker va Banding richting het westen moeten. De weg gaat letterlijk door de bergen. Het is een vreemde gewaarwording om op een brede snelweg door de bergen te rijden, meestal zijn het toch smalle autowegen. Onderweg komen we, ook nog eens, bijna geen verkeer tegen. Het lukt dus goed om de vaart erin te houden.

Strawbery resort

De Cameron highlands is een groot gebied. Meteen zie je in de bergen al vele kassen en plantages van groenten en fruit. Na vele bochten te hebben genomen, komen we bij ons resort aan. Je zou eerder zeggen dat je (door het hotel, de omgeving en de temperatuur) in Zwitserland zou zitten tijdens de zomermaanden. Het ziet er allemaal mooi uit, dit is een kant van Maleisië die we nog niet gezien hebben! Het resort licht er mooi bij en doet ook erg Oostenrijks of Zwitsers aan.

Boerderijen

Na het inchecken rijden we nog even de andere kant op, richting Kuala Lumpur. Je komt er allerlei boerderijen tegen. Aardbei, vlinder, insecten, fruit, groenten en honing boerderijen. Deze laatste boerderij kan ik natuurlijk niet laten schieten. Tussen de korven en een kleine planten en bloemen kweek, hebben ze een winkeltje met de zelfgemaakte “bekende” honing producten. Na diverse honing te hebben geproefd, kiezen we een aantal flessen drie graats zuivere honing. Naast de vele boerderijen zie je natuurlijk ook de wereldberoemde thee plantages die een prachtig beeld vormden. Om voor het donker thuis te zijn, zijn we hierna weer naar het hotel gegaan.

Kibbeling!?

In tegenstelling tot het oosten valt het ons op dat hier veel toeristen uit met name Engeland en Arabieren uit het Midden Oosten waren. Het restaurant van het hotel was erg goed maar het buffet is wel erg westers, we hebben hier vanavond spaghetti, pizza, groenten en, hou je vast, kibbeling gegeten. Met we hebben kibbeling gegeten bedoel ik uiteraard mijn reisgenote. Ik ben namelijk zelf visliefhebber maar kibbeling valt bij mij niet in de smaak. We maken het deze avond niet te laat, we kijken rustig een film. We willen het namelijk niet te laat maken want de dag erna staan er weer intensieve activiteiten op het programma.

Cameron Highlands

Net zoals in de Taman Negara zijn hier verscheidene jungle trekkings. We kiezen voor een jungle tocht naar het hoogste punt van de Cameron Higlands, Gunung Binchang. In tegenstelling tot de Taman Negara hebben nu wel voor een gids gekozen. Onze groep bestaat uit een Vlaams gezin (ouders en 3 pubers) en wij twee. Een busje brengt ons naar het beginpunt van de wandeling.

Mossy Forrest Walk

Het valt ons meteen op dat deze jungle anders is, dan die van Taman Negara. Het bos is vochtig en daarnaast zijn de bomen en grote plekken van de bodem bedekt met mos. Dit is waar deze wandeling zijn naam aan te danken heeft, namelijk: Mossy Forrest Walk. De paden zijn ook veel dichter begroeid. Op sommige plekken lijkt het bos wel uit de film “The lord of the rings” te komen.

Onze gids vertelde veel over de flora van de jungle en maakte veel grappen tussendoor. Op een aantal plekken moeten we letterlijk klimmen met handen en voeten. Het kan dus aardig stijl worden! Wat erg meevalt is het weer. Het is zoals gezegd bij lange na, niet zo warm als in de rest van het land. Dit maakt de tocht goed te doen. Smet op de pret, is dat het vandaag niet zo helder is, daarom reikt het zicht niet echt ver, vanaf de top.

BOH theeplantage’s

Na de zware wandeling worden we met het busje, die was omgereden naar de top, gebracht naar de BOH theeplantage. Dit is een wel bekende theeplantage en thee producent. In de fabriek vertelt de gids ons de 5 stappen van het proces die leiden tot het maken van thee, zoals wij die kennen. Vervolgens gaan we naar het thee café om de thee te drinken. Dit café heeft een prachtig uitzicht op de theeplantage! Er is op dit moment ook een tv ploeg aanwezig, om een rapportage te maken. Naast het café is er een winkeltje waar je leuke dingetjes en natuurlijk allerlei soorten thee kunt kopen.

Iskander Waterval
Om een uur of half 2 komen we aan in het hotel. We rustten wat uit en gaan dan naar de Iskander waterval. De waterval ligt een uur ten zuiden van ons resort. De weg er naar toe is ook weer vol met bochten, waar je soms misselijk van wordt. Wat in deze omgeving opvalt zijn de hondjes langs de weg, om de zoveel meter kom je er eentje tegen en ze zijn allemaal van dezelfde grootte en ras. Bij de waterval maken we nog wat foto’s, maar al snel begint het te stortregenen. We maken ons zo snel mogelijk uit de voeten. De watervallen zijn leuk om te zien maar het stelt eigenlijk niet veel voor. De hele tocht terug naar het hotel bleef het regenen. Voordat we bij het resort aankomen maken we nog een tussenstop bij het nabij liggende dorp om te eten. De regen blijft aanhouden, wat voor de avond inhoudt dat we niet veel kunnen doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Formule 1 2015: GP van Maleisië - kwalificatie, uitslag, tvFormule 1 2015: GP van Maleisië - kwalificatie, uitslag, tvEen onderdeel van het wereldkampioenschap Formule 1 is een autoracewedstrijd. De eerstvolgende race wordt verreden In Ma…
Formule 1: GP van Maleisië 2012Op zondag 25 maart 2012 wordt de veertiende editie van de Grand Prix van Maleisië verreden. Dit is de tweede wedstrijd v…
Maleisische Ringgit: geld, informatie, koersIn Maleisië betaalt men met de Maleisische Ringgit, afgekort MYR of RM. Deze wordt in de volksmond ook vaak Maleisische…
Bahasa Melayu: woorden en zinnen in de Maleisische taalBahasa Melayu: woorden en zinnen in de Maleisische taalIn Maleisië spreekt men de taal Bahasa Melayu (ook wel Maleis). Het kan handig zijn om bij een bezoek aan het land wat v…
Maleisië - Valuta, ons bestedingspatroon en uitvoerrechtMaleisië - Valuta, ons bestedingspatroon en uitvoerrechtMaleisië is een land dat erg in trek is bij toeristen en snel stijgt op de lijst van toeristische landen. Nederlanders z…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Maleisië rondreis: Kota Baru en de Cameron Highlands"

Infoteur: Emen
Laatste update: 01-09-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Maleisie
Schrijf mee!