InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Maleisië rondreis: Kuantan en Kuala Terengganu

Maleisië rondreis: Kuantan en Kuala Terengganu

Maleisië rondreis: Kuantan en Kuala Terengganu Om negen uur vertrekken we met de longtail boten naar Kuala tembling, waar onze huurauto staat te wachten. We gaan van daar naar Kuantan de eerste grote stad aan de oostkust van west Maleisië, maar onderweg willen we een tussenstop maken bij de Lake Chini.

Lake Chini en Kuantan

Dit is een verzameling van 12 meren die met elkaar verbonden zijn. Het eerste gedeelte gaat over de snelweg die erg goed is. Het laatste gedeelte gaat over enkele binnenwegen, die mij doen herinneren aan de wegen in Cuba. De wegen zijn erg smal en er zitten grote gaten in. Eenmaal aangekomen blijken we te laat voor de veerboot. Samen met wat Chinese toeristen uit Maleisië zelf komen we erachter dat we rechtstreeks naar de Chini meren kunnen rijden met een “kleine” omweg. Deze kleine omweg blijkt behoorlijk lang te zijn maar uiteindelijk komen we bij de meren. We huren een boot en laten ons over de meren varen. Ondanks dat de meren mooi zijn en de lucht prachtig, valt het uiteindelijk wel tegen. We zien namelijk geen vogels of andere dieren, die zijn er alleen in de ochtends (midden op de dag is het te warm voor de vogels).

Hyatt Regency
Hierna rijden we verder naar Kuantan, we genieten onderweg van de omgeving en het typische Maleisische, we rijden ook nog door het centrum van Kuantan, wat gemoedelijker is dan Kuala Lumpur. We moeten wel even zoeken naar ons volgende resort, Hyatt Regency. Het luxe resort ligt aan zee en heeft twee zwembaden. Eenmaal aangekomen gaan we meteen even naar het privéstrand van het resort om even uit te waaien en te relaxen na een aantal inspannende dagen. Een paar uur later eten we in het restaurant van ons resort. We kozen voor het buffet. Het eten hier is echt heel erg goed en er is erg veel keuze. We sluiten af met een strandwandeling.

Kuantan

De ochtend brengen we door op het strand en langs de zwembaden van het resort. Je kan er kiezen om een duik te nemen, of in een ligstoel te luieren of zoals ik verkoos om een balletje te trappen. In en om het hotel is er volop te doen op sport gebied. Tennis, beach-voetbal, volleybal, etc, wat je maar wilt.

Centrum

Het wordt tijd om de stad Kuantan te verkennen. We nemen de auto, overigens een degelijke Proton Waja (Proton is Maleisisch eigen auto merk) naar de stad. We bezoeken eerst twee grote overdekte mega-malls alwaar we wat afkoelen. Het valt op dat er veel in aanbouw is om het toerisme te vergroten. Er staan gebouwen die grote overdekte India, China, Maleisie towns gaan vormen. Het ziet er allemaal veelbelovend uit, maar helaas het is nog niet klaar.

We rijden nu naar het centrum waar het grootste en waarschijnlijk mooiste moskee van Kuantan staat. Het gebouw is wit en is bedekt met licht blauwe vormen. Ook van binnen ziet het er allemaal sprookjesachtig uit. We maken wat foto’s, buiten de gezamenlijke gebedstijd om natuurlijk, want het blijft natuurlijk een stilte centrum en dat heb je te respecteren.

Promenade

We gaan vervolgens naar de rivier die tussen kuantan ligt, en een eilandje, die kuantan van de zee scheidt. We maken een wandeling langs de promenade. Het is aan de oostkust toch beduidend warmer dan aan de westkust dus besluiten we de wandeling niet te lang te maken. Vooraf hadden we veel gelezen en gehoord dat het oosten van het land, waaronder dus Kuantan, erg Islamitisch is, wij zien dit niet uitzonderlijk veel terug. Je merkt wel dat de mensen wat rustiger en vromer overkomen, vriendelijk maar met gepaste privacy.

Eenmaal terug in het hotel lopen we naar de rand van het strand, waar zich veel rotsformaties bevinden. Ook lopen er rond de namiddag veel aapjes die op zoek zijn naar eten het blijft een grappig gezicht hoe ze soms wat kattenkwaad uithalen. Ik zwem vroeg in de avond nog wat in de zee alvorens we terug gaan naar het hotel.

Kuala Terengganu

We verlaten het mooie resort van Hyatt en gaan op weg naar Kuala Terengganu. In het begin rijden we veel door industriegebieden. Dat komt omdat de staat Terengganu voor de oliewinning zorgt, wat voor een groot deel de welvaart van het land verzorgt. Het is de oliemaatschappij Petronas die hier zijn raffinaderijen heeft. Dit is dezelfde Petronas, als die zijn hoofdkantoor in Kuala lumpur heeft, namelijk in de Petronas twin-towers. Het is indrukwekkend om te zien hoe groot het industrie complex van Petronas is, het herinnert je er ook dat Maleisië erg veel welvaart kent.

De drijvende moskee

Hoe meer we rijden hoe minder de industrie wordt en hoe meer de natuur weer de overhand krijgt naarmate we dichter bij de stad Kuala Terengganu komen. We stoppen aan de rand van de stad om de geheel witte Moskee te zien, die omdat hij in een meertje ligt, ook wel de “drijvende” Zahara moskee wordt genoemd. Het ziet er van een afstand erg mooi uit, maar van dichtbij vertoont het al wat trekjes van ouderdom. Maar het blijft een mooie gelegenheid om wat plaatjes te schieten en dat doen we dan ook.

Kuala Terengganu

De volgende stop is in het centrum van Teregganu. We bekijken hier de authentieke gebouwen en paleizen. Waar ik echter naar op zoek ben is de moskee met de kristallen koepels, we vinden hem vooralsnog niet. Om niet te laat te zijn op ons volgende verblijf, gaan we verder want we hebben nog ongeveer 30km te gaan naar het dorpje Merang. Bij het verlaten van de stad rijden we over een grote brug en zie schuin achter mij dan toch de indrukwekkende kristallen koepels in de verte, we kunnen niet direct keren en besluiten verder te gaan.

Merang - Aryani resort

We komen om half 5 aan bij het Aryani resort. We konden het eerst niet vinden omdat de weg ernaar toe nogal verdekt staat opgesteld, na wat vragen vinden we het. Het kleine resort ziet er heel apart uit. Veel dingen zijn van natuurlijk materiaal gemaakt. Het inchecken gaat per papier aan een tafeltje, wat op een unieke klassieke manier gebeurd. De receptionist praat heel zacht en onduidelijk. Zijn Engelse uitspraak is nauwelijks te verstaan. Wij zeggen gewoon overal ja op. We krijgen nog een koud drankje en worden naar ons huisje gebracht. De kamer ziet er prachtig uit. De bediening is hier ook heel prettig, heel vriendelijk zoals ook bij de andere verblijven overigens, maar nu op een relaxte en ongeforceerde manier.

Kristallen Moskee

We willen achteraf eigenlijk toch wel graag de kristallen Moskee zien, we zijn nu toch ingecheckt dus rijden we terug naar Terengganu. Als we in Terrenganu aankomen proberen we op richtingsgevoel naar de Moskee te rijden. 2008 Blijkt het jaar van toerisme te zijn voor de stad Terengganu, dit is waarom de kristallen moskee er prachtig uitziet.

Muzium Negeri
Het blijkt echter niet alleen om een moskee te gaan, het is een soort complex, pretpark dat heel schoon en verzorgt is en waarin zich her en der parkjes bevinden. Het geheel heet Muzium Negeri. Hierover wordt vrijwel niks over vermeld in reisbrochures, wat belachelijk is, want het is echt mooi. Je rijdt bij de ingang door een grote oosterse poort. Vervolgens zien we de “Dome of rock” uit Jeruzalem?? Had ik dan de verkeerde afslag genomen? Nee, het blijkt een heel complex te zijn, om te beginnen met een groot “pret park”, waarin de bekendste moskeeën van de wereld staan, maar dan in formaten van 4 bij 4 meter. Van Istanbul tot Caïro en nog veel meer. Helaas omdat het inmiddels avond is, is het “pret park” al gesloten. We hebben nog wel even langs de hekken staan kijken. We gaan door naar de Kristallen Moskee die er dus hypermodern en splinternieuw uitziet in tegendeel tot de in de aan de andere kant van de stad staande drijvende moskee. We brengen hier wat tijd door en bekijken de moskee en zijn schoonheden.

De sympathieke mensen van Terrenganu
Na wat plaatjes te hebben geschoten, gaan we naar de Giant, wat de kleine, maar sfeervolle megamall van deze stad is. Het is hier een stuk voordeliger dan in de voorgaande steden. Dit wel naar wat afdingen dan. Maar het lijkt wel of de verkoopsters gewoon al blij zijn, dat ze wat aan ons mogen verkopen. Dit is namelijk niet echt een toeristische gedeelte, en ze zijn daarom erg nieuwsgierig naar ons buitenlanders. Achteraf gezien zijn de mensen in deze streek toch wel het meest sympathiek, ze zijn hier net wat rustiger, vriendelijker, onbevlekter lijkt het wel. We gaan nog even wat eten bij de Pizza Hut, voordat we in het donker naar het resort gaan dat eigenlijk ergens midden tussen de bossen aan de zee staat. Het rijden op links gaat erg goed en ik voel me al Engels worden, misschien blijf ik in Nederland ook wel aan de linkerkant rijden. Al reed ik wel al een paar keertjes uit automatisme aan de verkeerde kant, maar niet op hachelijke momenten. Om een uur of twaalf komen we aan in het resort en gaan we slapen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pahang, huis van rustDe deelstaat Pahang ligt aan de oostkust van het schiereiland Maleisië. Net als de gehele oostkust bestaat de bevolking…
Formule 1: GP van Maleisië 2012Op zondag 25 maart 2012 wordt de veertiende editie van de Grand Prix van Maleisië verreden. Dit is de tweede wedstrijd v…
Formule 1 2015: GP van Maleisië - kwalificatie, uitslag, tvFormule 1 2015: GP van Maleisië - kwalificatie, uitslag, tvEen onderdeel van het wereldkampioenschap Formule 1 is een autoracewedstrijd. De eerstvolgende race wordt verreden In Ma…
Maleisische Ringgit: geld, informatie, koersIn Maleisië betaalt men met de Maleisische Ringgit, afgekort MYR of RM. Deze wordt in de volksmond ook vaak Maleisische…
De meest bezochte steden in 2013De meest bezochte steden in 2013Elk jaar stelt Mastercard een top 20 samen op waarin duidelijk wordt: Welke stad de meeste buitenlandse toeristen aantre…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Maleisië rondreis: Kuantan en Kuala Terengganu"

Infoteur: Emen
Laatste update: 01-09-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Maleisie
Schrijf mee!