InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Maleisië rondreis: Kuala Lumpur en Taman Negara

Maleisië rondreis: Kuala Lumpur en Taman Negara

Maleisië rondreis: Kuala Lumpur en Taman Negara De reis naar Maleisië begint met de trein, een enkeltje Schiphol. Een enkeltje met 40% korting, dankzij een actie die er toen bij de NS liep. Op Schiphol loopt alles voorspoedig en er zijn geen vertraging. Een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen, van deze mooie trip naar een veelzijdig land. Tijdens onze reis door Maleisië bezoeken we onder andere de Taman Negara, het grootste oerwoud van west Maleisië dat door drie staten heen loopt. Waar je nog olifanten kunt treffen in het wild, de insecten die je in grote getalen toezingen en de apen die of je hut lopen en 's nachts ratten worden.

Amsterdam en Malaysia airlines

We vliegen met Malaysia Airlines, een goede maatschappij, het enige minpunt was de ruimte tussen de stoelen. We hadden wel wat meer luxe en ruimte verwacht na al die verhalen die we van te voren hadden gelezen. Ieder heeft in de stoel voor zich een eigen beeldscherm met bijbehorende afstandsbediening. Er valt genoeg te doen: bioscoopfilms, series, spelletje spelen en nog veel meer. We kregen tijdens de vlucht twee keer warm eten, wat erg goed smaakte. Tijdens de vlucht hebben we niet geslapen, mede doordat we 12.00 Nederlandse tijd zijn vertrokken.

Op weg naar Maleisië vlieg je over bijzondere landen, zo ook Afghanistan. Op het moment dat het net donker wordt, maar het nog erg helder is, zie je het landschap goed, met zijn grote dorre maar prachtige vlaktes. Af en toe zie je een dorp met wat lichtjes. Na circa 12 uur, vliegen we over Kuala Lumpur, tot waar het oog kan kijken zijn er volop lichtjes, een erg grote stad! We komen om 6 uur in de ochtend Maleisisch tijd aan.

Kuala Lumpur

Klokslag 06:20, het is inmiddels al 26 graden! Het vliegveld ligt buiten Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië. Op het vliegveld worden we opgehaald door een transfer om ons met een busje naar het hotel te brengen. Dit wordt een tocht van een klein uurtje. Erg opmerkelijk is dat er erg veel werd gebouwd tussen de luchthaven en Kuala Lumpur. Het staat letterlijk de hele weg vol met nieuwe appartementen, villa’s en rijtjes huizen en zelfs een nieuw te bouwen stad. Deze stad moet de nieuwe hoofdstad worden: Putrajaya. We komen aan in het hotel Impiana en worden vriendelijk ontvangen onder het genot van een ice-tea. We kunnen pas om twee uur de kamer in.

Petronas Twin Towers

Onze bagage laten we in het hotel achter en we lopen in een paar minuten naar de Petronas Twin Towers om een kaartje te halen voor de skybridge. Dit is de loopbrug die de twee towers halverwege aan elkaar verbindt. De Twin Towers waren tot voor kort de hoogste gebouwen in de wereld. Inmiddels zijn er twee gebouwen hoger, de hoogste staat in Dubai en is nog niet eens af. We moeten in een lange rij staan voor het kaartje, maar het valt uiteindelijk mee, het gaat vrij snel. Omdat we 1 van de laatste zijn, hebben we pas toegang om 18.15. We moeten ons dus tot 14.00 op een andere manier gaan vermaken.

Shopping Malls
De winkelcentra zijn hier geopend van 10:00 tot 22:00 uur, dus gaan we eerst het park direct naast de Twin Towers in. Als het tien uur is gaan we het overdekte winkelcentrum in, onder de Twin Towers, genaamd suria klcc. Dit winkelcentrum heeft bijna alleen maar luxe zaken, zoals Guess, Louis Vuitton, Prada, Esprit en GAP. Na wat winkelen en eten, gaan we naar andere winkelcentra zoals: Lot, BB plaza, Sungei Wang Plaza. In de laatste zien we met name locals. We winkelen nog wat en kopen wat spullen alvorens we naar het hotel gaan om te rusten.

Hotel Impiana

Het hotel is erg luxe en de kamer uitstekend. We gaan hier even uit elkaar. Een van ons neemt een duik in het zwembad van het hotel. Het is een buitenzwembad en ligt op de vierde verdieping, met een mooi uitzicht op de Twin Towers. Ondertussen kijkt de ander naar een brochure van de Spa behandelingen en maakt een afspraak voor de volgende dag: een Malay spicy lichaams massage.

Skybridge

Om 18:00 lopen we naar de Twin Towers om omhoog te gaan naar de skybridge. De film met Sean Connery en Catherina Zeta Jones speelt zich voor een gedeelte af in de torens en de skybridge. Boven schieten we mooie plaatjes en genieten van het uitzicht op de stad. Na een kleine 10 minuten moet je de loopbrug weer verlaten want de volgende groep wacht. Met de super snelle lift gaan we weer naar beneden.

KL Tower

We lopen in de avondschemering richting de KL tower, dit blijkt nog een flinke wandeling. Deze tower staat zelfs hoger dan de Twin Towers, dit komt omdat deze op een heuvel staat. Bovenin heb je een uitkijk gedeelte en een ronddraaiend restaurant. Daar willen we eten, maar dat kan alleen als je vooraf hebt gereserveerd en dit hebben we niet gedaan. We kopen een kaartje voor het uitkijk gedeelte. Het is een mooi uitzicht over de stad waar we een tijdje van genieten.

Op de terugweg eten we in een klein Maleisisch restaurantje en vervolgens lopen we terug naar het hotel. Het was een lange dag. Met name omdat we een nacht hebben gemist en dus niet geslapen hebben.

Kuala Lumpur

We hebben ons vandaag flink verslapen, de wekker staat namelijk helemaal verkeerd ingesteld op Nederlandse tijd. Na het ontbijt/lunch in het hotel nemen we een taxi naar het Merdaka Square plein (onafhankelijkheidsplein). De taxi’s vragen gerust bedragen van 20 tot 30 ringgit wat veel is in vergelijking tot de KL Monorail, een soort van metro die boven de stad rijdt. Ik raad dan ook aan zoveel mogelijk met de Monorail te reizen, want veel plaatsen zijn hiermee goed te bereiken.

Merdaka Square
Dit is een mooie plein met o.a. het Abdul Samad gebouw, De Selangor Club, het nationaal museum en natuurlijk de 100 meter hoge vlaggenstok geplaatst vanwege het onafhankelijk worden van de Engelse bezetter op 31 Augustus, 1957. De gebouwen zien er prachtig uit door de Moorse bouwstijlen die ondanks de Engelsen bewaard zijn gebleven.

National Mosque

Vervolgens lopen we verder naar de nationale moskee (Negara moskee). Dit is een prachtig gebouw. Naast de bouwstijl valt ons op dat het overal heel erg schoon is en er een serene rust heerst. We doen bij de poorten onze schoenen al uit, wat aangeeft hoe schoon het is want normaal gesproken gaan de schoenen pas bij de gebedsruimte uit. We genieten van het complex en zien her en der moslims geduldig uitleg geven aan nieuwsgierige toeristen.

Islamic Art Centre

Na het bezoek aan de moskee gaan we naar het nabij gelegen Islamic art centre. Dit is een museum met islamitische kunst en geschiedenis Je vind er o.a. miniaturen van bekende moskeeën, van over de hele wereld. Hieronder de moskee van Mekka, Medina, Jeruzalem en Turkije. Maar ook hele bijzondere Moskeeën in Kazachstan, Uzbekistan en China. Omdat het om een Museum gaat kunnen we hier geen foto’s maken.

We sluiten het bezoek af met een kijkje in de winkel van het museum. Daar hebben we nog wat mooie islamitische kunstwerkjes gekocht. Al deze activiteiten doen we helaas wat gehaast, omdat we door het verslapen maar een korte dag hebben. We moeten om 18:00 uur in het hotel zijn, omdat daar onze huurauto wordt afgeleverd.

Auto verhuur
Het is inmiddels kwart voor 6, dus we nemen snel een taxi naar het hotel. Het feit dat het spitsuur is, maakt het een bijna onmogelijk klus, om op tijd bij het hotel te zijn. Maar door wat handige trucs van de chauffeur en wat binnenwegen komen we precies om 6 uur aan. De man die onze huurauto brengt staat al buiten te wachten. Hier splitsen we weer op, de één handelt het papier werk af terwijl de ander naar de Spa afspraak gaat. Het is een behoorlijk luxe spa en een echte verwennerij voor jezelf. Je wordt er als een prinses behandelt.

Beryaya Time Square

We eten in het hotel, we kiezen voor het buffet en het eten is redelijk. We nemen een taxi naar het winkelcentrum Beryaya time square. Dit overdekte winkelcentrum heeft o.a. een pretpark, een bowlingbaan en een bioscoop in zich. Het loopt tegen tien uur aan en dus gaan alle winkels langzaam dicht. Met de monorail rijden we naar China Town. Na een korte wandeling in deze straat vol met namaak producten, gaan we nog even met de taxi naar het park van de Twin Towers. Bij Starbucks Coffee drinken we een shake en zitten we nog wat in het park langs het water waarin de verschillende wolkenkrabbers in weerspiegelen. Pas wel op, want bij stilstaand water komen in de avond muggen en die kunnen behoorlijk prikken.

Taman Negara

We vertrekken uit Kuala Lumpur naar de Taman Negara. Na het ontbijt, vertrekken we om half 9 richting Kuala Tembling, de opstapplaats voor de longtail boten die naar onze verblijf in de Taman Negara varen.

Links rijden

Voor het eerst gaan we, op zijn Engels, links rijden en dan gelijk in het drukke Kuala Lumpur. De routebeschrijving die we van het reisbureau hebben gekregen klopt niet helemaal. Op gevoel rijden we een bepaalde richting op en we besluiten de weg te vragen aan een man op een brommer. Hij begeleidt ons een klein stukje, we bleken al de juiste richting op te gaan. De rest van de weg gaat vanzelf langs de uitstekende snelwegen en autowegen midden door de mooie natuur.

Kuala Tembeling en de Longtail boten
4 uur later, komen we aan in Kuala Tembeling. Bij de opstapplaats zit het vol met Nederlandse toeristen. We moeten ons nog laten registreren voor het bezoek aan de Taman Negara en een vergunning aanvragen voor de camera’s. We besluiten alleen de nodige bagage mee te nemen en laten de rest achter in de auto op de bewaakte parkeer plaats. De overtocht door de rivier, met de longtail boot, laat al heel wat van de jungle zien, we spotten o.a. nog een sierlijke paradijs vogel. Het was een lange zit van 2,5 uur.

Mutiara Ressort

Met een fris doekje en een meloen drankje worden we al zingend onthaald door het personeel van het Mutiara ressort. Het ressort bestaat uit kleine houten blokhutjes. Na het inchecken we onze bagage naar ons huisje en verkennen we de omgeving alvast. Op het complex komen we verschillende loslopende dieren tegen waaronder apen, zwijnen, pauwen, hagedissen, en nog veel meer.

The Nightwalk

Het avondeten nuttigen we in het restaurant op het complex, het eten valt hier wel wat tegen. onder leiding van een gids, maken we een avondwandeling, beter bekend als de Nightwalk. De mensen worden verdeeld in groepjes. De wandeling vindt plaats door een klein gedeelte van de jungle. We zien vooral spinnen, insecten en lichtgevende paddenstoelen.

Ongenode Huisgast

Na een lange dag zijn we toe aan een goede nachtrust. Overdag waren er nog apen op het ressort die wel eens op het dak van de huisjes kwamen. Dit gaf in het huisje wel wat lawaai. Ook nu hoorden we weer geluiden. Mijn huisgenote denkt weer aan de apen, maar ik wist wel beter, maar ik laat het nog in het midden. De geluiden zijn toch anders en iets voor vier uur ’s nachts klinkt het geluid dichterbij. In mijn ooghoeken zie ik, terwijl het donker is, mijn rugtas bewegen. Ik doe snel het licht aan en sta op een meter afstand van een grote rat. We schrikken behoorlijk en ik probeer hem weg te jagen, daar wil hij niet direct aan meewerken.

Uiteindelijk loopt hij door een gat in de muur weg, die ik vervolgens gelijk met een fles sluit. We gaan naar de receptie voor een nieuwe kamer, er is echter niemand te bekennen. We proberen de slaap te vatten, wat niet helemaal lukte. Om 05:00 uur ziet mijn vrouw een eekhoorn, dat is echter “wishful thinking”, al staat de rat nog zo mooi op zijn achterpoten. Dit keer ontsnapt hij via een ander gat, die ik ook gelijk weer sluit, nu met een kalender van het ressort. We horen hem nog af en toe onder het dak, maar we zien hem niet meer terug.

Het is beter om geen eten de kamer in mee te nemen, dit om geen ongedierte te lokken. Maar wat wij vergeten waren was een papiertje van een koekje in een zijvak van de rugtas. In dat papiertje zat nog gesmolten chocolade. Daar kwam de rat dus op af.

Taman Negara

Na een slechte nachtrust starten we om 08:00 uur met ons ontbijt. Aansluitend gaan we op eigen houtje de jungle tochten doen. Er zijn verschillende routes die je kan lopen. Veel mensen gaan in groepsverband met een gids op pad, maar dat is met een goede voorbereiding niet essentieel. We hadden zelf wat routes uitgestippeld aan de hand van plattegrondjes.

Canopy Walk

Als eerst maken we de tocht die langs de Canopy Walk gaat. Dit zijn smalle loopbruggen die op ongeveer 40 a 50 meter boven de grond, tussen de boomtoppen, hangen. Dit is erg leuk om te doen, je geniet van de mooie bossen en natuur.

Teresik Hill

Vanaf de Canopy Walk route stappen we over op de weg naar Teresik Hill, wat een behoorlijke klim tocht is naar het hoogste punt van de omgeving, de heuvel kent twee uitzichtpunten. Opvallend is dat er een aantal jonge kinderen (de jongste een jaar of 6) uit Oostenrijk en een bejaard echtpaar uit Philadelphia USA aan deze route meedeed. Ze zijn in zeer goede conditie, wat nodig is want het zijn toch zwaar begaanbare routes mede door het tropische klimaat. Aangekomen op het eerste uitzichtpunt rustten we wat uit en bekijken op onze gemak de omgeving. We lopen verder naar boven voor het tweede uitzichtpunt waar het uitzicht naar onze mening wat mooier is.

Lubok Simpon
Na deze twee routes haakt vrijwel iedereen af. Dit geeft ons de gelegenheid in alle rust een verlaten route te nemen genaamd de Lubok Simpon route. Dit blijkt de meest grillige route van de drie, met veel modderige paden, hindernissen, beekjes en tot dan nog niet geziene bloedzuigers. Op het laatste stukje komen we nog langs een mooi stukje rivier bedding. We horen veel indrukwekkende dier geluiden op deze route, maar zien er uiteindelijk maar weinig. We hebben in het totaal ongeveer 4,5 uur over de tochten gedaan. Wat zich in afstand vertaald in ongeveer 7 km. Zo zie je dat je veel langer over deze afstand doet in de jungle.

Door ons extra uitstapje kwamen we net te laat terug voor de middag activiteiten, dus besluiten wij er maar een rustige middag van te maken. We hadden deze ochtend om een nieuwe kamer gevraagd i.v.m. de rat. We konden nu de sleutel ophalen en naar ons nieuwe huisje gaan. Dat doen we dan ook. Verrassend is wel dat na het uit doen van mijn schoenen en sokken er toch een bloedzuiger op mijn enkel is terecht gekomen. We zitten de rest van de middag op ons terras en sloten de avond af met een diner.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Petronas Twin Towers: uniek in de wereldHoewel de New York Twin Towers er sinds 2001 niet meer zijn, heeft de wereld nog een ultramoderne kopie staan in Kuala L…
Kuala Lumpur, het hart van AziëEen minder bekende, maar interessante Aziatische metropool is Kuala Lumpur. Het heeft een strategische positie in Zuidoo…
Toerisme Kuala Lumpur: informatie voor de toeristenToerisme Kuala Lumpur: informatie voor de toeristenGa je op reis naar Kuala Lumpur? Dat is een echte aanrader! Het is de hoofdstad van Maleisië en een supermoderne stad. O…
Kuala Lumpur is een bruisende stad in Zuidoost-AziëKuala Lumpur is een bruisende stad in Zuidoost-AziëKuala Lumpur is de hoofdstad van Maleisië en was gedurende lange tijd niet zo in trek bij toeristen. De stad werd vooral…
De meest bezochte steden in 2013De meest bezochte steden in 2013Elk jaar stelt Mastercard een top 20 samen op waarin duidelijk wordt: Welke stad de meeste buitenlandse toeristen aantre…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Maleisië rondreis: Kuala Lumpur en Taman Negara"

Infoteur: Emen
Laatste update: 01-09-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Maleisie
Schrijf mee!