InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > 100 000 Pelsrobben

100 000 Pelsrobben

100 000 Pelsrobben Je ziet het soms op televisie, zo地 prachtige documentaire waarin je ziet hoe de cameraman het voorrecht heeft een kolonie van vele vele duizendtallen dieren te zien. Het lijkt de laatste nog ongerepte natuur en je durft er in je stoutste dromen niet aan te denken dat je ooit zo地 spektakel mag meemaken. Het mag en kan wel en je rijdt er zelfs heen met een huurauto. Namibië, een prachtig land maar met heel erg weinig inwoners en je moet er van houden om op jezelf aangewezen te zijn om dat land te bezoeken. Het kan gebeuren dat je een dag rijdt zonder iemand tegen te komen.. Het heeft echter meerdere hoogtepunten en één daarvan is Cape Cross, de plek waar de Portugees Diego Cáo in 1486 aan land ging. Hij plaatste er een stenen kruis en de naam Cape Cross komt daar vandaan. Dat kruis werd later door de Duitsers weggehaald en in een museum in Berlijn geplaatst. Zij vervingen het kruis door een granieten kruis en omdat er veel later nog een replica werd gemaakt staan er op deze kaap nu zelfs twee kruisen. De kruisen zijn echter niet de reden waarom je naar Cape Cross rijdt, ongeveer 130 kilometer ten noorden van de stad Swakopmund.

Het is de uit meer dan 100.000 dieren bestaande kolonie pelsrobben die je droom om ook eens midden in zo地 grote kolonie dieren te staan waar maakt. Pelsrobben worden ook wel oorrobben genoemd omdat ze oortjes hebben net als de zeeleeuwen, waaraan zij verwant zijn. Medio oktober is de tijd waarop ze zich op deze plek voortplanten. De mannetjes kunnen 2 meter groot zijn en een gewicht hebben van 180 tot 360 kilo. Zij hebben slechts één doel en dat is een harem van 5 tot 20 vrouwtjes stichten en deze vervolgens bewaken. Dat bewaken nemen zij zeer serieus en het gaat er soms bijzonder hard aan toe. Nadat de mannetjes gepaard hebben, vertrekken ze weer na een verblijf van zo地 6 weken. In de laatste week van november en eerste week van december worden vele babyrobben geboren Zodra een vrouwtje bevallen is, is zij weer vruchtbaar en zal zij door een mannetje opnieuw gedekt worden. In de tussentijd zogen zij hun jong om vervolgens, zodra het jong vast voedsel tot zich kan nemen, regelmatig naar zee te gaan om daar voedsel te zoeken. Zij blijven dan meerdere dagen weg en laten het jong op het strand achter. Omdat het risico erg groot is dat deze jonge dieren door de vechtende of parende mannetjes onder de 砺oet worden gelopen, vormen de achtergebleven jonge dieren een crèche door bij elkaar te gaan liggen op een ietwat beschutte plek. Daar wachten zij gezamenlijk op de terugkeer van hun moeder, die hen zal herkennen aan het geschreeuw hetgeen verwonderlijk is gelet op de hoeveelheid schreeuwende dieren.

Na de lange lege weg naar het noorden gereden te hebben betaalden we wat entreegeld en konden we doorrijden naar de kust. We parkeerden er de auto en zagen de twee kruisen van Cape Cross. Direct toen we uit de auto stapten werden we geconfronteerd met luid gebrul van de vele pelsrobben voor ons. Slechts een erg laag muurtje scheidde ons van het afgeladen volle strand. We zagen duidelijk verschil tussen de mannetjes en de slechts 40 tot 80 kilo wegende veel kleinere vrouwtjes. Langs het muurtje lagen op verschillende plekken grote groepen jonge pelsrobben ( crèches ) die zonder uitzondering klagelijk schreeuwden. Veel jonge dieren lagen her en der dood op het strand, mogelijk omgekomen doordat de moeder niet of te laat terug kwam dan wel doordat ze door de wild bewegende mannetjes plat waren getrapt. Voor zover ons oog reiken kon, zagen we alleen maar massa痴 pelsrobben, zowel op het strand als in de golven voor de kust.

We stonden hier nu wel bij zo地 machtige dierenkolonie maar het was tevens moeder natuur ten top. Ondanks de penetrante geur bleven we gefascineerd kijken en zagen we baby痴 voor onze ogen geboren worden. We zagen hoe kleine dieren door hun moeder gezoogd en beschermd werden maar zagen ook hoe baby痴 uitgemergeld op het strand lagen, nog net levend genoeg om klaaglijk te zeuren. We zagen hoe een zwaar mannetje een vrouwtje opjoeg en vervolgens met haar paarde, een spoor van vernieling achter latend doordat ze lomp en wild overal overheen en doorheen bewegen. Hogerop het strand zagen we jakhalzen tussen de pelsrobben rennen en er met een baby vandoor gaan. Grote meeuwen deden zich tegoed aan de moederkoeken die her en der op het strand lagen. Andere meeuwen deden zich tegoed aan de overleden baby痴. Er werd gepaard en alles ging gepaard met een gigantisch geblaf, gebrul en geschreeuw, oorverdovend. De hoeveelheid dieren is verbluffend en maakt enorme indruk. Als stadsmens wil je graag de baby痴 redden maar zoals gezegd, dit is moeder natuur en het is heel normaal dat zeker een derde van alle geboren dieren sterft.

Daarnaast is het zo dat de vissers helemaal niet blij zijn met deze grote kolonie pelsrobben want ieder afzonderlijk dier voedt zich met vis en inktvis en dat gaat volgens hen ten koste van hun verdiensten. Er is een compromis en dat houdt in dat de toeristen een bepaalde periode kunnen genieten van dit spektakel terwijl er in een andere periode, als geen toeristen worden toegelaten, vele dieren worden gedood om te voorkomen dat de kolonie te groot wordt. De pelsen van de dan legaal gedode robben vinden gretig aftrek.

Het bezoek aan Cape Cross bezorgde ons gemengde gevoelens maar we hadden het niet willen missen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Namibië, een prachtig land in Zuidwest-AfrikaNamibië, een prachtig land in Zuidwest-AfrikaNamibië is een land in Afrika dat aan de Atlantische oceaan ligt en grenst aan Angola, Botswana, Zuid-Afrika en Zambia.…
Vliegen naar Namibië met Air NamibiaVliegen naar Namibië met Air NamibiaNiet iedereen vliegt naar de Europese vakantiebestemmingen. Sommige mensen pakken het nogal avontuurlijk aan en gaan naa…
Namibië heeft de oudste plantNamibië heeft de oudste plantWe waren in de stad Swakopmund en volgden de buiten de stad aangegeven Welwitschia Drive, een scenic drive, genoemd naar…

Reageer op het artikel "100 000 Pelsrobben"

Infoteur: Peter
Gepubliceerd: 25-02-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Reisverhalen
Schrijf mee!