InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Zuid Afrika – het Kruger Park

Zuid Afrika – het Kruger Park

Zuid Afrika – het Kruger Park Het meest bezochte wildpark in Zuid Afrika is zonder meer het Kruger Park. Het enorm grote park ligt in het noord-oosten van het land en heeft een grootte van 2/3 van Nederland. Als U het wilt bezoeken, doe het dan anders dan wij, graag geven wij U enkele tips want het is een onvergetelijke ervaring daar te zijn geweest. Sabie Game Reserve, dat is de naam die Paul Kruger in 1898 al aan dit gebied gaf. Het duurde nog tot 1927 voordat de Britten het park voor het publiek openden. Zij veranderden de naam in Kruger Nationaal Park ter ere van de voormalige president van Transvaal. Iedereen die hier komt is op zoek naar de zogenaamde ‘big five’, een verzameling van 5 dieren, die in het park voorkomen. Het betreft de buffel, de leeuw, het luipaard, de olifant en de neushoorn. Het is de kunst ze te vinden want het park is een kleine 400 kilometer lang en zo’n 60 kilometer breed. Er zijn vele mogelijkheden en je kan met je huurauto zonder problemen door het park rijden want het totale wegennet bestaat uit 2000 km aan wegen waarvan er zo’n 700 geasfalteerd zijn. In het park geldt een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur en binnen de diverse in het park gelegen kampen 20 kilometer per uur. Daarnaast kan je het park onder begeleiding van gidsen te voet verkennen, al dan niet op meerdaagse wandelingen. Je kan ook toertjes boeken in open jeeps, erg vroeg of laat op de dag maar zelfs ’s nachts en het schijnt zelfs mogelijk te zijn om onder begeleiding met een mountain bike op pad te gaan. In de diverse kampen, verspreid over het park, is het mogelijk te overnachten, echter met die wetenschap dat de toegangspoorten van de kampen op een aangegeven tijd sluiten. Dat betekent dus dat je voor een bepaald tijdstip, denk aan ongeveer 18.00 uur terug moet zijn in het kamp waar je verblijft. Ieder kamp geeft duidelijk de voor dat park geldende openingstijden aan. s’Morgens vertrekken kan pas als het hek wordt geopend en dat is gemiddeld rond een uur of 06.00 uur. De kampen zijn van alle gemakken voorzien zoals winkels, restaurants, postkantoor, benzinestation en diverse soorten accommodatie. De in het zuiden van het park gelegen kampen worden het meest bezocht omdat de meeste toeristen vanuit het zuiden komen. Kamp Skukuza is het grootste kamp met de meeste voorzieningen en wordt beschouwd als de ‘hoofdstad’ van het park.

Ik wijs U gelijk even op de fout die wij begingen. Wij boekten voor het in het zuiden gelegen kamp Skukuzu en hadden het voordeel dat we alles bij de hand hadden. Het ware doel om naar het Krugerpark te gaan is natuurlijk het zien van dieren en die zal je moeten opzoeken met je auto. Nu is de maximale snelheid weliswaar 50 kilometer per uur maar als je die snelheid aanhoudt zie je dus echt geen dieren. Je moet eerst een tijdje wennen aan het spotten van dieren want geloof het of niet, je rijdt soms een aantal olifanten voorbij zonder dat je ze in de gaten hebt. Remedie is dus om langzaam te rijden. Als je langzaam rijdt, leg je geen lange afstand af en als je op een bepaald tijdstip terug moet zijn op dezelfde plek waar je vertrok, betekent dat dus dat je slechts een bepaald gebied rondom dat ene kamp kunt bekijken. Onze tip is dat U de overnachtingen in diverse kampen boekt zodat U van kamp naar kamp kunt rijden en daarmee een veel groter deel van het park kunt zien. Een ander voordeel is dat U plekken met verschillende begroeiing ziet en daarmee meer soorten dieren vindt.

De dieren zijn het actiefst in de vroege uren en als de schemering begint dus dat zijn de tijden om zelf op safari te gaan met je auto. Daarnaast is het raadzaam bij één van de drinkplaatsen een plekje te zoeken en gewoon af te wachten, geduld moet je hebben want juist deze plekken worden door veel verschillende dieren bezocht. Verder zijn schaduwrijke plekken onder de bomen vaak rustplaatsen van dieren en geef je ogen dus goed de kost. In het geval je het luipaard zoekt is het zaak op de kaart van het park te kijken in welke gebied hij voorkomt en daar vooral te letten op de stevige lager hangende takken in de bomen want daar ligt hij het liefst. De luipaarden wisten zich voor ons verborgen te houden en wij moesten het doen met
de ‘big four’. Naast deze dieren zie je werkelijk enorm veel andere dieren en je leert ze te herkennen door aan de ingang een kaart te kopen waarop zij alle staan afgebeeld. Het wordt een sport de dieren die je gezien hebt af te kruisen, vaak zelfs dieren waarvan je eerder nooit gehoord had zoals bijvoorbeeld de Kudu, de waterbok of de klipspringer. U gaat ze allemaal zien en vele vele andere.

Uiteraard nog even de waarschuwing dat U er verstandig aan doet U te houden aan de door het park opgestelde regels. Als er plekken zijn waar U wel de auto mag verlaten dan staat dat duidelijk op een bord en de kaart aangegeven. Houd altijd voldoende afstand tot de dieren want zeker dieren met jonkies kunnen zeer agressief worden en zonder meer aanvallen als U bewust of onbewust tussen hen en de jongere dieren terecht bent gekomen. We hebben foto’s gezien van door olifanten totaal vernielde voertuigen en we waren blij dat wij niet in die voertuigen zaten. U zal genieten van een wonderlijke natuur maar evenzeer van de dieren die daar leven en laat ik afsluiten met wat richtlijnen, gesteld in het Zuid Afrikaans:

Beplan U ritte noukeurig. Daar is nie vulstaties tussen ruskampen ie en baie min ruskamers, toilette of winkels. Voor U vertrek, sorg dat U:
  • ’n nuw kaart het
  • genoeg eet- en drinkgoed in die motor het
  • kamera, film en verkyker het
  • rommelsakkie byderhand het
  • naslaanboeke het
  • die toilet gebruik het
  • genoeg brandstof het en die olie, water en banddruk nagegaan het, ook die noodwiel
  • seker gemaak het dat noodsaaklikhede nie in die tattebak is nie
  • die kampkennisgewingbord buite die kampontvangskantoor gelees het vir spesifieke inligting vir daardie dag, bv
  • paaie wat tydelik gesluit is
  • nie diere voer, ontstel of skrikmaak nie

Veel plezier op safari en met deze regels in het hoofd zullen ook de dieren zoch aan regels houden en u nie skrikmaak nie !!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zuid Afrika – het Kruger Park"

Infoteur: Peter
Laatste update: 09-03-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!